Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-09-24 på alla områden

  1. 3 poäng
    Mitt tips för att lättare se oljenivån är att göra följande: 1. Dra upp oljestickan och torka av den helt. 2. Sätt tillbaks den helt i röret. 3. Dra upp den igen, och lägg den rakt mot ett vitt papper, utan att röra den i sidled/höjdled och håll den kvar där. Där oljan väter pappret är nivån, och då är det lätt att se var den nivån är i förhållande till markeringarna på oljestickan.
  2. 2 poäng
    Var panelen sitter påverkar ju också materialvalet. Ute i sol, regn och rusk eller under tak/kapell.
  3. 2 poäng
    Nu kanske det inte passar eller är det du vill ha, men ofta går det att foilera liknande bitar och folien finns i närmast oändligt varierade motiv + egendesignat.
  4. 1 poäng
  5. 1 poäng
    Är det en jolle, kölbåt, katamaran eller Pippi Långstrumpskepp ? Ganska väsentligt för din fråga. Förutom förstås vad det är du vill "hyra billigt" (är det en hjälpande hand eller kanske ett släp eller lastbil, eller kanske medbesättning ?).
  6. 1 poäng
  7. 1 poäng
    Det finns många olika material och smaken är ju som bekant olika. På min förra båt gjorde jag nya instrumentpanerler genom att laminera kofiber och epoxi. Fördelen är att det går att göra extremt tunnt och få en fin yta, men beroende på båttyp så är kanske inte just kolfiber alltid så attraktivt
  8. 1 poäng
    jag har också sett ett gäng filmer..man kan ju faktiskt till och med gjuta in olika tunna spillbitar av tex mahogny som jag har massor av och tillverka en egen unik skiva..det där tål att fundera på :)
  9. 1 poäng
    Om den fungerar som min gamla D4 Airtronic skulle göra - enligt den manualen: Om temperaturen är mer än ett par grader varmare än önskat så kommer den successivt stänga av, då den bedömer att inte ens lägstavärmeläget är lågt nog. Det verkar ju din göra. Men sedan återstartar den inte förrän temperaturen sjunkit en bra bit (flera grader ?) under den önskade/inställda temperaturen. Vi startade den därför alltid manuellt på kvällen när det började kyla på. Så det enda som möjligen skulle vara "fel" i ditt fall (om den fungerar likadant) är att termostaten kanske tycker det är varmare än vad det är. Men kolla även vad som gäller för just din version när det kommer till omstart. Kan vara lite olika också beroende på vilken typ av kontrollpanel man har, tror jag. Tänk på att dessa värmare ju primärt är gjorda för att värma upp bilar inför avfärd, och senare modeller upplever jag har blivit ännu mer "intriktade" på just detta. I min nya båt sitter t ex en D4 Airtronic med en panel av modell "Easy Start Pro". Ser jätteflott ut, men fullständigt hopplös att ha i båt/husbil med en massa rattande och knappande. Defaultinställningen är dessutom timer = 30 min, så vill man ha värme längre än så måste man även ställa om timern. Varje gång. Och vill man ändra temperaturen så gäller den nya man ställt in först efter nästa omstart. Kanske bra i en bil för parkeringsvärme, men inte i båt. Så nu har jag bytt panel....
  10. 1 poäng
    Under de senaste åren har denna fråga om nya instrumentpaneler varit uppe några gånger, om du söker kan du får flera olika uppslag. Ny panel i ädelträ... teak eller mahogny, det blir ju ofta väldigt snyggt. Men man bör ju då tänka på att om man väljer massiva sådana träbitar så blir dom rätt tjocka, minst 10 mm eller därikring. Då kan det vara svårt att montera instrumenten, då det kan vara svårt att få låsringen att greppa i gängorna på instrumentets baksida. Strömbrytare och kontrollampor kan vara ännu svårare att få dit av samma anledning. Jag skall göra en liten, liten panel med bara en strömbrytare till toalettspolningen, och jag har sparat en bit av en bit laminatgolv... ja det skall se ut som ek, men liknar mer nån typ av mahogny... tycker jag... Det är ett förslag. 'Sedan aluminium, billigt och lätt att bearbeta, man kan borra och såga upp alla hålen man vill ja och sedan klä med riktigt faner, eller "syntetiskt faner" eller någon typ av konstläder. Klart att det går ju att klistra på nån typ av vinylplast med lämpligt mönster också, men det jan ju ibland se rätt så sjaskigt ut. Iofs klistrade jag på en bit med kolfibermönster på en aluminiumpanel som sitter i en bil... och det ser ju helt ok ut... men kanske inte platsar i en båt...? Olika skivor av plast finns det förslag på i de andra trådarna. Rostfri, syrafast plåt med 1 mm tjocklek använde jag till två strömbrytarpaneler till förra båten. Det blir ju snyggt, rostfri plåt är svår att bearbeta, och den kan ju ge solreflexer, så sådan är ju kanske inte förstahandsvalet.
  11. 1 poäng
    Ta hem motorkåpan så blir motorn mindre stöldbegärlig, om du sedan har ett täcke/skydd över den nakna motorn spelar nog mindre roll om du ändå har en presenning över hela ändå. Funkar nog lika bra med en svart sopsäck som dammskydd.
  12. 1 poäng
    Tack för tipset. Skall kolla på detta !
  13. 1 poäng
    434 skall ha lång rigg, så den passar tyvärr inte TS. Både 434 och storebror 465 är väldigt stadiga, men också stötiga. Bra båtar, men behöver gärna lite mer motor än det som står på skylten för att orka med.
  14. 1 poäng
    Byt olja först och filter blir det inte bättre. Följ sedan ronnies inlägg. Varit med om lika med min motor. Någon annan fyllt olja var lika bytte filter olja blev bra. Återstår problem felsök då.
  15. 1 poäng
    Det gjorde jag för längesedan till min förra båt och körde med ett tag, se www.nbmarine.se, välj "Diverse" under NB870-menyn och sedan "Akterpropellrarna": Motorn har flera uttag på lindningarna, och genom att delmata lindningen på olika sätt fås olika hastigheter. Därav ett flertal anslutningsledningar. Men för max hastigheten behöver du bara använda två (tror det var röd och svart). Fördel: Supertysta och billigt. Nackdel: Begränsad kraft jämfört med en "riktig". Kanske kring 25%.....
  16. 1 poäng
    Följ instruktionsboken så missar du inget
  17. 1 poäng
    Håller i stort sett med dem på klubben men jag skulle se till att motorn är nedtiltad vid förvaringen och att ta loss pluskabeln från batteriet. Vidare skulle jag fundera på hur klokt det är att lämna kapellet på. Du skriver inte vad det är för båt så då blir det svårt att ge råd men risken är stor att du kommer få mögel på insidan av kapellet. Kan lösas med en extra press där kapellet brukar sitta. Sen skulle jag byta växelhusolja (inkl packningar) och ev motorolja. Du skriver att propelleraxeln byttes, tolkar jag. Där kan det tex vara behov av att kolla en extra gång på växelhusoljan så du inte har vatten i oljan.
  18. 1 poäng
    Nej, nu börjar semester 2023 del 2 för min del! Det har sina fördelar att jobba statligt och vara medelålders - många semesterdagar!
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...