Mitt första försök att installera ljud i ett fordon blev aldrig särskilt lyckat. Jag hade en freestyle, ett par minihögtalare som gick på batterier och en Puch Alabama. Limpan gick att lyfta, så under la jag in kassettspelaren och på var sida av ramen monterade jag fast de två svarta högtalarlådorna. Full kräm och än så länge gick allt bra, högtalarna skorrade förstås lite men det lät helt okej. Till dess att jag provade att starta motorn. Då insåg jag begränsningen med min moppestereo, förstärkaren i bandspelaren kunde inte mäta sig med ljudet från min trimmade Alabama.
Sedan dess har det hänt en del. Musiken flyttas inte runt på kassettband utan i dataformat, fortfarande en hel del på cd-skivor, men allt mer i mp3-format i olika sorters bärbara spelare och telefoner. Att koppla en mp3-spelare till stereon i båten eller bilen behöver idag inte vara svårare än att aktivera bluetoothfunktionen i mobilen och sedan lyssna trådlöst från mobilen, via stereon ut i högtalarna. Och ska du satsa på att hotta upp ljudet i båten är det just högtalarna du ska börja med. Det har jag fått lära mig under en fartfylld tur i en riktig discosportbåt. Häng med och lär dig mer om ljud i båten på sidan 82.
av Max Carlgren
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu