Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Gäst
Gäst

10 frågor till Adam Carlson

till Adam Carlson, 22, navigatör ombord på muskelmonstertrimaranen Earthrace, som rekordkört jorden runt på biodiesel.

Text: Åsa Bonthelius Foto:www.earthrace.net

Vad är det för rekord ni slagit?

Världsrekordet jorden runt för fartyg under 150 fot. Det tog 60 dagar, 23 timmar och 49 minuter.

Vem innehade det tidigare rekordet?

Båten Cable & Wireless Adventurer från Storbritannien. Det låg på 74 dagar, 20 timmar och 58 minuter och sattes 1998, så det var rätt gammalt.

Hur kom du med i projektet?

Båten var i Sverige förra året och de sökte personal. Genom kaptenen på Ostindiefararen fick de nys om mig och att jag har erfarenhet av sjön. Jag gjorde militärtjänsten som båtchef på Ekipagekompaniet i Karlskrona och då för man köra en massa båtar, stridsbåtar, passagerarfartyg, små båtar, stora båtar, snabba båtar. Det är en mångfasetterad utbildning. Men jag har lärt mig mycket ombord på Earthrace också.

Vem ligger bakom projektet?

Det är kapten Pete Bethune som äger båten. Han hittade rekordet och tänkte att det inte är oslagbart. Han ville också öka medvetenheten om alternativa bränslen. Han lät bygga båten på ett varv i Nya Zeeland där man specialdesignat den för att gå rakt igenom vågorna i stället för att rulla över dem.

Vilken var den mest dramatiska händelsen?

När vi körde på en stor stock utanför Borneo. En propeller och en drivaxel skadades och skrovet fick sig en törn. Vi fick köra på en motor med väldigt begränsad fart. I Singapore fick vi båten reparerad på tre och en halv dag. Det är mycket som flyter omkring i havet runt Borneo. Fiskarna lämnar drivved som ska locka till sig fisken.

Var du rädd någon gång?

Det var läskigt när vi kom ut från det piratfyllda Malackasundet. Där är det mycket som flyter omkring. Och i början av Indiska Oceanen började det gå riktigt stora vågor. Då tänkte jag att när vi går igenom en sådan stor våg kan det komma en stock genom vindrutan och rakt i bröstet på mig. Men jag slog undan sådana tankar. Man kan ändå inte göra något åt det.

Vad har båten för motorer?

Två Cummins Mercruiser på 540 hk styck. Maxfarten ligger på 30 knop, men den är designad för att gå 45 knop.

Hur mycket miljöprojekt var det egentligen?

Miljöaspekten var en stor del i det hela. Vi har kört på 100 procent biodiesel.

Men vad var biodieseln gjord på - den omdiskuterade palmoljan?

Rapsolja mest och frityrolja. Inte så mycket palmolja. Det finns tusentals alternativ till palmoljan. Bara man vill hittar man alternativen

Vad händer nu?

Nu är vi på väg till Gibraltar och sedan ska vi ut på en sex månader lång världsturné.

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...