Tyvärr är det inte längre bara "lågprisbutiker" som JULA, Biltema som ändrar leverantörer löpande och under bibehållet artikelnummer. Det gäller numera nästan alla butiker, även "fina" båtbutiken och motorfabrikat - där händer samma sak. Och med alltmer bristande kunskap hos butikspersonal och även ägarna till kedjorna så blir tröskeln lägre och lägre och testerna allt färre innan en billigare "alternativ" leverantör plockas in.
Detta är f.ö. inget nytt. Minns t ex Volvo Pentas usla impellrar under en period när de körde en annan leverantör på samma artikelnummer (Bavariaägare minns dem säkert också), en impeller som inte ens höll en säsong.
Fast människans hjärna är inkonsekvent - hur många ropade "köp ALDRIG impellrar från Volvo Penta" efter det ? Det var få och hördes inte länge. Men har man hört någon som har hört en som kände en vars svåger fick haveri på en Biltemaimpeller i förtid, så är uppfattningen solklar och lever kvar i årtionden 😝.
Biltema har f.ö. börjat tillämpa nya artikelnummer vid byte av leverantör, verkar det som. Många varor står som "UTGÅTT", sedan finns en tillsynes likadan fast på ett annat nummer. Om det är så är det ju faktiskt inte så dumt....