Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2023-08-10 på alla områden
-
2 poängFick hem den nya radarn idag (dvs exemplar nr tre på mindre än 40h drifttid). Denna gång kopplade jag upp den i elektronik-/radiolabbet för att mäta lite på WiFi-signalstyrkan den sänder ut med innan den monteras på båten. Det var "intressant". Denna visade sig nämligen redan från början (den är ju helt ny) sända med 10-12dB lägre uteffekt än den borde (jag har en referens i ett annat "fungerande" exemplar jag mätt på, samt den standard WiFi-enheter designas efter och måste följa när det gäller utstrålad effekt). Dock är denna radar ändå 15-20dB bättre än den jag just reklamerat. Således lär den fungera på min båt där det "bara" är 4m avstånd, och att reklamera är ju inte aktuellt eftersom Raymarine inte specar/garanterar uteffekt eller ens räckvidd. Så då är det ju inget "fel". Men mätningen tyder ju på att Raymarine har allvarliga problem med både design och produktionskontroll, och uppenbarligen är de synnerligen ojämna i WiFi-utnivå (och därmed räckvidd) redan när de lämnar fabrik. Om ojämnheten beror på en missanpassad (eller felmonterad ?) antenn inuti kommer denna missanpassning i längden eventuellt även göra att sändardelen far rent illa, så där kan förklaringen vara till att mina två "gått ner sig" (den ena lade av totalt på WiFi och den senaste sjönk 30dB, alltså till en tusendel av den utstrålade effekt den borde haft). Och dåliga WiFi-antenner, i synnerhet sådana för internt montage eller inlödning direkt på kretskort, finns det otroligt gott om på marknaden. Men inte på databladet, förstås. Sedan är det många bra antenner som blir dåliga eftersom designern inte har en aning om radio och hur en antenn måste placeras på ett kretskort t ex. Men hur svårt är det att göra en fungerande WiFi på en pryl idag ? På en PC eller mobil är uteffekttoleransen bara någon enstaka dB på utstrålad effekt, och det är inga problem. Här har jag nu sett en diff på uppåt 15dB på två helt nya Raymarineburkar. Kommer nu på sikt byta min MFD-display till en som klarar trådat nätverk. Annars är jag sannolikt utan radar snart igen... 😞 ----------------------------------- (10dB = en faktor 10 i uteffekt, 20dB = en faktor 100 o.s.v. Så den nyligen felaktiga med c:a 30dB för låg uteffekt hade alltså bara en tusendel, dvs c:a 0,1mW istället för 100mW)
-
2 poängVilken metod du än använder, eller byter till nytt - pensla med såpvatten efteråt och gör en täthetskontroll. Gasol i lagom utspädning är explosivt.
-
2 poängÄven Biltema har tamp av olika prisklass och kvalitet. Har nästan enbart deras tågvirke och det har fungerat utmärkt. I synnerhet deras 16-slagna/flätade tycker jag är prisvärd. Ja. Det är viktigt att man rullar av tampen av leveransrullen första gången, inte drar av den uppåt/nedåt, då man i så fall får en inbyggd vridning/kinkning i tampen som kommer förvärras när den blir våt. Beroende på material i tampen (och givetvis prisklass/kvalitet) så kan resultatet då bli detta, när belastningen på tampen minskar. Jag hade vridit dem rätt för att få bort den ursprungliga kinkningen, sträckt dem och sedan använt dem. Hållfastheten lär inte vara så mycket sämre. Men som sagt - det finns ju annat material och tampar (även på Biltema) som inte har dessa tendenser lika lätt.... Förstår dock att det behövde gå fort.. 😉
-
2 poängIbland har Biltema en helt OK kvalitet, och de kan vara riktigt prisvärda. Det här är inte ett sådant fall. Du har inte gjort fel, det är en dålig kvalitet på linan. Lämna tillbaka och köp ”riktiga” grejer. Dyrare, säkert - men båten måste sitta fast…
-
2 poängJag lyckades googla mig till det också och har nu provat utan framgång. Tog båten till verkstaden och det visade sig att en slang från laddluftkylaren (intercooler) var spräckt. Jag hade fel när jag tänkte att motorn betedde sig normalt på höga varv då turbotrycket aldrig steg över 150 kpa vilket jag trodde var normalt, det ska tydligen nå 180.. Men men nu kanske någon annan kan få nytta av tråden. Tack för all hjälp!
-
2 poängPlanande eller halvplanande båtar med drev och en relativt rak akterspegel, har en himla förmåga att slingra sig i låga hastigheter, det bildas virvlar bakom båten, ömsom på bb-sida, ömsom på sb-sida som orsakar detta. Det kan bli ett jäkla rattande då man går i kanaler eller liknande lågfartsområden. Ett tips är att bara kompensera halvvägs med ratten tills båten vrider sig åt andra hållet. Max utfällda trimplan och annan drevvinkel kan hjälpa, men jag har inte blivit hjälpt av det. Däremot blev det bättre då jag bytte propellrar till J-serien, där en av dom är fyrbladig istället för trebladig, då blev det bättre.
-
1 poängEnligt Biltema skall de ha en brottgräns på 3,2 ton… vad har du för monsterbåt som genererar de krafterna? https://www.biltema.se/bat/tagvirke/fortojningslinor/fortojningslina-med-ryckdampare-14-mm-x-6-m-2000049815
-
1 poängDet är bra om du skriver här även om du hittar o fixar felet. Kan hjälpa andra.
-
1 poängSådana kinkiga linor har jag också haft, långt innan Biltema började sälja båtgrejer, ja innan deras varuhus fanns överallt. Jag hade en 60 meters ankarlina som jag vid upprepade tillfällen vred rätt och sträckte inför varje säsong, jag använde den flitigt (det var på den tiden det inte fanns bojar och moringslinor i hamnarna) men inte fasiken hjälpte det, likt förbaskat så kinkade den sig. Så jag bytte…. båt… ja det berodde ju inte på linan, men den skickades ju med när jag sålde den båten. Så köpte vi en annan båt som hade en treslagen 60 meter lång ankarlina, av bra kvalitet, med fyra meter kätting. Och ja… den kinkade sig ännu värre, trots att den egentligen var av bra kvalitet. Då köpte jag ett Ancharomatic bandankarspel, och jag minns inte vad jag gjorde med linan, antagligen låg den kvar i den båten som reserv. Det går till en gräns med tråkiga linor, man kan inte ha kink när det skall gå undan. Numera har jag en blandning av Biltemas flätade linor med inbyggd ryckdämpare och blåa mjuka flätade linor från välkänt hypat fabrikat, Poly-ropes. Klart att det är en kvalitetsskillnad, inget snack om den saken, men om Poly-ropes linor egentligen är bättre att förtöja med vete katten. Det är nu tredje säsongen jag har Biltemalinorna, och dom är litet slitna, det bildas små öglor i flätningen och dom är inte lika mjuka som dom var från början, även om dom sköljs i sötvatten emellanåt. Poly-Ropeslinorna är långa och används främst i naturhamnar, dom är lika mjuka och lena ävensom båten ryckt i dom hela natten. Jag har nog haft iallafall två av dessa i tio säsonger och dom är lika fina ännu. Mina förtöjningslinor brukar få sig en omgång i tvättmaskinen på 40° innan juletid, och istället för tankenötter trasslar vi upp linor på juldagen. Ett tips, om du skall köra ankarlinan i tvättmaskinen, avlägsna först kättingen och ankaret, det blir annars en himla obalans i maskinen under centrifugeringen…😄 I båten finns det två gamla Ø12 mm linor, tampar, jag vet bestämt att en av dessa är från 1965, från min förta båt. Den andra är av samma sort och kvalitet möjligen från samma årtal. Dom har används vid spring och som improviserat hundkoppel, samt till gummibåten. Men de senaste åren har dom inte används alls och det betyder nog otur om dom lämnas hemma.
-
1 poängSegling i Sundet fram till tredje veckan av juli då gasvajern gick av, puttrade hem på tomgång (2,5 kn) till hemmahamnen under en dagssegling. Sedan Hans. Nu ny vajer (motormek) och ev Ven i morgon o någon dag. Hoppas på fint i andra halvan av aug o sept .-)
-
1 poängSån har jag också. Suverän. Skulle egentligen vilja ha en till "halva" för backup-vinschen, men de säljs bara som kit.
-
1 poängSen kan jag rekommendera fästplattan med lås, då kan du snabbt demontera vinschen och förvara den dolt när den inte behövs. Det är då också lätt att montera en manuell vinsch om strömmen är slut.
-
1 poängJag ber om ursäkt, den heter tydligen Warn 3700. Men det är mer än tio år sedan jag köpte den, så namnet har försvunnit i min åldrande hjärna.
-
1 poängExtremt varm, solig och vindfattig, i alla fall första halvan. Mer normal mot slutet. Hade semester 3 juni till 9 juli.
-
1 poängTror nog att det inte händer alltför mycket i omvärlden när jag trailar båten några gånger per år. Såg att fjärren till ankarspelet (Quick) också går på 433 MHz.
-
1 poängJa, bekvämt är det. MEN, om man skall köpa någon radiofjärr så se till att den går på 868MHz eller 2,4GHz-bandet och inte som denna - 433-434MHz. Dels är det per automatik oftast lite bättre/säkrare radioprylar i dem (läs: FSK-modulering och inte simpel OOK, On-Off-Keying eller AM, som är oerhört lätt att störa ut), dels är det band där det inte finns annan radiotrafik som har högre prioritet och/eller använder enormt mycket högre uteffekt. T ex radioamatörer (som får sända med 1000W, jämfört med fjärrens 0,01-0,025W). Flera gånger har jag utan att veta det "stoppat" kranbilars fjärrkontroll i hamnen när jag närmat mig och samtidigt pratat radio i bilen. Och det är inte mitt fel, 434MHz SRD (Short Range Devices) får faktiskt egentligen inte användas för säkerhetskänsliga tillämpningar då all sådan trafik såsom fjärrkontroller har sekundär prioritet på det bandet. Måste alltså tåla att bli utstörda. Men många åkeriägare köper dem för de är billigare, och säljarna har tyvärr oftast inte en susning om regler, radio eller frekvensband.... När Göta Kanalbolaget skulle bygga om så slussvakterna kunde styra maskineriet via fjärr för tio år sedan eller så, så testades lite olika system. Det slumpade sig faktiskt så att vi slussade i en av testslussarna när en av de tekniskt ansvariga var där just för fjärrsystemets skull. Och det de var inne på och hade installerat där var.....på 434 MHz. Säkert för att det var billigast och för att någon inte begrep bättre. Jag visade dock teknikmannen hur jag bara genom att ha ett "radiosamtal" på amatörradion i min båt, dessutom från kajen i övre bassängen, lamslog Sjötorps samtliga slussar så det krävdes omstart gång på gång (systemet gick in i nödstoppmode om de blev utstörda, helt riktigt i och för sig). Trodde detta skulle övertyga dem om att det inte var vettigt att satsa på ett så simpelt 434MHz-system. Han var nämligen ganska ställd och överraskad över det som hände.... Sommaren efter fanns ett system installerat för fjärrkontroll av slussmaskineriet i kanalen. På just 434MHz (!). Och mycket riktigt rapporterade slussvakt efter slussvakt att de var mer än lovligt trötta på dessa opålitliga fjärrkontroller.... P.S.: En del fjärrar som säljs på nätet går på 315MHz. Men det är USA:s frekvensband för samma teknik (på leksaksnivå) som vårt 434MHz. Så även om man kanske slipper radioamatörer med dem så är frekvensen inte tillåten i Europa. Och tekniken precis lika usel.
-
1 poängHar precis varit och lämnat tillbaka dessa linor, och det var inget problem. kollade faktiskt inte ens på dom. har en 30 meter ankarlina från biltema sedan tidigare. samma fenomen. Men även kortare tampar som helt ok, så verkar som just det är rullarna som är ojämn i kvalitén. Har tyvärr inte Erlandssons i närheten. Annars såg det ut som ett bra pris. Jo, det var nånting man inte glömmer. vattennivån gick 30-40cm på några timmar och vinden gick upp till 20-25 m/s. som tur var så var det många i hamnen så alla kunde hjälpas åt.
-
1 poängHur ser det ut där, är det en kona på slangstosens koppling? Är det kanske en koppling med kopparbrickor? Bild? Med mothåll kan du prova att dra litet hårdare, men risken är annars att du drar sönder vrejerna. Tätningsmedel skall du inte använda!
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängHej nä jag tror nog de går o använda, men är man ute o seglar i tufft väder under ett par dygn så är det lätt att tappa mycket vätska utan att man märker det. Därför är kläderna för marint bruk gjorda så de andas, sen ska man ju ha rätt kläder under med. Men för kortare segling så går vad som helst.
-
1 poängJag tror att det som ändrades var en ny separat jordledning, så att den nya regulatorn hade 6-ledningar, men är osäker på detta. Utöver att själva regulatorn blir varm verkar det också ha förkommit värmeutveckling i de kulformiga anslutningskontakterna, så det kan vara värt att kolla dessa. De ledningar som kan förkomma har följande funktion (ta ingen hänsyn till numreringen). 1-2 AC in 2-3 DC ut till batteri. 5 Utgång för varvräknare 6 Separat jord. Du kan läsa om felsökning och installation i dokumentet som tillhör denna. https://www.hansenmarine.se/product/regulator-563339 Noterar att de varnar för att använda VRLA-batterier dvs andra blybatterityper än öppna våta. Detta torde bero på att regulatorn lämnar ca 14,5 V, vilket är för högt för ett fulladdat blybatteri oavsett typ. Ett öppet batteri kan hantera detta genom att sönderdela vatten och släppa ut vätgas medan ett VRLA riskerar att blåsas upp och sprängas. Risken för detta är liten om man inte använder motorn kontinuerligt, men man bör kanske undvika Gel-batterier, medan AGM bör vara OK. Notera att resonemanget ovan om att AGM kan vara OK bygger på en fungerande regulator. Om regleringen upphör så blir spänningen betydligt högre. Så håll koll på spänningen. 14,5 V några timmar är i regel inget problem, men om det blir högre spänning skall regulatorn bytas. Ett ganska vanligt tecken på att regulatorn givit upp är att varvräknaren slutar funka.
-
1 poängHej ring Aratron , så hjälper de dig med det mesta. https://www.aratron.se/vara-produkter/gasfjadrar/dampare/?gclid=CjwKCAjw8symBhAqEiwAaTA__FlfivkCNIWABwYIch2-aT67ZzqXpZtiXLgcIuOQrL_9PKZm627_6hoCl4EQAvD_BwE
-
1 poängInnan du justerar blandningen kan det vara bra att skruva in skruven helt och räkna antalet varv så att du kan gå tillbaka till grundinställning om det skulle skita sig med inställningarna. Justera blandningskruven fram och tillbaka tills du får så högt tomgångsvarv som möjligt. Om tomgången blir för hög så justerar du ner detta på tomgångsskruven. Det finns lite videos på youtube som kan vara bra att kolla på om det är första gången du gör detta. Du kan nog inte förvänta dig en alltför kultiverad gång på denna motor. Det är ändå en billighetsprodukt med en cylinder och fixerad timing.
-
1 poängExakt så - och här delar du och jag åsikt. Däremot blir det lite knas när du jämför en 15 år gammal Najad med din (eller min) 40 år gamla båt som ju snarare är att jämställa med rätt gamla begagnade Biltema-cyklar, medan Najaden är en begagnad kvalitets-cykel. Javisst, båda tar dig till stranden för en glass och kanske kan man säga att de därmed gör sitt jobb och vara nöjd med det, men visst är det skillnader. Och både din och min båt tar oss ut i våra skärgårdar och ger oss fina seglingsupplevelser de dagar vi är ute. Men. Skall man t ex segla jorden runt hade jag hellre satt min i Najaden än din eller min båt av rätt många skäl. Om det gör att jag är dum i huvudet i dina ögon... tja, då får det nog vara så.
-
1 poängNja, BMS är ganska grov och har rätt många uppgifter. Skulle inte lita på att den kopplar bort någonting speciellt precist som funktion av spänningen. Jag tycker väl dina värden ser rätt bra ut, möjligen skulle jag sänka 1-3 lite.
-
1 poängAtt du inte värderar "premium" är ju en helt okej personlig subjektiv åsikt. Men att "premium" bara betyder skryt är ju kanske inte helt korrekt. Det är ju trots allt t.ex. en rätt väsentlig skillnad i komfort mellan en Dacia och en BMW, likaså materialval och hållbarhet i t.ex. inredningsdetaljer......det är objektiva och mätbar skillnader och är sånt som vissa läser in i ordet kvalitet......eller "premium". Det är motsvarande skillnad som går att finna mellan en Maxi och en Najad. Att man däremot personligen inte tycker den skillnaden är värd de extra pengarna är ju trots allt bara en subjektiv smaksak. Jag själv skulle nöja mig med en Maxi, men det är för att jag inte har tillräckligt stort överskott på pengar.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00