Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2023-09-22 på alla områden
-
3 poängJag rekommenderar att du frågar de olika företagen som servar VP D4 om vad de tycker. Om du frågar på ett forum får du oftast mest negativa synpunkter. Det kommer vara svårt att skilja på enskilda oturexamplar och hur sannolikt det är att en D4 går sönder. Jag har kontaktat flera olika VP-service företag om problemet med med insprutarna som nämns här på forat. Det finns inget krav på att besiktiga dem om man inte upplever några problem säger vissa. Ring du själv och kolla.. Jag har en VP D4, 260hk, i en båt från 2006. De kända barnsjukdomar som min motor hade gått igenom var, som borde vara fixat om du köper en idag, Korrosion i nibral-propellrerna. De är bytta på min motor. Trasiga hydralslangar. Dåligt material i avgasriser. Ett plastskydd är placerat på toppen. Ser fortfarande bra ut. Från 2008 och framåt skall de ha fått en offeranod. Alla delar och oljor för vinterservice får jag ihop för ca 5000kr, utan bälgar. Detta har jag fixar mellan 500 - 750 timmar borset från vanlig service. Service av styrkolvar. De flesta byter bägge kolvarna här. Dyrt. Byte backslag och ompackning av drev. Dyrt. Nya motorremmar. Rensat sjövattensystemet med Systemrens för att motorn gick varm på högsta varvtalet. Så här har jag upplevt motorn sedan 2018. Den går som en klocka. Driftsäker. Ingen risk för att få luft i spridarna om motorn går torr, som de mekaniska dieslarna har. Ingen rök och lukt från motorn. Lätt att koppla upp mot plottern för att mäta motordata. Går upp i plan utan trimplan. Bra bottendrag med kompressorn. Snål. Drar bara 1.3l/nm Dyra reservdelar. Nya propellrar kostar 25000kr. Lätt att plocka av drevet och byta bälgar. Som alla motorer beror skicket på hur väl motorn är servad. Den sägs vara känslig för oljenivån och inta ha för mycket olja. Den skall skall helst inte trimmas och sättas på för stora propellrar. Det är bra att byta glykol regelbundet. Min var rätt rostig när jag bytte.
-
2 poängJag skulle börja med att byta till en olja med rätt spec. för motorn och se om problemet försvinner.
-
2 poängD3 säljs inte längre men det beror nog snarare på att personbilssidan la ner det 5-cylindriga blocket för 6-7 år sen och att det inte gjutits på några år, skulle jag tro. Och personbilarnas 4-cylindriga efterträdare lämpar sig kanske inte för marinkonvertering?
-
1 poängDu har fått bra råd innan, jag arbetade med ett annat fabrikat på motorer.En sådan förändring av oljetryck, så skulle jag göra en kontroll så inte ventilen till kolvkylningen hängt sig.Om den inte stänger faller dyker trycket rejält på tomgång.Ett förslag Ronnie
-
1 poängHar inte uppdaterat på länge, men varit ute nästan varje helg och passade på att byta båt. Ligger vid vår klubbholme med frun och katten Vira som börjar bli en grym sjökatt. Inte många båtar ute (blåste rejält när vi la ut i eftermiddag), men några såg vi. 17 grader i vattnet och en regnskur kom på ca 10 minuter. Kommer nog flera bilder imorgon, god natt!
-
1 poängSåg det nu då jag var in på VPs hemsida, men finns nog en del ute hos handlare än kanske.
-
1 poängDet ser ju ut på din bild som om man kommer åt med en fast ringnyckel runt tändstiften. Testat det? Tändstift brukar ju ha en metall-”packning” mot tändstiftshålet. Saknas denna kan ju det både läcka och stiftet komma för långt ner.
-
1 poängKöp en olja med rätt viskositet, dvs 15 / 40 avsedd för dieselmotorer, vill inte göra reklam men agrols megatruck är en mycket bra olja, tål varmkörning säckar inte ihop. Att köpa fel olja kan i vissa fall bli rätt dyrt liter pris, vad avser haverier. Agrol finns på granngården och lantmännen maskin. Finns säkert många andra alternativ, men detta är en mycket bra smörjprodukt. Min 42 a liger på cirka 4,0-4,5 kg vid belastning i de högre varvtalen. Har en tomgång som ligger på cirka 600 varv. Du bör inte ligga högre då du sliter på drevet vid högre varvtal. På tomgång ligger oljetrycket runt 2 kg.
-
1 poängVad har du för motortemperatur när larmet kommer? På min 41:a faller oljetrycket från ~4,5 till ~3 när jag går ner från 3300-3400 rpm till ~1000rpm, då har jag legat på en motortemp på ~85°. Går jag sedan på 1000rpm en stund så sjunker tempen till ~78° och oljetrycket går upp till ~4. Min tomgång är strax över 600rpm.
-
1 poäng
-
1 poängSåhär står det på tullens hemsida: Avgifter Tullverket beräknar tullavgiften på • inköpspriset • fraktkostnader • försäkring • hanteringskostnader du har haft i samband med transporten fram till EU:s gräns. Tullverket beräknar momsen på kostnaderna i punkterna ovan (det vill säga inköpspriset, fraktkostnaderna, försäkring, hanteringskostnader du har haft i samband med transporten fram till EU:s gräns) inklusive kostnaden för tullavgiften. Källa: https://www.tullverket.se/privat/paresan/handlaiettannatland/kopaellersaljabatoversverigesgrans.4.7df61c5915510cfe9e71078c.html
-
1 poängOm jag minns rätt så var aktre bocken 45cm och den främre 60cm för att få rätt lutning på båten så ev. slagvatten rann längs bak. Dessutom sluttande marken en del vid min plats så jag fick även ha lite extra pallning i fören. såhär såg det ut.
-
1 poängHaft liknande erfarenhet i åkgräsklippare . Ville knappt starta alls, köpte macksoppa och tankade upp, då gick den som den skulle igen.
-
1 poängDet som händer är, troligen, att alkylatbensinen löser upp diverce avlagringar i bränslesystemet som gör att motorerna går sämre jämfört med reguljär bensin. Man kan då fortsätta att köra på alkylat; med tiden blir det bättre. Det är vad jag har fått höra, av mer motorkunniga, i alla fall. Vad det gäller alkylat 2T så har jag besvärat mig med att läsa vilka standarder oljorna uppfyller för OKQ8, Jula och Grimsholm i deras respektive 2T-alkylat och konstaterat att det går att köra dessa bränslen i utombordare likväl som i motorsåg. Det behövs alltså inte blandas något eget bränsle med extra marin utombordsolja (TC-W3) Själv kör jag en EU-moppe 4-takt (2004) på 4T-alkylat och en Evinrude Fisherman 6hk (1970) på 2T-alkylat utan några problem alls. Har provat OKQ8, Jula och Grimsholm
-
1 poängHär verkar de flesta frågorna ha löst sig sig. Jag håller med om att man får lätt sprickor om man inte fasar hålet. Jag provade att laga ett 40mm hål med enbart ett tjockt lager glasfiberspackel, med ett lager av färganpassad gelcoat på toppen. Jag behandlade inte hålet på något sätt. Det vara raka kanter. Där fick jag sprickor redan året efter. Det blir att göra om. Du kan dock göra ditt eget spackel genom att blanda in mikroballonger i gelcoaten. På så sätt kan få en lagom konsistens för att bygga upp de sista millimetern. När jag har jobbat med enbart gelcoat har det tagit rätt många lager innan man lägger det sista. Oftast med en del slipande i mellan. Ju mer man slipar desto större blir arbetsytan. Till slut får man lägga gelcoat på ställen där man slipat igenom. Om man vet att det tar många lager att bygga upp kan man lägga några lager med gelcoat utan paraffinolja, utan slipning, för bättre fäste. Om du lägger på gelcoat med spackelkonsistens kan du vara mer säker på att du skall köra med topcoat och man slipar bara en gång. Ett tips är att köpa Mirka sliprondeller på Paintpro. 🙂
-
1 poängVisst behöver bockarna inte vara så höga, men det bekvämt när botten ska tvättas och målas. Se passade det bra med båtklubbens vagnar.
-
1 poängFinns ju egentligen ingen anledning att bygga så högt. Min snipa har kölen ca 20 centimeter över marken. Två balkar på samma sätt som bockarna och en kloss på mitten under kölen. Stöttning med snedplankor mot botten eller justerbara som på bilden. Högt stående båt ger hög täckställning och stort vindfång.
-
1 poängKan bara hålla med. Så här såg toans bänkskivor (vit laminat på björkplywood) ut när vår förra båt var till salu, efter över 15 års användning och blaskande (kantlister i fräst och klarlackad ek):
-
1 poängSom redan föreslagits ovan, högtryckslaminat limmat på plywood av hygglig kvalitet. Gjorde detta för ca 20 år sedan i samband med att ett plasthandfat byttes ut mot ett i porslin, har hållit stilen bra. Massiv mahognylist skruvad och limmad i framkant. Det är klokt att försegla plywooden med epoxi e d där det kan läcka vatten, exempelvis vid hålet för utkastaren i mitt fall.
-
1 poängPentas D serie har torra foder, det vill säga ungefär som en gammal V8. Sker ett haveri i en cylinder blir det till att byta hela blocket. Volvo penta har inga överdimensionskolvar, finns att köpa det på fria marknaden, problemet blir att en vp verkstad ej monterar ihop eftermarknads kolvar i ett borrat block då de ej kan lämna garanti på arbetet. Så summa summarum så blir det till att byta hela blocket för runt 300 sek. En stor kostnad för den enskilde. Att loppen blir skadade kan bero på att kolven blivit genomborrad av för högt tryck från spridaren, sotflaga som repar väggen i cylindern etc. De äldre penta motorerna har blöta foder det vill säga att vid en skada så pressar man ur de skadade fodren, och pressar i nya, samt byter kolven. En förhållandevis billig reparation, de gamla staket motorerna är eviga då de enkelt kan renoveras till nyskick, så länge metallen finns går det hålla liv i dem. Värre blir det med de elektroniskt styrda motorerna, när tekniken fasas ut så försvinner de. Personligen skulle jag aldrig köpa en båt med en vp D serie monterad, då det praktiskt taget är omöjligt att åtgärda dem själv. Du måste då ha tillgång till vps datorprogram och det går inte om du inte är en certifierad vp tekniker. Vidare så går en 4 cylindrig hårdare än en 6a, D4 går betydligt hårdare än sin storebror D6. Är lika i kad serien med vad gäller kad 32 eller 42. En 6a är alla dagar i veckan att föredra. Skulle jag personligen byta motor så blev det yanmar eller FPT, motorer som är betydligt lättare att jobba med. Att tillverka en motor med torra foder idag är en teknik de flesta lämnade på 50-60 talet. Nu härstammar ju D serien från entrepenad sidan, och motorerna tillkom efter att volvo köpt upp 30% i motortillverkaren deutz i början på 2000 talet. Det har varit stora problem med dessa motorer även på entrepenad sidan. Vad gäller pentas lilla D3 så är det i grunden en mycket bra motor som på land benämns D5, och var monterad i volvo V70. Problemet är den variabla turbon, som ibland fastnar kleggar ihop. Ibland går den rengöra ibland får man byta ut den. Men motorn är slitstark i sin grundkonstruktion, och fungerar mycket bra i bil. Nu hörde jag i somras att penta kommer fasa ut D3 an då den inte säljs i tillräcklig omfattning på grund av sitt dåliga rykte antar jag. Vidare så lever pentas mindre motorer farligt, då penta kommer satsa på stora motorer fortsättningsvis. Båtarna börjar ju bli till mindre fartyg istället för just fritidsbåtar.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00