Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-08-11 på alla områden

  1. 5 poäng
    Som bilderna visar så var vulkningen helt slut och jag har nu monterat på en ny propeller och det funkar galant! Hoppas framtida läsare inte blir bortfintad av att jag gjorde fel på risptestet av min gamla propeller.. Tacksam för all hjälp! Mvh Lukibas
  2. 2 poäng
    Köper du bara folkracebilar? Mitt senaste köp var den här. 100% körglädje!
  3. 2 poäng
    Du kan förstås måla över, men med risk för att färgen släpper lättare under säsongen. Men med tanke på hur den ser ut skulle jag starkt rekommendera att du skrapar den! Brorsan och jag skrapade majoriteten av botten på vår båt i våras. En bra skrapa från Jula för ca 400 spänn funkade skitbra. Sen en sån där målardräkt med huva, ett visir för att skydda ansikte och ögon, en andningsmask med partikelfilter, handskar och stövlar. Dammet är oerhört fint och letar sig in överallt, så täta så bra det går i gliporna i klädseln! Du skrapar rent den på en dag. Skrapa: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/fargborttagning/fargskrapor/fargskrapa-129870/ Visir: https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/ogon-ansikts-huvudskydd/ansiktsvisir/skyddsvisir-014276/ Målardräkt: https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/arbetsskydd/engangsoveraller/engangsoverall-008914/ Andningsmask och partikelfilter (gasfilter medföljer men är fel för detta): https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrustning/skyddsmasker/halvmask-2000045343 https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrustning/skyddsmasker/partikelfilter-757-n-p3-r-2-st-2000047997
  4. 2 poäng
    De där linorna måste ha skavts mot nåt. Inte en chans att de går av bara genom ryck.
  5. 2 poäng
    Exakt så - och här delar du och jag åsikt. Däremot blir det lite knas när du jämför en 15 år gammal Najad med din (eller min) 40 år gamla båt som ju snarare är att jämställa med rätt gamla begagnade Biltema-cyklar, medan Najaden är en begagnad kvalitets-cykel. Javisst, båda tar dig till stranden för en glass och kanske kan man säga att de därmed gör sitt jobb och vara nöjd med det, men visst är det skillnader. Och både din och min båt tar oss ut i våra skärgårdar och ger oss fina seglingsupplevelser de dagar vi är ute. Men. Skall man t ex segla jorden runt hade jag hellre satt min i Najaden än din eller min båt av rätt många skäl. Om det gör att jag är dum i huvudet i dina ögon... tja, då får det nog vara så.
  6. 1 poäng
    Hej, Jag har inget fast landströmsuttag och använder endast landströmsstolpen på bryggan vid enstaka tillfällen med skarvsladd. Hittade det här grenuttaget som är gjort för utomhusbruk. Skulle detta fungera att ha i båten som skydd vid tillfällig landström? Verkar som att den har både jfb och 2 polig säkring. https://www.nordiskcampingutrustning.se/shop/carbest-uttag-med-6209p.html?gclid=CjwKCAjw8symBhAqEiwAaTA__A62BO9LTw4ZucfG42M6nIjYw2zV16Si0BqSeNKegPieeR-5P2Hu4hoClBYQAvD_BwE
  7. 1 poäng
    Visst är det så. Och det är klart att en Yamaha-mekaniker, som har tillgång till och bara kan stoppa ner prylarna i en ultraljudstvätt på jobbet, inte pillar med nålar och Biltema bromsrengöring frö att få det rent. Men om man nu inte råkar ha en ultraljudstvätt stående hemma i garaget, så kan man och får försöka rengöra med det som man kan få tag på.
  8. 1 poäng
    Min nuvarande bil kostade 5000 kr i juli 2020. Fyllt på luftkonditioneringen för 1000 och fixat lite rost för 1300. Går som en klocka. Förra bilen kostade 8500, men den hade tyvärr obotliga rostskador. Förrförra kostade 21 000 kr och var superbra, men "dog" av mögel när jag inte använde den under ett vinterhalvår. Skrotad. För mig är det fullkomligt orimligt att betala sexsiffriga belopp för en bil.
  9. 1 poäng
    Hur jämför du nu? Din Soling blir ju äldre och äldre, medan en ny cykel är ju en ny cykel..?
  10. 1 poäng
    Tycker ändå att det varit ganska fint väder. 5 övernattningar har vi gjort och kanske 20 turer totalt. Mycket vind som dött ut till kvällen, men det har gett bra fart och spännande segling.
  11. 1 poäng
    Uttern 6402 (den äldre versionen) eller Uttern S64 (den nyare). Bensin inombordare (blir oftast något billigare med försäkring än utombordare). En liten dubbelkoj till vänster i styrpulpeten ner i en liten ruff under durken. Porta potti får oxå plats där nere. Priserna börjar på 175’ ungefär. Finns motorer från 190 hk, 220 hk upp till 260 tror jag det var. Kolla blocket och på Youtube, prisvärda båtar ofta med en ståakterkapell.
  12. 1 poäng
  13. 1 poäng
    så här ser det ut i en nyare Bavaria tex
  14. 1 poäng
    Kranen sitter ovanför pentryt. Den läckte inte. Hittade ett litet läckage i kopplingen mellan kopparrör och slangen till spisen. Skruvade isär allt, torkade noga bort all smuts och oxid och skruvade ihop. Drog rejält och nu är det tätt. Förmodligen är det spisens rörelser (kardanupphängningen) som fått kopplingen att börja röra sig. Det känns kusligt hur det kan bli. Har ändå inte känt någon lukt nere i kölsvinet under sommaren fast jag nosat nästan varenda dag. Det gäller att hålla ordentlig koll. Yachting world gjorde en youtube film där dom lät en segelbåt explodera. Det vill man inte vara med om.
  15. 1 poäng
    jo , både Jeanneau Bavaria o Benetau har detta på de flesta nya båtar som jag sett varje fall nya Sen skulle det vara intressant att få fram SS EN 60092-507 den verkar styra över installation i fritidsbåt. Så verkar som det är starkströms föreskrifterna som reglerar detta
  16. 1 poäng
    Nja, man har normalt inte det, inte ens i "nyare" båtar som du skrev ovan. I alla fall inte i detta hörn av världen. Däremot är det standard i amerikanska båtar/elcentraler, men det beror bl.a. på att deras anläggningar ofta har enpoliga säkringar så det är viktigt att fasen och inte nollan går genom säkringen. De är tillåtna just för att vårt starkströmssystem är uppbyggt så att du inte skall behöva fundera på vad som är fas och nolla. Vad som däremot INTE är ok är att ha en landströmsinstallation som är sladdansluten till bryggan med enpoliga automatsäkringar. De skall vara tvåpoliga. Felet är alltså inte "de hemska" adaptrarna, utan "de hemska" ofta hemsnickrade elcentralerna i båt.
  17. 1 poäng
    Ok, men hur kan den väga 36kg fulll, kör du på light- bensin?
  18. 1 poäng
    Den där ser ut att ha vanliga koniska klämkopplingar, dvs de kan gå att få mer täta genom att dra åt. Men innan du gör det - följ @Lintotts råd ovan att pensla på såpvatten redan nu och se var (om ) det bubblar. Då vet du också var du ev. kan dra åt. Annars brukar en klämkoppling som en gång blivit tät sedan hålla tätt. Det är - enligt min erfarenhet i alla fall - ovanligt att en klämkoppling börjar läcka efter att ha hållit tätt ett antal år. Därför skall du först felsöka innan du går lös och börjar dra åt saker ytterligare, tycker jag. Om det är vid kranen på bilden det läcker kan det ju också var O-ring (?) vid själva kranaxelns tätning som är slut, så det läcker den vägen. Sedan funderar jag på var den kranen sitter, det är ju inte i ett gasolsäkert utrymme som det ser ut. Du har väl en avstängningskran på flaskan också, hoppas du stänger av den efter varje användning nu när du misstänker läckage. Som sagt - på med såpvatten och felsök !
  19. 1 poäng
    Är på väg och ska göra det just nu. Propellern ser ut såhär, känns lite lurt? Sen å andra sidan har jag inte kollat på propellrar så vet inte hur dom ser ut när dom är bra. Men jag antar att det svarta geggan i navet är vulkningen och isåfall tycker jag inte det ser så himla bra ut.
  20. 1 poäng
    Comfort4, den cykeln ser jättefin ut! Ett batteri som räcker 4 mil är imponerande! Dock skulle jag nog själv välja utan elbatteri, ju mer motion desto bättre, tänker jag. Gratis drift, enkel frihet, och främjar hälsan. "Laddas" bara med god mat. Elektronik går heller aldrig helt att räkna med, blir problem förr eller senare. Tillräckligt med elektroniska apparater ändå på en båt, tänker jag. Men det är klart, 4 mil, det blir nästan som en ersättning för bil! Tål att tänkas på!
  21. 1 poäng
    Varför tror många glada båtköpare alltid på säljaren?
  22. 1 poäng
  23. 1 poäng
    Har ingen erfarenhet av Musto BR2 men har haft en Gill OS2-jacka en 4-5 säsonger nu. Jag är nöjd. Blir inte blöt, den är bekväm och praktisk. Gillar den. Men om den var värd priset ska jag låta vara osagt. Visst, den där höga kragen är otroligt mysig när det blåser men man kan nog få liknande bekvämlighet med en jacka som kostar hälften så mycket plus typ en fleecebuff runt halsen och lite sånt. Andas vete sjutton om den gör, lite kanske? Det går inte heller att komma ifrån att om det faktiskt är riktigt skitväder då kör proffsen på "riktiga" regnställ. Kolla på filmer från ostindiefararen Göteborg till exempel, en hel del Musto där men när stormen drar in så kommer de orangea galonställen fram. Men för mig som skärgårdsseglar och sällan behöver stå ut mer än några timmar i ruskväder så tycker jag ändå att OS2 funkar bra. Har sommarplats i Norrtälje men vinterplats i Uppsala så vi gör 100 sjömil över en helg i andra halvan av september varje år och det kan bli rätt ruggigt om man har otur, det är väl det värsta jag brukar utsätta mig för.
  24. 1 poäng
    En alubåt, tex Buster, i den storleken väger väl mindre än 1.2t.
  25. 1 poäng
    Fick hem den nya radarn idag (dvs exemplar nr tre på mindre än 40h drifttid). Denna gång kopplade jag upp den i elektronik-/radiolabbet för att mäta lite på WiFi-signalstyrkan den sänder ut med innan den monteras på båten. Det var "intressant". Denna visade sig nämligen redan från början (den är ju helt ny) sända med 10-12dB lägre uteffekt än den borde (jag har en referens i ett annat "fungerande" exemplar jag mätt på, samt den standard WiFi-enheter designas efter och måste följa när det gäller utstrålad effekt). Dock är denna radar ändå 15-20dB bättre än den jag just reklamerat. Således lär den fungera på min båt där det "bara" är 4m avstånd, och att reklamera är ju inte aktuellt eftersom Raymarine inte specar/garanterar uteffekt eller ens räckvidd. Så då är det ju inget "fel". Men mätningen tyder ju på att Raymarine har allvarliga problem med både design och produktionskontroll, och uppenbarligen är de synnerligen ojämna i WiFi-utnivå (och därmed räckvidd) redan när de lämnar fabrik. Om ojämnheten beror på en missanpassad (eller felmonterad ?) antenn inuti kommer denna missanpassning i längden eventuellt även göra att sändardelen far rent illa, så där kan förklaringen vara till att mina två "gått ner sig" (den ena lade av totalt på WiFi och den senaste sjönk 30dB, alltså till en tusendel av den utstrålade effekt den borde haft). Och dåliga WiFi-antenner, i synnerhet sådana för internt montage eller inlödning direkt på kretskort, finns det otroligt gott om på marknaden. Men inte på databladet, förstås. Sedan är det många bra antenner som blir dåliga eftersom designern inte har en aning om radio och hur en antenn måste placeras på ett kretskort t ex. Men hur svårt är det att göra en fungerande WiFi på en pryl idag ? På en PC eller mobil är uteffekttoleransen bara någon enstaka dB på utstrålad effekt, och det är inga problem. Här har jag nu sett en diff på uppåt 15dB på två helt nya Raymarineburkar. Kommer nu på sikt byta min MFD-display till en som klarar trådat nätverk. Annars är jag sannolikt utan radar snart igen... 😞 ----------------------------------- (10dB = en faktor 10 i uteffekt, 20dB = en faktor 100 o.s.v. Så den nyligen felaktiga med c:a 30dB för låg uteffekt hade alltså bara en tusendel, dvs c:a 0,1mW istället för 100mW)
  26. 1 poäng
    Sådana kinkiga linor har jag också haft, långt innan Biltema började sälja båtgrejer, ja innan deras varuhus fanns överallt. Jag hade en 60 meters ankarlina som jag vid upprepade tillfällen vred rätt och sträckte inför varje säsong, jag använde den flitigt (det var på den tiden det inte fanns bojar och moringslinor i hamnarna) men inte fasiken hjälpte det, likt förbaskat så kinkade den sig. Så jag bytte…. båt… ja det berodde ju inte på linan, men den skickades ju med när jag sålde den båten. Så köpte vi en annan båt som hade en treslagen 60 meter lång ankarlina, av bra kvalitet, med fyra meter kätting. Och ja… den kinkade sig ännu värre, trots att den egentligen var av bra kvalitet. Då köpte jag ett Ancharomatic bandankarspel, och jag minns inte vad jag gjorde med linan, antagligen låg den kvar i den båten som reserv. Det går till en gräns med tråkiga linor, man kan inte ha kink när det skall gå undan. Numera har jag en blandning av Biltemas flätade linor med inbyggd ryckdämpare och blåa mjuka flätade linor från välkänt hypat fabrikat, Poly-ropes. Klart att det är en kvalitetsskillnad, inget snack om den saken, men om Poly-ropes linor egentligen är bättre att förtöja med vete katten. Det är nu tredje säsongen jag har Biltemalinorna, och dom är litet slitna, det bildas små öglor i flätningen och dom är inte lika mjuka som dom var från början, även om dom sköljs i sötvatten emellanåt. Poly-Ropeslinorna är långa och används främst i naturhamnar, dom är lika mjuka och lena ävensom båten ryckt i dom hela natten. Jag har nog haft iallafall två av dessa i tio säsonger och dom är lika fina ännu. Mina förtöjningslinor brukar få sig en omgång i tvättmaskinen på 40° innan juletid, och istället för tankenötter trasslar vi upp linor på juldagen. Ett tips, om du skall köra ankarlinan i tvättmaskinen, avlägsna först kättingen och ankaret, det blir annars en himla obalans i maskinen under centrifugeringen…😄 I båten finns det två gamla Ø12 mm linor, tampar, jag vet bestämt att en av dessa är från 1965, från min förta båt. Den andra är av samma sort och kvalitet möjligen från samma årtal. Dom har används vid spring och som improviserat hundkoppel, samt till gummibåten. Men de senaste åren har dom inte används alls och det betyder nog otur om dom lämnas hemma.
  27. 1 poäng
    Hej ring Aratron , så hjälper de dig med det mesta. https://www.aratron.se/vara-produkter/gasfjadrar/dampare/?gclid=CjwKCAjw8symBhAqEiwAaTA__FlfivkCNIWABwYIch2-aT67ZzqXpZtiXLgcIuOQrL_9PKZm627_6hoCl4EQAvD_BwE
  28. 1 poäng
    Jag tror du kan hitta lite värden på gasfjädrar på Seldéns hemsida (har för mig att jag läste om styvheten där nån gång). Kraften i gasfjädern beror även på riggens utformning på båten. Om bommen är lång så behövs en kraftigare gasfjäder. Om seglet är i grov duk och tungt så behövs en kraftigare gasfjäder. Och så vidare.... Det är lite som frågan "hur långt är ett snöre". Men finns det verkligen ingen beteckning på din gamla gasfjäder som avslöjar kraften? Det brukar stå lite kryptiska beteckningar som kan översättas via tillverkarens hemsida. På "stålfjädern" som jag lämnade tillbaka fanns ett sexsiffrigt nummer som med sökbegreppet "gasfjäder" o numret gav många träff på rätt gasfjädern där alla data kunder läsas. Sen var det enkelt att hitta modellen för min rostfria gasfjäder.
  29. 1 poäng
    😂 min hund heter Pucko och han tömmer aldrig septitanken och gör inte ifrån sig i vattnet. Jag badar ytterst sällan eller aldrig i vatten som är under 25 grader utan torrdräkt med tillhörande dykutrustning, så det blir inte så ofta jag badar i havet. Troligast är i så fall att jag får magsjukan på nån pizzeria eller liknande liknande facilitet som inte alltid har dom största hygienkraven.
  30. 1 poäng
    Jag vill inte ge mig och debattera olika båtars kvalité men jag tycker att priserna (på de två exemplen i trådskaparens start) ändå är rimliga. Bägge båtarna verkar vara hyggligt skick och borde göra sitt jobb som semesterbåt utan några renoveringar. Jag tycker inte man ska jämföra dessa exempel med jämnstora båtar från 70-80-talet som är mycket billigare (även fast dom kan vara fina). Man får kanske titta på vad en nästan ny båt i samma storleksklass kostar, Najad finns ju inte längre men en ngr år gammal HR340 kostar 3-3,5 milj.(jo- det har blivit dyrt med nya båtar -för er som inte hängt med!) Det är dessa priser som folk backar från då de istället väljer en 10-15 år äldre Najad som fortfarande har hälsan i behåll. Motsvarande exempel går att hitta bland Bavariabåtarna fast då i en lägre prisklass(både ny och beg.) Så även fast jag håller med om att en del beg båtar känns högt prissatta så måste man sätta in dom i rätt sammanhang.
  31. 1 poäng
    Fast det där är ju båg! Man sätter på lite fin garnering. Lite läder och nåt ädelträfanér och en "aggressiv" look på fronten, och vips är det premium. Folk är så lättlurade att det är skrämmande. Men jaja, det är väl kanske bra att pengarna är i rullning.
  32. 1 poäng
    Kan du hitta fram en annan båt i storleksklassen från 2006 som jag kan köpa för 250.000 kr? Behöver inte vara premium, eller från just det året. Vore toppen 🙂
  33. 1 poäng
    Var hittar man en jämnstor fullutrustad premiumbåt från 2006 för 1/5 av priset på Najaden? En sådan vill jag köpa 🙂
  34. 1 poäng
    Ett konstigt sätt att resonera kring priser. Det enda som betyder nåt är vad man får för pengarna. Om man får ungefär samma sak för en femtedel eller sjättedel av priset, då anser i alla fall jag att man är helt blåst i skallen om man köper det dyrare objektet.
  35. 0 poäng
    Pratade med min Yamaha-mekaniker ang förgasare och han hävdade att en ultraljudsrengöring av förgasaren är överlägset pill med tryckluft och bromsrengöring och nålar och sånt.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...