Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-07-28 på alla områden

  1. 2 poäng
    Ja, jag har haft samma problem med min PAR-mate? JABSCO är väl efterföljaren? Det visade sig vara en O-ring som efter ett antal år, tydligen visade sig bli plastiskt ihopklämd så att den började läcka. Jag tror godset på den borde varit en 1/10 grövre? Det var flera år sedan, så jag minns inte riktigt. Men jag vill minnas att det uppumpade vattentrycket påverkar ett membran, som påverkar en kolv, som i sin tur påverkar switchen? Jag tror det blir uppenbart för dig om du skruvar isär pumpen, det sitter en fjäder inuti också som man bör hålla koll på, men med rimlig försiktighet blir inte den något problem. Suddigt minne, men jag vill minnas att jag klippte/skar ut en bit plastfolie för att "bygga på" O-ringen. Det blev tätt. Därefter lossar jag skuvarna ett halvvarv under vintern för att O-ringen skall få återhämta sig. Det har fungerat för mig.
  2. 2 poäng
    Det är ju så himla litet skräp som behövs för att det skall läcka i membran eller backventiler. Så litet att det kan ha passerat filtret.
  3. 2 poäng
    Normal temperatur när du ligger i de högre varvtal området
  4. 2 poäng
    De flesta, kanske alla öppna båtar drabbas av ryksjö under de förutsättningar som beskrivs, oftast oavsett hur många meter per sekund som vinden blåser. I mångt och mycket beror det på hur skrovsidorna i fören ser ut. Raka sidor ger ofta mycket ryksjö. Inåtsvängda, konkava sidor ger mindre ryksjö. Om man har högre fribord i förskeppet kan ju det vara gynnsammare också. Så det är inte båtens längd som ensam är inblandat i detta fenomen, med andra ord är det inte säkert att du kan åka torrare i en större båt. Detta är ju inget fenomen som bara drabbar öppna båtar egentligen, men i däckade och ruffade båtar blir ju besättningen inte våt, men vindrutetorkarna får ju vifta mera. Sedan skall man kanske inte vara ute i en båt som bara är 5,70 om det blåser en hård bris till mild kuling.
  5. 1 poäng
    Kollade upp båten ikväll inför att vi skall ut en sväng imorgon. Märker att tryckvattenpumpen för dricksvattnet startar och går lite då och då (c:a 2s var 30:e s). Finns dock inget läckage någonstans. Men, varje gång pumpen stannat hör jag ett svagt susande/brusande ljud inifrån den som successivt avtar. Tills den startar igen. Finns ingen luft eller andra konstigheter i systemet när man spolar, och pumpen har inga problem att pumpa. Allt fungerade häromdagen, så bra att jag oftast inte ens stängde av pumpen när båten lämnades. Har bara haft Shurflopumpar innan och känner inte igen ljudet. Detta är en Jabsco PAR-Max 2.9 (från 2021 och ännu bara minimalt använd 😞😞 Kan det vara någon backventil eller membran som gått åt skogen så det läcker baklänges ? Någon som har haft samma problem ?
  6. 1 poäng
    Håller med! Problemet med kallt vatten är för vår del även att det blir svårt med den personliga hygienen. Jag vill ha minst 20 grader för ett dopp och efter någon vecka på sjön är det hög tid 🙄😇.
  7. 1 poäng
    Ja, skittrist om man vill bada. Hade dock nitton grader på Grönskär i måndags, helt OK. Och femton grader igår vid Ornö. Hur som helst - havet mår väldigt bra av det, vattnet är väldigt klart. Jag tröstar mig med det.
  8. 1 poäng
    Utan varvräknare famlar du i blindo. Med fel propeller får du en båt som funkar dåligt och riskerar att motorn havererar pga termisk överbelastning eller mekanisk överbelastning. Kolla med t.ex. Propellertrim eller annan firma som låter dig byta propeller om det blir fel, men som sagt utan varvräknare vet du inte om det är rätt propeller.
  9. 1 poäng
    Ja! Då kan du justera gångläget både i roll- och pitchplan, dvs både lutning åt sidorna och fören uppåt/nedåt. Då måste då köpa två cylindrar och en manöverpanel, det kan ju tänkas att det blir billigare och bättre om du köper hela kitet där själva trimplanen också ingår. Sedan finns det ett annat kit med automatik för bästa gångläge, men då blir det dyrt.
  10. 1 poäng
    Tack för matig info. Man lär sig något nytt varje dag.
  11. 1 poäng
    Precis! Annars är det ju bra att ha någon form av IR-termometer om du vill ta tempen på någonting leta kallras, ta kropptempen eller vad som…
  12. 1 poäng
    Om den passar. Säljer du? 😀. Kör redan brytarlöst. Koppla nyss bort vaccumet och justera tändningen lite. Spännande att se om jag märker skillnad nästa gång.
  13. 1 poäng
    Jo, allt på trycksidan är kollat.Skräp tror (trodde...?) jag inte på eftersom det sitter ett filter precis före. Men nu, efter 30nm båtåkande har den plötsligt slutat "läcka" och trycket behålls. Kanske för att den hörde att jag beställt en ny pump igår kväll. Nåja, då har jag en i reserv.... Edit: Precis nu när jag tryckte på "Skicka" hörde jag att pumpen satt igång med dumheterna igen.... :-((
  14. 1 poäng
    Jag får nog "bita" i äpplet och fixa :). Förra ägaren har gjort en del "himpa vimpa" dragningar som sitter kvar (jag buter ut och drar om kabel för kabel och har 2 st kvar som går direkt från + och fram till lanternorna. En av de kablarna kan jag spara när jag drar om kabel till dem (blir i mörrn).
  15. 1 poäng
    Morfar och dennes far ”dörjde” (i tempus imperativ) en hel del, också en bit utanför St. Pölsan, och där fick man bläckfisk, detta var i mellankrigstiden. Det fanns då en uppköpare i fiskhamnen som exporterade bläckfisk söderut, för här var det ingen som åt sådant. ”De gamle” berättade att man även ränndörjde efter tonfisk utefter kusten, man kunde ju tro att man fångade sådan i en not… men det var dörj med otterbräda och kraftig lina med stålspumnen tafs tre-fyra meter från draget. Det lär ha gått till så att man lät tonfisken dra båten och därmed bli uttröttad. Men varje gång St.Pölsan kom på tal gled obevekligen samtalsämnet över till Ulven, ubåten som minsprängdes i det området. Det fanns tydligen en besättningsmedlem som var bekant till dem på ett eller annat vis. Sedan dracks det rätt så mycket öl och porter under dessa fisketurer. Mestadels så kom man inte så långt av dessa skäl, det vanligaste var ju då att man doppade sina redskap i Rivöfjorden. Dom var ofta tre gubbar med i båten, och man hade ju inga flytvästar. En dag var det en av dem som trillade i med öppen gylf. Han kom inte upp igen, varvid de båda andra beslöt sig för att gå ned i vattnet för att leta. Tillslut fick man upp gubben i båten och påbörjade det som då kallades för ”konstgjord andning”. -Det var f_n vilken dålig andedräkt han har.. -Ja, å skridskor har han också…. 🤔
  16. 1 poäng
    Jag använder 2 år gammal 95, inga problem. Märks ingen skillnad.
  17. 1 poäng
    Du får pröva dig fram, men var har du för varvtal på motorn och går den på alla cylindrar?
  18. 1 poäng
    Förr när jag ägde en Propulse så lossade man fyra skruvar i centrum och vred bladen. De du tappar i fart vinner du i acceleration.
  19. 1 poäng
    Det finns nog ingen båt i de storlekarna som håller sig torra på de platser du nämner, när man kör i sned motsjö när det blåser 12. Om båten inte är helkapslad.
  20. 1 poäng
    Kolla stigningen på propellern, du kan inte ha samma stigning på fyra blad som du hade på tre. Propulse är inget vidare, bladen sviktar när du drar på. De propellrarna duger som reserv. Om jag inte minns fel så kan man ändra stigningen på en Propulse.
  21. 1 poäng
    Meta har man aldrig gjort i min släkt, meta var något som man gjorde i insjöar, eller på ostkusten. Meta är även ett flicknamn, varav det fanns två i släkten, en finns kvar. Kanske just därför man inte använde det ordet för fiske. Man kunde däremot dörja, eller ränndörja, det senare var desamma som släpdörja, gärna med paravan. Att dörja makrill eller vitling var ett stillaliggande fiske. Jag vet att slagdörj är detsamma, att fiska makrill stillaliggande i båt, men det ordet användes inte hos oss, men jag vet att ordet användes av ”öckeröpôjkarne”…. Men ”meta”… nej det förkom inte, barna ”fångade krabba” alltid i singularis. Sedan hade vi ju metatabletter, till nån maskin från Wilesco… men det var nånting helt annat. Eller kanske… ordet ”bottenmete” smög sig nog in i ordförrådet senare, under en tid av maniskt sportfiske, och då var det inga pelagiska fiskar man sökte, utan ”skädda” gärna ”röspätta” men helst tunga eller hälleflundra. Nån gång fick vid hårdrocka, Batoidea deeppurplesus, men det mest vanliga var dock bottennapp.
  22. 1 poäng
    Med en fullt fungerande motor och rätt stigning på propellern skall den båten hoppa upp ur sjön utan barlast fram.
  23. 1 poäng
    Hej. Den där fördelaren hör hemma på någon bilmotor och ska inte sitta på en båtmotor. Du ska ha en utan vacuum-klocka med fast platta. Ingemar
  24. 1 poäng
    Känner inte igen beskrivningen men visst tycker jag det verkar som om en ventil/membran är kass eller hängt sig. Jag skulle koppla loss slangarna och försiktigt köra lite tryckluft igenom efter att ha kollat så inget smuts ligger runt kopplingarna. Nästa steg är väl att skruva isär pumpen och kolla. Jag hade problem med en sjövattenpump till pentryt av ”sämre” märke som jag hade isär flera gånger och bytte tryckvakt utan att få fason på den så till slut bytte jag den mot en Johnson. Skaffade också en att ha i reserv ifall jag skulle få problem. (Tänk om toapumpen strejkar när man just lagt till på den perfekta klippan!) Bara därför har alla pumpar perfekt. Peppar peppar!
  25. 1 poäng
    Gul till obruten plus så kommer stereon ihåg inställningarna
  26. 1 poäng
    Jag har gjort så. Kopplat ihop röd och gul till bruten förbrukarplint. Nackdelen är att när jag stänger av huvudströmbrytaren så får jag söka om alla kanaler, och eventuella inställningar.
  27. 1 poäng
    Tanken är att radion skall användas när tändningen är på. Den andra pluskabeln är till radions minne. Du kan koppla båda till batteri plus. Men glöm inte stereon på. En del radioapparater har belysning eller klocka som visas när tändning är på och det är lite onödigt.
  28. 1 poäng
    EDC är Pentas äldre motorstyrsystem som användes på bl.a KAD och detta ”kommunikationsspråk” kallas J1708 och har gått ur tiden. EVC tagit vid och finns i flera generationer och där finns möjlighet att ta ut NMEA2000 direkt som i stort sett alla plotters kan tolka och visa, sen finns det säkert blåtandsapparater som kan kopplas till NMEA2000 men det känner jag tyvärr inte till. Eventuellt kanske Marinwebben.se hjälpa dig, ring och kolla med honom. Och finner du en lösning så får du gärna skriva en rad här så vi får reda på hur det gick 🙂
  29. 1 poäng
    Jag vet inte hur länge man kan lagra bensin.Den bensin jag körde på förra säsongen 98 oktan ,var två år gammal.Vilket innebär att den är tre år nu,kommer att köra på denna nu,om det inte tar slut kommer jag att fortsätta nästa år.Ingen panik jag har åror,blir lite jobbigare men jag kommer hem om motorn lägger av.😅 Ronnie
  30. 1 poäng
    Om gräsklipparen dör händer inte mer än att lite gräs förblir oklippt. Om utombordaren dör kan det sluta illa, med båten på grund eller krossad mot en klippa om man har otur. Men 5-6 månader bör inte vara nåt problem om tanken varit korrekt tillsluten. Blanda in lite i taget av det i färsk bensin, så är det nog helt oproblematiskt.
  31. 1 poäng
    Tror inte det brukar vara ett problem. Däremot kan det vara ett problem om axeln glappar radiellt i kombination med att man fortfarande använder brytarspetsar. Det gör nämligen att förtändningen hoppar fram och tillbaka. Byte till brytarlöst tändsystem löser det problemet eftersom det är okänsligt för radiellt glapp.
  32. 1 poäng
    En klick vattenfast marinfett på skruvarna när man drar dit dom underlättar nästa demontering. Om man har nya eller inte allt för gamla grejer kan man lossa en skruv i taget som håller tex. riggen, det har man glädje av den dag man skall byta impeller i framtiden. Förebyggande underhåll!
  33. 1 poäng
    Tef-Gel, https://www.happyyachting.com/tef-gel-tg-1-corrosion-eliminator
  34. 1 poäng
    På Västkusten har det varit något färre båtar, men det har ju varit konstant hällregn och kuling. Men tycker ändå att det tidvis har varit båtar ute som trotsat vädrets makter. Även norrmän och danskar ute och tuffar.
  35. 1 poäng
    De där cigarettutagskontakterna är helt värdelösa. De har diskuterats tidigare i någon tråd. Vill du ha ett fungerande löstagbart alternativ så skulle jag föreslå följande lösning Stickpropp Uttag De sitter ihop på ett helt annat och säkrare sätt än vad cigg-uttagslösningen gör.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...