Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-09-12 på alla områden

  1. 1 poäng
    Hej. Det ser ut att vara sjövatten som läcker. Byt gavelpackning och ev. även locket om det är deformerat så är nog ditt problem löst. Ingemar
  2. 1 poäng
    Om det inte går med koppar eller aluminiumbrickor kan du prova med gummistålbrickor. Finns att köpa på hydraulikfirmor.
  3. 1 poäng
    Tänk att jag missade denna tråd. Båten är med 100% säkerhet en Pop 16. Jag hade en sådan, fast plastvarianten när jag var ung. Hoppas du inte kapade kölen eller skrotade den. En förvånansvärt kul båt!
  4. 1 poäng
  5. 1 poäng
    Jag fick faktisk tag tag på Garminsupporten via deras chat. Där ställde jag frågan: "Jag undrar om ECHOMAP-serien har stöd för skärmspeglig över wifi till surfplatta / mobiltelefon på samma vis som GPSMAP-serien?" Och då fick jag svaret: "Denna har dessvärre inte det som kallas för "Helm" funktionen, alltså att kunna spegla sin skärm till en surfplatta eller telefon... Det är i dagsläget bara GPSMAP som kan göra detta" Sen frågade jag: "Ok, då vet jag. Vet du om det är något som kommer i kommande mjukvaruuppdatering? För jag antar at det inte handlar om någon hårdvarubegränsning?" Och fick till svar: "Tyvärr, det är inte någonting som jag har möjlighet att svara på eller har någon information om."
  6. 1 poäng
    obviously!! jag läste bara första sidan sorry, sorry, sorry inga fler kommentarer
  7. 1 poäng
    Har stått inför en liknande fråga och jag valde fernissa. Först 8 lager blank och sedan 3 lager matt fernissa på ett nytt bord. På ett gammalt fanérat bord som står inne blev det snart repor som gick igenom fanéren och det var inte snyggt så då la jag på 8 + 3 lager fernissa på det efter mycket försiktig slipning för att inte gå igenom fanéren. För att ta det lite mer från början så köpte jag ett nåtat teakbord för att ha under kapellet på akterdäck. Det skulle utsättas för solljus och ibland ”hamna” ute i regnet, dock inte så ofta. Efter att ha hört mig för visste jag att jag tog en risk när jag lackade på den nåtade delen men hoppades på det bästa. Det blev inte bra så jag fick skrapa ur nåten och nåta om och lackade sedan utan några problem. Dock sväller nåten lite i värmen och gör att glas och muggar mm står lite ostadigt. Därför har jag slipat ner en del med fokus på att ta ner nåten och sedan lackat på nytt. Har nog blivit ca 25 lager vid det hör laget. Nu har ju inte du problemet med nåten så det bör gå bra om det är ordentligt fettfri yta du lackar på. Varför fernissa? Jag gillar att träsaker, ffa inomhus, har den där lystern som man bara får på ordentligt fernissade ytor. Dessa står dessutom väldigt bra emot skrap från saker man sätter på bordet, repor och väta. Annars, om man har obehandlade ytor, blir det lätt ringar efter glas, muggar och annat och det vill jag inte ha. Blir det någon repa, och det blir det eftersom jag inte är ett dugg försiktig med bordet, så är det bara att rugga upp och tvätta och lägga några lager fernissa till. Reporna kommer då bara i fernissan och inte i trät. Fernissa är ju en sorts olja som härdar men ”vanlig” olja behöver ganska mycket underhåll, och ofta, så det gick bort för min del. De är dessutom lite svåra att torka av. (Har haft oljade bord tidigare som var mycket svåra att hålla i OK skick.)
  8. 1 poäng
    Hmmm.... Har du helt missat att TS sålt båten med kölen och köpt en annan, med redan avkapad köl ?
  9. 1 poäng
    jag sålde motorseglaren och köpte mig en gullringen cabin istället så kölen sitter kvar och jag har en bättre båt
  10. 1 poäng
    Det finns knutar av två fabrikat på DPS-M. GKN och Rockwell. Penta säljer inga knutkors till GKN. Bara hela axlar. Till Rockwell säljer de knutkors till det facila priset av 2450:- styck. Crom marin har till båda sorterna för 329:- respektive 499:- styck.
  11. 1 poäng
    Du kan ju kapa bort nedre delen av kölen om du vill minska deplacement och djupgående utan att den blir jätterank. En kompromiss...
  12. 0 poäng
    Det beror på vilken typ av laddningsregulator som finns på motorn. Är den inte tillräckligt intelligent så bör man inte byta och paralellkoppla olika batterityper. Sen beror det på hur batterierna kopplas. T ex ett smart batteribrytar relä, från tex Blue Sea (7601-BSS) används för att koppla ihop hus-batteriet så det laddas med startbatteriet från motorn och bryter isär dem när spänningen i husbatteriet sjunker under 13.5 (eller nåt sånt). Ett riktigt case som drabbade mig tidigare på min Suzuki DF140 2014. Jag köpte AGM till startbatteri. Det var inte bra. En dag när jag kom in i hamnen pep det från motorn. När jag kollade upp den pip-koden så var det "Over Voltage". Jag bytte tillbaka till bly batterier och flyttade över dessa AGM till min separata minnkota fiskemotor istället. Problem borta. T ex ett AGM batteri har en annan karakteristik är blybatterier. AGM har lägre inre resistans och får därmed ett lägre inre spänningsfall (R x I=U), vilket beroende på laddregulatorns intelligens/förmåga och design kan få konsekvenser att för hög spänning i systemet. Jag mätte upp 16V i kretsen när laddregulatorn stryckte på. Inte std 14.4V.. ISO standard för 12V system säger något i still med att alla komponenter ska tåla runt 16V. Men ligger man i det övre intervallet så kortas livslängden av dina komponenter! De flesta laddregulatorer idag hanterar säkert olika batterityper. Men ska du ladda batterierna från motorns laddregulator så kolla först att det kommer vara ok med den batterityp du byter till. Även om det fungerar så kan det i vissa fall vara olämpligt och förkorta livslängden på komponenterna. Samtidigt förstår jag att de flest vill bort från std bly accar. //Peo
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...