Här får du som är ute efter en rejäl familjebåt två väsensskilda alternativ: Saga 27 och Selcruiser 27.
Selcruiser 27
Selcruiser 27 ritades 1963 av Otto L Sheen. Men det skulle komma att ta några år till lanseringen. 1968 presenterades båten och fick ett mycket bra mottagande. Tillverkare under de följande fem åren var Norska Selco A/S. Vid årsskiftet 72/73 övertogs företaget av Fjord Boat A/S varvid båten bytte namn till Fjord Cruiser 27. Fyrahundra båtar tillverkades innan produktionen lades ner och formarna eldades upp 1978.
Båtar tillverkade före Fjords uppköp levererades med flera motoralternativ. Valde man diesel fanns Volvo Pentas MD 32 eller MD 21A. Som alternativ fanns Volvos bensinfyra på 115 hk. Den senare visade sig vara alldeles för klen. Senare exemplar fick Volvos raka 6:a på 170 hk eller dubbla fyror på 115 hk.
Sitt sportiga yttre till trots är båten ingen fartbåt. Skrovet med längsgående köl står och väger mellan planande och halvdeplacerande. Moderna och starkare motorer tvingar visserligen upp båten mot tjugofem knop, utan hänsyn till bränsleekonomin. En ekonomisk och bekväm marschfart ligger runt femton knop. Där ligger de flesta idag som fått gamla motorer utbytta mot till exempel Volvos MD 40:a eller mindre V8:or. Det 27 fot långa skrovet går mycket stadigt. Den utlagda stäven gör att båten går torrt även i kraftigare motsjö. I lägre farter, framför allt i medsjö, känns den lite slingrig. Den breda akterspegeln tar gärna över styrningen. Likt alla båtar med rak axel och roder är backning lite klurigt. Övning ger färdighet.
Interiört är båten lika välplanerad i för- och akterruff som feldisponerad i sittbrunnen. Tidiga modeller saknade separat toalettutrymme. En direktspolande toastol satt placerad under en av kojerna i akterruffen. Senare modeller fick på bekostnad av en kojplats toan placerad i förruffen. En uppskattad modifiering. I övrigt finner man här en förpik med V-koj. Akter om denna två längsgående soffor. Beroende på modell (med eller utan toalett) utgör dessa en eller två fullängdskojer. I akterruffen som tillhör klassens rymligaste finner man de övriga två som totalt ger sex kojplatser.
Så långt är planering och disponering av utrymmena optimala.
När vi sedan kommer till sittbrunnen finns det en del att anmärka på. Pentryt under förarsätet är på tok för lågt. Bordsarrangemanget kräver i originalutförande att något görs. Båtar på begagnatmarknaden har i de allra flesta fall vidareutvecklats. Tidigare ägare har sannolikt löst problemet med sittplatserna. Hur tankegångarna hos den gode Sheen gick har vi ingen aning om. Kanske var tanken att familjen skulle samlas kring bordet i förruffen.
Där ryms i och för sig fyra vuxna men vem vill sitta inne en solig dag. Många har flyttat pentryt till babordssidan. Utrymmet är i originalversion odisponerat. Kan med litet snickartalang förvandlas till ett pentry med diskho, spis och kyl.
En ombyggnad som även gör det möjligt att nå motorutrymmet utan att riva halva inredningen (pentryt med dubbelsoffan måste demonteras). Lösningen stavas enkelsäte.
På förarplatsen sitter man högt och har mycket bra sikt även med kapellet uppfällt. Rutarrangemanget ger bra vindskydd. Det faktum att båten saknar tak (doghouse) över förarplatsen reducerar motorljudet. Det undermåligt isolerade motorutrymmet hade med lite resonanseffekt gjort åkandet till en pina. Sitter den gamla MD 32:an kvar är det nästan omöjligt att vistas i akterruffen under gång.
Utvändigt är designen tidlös. Breda halkskyddade skarndäck och gott om grabbräcken gör det tryggt att ta sig längs båten. Stävräcket som placerats mitt på fördäck har diskuterats. Vid ombordstigande känns det helt rätt. Akteröver saknas räcken helt. Stående på kanten av soldäcket blir det ett balansnummer att dra upp ankaret.
Kvalitetsmässigt finns det inte mycket att anmärka på. Plastarbetena är mycket bra och visar sällan några tecken på brister. Att sedan inredningsdetaljerna i fanér på plywood ser lite vissna ut handlar mer om bristande underhåll. Lite slipning och lackning återställer den mest slitna yta. På begmarknaden är Selco och Fjord Cruiser 27 mycket populära. Med rätt motor får man mycket båt för pengarna. Mycket små förändringar gjordes under de tio år båten tillverkades, något som syns på prisbilden. Skick och motor sätter priset snarare än årsmodell.
Plus
+ Kvalitén på plastarbeten
+ Tidlös design
+ Stuvutrymmen
Minus
- Sittbrunnen
- Klena motorer (original)
- Manövrering i låg fart
Data
Selcruiser 27/ Fjord Cruiser 27
Längd 8,20 m
Bredd 3,00 m
Vikt 2,3 ton
Motor original: Volvo Penta diesel MD 32, MD 21A/bensin 115 hk, 170 hk
Bränsleförbr. diesel ca 1,2 l/nm, bensin 2 l/nm
Nypris stand.utr. (1977) 132 700 kr
Beg pris 110 000-200 000 kr
Saga 27
För många är valet lätt. Planande eller snipa. Av den anledningen har vi valt att ställa just dessa två båtar mot varandra. Saga 27 är lika lite en snipa som Selcruiser 27 är en planande båt. Eller lika mycket om man så vill.
Moderna snipskrov är idag halvplanande. Under vattenlinjen dras den aktre hälften ut till en platt botten likt en plattgattad båt. Det tar bort den deplacerande effekten (skrovet trycker undan sin egen vikt i vattnet) och ger vattnet möjlighet att släppa greppet om skrovet. Så ser en modern snipa ut. Vilket innebär att toppfarten ökar - till en viss gräns.
Steget är dock långt till ett planande skrov. Likheterna båtarna emellan är slående. Norska trettiofemåringar med dubbelruff på dryga åtta meter. Båda med traditionellt nästan perfekt planlösning. Jämförbar prestanda och ekonomi. Och slutligen bär de två namn som än idag står sig bra på begagnatmarknaden. Saga 27 introducerades 1969 bara månader efter Selcruiser 27. Konstruktionen tillskrivs Asbjörn Dragseth, en av grundarna till Saga Boats A/S i Selje. Den tänkta köparen var flerbarnsfamiljen med krav på utrymme, kojplatser och bekvämlighet. En väl fungerande långtursbåt som även gick att rigga. En hyfsad seglare som tillät kryss i blid vind. Motoriseringen var i de tidiga modellerna Volvo Pentas lilla diesel MD 2. Från sjuttiotalets mitt och en bit in på åttiotalet Volvo Penta MD 3B och Perkins diesel. Senare modeller hade även Yanmar som alternativ. Toppfarten hos Sagan ligger runt 11-12 knop. Den kan då upplevas som lite slingrig. Bäst går den i sin teoretiska marschfart, alltså runt 8 knop. I ett försök att hindra aktern att gräva ner sig har man placerat en vinge på rodret. Likt ett trimplan hjälper den till att lyfta aktern.
Planlösningen i förruffen är i stort sett densamma som i Selcruisern. Vkoj i förpiken följt av två längsgående soffor med bord där emellan. Här finns sittplats för fyra fem vuxna. Sitthöjden tillåter dessutom sikt ut genom rutorna. Toalett om styrbord samt en rejäl garderob om babord. Sittbrunnen i Saga 27 är mindre men upplevs ändå som bättre planerad. Här är pentryt placerat längs babordssidan. Bra arbetshöjd och gott om avställningsytor. Det tvålågiga köket är placerat under passagerarsätet. Akter om detta vask ovanpå kylskåp. Genom att vika passagerarsätet föröver bildas här en ytterligare förlängning av arbetsytan. Pentryt stjäl mycket av sittbrunnens bredd varför man tvingats till enkelsäte även på förarplatsen. Detta i sig är helt okej, en viktfördelning som känns nödvändig i en ganska rank båt. Nackdelen är att dinetten bakom föraren även den får ett enkelsäte på ena sidan och tvåsitts på motsatta sidan. Är man fler än tre personer vid bordet krävs en campingstol eller liknande.
Akterruffen känns betydligt mindre i Saga 27. Det rundade akterskeppet stjäl en fjärdedel. Här är den inte ett förstahandsval för de vuxna ombord. Snarare ett mysigt krypin för barnen. Stuvutrymmena från för till akter är smått fantastiska. Bordvarts längs hela båten kan man stuva in grejor i olika fack. Något som krävs för längre turer. Att vistas på däck är lika säkert och bekvämt som på Selcruisern. Det Saga förlorar på sitt mindre soldäck hämtar den hem genom grabbräckena på doghousetaket. Här har man en liknande lösning för stävräcket. Det är placerat på rufftaket och man går säkert längs skarndäck med stadigt tag för den inre handen. Den höga stäven gör det dock svårt att ta sig ombord från låga klippor. En stadig stävstege löser problemet.
Det är svårt att utse en vinnare bland dessa två dubbelruffare. Jag tror det handlar om vilken typ av person man är. Många med förkärlek till snipor är föga imponerade av Selcruiser 27:ans sportigare linjer. Den som bestämt vill ha en marschfart över 10 knop bör inte välja en snipa. Rent ekonomiskt är båtarna helt jämförbara. Bortsett från driftkostnader är såväl inköpspris (jämförbar årsmodell) som ägandekostnader i stort sett lika.
Plus
+ Genomgående bra kvalitet
+ Driftekonomi
+ Stuvutrymmen
Minus
- Lite rank
- Det norska kapellet med knoppar
Data
Saga 27
Längd 8,15 m
Bredd 2,75 m
Vikt 2,4 ton
Motor original: Volvo Penta diesel MD 2, MD 3B Perkins eller Yanmar 36-66 hk
Bränsleförbr. Ex: MD 3/6 l/timmen
Nypris stand.utr (1973) 59 900 kr (1992) 389 900 kr
Beg pris 140 000 - 320 000 k
Av Anders Jelving
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu