Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-09-20 på alla områden

  1. 3 poäng
    Yanmar 4LHA-serien är väl lite D4-motsvarigheten (t ex 4LHA-STE med 240hk på vevaxeln). Men till skillnad från D4 har den ingen elektronik. En riktig slitvarg som tillverkades fram till omkring 2015 eller så. Av sexor så är 6LPA-STP också rätt pålitlig och utan elektronik, i grunden samma motor som sitter i en modell av Toyota Landcruiser. I 12-ventilsversionen som även satt i bil ger den c:a 260hk, i 24-ventilversion som är den i särklass vanligaste i båtar 315hk. Förutom de allra tidigaste (till slutet 2002 tror jag, ventiltätningsproblem bl.a.) så är den också pålitlig och enkel att skruva. Gjordes fram till 2017 ungefär. 6LPA har kamrem som behöver bytas lite då och då vilket kan vara riktigt bökigt att komma åt på en del installationer, vilket inte 4LHA har. Bådas impellerpump sitter dock illa till (långt nere till vänster, fram) vilket väl är en av de största nackdelarna. Däremot är Yanmars motorer nog traditionellt lite mer "bruksmotorer" och även många av de senaste med datorstyrning, commonrail-insprutning o.s.v. (t ex senaste i 6LY-serien) har inte högre krav på t ex oljan än att vilken billig mineralolja som helst uppfyller klassningskraven med råge.
  2. 1 poäng
    Aha ok. Ska kolla om det luktar, jag täppte till de hållen med sikaflex som sagt. Tror inte det kan komma ut något överhuvudtaget.
  3. 1 poäng
    Hej, Jag har funderat på epoxy, men precis som Ingemar påpekar nedan är det osäkert att få topcoaten att fästa på Epoxy även om det finns fabrikat där man hävdar att det går alldeles utmärkt. Använder jag polyester så vet jag ju att detta inte kommer vara ett problem. (Epoxy verkar fästa bra på polyester men polyester mindre bra på epoxy) /Christian
  4. 1 poäng
    Jag har följt denna tråden och den som är inlänkad här ovan. Jag har en 9,5 meter lång båt med drev, duopropeller, bogpropeller och har däcksgenomföringen till sugtömningen på sb-sidan. Påfyllnad till dieseltankarna sitter längst akterut på sb respektive bb-sidan längst bak på akterdäck. Således lägger jag till med sb-sidan mot kaj då en tank skall tömmas och två andra skall fyllas. Trots duopropeller drar båten åt sb vid back, sedan får experter på propellerteknik säga vad dom vill, för så är det. Den tråkiga lösningen på ett tekniskt problem som bara är ett problem ibland. Ibland kan det vara trixigt att komma in på en trång plats utan häckpropeller, så jag har läst dessa trådar och funderat. Jag skulle mycket väl kunnat tänka mig att köpa diverse elmotorer, reän/kontaktorer, kabel och glädjepinne (=joystick) och slöjda ihop nånting jag också... MEN... behöver jag en häckpropeller? vill jag ha mer tekniska grejer under vattenlinjen som inte går att serva så länge båten ligger i vattnet? Jag löste istället detta tekniknavigatoriska problem på följande (tråkiga och billiga) sätt. 1 Jag köpte ock monterade en rattknopp, kostade då 49,90 kr på Biltema. 2, Sedan köpte jag en roderlägesindikator med givare. På omdiskuterad och suspekt webbsajt. 250 kr ungefär. (Mr Wang i Kinna) Det är ju så att om man har en båt med AQ-drev och en bogpropeller går det att backa båten på plats längsides, inte helt parallellt som med både bog- och häckpropeller men nästan, jag skulle vilja säga "lätt diagonalt". Jag placerar båten parallellt med bryggan, ungefär en halv båtlängt för om den tilltänka platsen. Drevet vinklas dikt sb, så backar jag sakta samtidigt som jag kör bogpropellern åt sb stötvis. Detta brukar fungera bra, någon gång kan man få komplettera med att köra framåt med drevet dikt bb och justera med bogisen antingen åt bb eller sb beroende på vind och ström. Ibland behöver man ta i litet med pådraget. Ja det kan ju bli en himla massa rattande mellan fulla roder- (läs "drev-") utslag, det är lätt att tappa bort sig, men med roderlägesinstrumentet ser man ju åt vilket håll drevet pekar. Och när man rattar en himla massa från sb till bb så är det ju väldigt bra med en rattknopp, rattspinnare eller vad nu dessa hjälpmedel kan tänkas heta i olika sammanhang. Det är ju klart att det blev ju litet kabeldragning till instrumentet, men med klen kabel, och instrumentet drar ju en del ström, flera milliampere. Rattknoppen drar ingen ström, och behövde ingen komplicerad installation, det fixades med en 17 mm blocknyckel och en skiftnyckel.
  5. 1 poäng
    Jag sällar mig till skaran som håller med om att avgasslangen är en Webasto för marint bruk. Sen är det inte förbjudet att linda högtemperaturisolering på slangen för att minska brandrisken och på köpet få den lite beröringsskyddad.
  6. 1 poäng
    Jag är nog klar med mitt ”lilla projekt”. Biltemas givare kommer nog göra jobbet men det finns två saker som irriterar mig. Skruvhålen passar inte helt hundra och jag fick till bara 3 skruvar av 5 men den sitter riktigt fast ändå. Fick kleta på lite Sikaflex runtom hållaren samt i de extra hållen som fanns. Jag ville inte hålla på och borra nya hål osv med nästan full tank, smuts som hamnar i tanken osv. Det andra är ju att den är lite kortare än 250mm som det står, några cm kortare även än VDO som satte dit innan. Ska se när jag tankar fullt men den visar mindre än vad det är är min bedömning redan nu. Det positiva är att man kan bara skruva dit givaren så länge plastplattan sitter fast. Det underlättar vid ev byte. Skulle jag göra om detta så skulle jag köpa samma VDO som jag hade från början bara för att slippa att hålen inte passar helt hundra. Stort tack för engagemanget i frågan och alla tips!
  7. 1 poäng
    Tyvärr är det inte längre bara "lågprisbutiker" som JULA, Biltema som ändrar leverantörer löpande och under bibehållet artikelnummer. Det gäller numera nästan alla butiker, även "fina" båtbutiken och motorfabrikat - där händer samma sak. Och med alltmer bristande kunskap hos butikspersonal och även ägarna till kedjorna så blir tröskeln lägre och lägre och testerna allt färre innan en billigare "alternativ" leverantör plockas in. Detta är f.ö. inget nytt. Minns t ex Volvo Pentas usla impellrar under en period när de körde en annan leverantör på samma artikelnummer (Bavariaägare minns dem säkert också), en impeller som inte ens höll en säsong. Fast människans hjärna är inkonsekvent - hur många ropade "köp ALDRIG impellrar från Volvo Penta" efter det ? Det var få och hördes inte länge. Men har man hört någon som har hört en som kände en vars svåger fick haveri på en Biltemaimpeller i förtid, så är uppfattningen solklar och lever kvar i årtionden 😝. Biltema har f.ö. börjat tillämpa nya artikelnummer vid byte av leverantör, verkar det som. Många varor står som "UTGÅTT", sedan finns en tillsynes likadan fast på ett annat nummer. Om det är så är det ju faktiskt inte så dumt....
  8. 1 poäng
  9. 1 poäng
    Se min skiss, allt har jag hittat till billiga priser (dock ej kraftig motor). Med ESC och UNO R3 så går det att programmera lite hur man vill. Joystick tror jag kostade 200kr (den jag bifogat). Men klurar fortfarande! Är duktig sugen på Sideshifts kit, men i år har jag köpt ny styrningen (hydraulisk) och autopilot plus klä om soffgrupp hos sadelmakare, tror min fru blir svårövertalad att vi MÅSTE ha en häckpropeller för 30.000kr+++ också...
  10. 1 poäng
    Har du inte hört talas om det marina uttrycket "Skepp o Hoj"
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...