Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-07-19 på alla områden

  1. 2 poäng
    Avance 36 är kanske på gränsen storleksmässigt, men seglar fantastiskt.
  2. 2 poäng
    Om du startar en ny tråd med just ditt ämne så är sannolikheten större att du får ett bra svar. Tråden du svarar i är nästan 20 år gammal, och de flesta som skrev i tråden är inte MG-medlemmar längre. @Kronvik gjorde ett försök för snart 10 år sedan, i tråden, men fick inget svar. Skriv då gärna "Arje Hydraulstyrning" i rubriken.
  3. 2 poäng
    Har du haft en massa näckrosor runt propellern så är det nog inte konstigt om det går segt. Det mest konstiga saker kan hända med skräp på propellern, kanske t.o.m. att det "slirar". Åk tillbaka och pröva, enda sättet att få veta. Här på forumet kan man bara gissa🙂
  4. 2 poäng
    Det är nog säljaren som i slutänden avgör vad som skall göras med båten, och det är inte alls säkert att det är mäklarens beslut att inte göra någonting. Sedan är det så att båten KAN ha andra kvaliteter som gör att den blir såld i alla fall vilket mäklaren och säljaren vet. Men varför inte försöka lägga ett riktigt skambud, det är ju prutläge på en sådan båt ? Ja, du menar andra båtar som ser fina ut.....men kan vara hur risigt skötta som helst. Just för att de genomgått den utseendemässiga "rekonditionering" som du saknade på den förra. Många är de motorer som blivit "färgrenoverade" och visst kan man med lite enkla medel snygga till en ful båt. Men den blir inte mer välskött för det, däremot får du betala väldigt mycket för något du kunde gjort själv. Titta istället lite bortom fasaden och be om historik, dokumentation o.s.v. Det säger ofta betydligt mer om det verkliga skicket och båtens status.
  5. 2 poäng
    Jag fick häva köpet till slut!
  6. 2 poäng
    Kollade på några 23:or och 25:or idag och konstaterade att en 20 år gammal, sliten båt inte direkt är något som lockar. Även den 2008:a vi såg kändes lite väl sliten, tyckte vi. Det finns dock säkert finare och mer välskötta exemplar därute. Men fick även en ny insikt idag, nämligen att nivån på handlare skiljer sig mycket åt. De nyare och dyrare 25:or vi kollade på skiljde sig mycket åt i intryck. Hur kan man lägga ut en båt för 1,2 Mkr till försäljning och inte bry sig om att ens torka av dynorna, torka ur kylen eller ta bort privat jox ur båten? I min värld diskvalificerar detta såväl tidigare ägare som handlare totalt. Den som bryr sig så lite får inga pengar av oss i alla fall. Hos handlare nr 2 (med fräscha båtar) fanns dessutom betydligt mer detaljerad information om varje båt, inklusive om ev kända fel och brister i båten. Vet helt klart vilken handlare vi kommer återkomma till.
  7. 2 poäng
    Det var väl TVÅ båtar? Enligt TS. Så vad de tankade funkade tydligen. Kör de möjligtvis på sedimenterad frityrolja från nåt Kebabkök? Känner en som körde hundratals liter med Hydraulolja från pålning smaskiner i en äldre Mersa. Knepet var tydligen att ha flera fat att pumpa över med typ en veckas mellanrum. Lämna bottensatsen i varje tunna. Men vad gjorde det, oljan var ju gratis😊 Några tjommar tankade sin bil föregående sommar med flottyrolja köpt på Lidel Luktade pannkakor, när de drog iväg.
  8. 1 poäng
    Kom på en till - RB111. Riktigt trevlig, dock inte så vanlig.
  9. 1 poäng
    Penta har vanligtvis Johnsonpumpar på sina motorer och dom är väl amerikanska dvs tumgängor. Om folk bara la lite vattenfast fett på skruvarna vid montering så skulle det aldrig vara några problem med att dom korroderade fast.
  10. 1 poäng
    Jag tror inte läckan beror på galvanik och som ni konstaterat är den jordad/kopplad till minus av andra skäl. Om den läcker pga korrosion så måste det vara vatten i tanken vilket iof inte är ovanligt. Det är heller inte ovanligt att metall tankar spricker vid svetsar på motorbåtar vars skrov rör sig i kraftig sjö eller om de transporteras alternativt pallas "fel" ie så att skrovet ändrar form mer än tanken klarar. Jag tar en bra plasttank till moderna motorbåtar alla dagar i veckan
  11. 1 poäng
    I all välmening men.... "Grispitt" är ett riktigt skitverktyg och borde förbjudas. Då det är koniskt så sväller det skruven man försöker få bort. Det innebär att skruven fastnar ännu hårdare, har man då otur så pitten går av i skruven, då har man större problem än tidigare. Finns bättre verktyg för att plocka en avdragen skruv typ dessa https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/gangverktyg/skruvutdragarsats-25-delar-2000040658
  12. 1 poäng
    Finns på lite flera ställen bla http://www.bm-classics.com/ vet inte om Hansen är billigare eller dyrare. Ignitor/Pertronix är enkel att montera och så blir man av med brytarna. Byter man spole till deras Flamethrower så går motorn helt klart bättre. Har ett sådant system själv.
  13. 1 poäng
    Hade precis ett liknande fel på grannbåten - kabeln från tändspolen satt inte riktigt fast. Byta till elektroniskt istället för brytarsystem. Det är bara att byta en liten komponent i fördelaren. Kolla med Hansen Marine.
  14. 1 poäng
    Min personliga åsikt och erfarenhet är att man väldigt snabbt tröttnar på dålig ståhöjd. Att alltid behöva gå eller stå böjd är tröttsamt. En billig Maxi 77 hade jag nog valt före en IF eller liknande. Men det beror förstås på hur lång man är. Jag har en nära bekant som är 156 cm lång. Hon har ståhöjd i rätt många båtar...
  15. 1 poäng
    Det enda man får se upp med är att vissa shuntar, eller rättare sagt elektroniken till dem, förutsätter att sidan som inte är mot batteriet är gemensam minus. Inte "nersidan" på en annan shunt med ett antal mOhm till den riktiga minusplinten. För om man seriekopplar flera sådana shuntar - med sin elektronik - gäller det att tänka till så man inte får en förbikoppling av en shunt p.g.a. en alternativ väg till minusplinten. En alternativ väg (läs: batteriinstrumentets kablar) som det i värsta fall kan flyta onyttigt mycket ström i.
  16. 1 poäng
    Hehehe 😀😀så går det när man, i det här fallet jag själv, glömmer bort vad andra skrivit tidigare i tråden.👍
  17. 1 poäng
    Att sätta alla kablar direkt på shunten är ju helt fel och avrådes å det bestämdaste. Bra att du ändrade. Oftast ska man bara ha EN kabel på vardera sidan. En som går till batterierna och på andra sidan en som går till en minusplint. Om det räcker med 6 mm2 är omöjligt att svara på då vi inte vet vad som sitter på andra sidan, dvs dina förbrukare. På min båt skulle det inte funka då jag har både ankarspel och bogpropp på förbrukarbanken.
  18. 1 poäng
    Hej på er igen. Jag såg att min båt hade typ "registreringsnummer" på sidorna bak och hörde av mig till Riksarkivet och fick svar att det är en Levin, men inte modell. Fick även veta vem som ägde den då. Han är nog däremot död nu tyvärr så honom kan jag inte ställa några frågor. Sökte på levin på google och hittade den här bilden. Någon som har hört talas om Kusten av AB Levinbåtar?
  19. 1 poäng
    Vad jag menar är förstås att man som tillverkare inte i god tid tar fram en ny/uppdaterad produkt som använder sig av de moderna mobilnäten. Visst måste man som användare byta, men det är inte orimligt att då och då behöva skaffa nya grejer när gamla blir omoderna. Jag ser ingen anledning till att en sån här spårare inte skulle behöva bytas efter 15-20 år. Här verkar ju problemet vara att det inte finns nåt likvärdigt alternativ.
  20. 1 poäng
    Det är ju inte bara tillverkare som drabbas, de drabbas väl egentligen inte alls. De som drabbas är ju de som äger utrystning som går på 2g som nu måste köpa nytt, av en tillverkare.
  21. 1 poäng
    Om man nu får citera sig själv... Som redan skrivits, byt ut alla tänddelarna, om du har tur finner du en och annan passande det på Biltema (?) annars får du vända dig till en US-bilfirma, eller kanske Hansen racing som har delar till US-båtmotorer.
  22. 1 poäng
    Jag får återkomma med modell, bra att veta haha 😆 Men då finns det iallafall ngn som har liknande erfarenheter, får utvärdera när man kör hem båten. Tackar för svar.
  23. 1 poäng
    Dom här driftstörningarna, inträffar dom när motorn är varm? Om dom gör det kan man ju misstänka att kondensatorn och/eller tändspolen har fått värmeslag, det kan gamla sådana få när det blir varmt i motorrummet. Man kan ju annars också tänka sig ett hela fördelaren är utsliten, men det är kanske mer långsökt. Annars följer du @Gelis systematiska råd ovan.
  24. 1 poäng
    Sorry, missade din fråga men det var https://makex.se/
  25. 1 poäng
    Att ha olika färger till samma sida känns igen. Jag har precis bytt ut det mesta till 2,5 mm2 förtent med ny kopplingsplint och säkringspanel där jag även märkt upp allt.
  26. 1 poäng
    Jag har haft samma problem i förra båten. Så länge man inte behöver göra något med kabeln kan den vara ok, men om man vill göra en ny koppling eller klämma på en kabelsko blir det sällan bra. Så om du har möjlighet byt dessa "svarta" kablar någon gång, kanske som ett planerat vinterjobb. Kablar som är förtennade blir inte svarta, och det sägs på detta forum att man kan skydda den oisolerade delen av kabeln med vaselin eller liknade, då efter det att man kopplat in den i en plint. men kabeländar med korrekt pressade kabelskor, överdragna med krympslang med lim i ger ett bra skydd och en kabelsko ger bättre kontakt på eller i en plint. Min erfarenhet är den att det är kablar som mynnar ovan däck, "utomhus" som drabbas av "svartdöden" som mina till lanternorna och till tutan. Sedan den där kopplingsplinten... den ser ut att höra hemma på landbacken, i torr miljö. Jag vill minnas att jag sett sådana i "proppskåp" en plint man där kopplar in kablarna till skyddsjorden på. Och två ihoptvinnade kablar under samma klämma... om dom inte skapar problem nu så kommer dom att göra det senare. Så för allt i världen, byt ut den pliten till en som är anpassad till marin miljö. helst en sådan med skruvar för ringkabelskor. Det är ju så att de flesta elfelen ombord i fritidsbåtar sannolikt orsakas av kontaktproblem.
  27. 1 poäng
    Nja, den s.k. skineffekten gör sig inte gällande förrän vid ganska höga frekvenser, så upp till åtminstone över det hörbara området är inträngningsdjupet fortfarande större än ledartjockleken. Men här har den inget med saken att göra heller, oavsett. För det svarta är oxid som ligger utanpå kopparn, och där håller sig varken AC eller DC. Ungefär som om det vore en plastisolering på ledaren. Så t.o.m. en antennkabel som ser ut så leder alldeles utmärkt.....OM signalen bara kommer in och ut ur kopparn. För det är ju det som är problemet - alldeles oavsett AC eller DC - att få kontakt med en oxiderad kopparledare vid en anslutning. Det går ev. att rengöra om det är mycket opraktiskt att byta ledningen, även om det bästa är att byta. Sedan bör man använda kontaktfett (i värsta fall funkar vaselin) och en bra klämning i anslutningarna. Fettet gör att luft/syre håller sig borta och korrosionen lindras, och en bra klämning är f.ö. gastät. Men du skall givetvis ha rent material när du gör klämningen. Är bara "änden" bra gjord spelar det sedan mindre roll om kabeln blir lite svart med tiden 😉
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...