Jag har följt denna tråden och den som är inlänkad här ovan.
Jag har en 9,5 meter lång båt med drev, duopropeller, bogpropeller och har däcksgenomföringen till sugtömningen på sb-sidan. Påfyllnad till dieseltankarna sitter längst akterut på sb respektive bb-sidan längst bak på akterdäck.
Således lägger jag till med sb-sidan mot kaj då en tank skall tömmas och två andra skall fyllas.
Trots duopropeller drar båten åt sb vid back, sedan får experter på propellerteknik säga vad dom vill, för så är det.
Den tråkiga lösningen på ett tekniskt problem som bara är ett problem ibland.
Ibland kan det vara trixigt att komma in på en trång plats utan häckpropeller, så jag har läst dessa trådar och funderat. Jag skulle mycket väl kunnat tänka mig att köpa diverse elmotorer, reän/kontaktorer, kabel och glädjepinne (=joystick) och slöjda ihop nånting jag också...
MEN... behöver jag en häckpropeller? vill jag ha mer tekniska grejer under vattenlinjen som inte går att serva så länge båten ligger i vattnet?
Jag löste istället detta tekniknavigatoriska problem på följande (tråkiga och billiga) sätt.
1 Jag köpte ock monterade en rattknopp, kostade då 49,90 kr på Biltema.
2, Sedan köpte jag en roderlägesindikator med givare. På omdiskuterad och suspekt webbsajt. 250 kr ungefär. (Mr Wang i Kinna)
Det är ju så att om man har en båt med AQ-drev och en bogpropeller går det att backa båten på plats längsides, inte helt parallellt som med både bog- och häckpropeller men nästan, jag skulle vilja säga "lätt diagonalt".
Jag placerar båten parallellt med bryggan, ungefär en halv båtlängt för om den tilltänka platsen. Drevet vinklas dikt sb, så backar jag sakta samtidigt som jag kör bogpropellern åt sb stötvis. Detta brukar fungera bra, någon gång kan man få komplettera med att köra framåt med drevet dikt bb och justera med bogisen antingen åt bb eller sb beroende på vind och ström. Ibland behöver man ta i litet med pådraget.
Ja det kan ju bli en himla massa rattande mellan fulla roder- (läs "drev-") utslag, det är lätt att tappa bort sig, men med roderlägesinstrumentet ser man ju åt vilket håll drevet pekar.
Och när man rattar en himla massa från sb till bb så är det ju väldigt bra med en rattknopp, rattspinnare eller vad nu dessa hjälpmedel kan tänkas heta i olika sammanhang.
Det är ju klart att det blev ju litet kabeldragning till instrumentet, men med klen kabel, och instrumentet drar ju en del ström, flera milliampere. Rattknoppen drar ingen ström, och behövde ingen komplicerad installation, det fixades med en 17 mm blocknyckel och en skiftnyckel.