Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-09-13 på alla områden

  1. 3 poäng
    När jag liten hörde jag det sägas att om man dödar en spindel så kommer det att regna. 🙂 Nu vet jag varför denna sommaren blev så regnig, men det borde regnat någon annanstans då tycker jag. 🤔
  2. 2 poäng
    Stackars uteliggare... Men det är klart, dom får iallafall en presenning över huvudet. 😜
  3. 2 poäng
    Det går säkert långsammare men den stora anledningen till att jag slutat med strumporna är att de har en förmåga att suga åt sig grus och träflisor. Och med en strumpa med en massa grus/sand i går det jättefort! Undviker också att lägga mig bredvid någon i en hamn med strumpor på fendrarna om det går.
  4. 2 poäng
    Köp nya brickor! Dom är billiga och även om du glödgar en gammal bricka så att den blir mjuk så är den redan tillplattad vilket ger sämre tätningsmöjligheter.
  5. 2 poäng
    Nu är ju detta en gammal tråd och frågan du svarar på ställde @Thoen för 1,5 år sedan, så sannolikt är detta redan löst.... Men det finns mycket teorier och ideer i ditt svar som bör klargöras lite. Snarast är det så att regulatorn INTE skall vara intelligent. De vanliga standardregulatorerna på generatorn som lämnar c:a 14V är alldeles utmärkta för de flesta batterityper av blytyp. För hur menar du skulle en "intelligent" regulator på generatorn bete sig och kunna veta vilka batterityper som är inkopplade till den ? Den är ju liksom inte synsk eller så..... TS har f.ö. en tvåcylindrig diesel, troligen äldre. För det första är ett AGM-batteri också ett blybatteri. Sedan rör du till det rejält med inre resistanser, Ohms lag och regulatorns "intelligens". Ja, låg inre resistans ger lägre spänningsfall. Men batteriets spänning beror även på den interna EMK:n som varierar beroende på kemin i batteriet. Men oavsett så förstår jag inte vad detta har med ditt problem att göra, att regulatorn trycker ut 16V Får du 16V ut från generatorns laddregulatorn på din motor, en motor som då dessutom skriker om överspänning, skall du nog byta ut den omedelbart. Eller leta efter någon felkoppling (som du kanske åtgärdade när du bytte tillbaka). Men viktigast är ju att livslängden på batterierna går åt skogen, genom kokning/gasning. Inte kanske trasiga komponenter (även om det också kan hända). Oavsett om det står "AGM" eller annat på batterierna mår de inte väl av dessa spänningar. Det kan dessutom vara farligt. För att sammanfatta: - Bly/syrabatterier, egentligen oavsett typ, laddas helt ok med en standardregulator på generatorn (som lämnar c:a 14V). Behövs inga "14,4V", de sista 5-10% kommer dock ta lite längre tid med den lägre spänningen. Men ingen risk för gasning, och batterierna håller länge. - Bly/syrabatterier laddas med en konstant spänning. Behovet av att variera denna finns egentligen inte i batterikemin utan är mer ett sätt för laddare/regulatortillverkaren att försöka forcera batteriet att sluka mer laddström när den TROR det är riskfritt, genom att höja spänningen. Och på så sätt snabba upp laddningen. Men om det är mer inkopplat än ett batteri till laddaren (som det ju är i en båt) kan den väldigt ofta "tro" något som inte alls är sant. Och börja bete sig direkt skadligt. - Alltför "intelligenta" regulatorer och laddare skall undvikas. OM man ändå använder dem är det en fördel om de är så intelligenta att man kan stänga av alla smarta moder och/eller ställa in en maxspänning på 14V (eller precis strax över) för maximal livslängd och ändå väldigt liten påverkan på laddtiden. Inte högre. En batteriladdare är gjord för att just (bara) ladda batteriet. Så vad den i synnerhet inte vet är om det är någon förbrukare som drar strömmen den lämnar och inte batteriet. Därför bör "intelligensen" kopplas bort så den inte frestas att gå över i någon skum recond eller boostmode när kylen startar eller stereon dras på. - Det finns oerhört mycket teorier som framställs som sanningar, t.o.m. skrivna i böcker, om batterisystem. En del är bra, men väldigt ofta framställs just denna "sanning"med nästan religiös övertygelse. Och visst ser det rätt och riktigt ut när man läser artikeln, men nästan alltid har författaren förenklat eller bortsett från något som är högst väsentligt. En parameter eller förutsatt något som i praktiken inte alls är förutsägbart. Så "keep it simple", då även en väldigt enkel och rättfram lösning med bly/syrabatterier sällan i praktiken ger mer än max några procents långsammare laddning eller sämre utbyte än den bästa specialkopplingen. Om ens det. Och oftast håller batterierna mycket längre....
  6. 1 poäng
    På hyrbåtar vi haft i medelhavet har intagskabeln ibland varit en 3x5 mm2, trots att i båda ändar satt ett CE don på 16 A. Detta för att man ibland satte en adapter från 32 A till 16 A vid uttaget iland som var på 32 A och detta för att kabeln skulle klara 32 A
  7. 1 poäng
    Startmotorerna på GM´s V6- V8 motorerna brukar behöva shimsas ibland. Förmodligen på grund av ojämnheter i tillverkningen. De flyttar ut startmotordrevet från startkransen på svänghjulet. Det finns speciella shims att köpa från till exempel Hansen Racing.
  8. 1 poäng
    Jo, när AGM var nytt så avrådde många från dem - av försiktighetsskäl då man ännu inte hade tillräcklig erfarenhet. Tänk på att din manual ju skrevs för över 10 år sedan. Men att skillnaderna är marginella och att AGM verkar fungera precis lika bra som våta bly/syra går också att läsa på nätet. T ex https://www.suzukioutboardforum.com/forum/general-discussion/suzuki-outboard-parts-forum/6373-agm-batteries Jo, men för att få spänningsfall måste det ju flyta ström, och med ett absolut tokfulladdat batteri som du hade så flyter ju ingen ström. Och då spelar det ingen roll om det står "AGM" på batteriet, inre resistansen är låg o.s.v. Du kan ju Ohms lag. Eller hur ? Vad menar du är ett "förväntat spänningsfall" och vad skulle det vara ? Som jag skrev så kommer batteriet - oavsett om det är vått eller AGM - att ha hela spannet från 0A upp till några tiotals i ström och varierande EMK under olika stadier och status på sin laddning. Det finns alltså inget spänningsfall att designa efter som regulatorn kan "förvänta". Det funkar inte så. Fick du 16V ur din regulator så är det inte ok, helt enkelt ! Du har ju dessutom bränt en del annat på den motorn och verkar ha en delvis defekt ECM (annan tråd), så kanske det ändå inte är så ok som du tror och kanske t.o.m. finns ett samband 😉 ? Om man på ett öppet forum snurrar runt med lösa teorier som inte hänger ihop så får man räkna med att få mothugg. Och mothugget gäller inte främst det Suzuki skriver, utan dina något yviga svängar i den elektriska världens teorier....
  9. 1 poäng
    Hej. Det ser ut att vara sjövatten som läcker. Byt gavelpackning och ev. även locket om det är deformerat så är nog ditt problem löst. Ingemar
  10. 1 poäng
    Om det inte går med koppar eller aluminiumbrickor kan du prova med gummistålbrickor. Finns att köpa på hydraulikfirmor.
  11. 1 poäng
    Varför pratar du då om glödgning?
  12. 1 poäng
    Hej. Några av er kanske har känt bensinlukt i ruffen? Jag kan bekräfta att detta kommer ifrån bensintanken i sig. Tanken är gjord av plast som tyvärr släpper igenom bensinångor. Bensintanken är nu utbytt till en i rostfritt, sen dess är problemet ett minne blott. Självklart så utfördes provtryckning och läcksökning innan bytet utfördes. Så om ni undrar om bensinlukt, då kanske detta kan vara en vägledning för er.
  13. 1 poäng
    Det är ju förinstallerat slangar och luftinblås för värme. Det sitter ett luftinblås vid stickkojen och ett i sittbrunnen. Slangarna är dragna fram till där vattentanken och lysfotogendunken till spisen står. Är slangarna öppna så skulle ju lukt kunna sprida sig till ruffen från akter stuvfack.
  14. 0 poäng
    Spänningen kan med konstruktionen på vissa laddkretsar öka över systemet när spänningsfallet blir över batteriet inte är som förväntat, te x med AGM. Du får väl ringa Suzuki eller Yamaha och fråga om du vill dra det till sin spets avseende deras konstruktion. Jag har ju f.ö råkat ut för det. Läser man på nätet så är det inte bara jag, utan många andra. Du kan skriva vad du vill och komma med vilka teorier du vill om dåliga laddregulatorer... Suzuki och även Yamaha har tydligt avrått från dessa batterityper i manualen. Du fick ett sånt statement ovan direkt plankat från Suzukis manual. Men skriv en kilometer utläggning till om du känner för det du 🙂 Ingen mening att ställa mig mot väggen i det här forumet för deras eventuella tillkortakommaden. Föreslår du istället ringer Suzuki eller Yamaha... Skulle man reklamera en laddregulator som felaktig när man får problem och kör på en batterityp de tydligt avråder från i manualen där de hänvisar till kompatibilitetsproblem med deras laddkrets. Det låter rent av extremt jättekorkat faktiskt! Sen kan man ju tycka vad man vill om Suzuki och Yamaha avseende detta och att det är dåligt av dem. Men genom påståendet att man borde reklamera när denna fakta finns så undrar jag vad är du ute efter i den här tråden? Skapa något tjafs kanske. Du skriver f.ö om att jag kanske skulle råkat ha åtgärdat en felkoppling när jag bytte bort AGM batteriet igen så det åter fungerade. Jösses. Du är rolig du. Du menar att jag skulle förväxlat 2st 35mm2 batterikablar 😂. Återigen... Ingen mening att ställa mig mot väggen i det här forumet för deras eventuella tillkortakommaden. Föreslår du istället ringer Suzuki eller Yamaha... F.ö är det väl visst relevant för grundfrågan då det talades om att byta batterityp och det framgår inte vilken typ av motor (förutom "diesel") och därmed vilket typ av laddkrets han har. Jag försökte vara schyst mot Thoen och påtala att man inte blint kan ta vilka batterityper som helst till vilken motor som helst. Det var allt. Lite breddad info. Jag vill inte bidra till tjafskonversationer på det här eminenta forumet, vilket jag känner att det här är nära att bli. Så case closed för mig i denna tråd. Mvh //Peo
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...