Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2023-09-28 på alla områden
-
3 poängDen pikanta doften kommer oftast inte från kiss o bajs. När det står sjövatten i muggen ett tag så ruttnar det små djur som finns i sjövattnet. Doften från dem är väldigt pikant. När jag ska lämna båten ett tag så fyller jag alltid lite färskvatten i muggen och spolar ur under påfyllningen (enkelt fixat om du har en handdusch på kombinerad toa/duschrum). Då slipper du de ruttna smådjuren och dofterna på toan. En annan orsak till doft är att det vid spolning kan komma in skräp som lägger sig vid spolhålen i ovankanten på toastolen. Där ligger det och ruttnar. Jag har fått in små yngel där som det tog ett tag innan de ruttnat färdigt och åkte ut. Numera har jag en enkel silkopp på vattenintaget där fiskar o småskräp fastnar och är lätta att öppna o skölja rent. Jag har inte haft någon rutten doft på toan sedan jag började med dessa åtgärder.
-
1 poängHej. Tänkte försöka förmedla lite av mina erfarenheter av Biltemas keramiska lackförsegling på båten. Har alltid gillat att ha lite glans på båten och har genom åren lyckats ganska bra tycker jag, men efter bara några veckor är de delar som är utsatta för solen nästan lika matta som före poleringen. Har testat ett antal olika vaxer, både såna som finns i butikerna och några som jag fått tag på via ”mitt” varv, såna som inte finns för konsumenter vanligtvis. Har dock alltid nobbat alla nano-vaxer. Har också testat att tvätta båten med sötvatten flera gånger under säsongerna men de solutsatta ytorna har inte hållit glansen alls. I år bestämde jag mig för att testa en keramisk lackförsegling efter att ha kollat på en del videos på YT. Det verkade vara modellen tänkte jag. Valde efter viss vånda Biltemas i standardform, inte spray alltså, då den kostar max en fjärdedel av vad de som är avsedda för gelcoat gör. Började efter tvätt med poleringen som vanligt men i år med en ny oscillerande maskin som jag så småningom blev vän med och hittade rätt hårdhet på trissa och rätt varvtal på maskinen. Försökte, och lyckades i viss mån, få en ännu bättre glans än den jag brukar få efter lite jobb med min roterande maskin. Började som vanligt med den delen av skrovet som är under avbärarlisten och som alltid är nästan helt blank redan efter tvätt. När ytan var blank nog så tvättade jag av den ett par gånger med Isopropanol (IPA) varefter jag kollade att jag inte glömt någon del. Många polermedel lämnar ju en blank yta men när man tvättar den så framgår det var man inte riktigt lyckats. Efter detta var det dags för lackförseglingen. La ut medlet på ca 1/2 kvadratmeter i taget, lät torka i ca 3-5 minuter och torkade sedan av ytan med mikrofiberduk. Använde gummihandskar. Körde sedan direkt en ny omgång på samma yta. Ska göras inom, tror jag, 5-7 minuter. Använde en tejpbit på var sida för att veta var jag började och hur långt jag tagit. Fortsatte så på hela skrovet och tyckte det såg bra ut. Gick sen någon vecka senare över till de övre delarna av båten, de som vanligtvis är mer utsatta för solljus och därmed snabbt blivit matta. Samma sak här med tvätt, polering och IPA-tvätt samt granskning innan jag körde två varv med förseglingen. Var nu tvungen att köpa min andra flaska med medel då den första inte skulle räcka. Fortfarande rejält billigare än de ”fina” märkena. Här tyckte jag dock att ytan efter behandling blev något mindre blank än den varit direkt efter poleringen. Var ganska besviken på det. Under sommaren hittills har jag inte tvättat båten alls och inte heller torkat bort saltfläckar från vattenstänk innan de torkat, vilket fantasterna säger att man bör. Så här lite senare på säsongen kan jag konstatera att lackskyddet i stort sett ser ut som det gjorde när jag la på det med undantag av ”kepsen” ovanför vindrutan där solen och vattenstänk kommer åt mest och på ställen där rep eller fendrar har skavt. Avrinningen är betydligt mycket bättre och bildar även så här sent på säsongen tydliga pärlor, något som inte varit fallet med någon av de vaxer jag provat. Nu återstår det att se hur ytorna ser ut i höst och senare vid vårrustningen. Kanske slipper jag göra något alls åt vissa delar nästa år? Har någon av er erfarenhet av denna lackförsegling eller någon annan så berätta gärna hur ni gjort och vad resultatet blivit i slutet av säsongen!
-
1 poängHej, jag kan verkligen rekommendera Claes Sjöholm Marin i Kärna (Kungälv). Nollsju 05 22 13 06. Där får du gedigen kunskap och betalar inte för dyra verkstadslokaler mm.
-
1 poängNär det gäller avluftning av olika tankar ombord, inte minst septiktankar gäller följande fysiska lag: -Exakt lika mycket luft måste evakueras från tanken som den mängd vätska (eller "annat") som fylls på och vice versa. Jag sov väl gott under många olika lektioner på högstadiet, men vill minnas att lagen om kommunicerande kärl eller Arkimedes princip inte är riktigt tillämpbar här, inte heller "Ohms lag" även om det kan finnas likheter...😜 Om man har en illa fungerande avluftning blir det svårt att fylla på med "innehåll" i fallet med septiktanken kan det ju då ta lång tid att spola ned urin och fekalier i toaletten, liksom det kan ta lång tid att sugtömma. Alla har väl haft en utombordare med extern tank, och vet att motorn stannar om man glömt att öppna avluftningsskruven... samma sak där. När jag för några år sedan bytte till större septiktank så byttes i stort sett alla slangar i den installationen, och då valde jag att gå upp i storlek när det gällde avluftningen, det blev en lukttät slang som har en innerdiameter på 25mm, och då en helt öppen bordsgenomföring. Biltema kallar sin toalettslang för "luktfri" det är fel, för den luktar butylgummi.... dom menade säkert "lukttät" Jag ser numera hur en del båtägare håller på och joxar vid sugtömningarna och tycks aldrig bli klara, dom brukar ursäkta sig med att det tar sådan lång tid att sugtömma, och när jag frågar vad dom har för avluftning vet dom iallmänhet inte det. När jag väl lagt till och anslutit slangen och fått igång pumpen tar det omkring en minut att sugtömma en 108 literstank, eller säg 50 liter, då denna tank sällan blir full. Om bara pumpen funkar så är det tömt på i princip nolltid. Lukt. Det är svårt att få sin toalettinstallation i båten att bli helt luktfri. Jag har då identifierat två ställen det luktar ifrån, från avloppshålet i själva toalettstolen, trots en backventil, smyger det sig upp en lätt odör där. Sedan kommer det ut lukt ur just avluftningen när man spolar, ja eftersom det då evakueras lika mycket luft den vägen som mängd vätska man fyller på med. Sedan kan det lukta litet i utrymmet ovanpå septiktanken, där alla anslutningarna finns, men det är ett slutet utrymme (med en lucka) i min båt, så det problemet är försumbart. Förra ägaren hade här placerat en sådan där luktkamoflerande "Wonderbaum". Men jag har en öppningsbar ventil, (="fönster") på toan, så där är det bra ventilation, men det kan stå en pikant lukt därinne då båten varit oanvänd och oventilerad. Jag blir nu överraskad om inte någon forumdeltagare propagerar för alternativa toaletter av olika slag, som då inte luktar något öht....🙂
-
1 poängHär är några du kan prata med. https://www.blocket.se/annons/stockholm/renoverade_toppar_stort_urval/15357978 https://www.blocket.se/annons/stockholm/helrenoverade_longblock_mercruiser_volvopenta/92112346 https://www.blocket.se/annons/stockholm/mercruiser_350_mpi_bravo/92897423 https://www.blocket.se/annons/varmland/renoverade_4_3_5_7_7_4_mercruiser_volvo/51074442 https://www.blocket.se/annons/stockholm/remanufactured_mercruiser_alpha_4/1400065283
-
1 poäng
-
1 poängDet är väl just "as" det luktar när bra bakterier bryter ner organiskt material. Gott luktar det inte i alla fall 🥴. Den skarpa lukten av ammoniak och annat som kan bli vid "fel" nedbrytning" är något helt annat.
-
1 poängReservdelar är inget problem alls till en cheva small block. Om du har bra oljetryck så kan det räcka med att bara byta topparna. Fast då bör den ha varit sötvattenkyld! Om sjövattenkyld så kan ett alternativ vara att skaffa ett longblock, kostar runt 40' + montering.
-
1 poängJa det ser ju ut att vara en tjusig avluftning. En risk med sådana smäckra varianter är att de lätt blir igenkorkade av beläggning och smuts eller skit vatten som trycks upp där när man fyllt tanken med en spolning för mycket etc. Själv föredrar jag en vanlig öppen genomföring, den kan man spruta in lite vatten genom på våren för att säkra att den är fri från skit. Sen bör väl egentligen inte avluftningen inte ha någon relevans för eventuell lukt i båten? För tank och slang etc ska ju i utgångspunkt inte släppa igenom lukt oavsett avluftning eller inte. Gissar nog på samma som föregående talare, att slangarna börjar bli gammal.
-
1 poängHan kanske försöker att segla hem båten och har ingen kontakt med internet.
-
1 poängDet ser ju nästan ut som det sitter ett lock där? Sen är det ju så att skitslangarna behöver bytas ibland just för att dom släpper igenom lukt med tiden.
-
1 poängKlart att det finns reservdelar, men: Skicket på tex blocket kan vara så illa (då jag gissar att den är sötvattenkyld) så det lönar sig inte att renovera. Ett utbytes block brukar rekommenderas och diverse kringutrustning. Gå in tex på Värmdö motorteknik och kolla vad det kostar. Finns säkert flera företag som kan hjälpa dig, tyvärr känner jag inte till dom på västkusten, håller till på rätt sida😉. Båt är ingen spargris, utan en dyr hobby om man inte skruvar själv.
-
1 poängFjärrbrytarens manöverspänning? Man kopplar väl en brytare mellan dom två pinnarna på remote-kontakten som antingen är öppen eller sluten? Se bild.
-
1 poängAbsolut så länge bränslet håller specen för den diesel som Penta rekommenderar, EN590 och annat. Sen verkar det ju vara både D4 och D6 modellerna med högre effektuttag som är värst drabbade D6-310 t.ex sägs ju klara sig bra men det är ju bara hörsägen som allt annat och inget jag har någon statistik på.
-
1 poängKan uppdatera att jag använde mig av Bergalundssnickeri som enligt mig gjorde ett kanon jobb och var lätta och trevliga att ha att göra med. Dom byggde nytt pentry samt installerade ny teak durk. Kan rekommenderas! Innan: blekt faner där lacken släppt och tråkig matta Som det ser ut nu:
-
1 poängMer om temperaturmätningen Jag kom via sökningar på artikelnummer fram till att det är denna karakteristik som Penta-sensorn ska ha: (Volvo Penta original nr: 824552, 827153, VDO: 323-801-001-033N, Orbitrade: 18552) Jag mätte även upp min vattentemperaturmätaren som är av den här typen (lånad bild): och fick fram följande:
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00