Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-09-25 på alla områden

  1. 3 poäng
    Gå runt Dalarö, Saltsjöbaden mm. tycker jag är trevligare. Rutten in mot Södertälje är ren transport samt det kan bli lång väntan vid slussen.
  2. 3 poäng
  3. 2 poäng
    Är det alltså något åt det här hållet du är ute efter? https://www.blocket.se/annons/goteborg/saga_29_ls/111002422
  4. 2 poäng
    Det är nog egentligen bara startströmmen, och dessutom visas lite olika beroende på hur det har sammanfallit med samplingstillfället. Fast en aning högre startström kommer det ju bli ju mer urladdat batteriet blir, då det dippar mer i spänning och strömspiken blir då mer uttalad/utdragen för att få energin som behövs för att dra igång kompressorn. I alla fall teoretiskt....
  5. 1 poäng
    Så är det. Men de har godkänd olja att hälla i deras 4T-bensin, https://www.aspen.se/produkter/alla/aspen-outboard-oil/
  6. 1 poäng
    Väldigt lika krav som jag/vi har haft, bortsett från antalet kojer 😉 Saga 29, Saga 315, vissa Nimbus 3xx (lite mindre trä i dem, kanske). Även Viknes 880-1030 om du gillar vinkeln på vindrutorna. Hade den varit vanligare i Sverige (tämligen vanlig i Norge) skulle jag slagit ett slag för min förra modell, NB Marine "NB870", i synnerhet med den stora Yanmarmotorn på 315hk. Vet dock flera som gjort sig omaket att ta hem begagnade från Norge.
  7. 1 poäng
    Om du gillar Express kan jag tipsa om Inferno 29. Den är liknande att segla men snabbare och rymligare. Stor sittbrunn, partialriggad med svepta spridare, självslående fock och inombordsmotor. Väldigt lätmanövrerad. Dessutom är den snygg, ritad av Håkan Södergren och var med i Båtnytts one of a kind regatta 1982. Den har toa och pentry och trevlig inredning. Du får den för under 200 kkr med marginal.
  8. 1 poäng
    Slutför testet nu efter 15 timmar. Känns okej och inget att gnälla på! Nu får kylen vila och laddaren ska på.
  9. 1 poäng
    20Ah på 12h är väl ändå helt ok för ett så stort skåp.
  10. 1 poäng
    Angående alkylat 2T, igen, så kollade jag på Aspens, och deras olja verkar inte uppfylla krav för något annat än luftkylda motorer. Uppmärksamhet rekomenderas alltså vid val av fabrikat av 2T.
  11. 1 poäng
    Moppen är en Baotian Classic från 2004, och den har gått på vanlig 95 tidigare.
  12. 1 poäng
    Mitt tips för att lättare se oljenivån är att göra följande: 1. Dra upp oljestickan och torka av den helt. 2. Sätt tillbaks den helt i röret. 3. Dra upp den igen, och lägg den rakt mot ett vitt papper, utan att röra den i sidled/höjdled och håll den kvar där. Där oljan väter pappret är nivån, och då är det lätt att se var den nivån är i förhållande till markeringarna på oljestickan.
  13. 1 poäng
    Den är nog svagt gulaktig om du tittar i flaskan. Men med tunna hinna som du har på oljestickan ser den dock säkert genomskinlig ut. Fast så ska ny olja se ut. Att den blir mer svart beror på att den tar upp sot och andra föroreningar, och det brukar den bli redan efter ett tiotal timmar. Men på en ny eller nyrenoverad motor kan den förbli nästan hopplös att se på oljestickan under ganska lång tid. Egentligen bra alltså, men svårare att se nivån - ja. Torka av stickan, mät igen och håll den så du ser skimret av "blöta" så ser du oljenivån.
  14. 1 poäng
    Såhär står det på tullens hemsida: Avgifter Tullverket beräknar tullavgiften på • inköpspriset • fraktkostnader • försäkring • hanteringskostnader du har haft i samband med transporten fram till EU:s gräns. Tullverket beräknar momsen på kostnaderna i punkterna ovan (det vill säga inköpspriset, fraktkostnaderna, försäkring, hanteringskostnader du har haft i samband med transporten fram till EU:s gräns) inklusive kostnaden för tullavgiften. Källa: https://www.tullverket.se/privat/paresan/handlaiettannatland/kopaellersaljabatoversverigesgrans.4.7df61c5915510cfe9e71078c.html
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...