Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-07-27 på alla områden

  1. 2 poäng
    Sidan 20 i den italiensk/engelska manualen: "If the installation has only one or two groups of batteries, always connect the output marked “MASTER”. This is the main output of the battery charger. It is advisable to connect the group of batteries which are used more often (typically the service group) to the MASTER output terminal. The positive output terminals that are not used must be kept free (do not bridge the terminals)" Dvs koppla inte ihop några utgångar! Enligt specen får du full kräm ändå, det är inte tre stycken 20A laddare utan en 60A med tre utgångar, använder du två utgångar så delar de på 60A.
  2. 2 poäng
    Om gräsklipparen dör händer inte mer än att lite gräs förblir oklippt. Om utombordaren dör kan det sluta illa, med båten på grund eller krossad mot en klippa om man har otur. Men 5-6 månader bör inte vara nåt problem om tanken varit korrekt tillsluten. Blanda in lite i taget av det i färsk bensin, så är det nog helt oproblematiskt.
  3. 2 poäng
    Tänkte jag skulle uppdatera tråden med ett lite annorlunda inlägg Första semestern avklarade med Ilvern! Efter att ha ägt båten i ganska exakt ett år och gjort ganska omfattande förändringar har jag nu kommit hem efter årets semester i Stockholms skärgård. En resa på 218 distans över 17 dagar har givit återkoppling på vad som fungerar bra och vad jag vill åtgärda till nästa år. Drivlina Efter att under hela våren kämpat med att SB motor sugit tjuvluft och därmed varit väldigt svårstartad beslutade jag mig för att byta ut samtliga rör och kopplingar veckan innan semester vilket var ett bra beslut. Båda maskinerna startar omedelbart och varvar gärna upp till maxvarv. Vid 3200 varv så marchar hon fint i 21,5 knop. Bränsleförbrukningen vid blandad körning mättes upp till 1,84 liter per NM vilket är på gränsen till billigt! Men allt var inte frid och fröjd. Vid två tillfällen lossade packningen på röret till sjövattenfiltret från impellerpumpen vilket gav onödigt mycket dramatik i form av översvämningar. Jag vet inte vad detta beror på men teorin just nu är att själva hållaren till sjövattenfiltret är sliten och inte lyckas hålla fast grejerna ordentligt. Nästa problem är att båten läcker en del diesel men jag har inte lyckats lokaliserat källan vilket är irriterande Elsystem Efter att precis hela elsystemet ersatts under vintern kan jag meddela att allt fungerar perfekt 😊 Trots en ganska liten förbrukningsbank på 2x120 Ah har det gått alldeles utmärkt med över en vecka mellan landströmsladdningar. Framgång! Ny layout i sittbrunn Med pentry och soffor i sittbrunn blev båten helt plötsligt en väldigt användbar semesterbåt. Massor med nya stuvutrymmen och ett trevligt ställe att spendera tid helt enkelt. Ny instrumentering Ena varvräknaren vaknar till liv först vid 1300 varv vilket är irriterande – ny kabel tillsammans med en resistor borde lösa problemet. I övrigt har allt fungerat som det ska. Nytt ankarspel Här har Anchormatic systemet som jag installerade i våras verkligen glänst. Allt har fungerat perfekt varenda gång och jag är mer än nöjd! Kapellösning Här är det blandat mellan vin och vatten. Jag har ett kapell som är 100% regntätt och som är hyfsat enkelt att sätta på och av vilket uppskattas. Men… Att köra en båt med kapellet uppe som saknar rutor bakåt ger exakt noll sikt vilket är oansvarigt. Detta har inneburit att jag alltid haft kapellet borta – även när det regnat. Konstruktionen är också så fiffigt gjord att om kapellet är på och man dessutom har lagt till med stäven först så går det inte att komma av och på båten… här får jag ta mig en funderare under vintern. 2-Do-lista Allt var inte perfekt – det finns mycket kvar att göra under kommande vintrar. Öppna upp pulpit Att ta sig av och på båten utan att se ut som en förståndshandikappad säl känns som en förbättring långt upp på listan. Dagens stängda räcke funkar helt enkelt inte i den svenska skärgården. Bogpropeller Jag vet att det finns folk som tycker att bogpropeller är onödigt men jag är inte en av dem. Som ensam ombord på en hyfsat lång båt vore den en mycket välkommen hjälp så det blir nog en sådan i vinter. Boytan Inne i båten fungerar det just nu men är ganska fult och långt ifrån mysigt så det ska bli kul att sätta tänderna i det. Jag har massor med ideer men inga planer Sammanfattning Det mesta har fungerat ganska bra men det är långt kvar till det skick som jag eftersträvar. Det är otroligt roligt att ha en båt som väcker så mycket känslor – det är många som kommit fram och varit nyfikna på vad det är för underlig båt jag har. En del lyriska medans andra kanske är mer skeptiska till den udda designen.
  4. 2 poäng
    OBS - lång OT-varning - men ändå inte.... Påminner om en liknande situation, där vi apterade en liten elektronikgrunka (piezosensor, radiosändare och en processor) på en av försvarets bombattrapper. Det var modellen som ur ett rör sköt ut ett moln av talk, driven av en kolsyrepatron eller tryckluft. Grunkan kände av den mekaniska chocken och skickade sedan via lågeffektradio en utslagssignal till de enheter/simulatorer i närområdet som var inom hörhåll och tillräckligt nära, och s.a.s. "slog ut" dem. Men när man laddat med antingen tryckluft eller kolsyrepatron (minns inte vilket nu längre) så löste inte grunkan ut, utan det blev "master reset" på processorn istället. Vid ett par tillfällen gick den inte igång igen, eftersom programmet i dess interna flashminne även blivit korrupt (upptäckte vi så småningom). En ingenjörskollega mätte med oscilloskop på kretskortet vid aktivering och fick fram mycket märkliga signaler. Efter att - i egenskap av störningsnisse - granskat dem och uppkopplingen så ifrågasatte jag om mätresultaten han sett på oscilloskopet var rätt. Fast på ett något odiplomatiskt sätt kanske, då det var som att jorden inte längre var rund om denne ingenjör inte kunde lita på sitt oscilloskop längre. Efteråt berättade han att han aldrig varit så nära att klippa till mig som då.... Problemet skulle visa sig vara att luften joniserades när den rusade fram så otroligt snabbt i den plastrördelen på vilket kretskortet satt. Eftersom det handlade om snabba förlopp som började i ena änden så hann potentialskillnaden över kretskortets båda ändar nog bli hundratals volt under loppet av....jag tror det var bara någon us (mikrosekund). Men det räckte för att inte bara ge reset utan även för värre saker. Kretskortet hade ändå jordplan, men det var just i det som det blev en vagabonderande ström från ena änden till den andra och som smittade ner resten av signalerna. Det hela löstes genom att sätta en skärmburk över kortet med en avledare, så joniseringsenergin leddes runt istället och därefter bort. Blev dock lite spännande lösning för radioantennen, som ju inte fungerar så bra i en metallburk..... Men varför hände det bara med den ena gasen ? Jo, en annan kollega - mycket duktig på bl.a. matte och att tänka lite utanför boxen - kollade upp vilken joniseringsenergi (elektronvolt) som krävdes för att jonisera olika gaser. Och då visade det sig att luft - som ju mest är kväve, N - skilde sig en hel del i nivå från kolsyrepatronen som ju består av koldioxid, CO2. --------------- Lärdomen var att det finns mekanismer och kopplingsvägar som man inte alltid tänker på. Och att det vid jonisering av luften och elektriska fält (som inte är helt olikt de TS hade problem med kring blixten) kan bli väldigt "konstiga" fenomen. Som dock inte är så "konstiga" när man väl förstår dem. Som jag brukar säga - Ju mer man lär sig, desto mer inser man hur lite man egentligen kan om allt....
  5. 1 poäng
    Håller med om allt positivt du skriver om en IF, Janken. Men den har några lite sämre egenskaper också, och en av dem är enligt min uppfattning sittbrunnen. Dels är den obekvämare än modernare båtar, men framförallt är den ganska liten i förhållande till båtens storlek. Om man som du och jag som seglat våra IF ofta själv är det förstås inget problem. Tvärt om. Men om man vill ha med sig några personer, och kanske lunch- eller badförtöja med dessa, så är en IF:s sittbrunn i minsta laget, En H-båts sittbrunn är större, vilket var en anledning till att jag rekommenderar den om man framförallt är ute efter en dagseglare. Dessutom har den ju faktiskt jollekänsla också 🙂 Vill man däremot segla längre sträckor och bo mer än en dag eller två i båten så är definitivt en IF att föredra. Vilket också var varför jag sålde min H-båt och bytte till en IF för tio år sedan
  6. 1 poäng
    Så olika trots bara åtta mil längs kusten! Och hemmavid heter det "yngna", det man har på kroken när man metar.
  7. 1 poäng
  8. 1 poäng
    Gul till obruten plus så kommer stereon ihåg inställningarna
  9. 1 poäng
    Tanken är att radion skall användas när tändningen är på. Den andra pluskabeln är till radions minne. Du kan koppla båda till batteri plus. Men glöm inte stereon på. En del radioapparater har belysning eller klocka som visas när tändning är på och det är lite onödigt.
  10. 1 poäng
    22 i Rassa igår när vi kom, ej kollat idag.
  11. 1 poäng
    Mellan 87 och 30 är det "bara" en slutande kontakt så det fungerar att göra som det är gjort. Jag gissar att 75 A är den ström som reläet är gjort för att sluta och bryta samt transportera utan att kontakterna bränns. Min bedömning är att reläet funkar i ditt fall, det är en vanlig konfiguration som många har med den typen av relä.
  12. 1 poäng
    Väldigt liten vinkel för gasdämparen att hålla upp luckan, bygg ut nedre fästet några centimeter med en träkloss eller liknande, men kolla slaglängden på gasdämparen så att den inte blir för "lång" när du stänger luckan. Vänd på den, den tjocka änden ska vara uppåt så smörjmedlet rinner ner mot tätningen.
  13. 1 poäng
    Öresund är ett märkligt farvatten där jag seglat i drygt 50 år. Vanligtvis är strömmen Norrgående och som mest har jag noterat 6.5 knop uppe vid Helsingborg/Helsingör. Sydgående ström uppstår när det är högtryck över Kattegatt och lågtryck över Österjön, men den är oftast svagare. Intressant att kappsegla i Öresund. Att segla mot strömmen kan vara jobbigt. Strömmen är ju oftast starkare på djupt vatten så att smyga längs kusten lönar sig ofta. Vi 'seglade' om 5 båtar en gång eftersom vi smög ner vårt ankare och låg stilla med de övriga drevs bakåt av strömmen.
  14. 1 poäng
    Hej. Det är ingen hydraulstyrning, utan en wirestyrning med servo. Den hjälper till så att det ska gå lättare att styra. Ingemar
  15. 1 poäng
    Innanför sjövattenpumpen.
  16. 1 poäng
    Jag skulle tro att det beror på att alla är här! Hunnebo just nu, man kan ännu inte går torrskodd över hamnbassängen, men det är nog bara en tidsråga… (tills man är frälst).
  17. 1 poäng
    Tidiga Mariner,Mercury 4-takt ca20-25 år gamla har en Yamaha motor monterad på en adapterplatta i riggen.Den brukar ”korrodera”fräta sönder i avgasgenomföringen och jag tror det är en dyr reservdel.Det påminner ju lite om en konverterad inombordare så även utombordare har svaga punkter ibland men detta är enda märket jag känner till med problem.Normalt ser man väldigt gamla tvåtaktare här på västkusten.
  18. 1 poäng
    Ett sätt att sätta igen hålet är att ta en bit plastmatta, 2 gånger hålets storlek i diameter tex, och väta den med polyester, sätta en tråd i centrum på mattan och lirka in den i hålet och hålla upp den mot undersidan. Bra om man kan fästa tråden. Sedan på med plastmatta med polyester ovanpå. Mattan bör vara ca 5 gånger hålets diameter, typ. Sen lager på lager med plastmatta med polyester. Tre-fyra lager räcket nog. Först måste man rugga upp ytan ovanpå och tvätta med aceton flera gånger på den yta man avser plasta på. Sen avslutar man med gelcoat och sist topcoat. Ett annat sätt är att trycka dit lite tätmassa. Även här kan man använda en bit under med en tråd i, fast här skulle jag rekommendera en lite större bit lite mjukare kartong som trycks ner i centrum tills den kommer igenom och sedan, på samma sätt som i första förslaget, hålla kartongbiten uppe med tråden under tiden tätmassan härdar. Jag har testat bägge varianterna men det var länge sen. Första alternativet funkar bäst om det är lite påfrestning på ytan.
  19. 1 poäng
    Lite kuriosa är att din motor är en Suzuki som Evinrude har köpt in och satt sina dekaler på. Det kan vara bra att veta om du ska hitta reservdelar.
  20. 1 poäng
    Det där med laddspänning har det skrivit väldigt mycket om här på MG. Vi är flera som rekommenderar 14,0 V som max. Du har satt den till 14,7 (Absorption V). Anledningen till att hålla den lägre än rekommenderat är att batterierna håller längre. Tillverkarna av olika laddprodukter och batterier vill dock gärna framhålla hur snabbt batterierna laddas och sätter därför en spänning som ligger väldigt nära vad batterierna tål. Dock försämras som sagt batteriets livslängd vid dessa höga värden, menar jag och flera andra.
  21. 1 poäng
    Det är nog en Delco-Remy eller möjligen en variant/pirat av den generatorn du har. Tittar man noga på din bild ser man att det står P vid flatstiftanslutningen vilket är utgång för varvräknare. Har du en varvräknare som inte fungerar kan det vara en ledtråd. Sedan har du anslutning för Sense och tändning i specialkontakten längst upp men där verkar du inte ha något anslutet. Det är svårt att se på din bild, men om det inte sitter en flatstiftkontakt på den lila kabeln utan ett rundstift kan det vara så att den suttit till tändningsstiftet i den kontakten. Kolla och se om du får spänning i kabeln när du slår på tändningen. Laddar inte generatorn utan den lila sladden så *kan* det vara den här som saknas.
  22. 1 poäng
    Annars kan man välja kontaktdon från Amphenol Industrial, de finns i ett antal varianter mellan 2 och 41 poler. Jag använder sådana till kablage i väldigt krävande miljöer och syften.
  23. 1 poäng
    Håller med. Främsta fördelen/funktionen för senseledningen är väl egentligen att kompensera för det lite mer statiska tröskelspänningsfallet i t ex diodfördelare (om man har dioder istället för skiljerelä mellan batteribankerna). För redan med normalgrova pluskablar till startbatteriet (eller ofta en ganska kort då den klenare ofta bara går mellan generator och startmotorn) ger det oftast inte mycket spänningsfall ens vid höga laddströmmar. Och vad man kanske glömmer är att det lilla spänningsfall som finns vid den höga initialströmmen snabbt minskar med strömmen. Så @ABC har visserligen helt rätt att laddningen kan gå lite långsammare med sensledningen direkt till plus i ditt fall, men skillnaden är kortvarig, ganska liten och främst precis i början. Du har ju ändå 14,2V vid batteriet, och högre är dumt att gå om man vill vara "safe". (Sedan kan ju läget vara lite annat om man vill ladda enbart Li-batterier t ex. Men då har man oftast ändå en DC/DC eller nå't emellan för att anpassa spänningen till deras behov och laddprofil).
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...