Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-07-23 på alla områden

  1. 5 poäng
    Du tänker ungefär så här? 😂
  2. 3 poäng
    Låt tillverka en av RF syrafast.
  3. 2 poäng
    Då har vi lämnat Estland efter drygt tre veckor. Vi kan sammanfatta det som att det varit blåsigt (mest från fel håll) och väldigt trevligt. Estländarna är trevliga och det känns väldigt tryggt. Vi har inte sett en enda fastkedjad båt. Vi låg bredvid en Axopar 37 med nya motorer om 350 hk som de dessutom inte dolde att nycklarna låg i stuvfacket bak på styrbord sida. De enda låsta cyklarna vi sett var hyrcyklarna i en hamn. Sådant gör att det känns tryggt. Hamnarna är moderna och fina. En trevlig sak är att i de flesta hamnar har vi varit enda svenska båt. Då bokstavligen springer hamnkaptenen och hissar svenska flaggan i hamnen. Väldigt trevligt. Kusten är väldigt annorlunda än hemma. Det finns inte mycket skärgård och kusterna är grunda. Väldigt grunda. Man kan segla käppslalom mitt ute på havet där man knappt ser land och ha 4m djup. På sjökortet är 0.9m och till och med 0.2m långt ut på havet inte ovanligt. Mycket är, trots den svaga kronan, billigt. Framför allt att äta på restaurang och att tanka. Ungefär halva priset mot hemma. Vi åt till exempel hela familjen (4 personer) på en mer än okej indisk restaurang, inklusive en stor öl till mig och ett glas vin till frun, för €42. Diesel kostade mellan €1.40 och €1.59 i de hamnar vi besökte. Det var samma pris i land som på sjömackarna enligt vad jag kunde se. På de finaste restaurangerna i hamnarna var det ungefär samma pris som på en medelrestaurang hemma. Ca €20 för en huvudrätt. Nu är vi i Finland och man blir nästa chockad av priserna. Det är fortfarande Euro, men dubbelt så dyrt. Totalt under hela resan såg vi 4 svenska båtar. Vi var ofta enda svenska båten i hamnarna. Mer än hälften av båtarna var finska. Vi kan verkligen rekommendera Estland. Det är nära men känns ändå som långt borta. Vi sträckseglade dit så vi var snabbt på plats i början på semestern. Vi vill tillbaka. Kanske inte nästa år men snart. Vi har sparat hela Rigabukten utom det nord-östa hörnet. Finns hamnar där vi vill besöka.
  4. 1 poäng
    Dagseglade igår utanför Limhamn ett stycke från Öresundsbron. Fina vindar runt 5-7 m/s. Vände halvvägs till Pepparholmen (där bron går ned i tunneln) och farten avtog betänkligt, från 4-5 knop till dryga en knop och åkte sidledes, mot brofästet. Nåja, segling är segling, tänkte jag och höll upp för strömmen. En av fyrarna ligger ett stycke från bron och närmade sig i hög hastighet, jag gled helt enkelt med strömmen i dryg tre knop ned mot kasunfyren, målad i ilsket röd färg. Inte panik, men insåg att det kunde gå raskt åt pipsvängen, hastade efter nyckeln till dieseln som tacksamt startade omedelbart. Full fart fram i tretusen varv och "Britta" kämpade ifrån sig den otäcka tingesten mitt ute i havet. Högst en båtlängd ifrån. Stoppade motorn och höll upp i trettio grader mot strömmen men insåg till slut att med mojnande vind att det var hopplöst, drev med en knop mot bron trots bidevind och kurs mot småbåtshamnen, sonika start av motor igen och tvåtusen varv i tre knop, i vanlig fall dryga fem och en halv. Konklusion: Kan man verkligen lita på fyrar? Så "kom ut kom väck, kom på put, kom på däck" - "all hands on deck", som vi sa "in the Navy".
  5. 1 poäng
    Gör inget som du sedan kommer att ångra! Det bästa är som @Hybro redan skrivit. Ut med den gamla, använd den som mall och låt någon firma tillverka en ny i ”syrafritt” stål. Eller testa en plasttank, det gjorde jag för en del år sedan, en 108 liters Diablo från Seasea. Den är ju rektangulär, inte säkert att den passar i utrymmet i din båt, men dessa tankar finns även i andra storlekar. Sätt inte in en för liten tank bara. Jag ser att många båtar har 40 eller 60 literstankar, en sådan 60 literstank räcker i ungefär två dygn, max tre dygn, om man är två personer ombord.
  6. 1 poäng
    Fortfarande platser kvar i Skärhamn.
  7. 1 poäng
    Det finns en releaseventil som du kan öppna fälla upp motorn och sedan stänga. Leta upp motorn på boats.net så hittar du sprängskisser där du kan hitta ventilen och även den elenhet som styr trim/tilt. Tidigare var det oftast diskreta reläer men på din motor är det nog en enhet. Om inte heller knapparna på motorn funkar så sitter felet i motorn Börja med att kolla ledningar och anslutningar.
  8. 1 poäng
    Jag förnyade brandsläckare för något år sedan och fastnade då för Firexo. https://firexo.com/se/ny-typ-av-brandslackmedel-slacker-alla-typer-av-brander/ Något sämre effektivitet än pulver, men ska vara betydligt enklare att sanera efter användning. Jag köpte en 6-liters släckare för att få minst samma förmåga som en 2-liter pulversläckare. Såldes då av Bauhaus på nätet, men dom verkar ha slutat sälja den nu. Hänvisning till Brandexperten.
  9. 1 poäng
    Byt till en som slutar på 12g så blir det nog fart på den
  10. 1 poäng
    Vi var ute i nästan tre veckor i regn och blåst. Nådde till slut Grebbestad. Vi gav upp i söndags. Lade till i Fiskebäck i 16m/s. Nu sitter jag och dricker riesling i Alsace. 😃
  11. 1 poäng
    Det beror på. Vissa båtar har ägts av två personer i 50 år. Som en hund. Man väljer både säljare och båt om man går vidare. För man kommer behöva ringa och fråga om saker. Och säljaren som levt med denna ögonsten i 20 år vill hellre sälja till någon som tar hand om den än någon som... ja. Men ska du köpa en vattenskooter... ja, då antar jag att det är andra parametrar som har tyngd.
  12. 1 poäng
    Vi har varit hemma och ger oss av norrut i morgon bitti, Skärhamn eller längre upp är planen.
  13. 1 poäng
    Äntligen semester! Lämnade hemmahamnen i morse, gick norrut, bunkrade på Knippla. Det har blåst från SV en hel del, Marstrandsfjorden var rätt så gungig. Vi hade visuell kontakt med KBV001 som låg en liten bit in i Hakefjorden, (jag tror det var 001, osannolikt att systerfartygen är på denna sidan) men KBV001 (eller annan KBV) syntes varken på egna plotterarna eller på Marine Traffic.. som skrivits i annan tråd så opererar dom med avstängd transsponder. Men 001 kontrollerar väl knappast fritidsbåtar… om dom nu inte har en flotta med ribbar…. Fullknôkat i Mollesund, som inte var något alternativ ändå, så det blev metropolen Edshushall, som ligger på Orust.
  14. 1 poäng
    Hmmm, vet inte hur det kommersiella kring dessa stationer ser ut. Mer än att vi inte behöver betala när vi sugtömmer. Skall ett vite tas ut när stationerna inte fungerar måste det kombineras med en relevant ersättning de dagar det fungerar. Annars kommer sannolikt sugtömningsstationerna bli väldigt få.
  15. 1 poäng
    Hoppas bara att du hittar hem ifall det kärvar sig ute på vattnet. Själv har jag med Skippo i bilen, papperssjökort med navigationsutrustning och en gammal reservplotter.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...