Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2023-07-17 på alla områden
-
4 poängNär jag läser tråden med alla funderingar osv så tycker jag det finns ett par saker att tillägga (som kanske inte heller ger så mycket). Jag inser att jag inte har kunskap, plats och verktyg för service och reparationer av motorn så det låter jag ett välrenommerat varv sköta inför vinterförvaringen. Jag har sedan båten på ett annat varv med utomhusförvaring där jag täcker båten själv. Här sparar jag massor jämfört med inomhusförvaringen! Övrigt som behöver fixas ser jag som trevligt pyssel och som nyttig träning för en gammal gubbe som jag. Utan dessa jobb skulle jag behöva gå på gym och liknande. Sen att det ger mig insikt i hur båten ”mår” är ett ytterligare plus så jag ser när lister börjar behöva lite lack etc. Vad jag menar är att man inte behöver gå hela vägen (”all-in” som ungdomarna säger) bara för att man vill ha lite mindre jobb med båten. Till sist. Köp den båt du verkligen vill ha och som du vet att du kommer utnyttja. Det ger bäst nytta för pengarna.
-
4 poängFör 15 år sedan köpte jag en segelbåt för 255000. I dag är värd 60 000. Å andra sidan har jag legat ute och övernattat mer än 1200 nätter. På sjön dubbelt så många dagar. Vad det skulle motsvara i hotellkostnader vet jag inte...
-
3 poängViktigt i sammanhanget är att varvsskött långt ifrån alltid betyder bra skött. Men visst, man har ju alltid möjligheten att påpeka saker och få det korrigerat. Själv har jag inte råd med varvsskött, men har flertalet bekanta som köpt hyfsat nya varvskötta båtar. Och det har varit alla möjliga konstigheter med dem som visar på att de inte skötts som sig bör. Det finns säkerligen varv/marinor som sköter båtarna exemplariskt. Men man kan inte sätta likhetstecken mellan varvsskött och bra skött.
-
3 poängO' heliga ståhöjd! Man har väl löst problemet med allt för lite utrymme under tak på den båten. Lösningen borde egentligen vara en större båt. Fast det blir billigare med ett tält på flybridgen i stället. En fattigmanslösning helt enkelt 😄
-
2 poängJag köpte såna här för att "omvandla" i storlek. Kostar samma eller mindre än nya kabelskor i den storleken. Bara skaffa skruv, brickor och mutter i M8, och skruva ihop. De är i förtennad koppar, inte stål som man kanske skulle kunna tro.
-
2 poängJag vet inte om det tillför ämnet någonting... Men en svåger har en relativt ny Nimbus, den var inte perfekt när han köpte den av "fina firman i Långedrag", och inte heller när den firman åtgärdat 80% av felen. Han har fullservice på ett varv på Bohusläns största ö. Och dom tappade nog bort ett "l" i full... "fulservice". Nu i våras var inte batterierna laddade, och inte heller ordentligt anslutna, glapp i en polsko, så SSRS fick göra en onödig utryckning, då båten inte gick att starta efter en utflykt till en liten ö. Förrförra säsongen var det ett ankarspel som gick på garantin som inte fungerade, men nån gång i september åtgärdades det, och det är inte ett Lewmar... men fixade det... som vanligt med fett och enkla handverktyg. Förra sommaren var det en duopropeller som tog hand om den blyade ankarlinan, men det berodde på den mänskliga faktorn, men det blev väldigt dyrt... Det blir dyrt. Jag har tagit del av utgifterna, och i jämförelse så ligger vår totalkostnad på en 20 år gammal men relativt jämförbar båt med vissa brister, helt och hållet inom svågerns kostnad bara för vinteruppläggningen och servicen. Och då räknar jag in bränsle, försäkring, underhållsdelar, hamnkostnad, torrsättning, transport, sjösättning och gästhamnavgifter. Nu har jag ju båten hemma i trädgården, så det blir inga extra bränslekostnader och trängselskattsavgifter till och från hamnen vintertid, men även den kostnaden hade täckts in i fulservicekostnaden. Så sammanfattningsvis är min totala båtkostnad lägre än kostnaden på fullservicevarv med förvaring i kallhall på ett orustvarv. Nu är kanske jag litet knäpp som anser att halva båtnöjet är det då man grejar med båten då den står på land, även om det var meck i överkant i vintras då en läckande oljekylare åtgärdades. Den kostade bara några hundringar i packningssatser, och hade inte trevliga och kunniga forummedlemmar här berättat hur jag skulle gå till väga hade den kostnaden säkerligen skenat iväg ordentligt. Under nästa torrsättningssäsong skall styrlagret bytas, det blir nog jätteroligt!
-
2 poängAntar att farten är ett hårt krav. Annars kan du ju få samma storlek och komfort för under 150 000 kr om du köper en äldre snipa eller segelbåt. Vi kan byta motor 7-8 gånger innan vi kommer upp i en miljon... Bortsett från segel (som ju även för en segelbåt kan ses som överflödigt om man använder den enbart som motorbåt) är våra kostnader i stort sett bara för "externa" saker som båtplats, försäkring, landförvaring och lyft/sjösättning. Utöver det ofrånkomliga saker som bottenmålning, oljebyte, filterbyte, m m. Skulle tro att totalen hamnar runt 25 000 kr per år för allt det sammanräknat. Nackdelen, om man ser det så, är att man är begränsad till 6-8 knop i toppfart, lite beroende på skrov och motorstyrka.
-
2 poängEn ganska liten ändring av formen på kapellet skulle troligen göra underverk. Det kanske blir lite dyrare, men den som köper en båt för xx miljoner kronor borde ju vara beredd att lägga lite, lite, lite till för att inte förstöra båtens utseende. Kanske är ägaren blind?
-
2 poäng
-
2 poängVad jag önskar dagens skrivbordsdesigners på båtvarven skulle läsa ditt råd ! Måste bara klippa in en bild från Viknesägarnas FB-grupp, där mekare från Oxelösunds Båtvarv reparerar ankarspelet. I vår båt är det liknande "åtkomst", många saker monteras innan skrovdelarna plastas ihop. Jag har tvingats tagit upp 3-4 inspektionsluckor (på en NY båt) för att kunna efterdra slangklämmor som inte suttit fast ordentligt på t ex bordgenomföringar. En var avgasutblåset på värmaren, som jag kunde se men i brist på 2m lång arm inte åtgärda innan ett hål tagits upp på lämpligt ställe. Illa.
-
1 poängJag grunnar på att ta bort den gamla bottenfärgen till hösten, innan det bygger på för mycket och eftersom det är ett tämligen tråkigt jobb så vill jag hitta det enklaste sättet. För några år sen skrapade vi bort det mesta med en Pro Scraper som man kopplar till dammsugaren och det gick ju hyfsat bra men tar sin tid. Sen finns det ju kemisk färgborttagning i olika former och en som säger sig vara förträfflig men inte så billig är ES-metoden , är det någon som provat denna? Sen är jag i och för sig tveksam till slabbet med kemisk färgborttagning, torr borttagning är ju lättare att städa undan känns det som. Lämna bort för blästring är enklast och säkert bästa metoden men det är utanför budgeten. Så den här ES-metoden har jag bara läst om men inte hört nån som använt sig av.
-
1 poängOm det är samma Yanmar som jag har så kan jag tipsa om en liten fick kniv.
-
1 poängSå BRA att du berättar upplösningen på problemet! 9 av 10 som ber om hjälp gör inte det. Både kvalificerade svar och självsäkra ”killgissningar” framstår då som möjliga lösningar och ingen blir egentligen klokare. Egentligen ganska otacksamt att inte göra som du - heder till dig!
-
1 poängLi-batteriet slutar dra laddström helt enkelt. Ungefär som ett blybatteri, fast här är det snarare BMS:en som stänger av, och gör det ganska abrupt, jämfört med blybatteriet där det är kemin som styr så det går kontinuerligt nedåt. DC/DC:n är ju ett "spänningsaggregat", ingen strömgenerator. Den ger en konstant (nåja, i vissa steg) spänning, och sedan slukar förbrukaren i sig vad den vill ha. Klarar inte DC/DC:n det (t ex för att Li vill ha mer än DC/DC:ns strömbegränsning) så sänker den utspänningen tills jämvikt uppstår mellan önskad och tillgänglig ström. Men vill du ladda detta batteri från de andra batterierna, och inte bara när det finns annan laddning ? Fast det är ju valfritt 🙂 Är säkerligen anpassade för blybatterier och spänningsstyrda. Dvs väldigt beroende på belastning och annat. Nyttan är nog därför tveksam mot Li-batterier eftersom dessa levererar en mycket mer konstant spänning trots belastning som dessutom är nära "fulladdat blybatteri" under nästan hela urladdningsfasen. Så troligen kommer de visa fullt ända till det stannar/BMS stänger av.
-
1 poäng
-
1 poängNu blev man ju tvungen att kolla elschemat på egen båt (aluminiumbåt med aluminiumtank) och det verkar faktiskt som tanken är kopplad till minus. Måste kolla i verkligheten vid tillfälle också.
-
1 poängOk, ja, jag förstår att det är väldigt annorlunda förutsättningar på den sidan landet. Här är det ju nästan bara kommunala hamnar, eller marinor, inga båtklubbar, så tidsinvesteringen ser helt annorlunda ut, och det är få båtplatser som ger några egentliga transportsträckor "ut".
-
1 poängJag läser din text som att du bestämt dig för en ny/nyare båt. Så gå på det!
-
1 poängSkulle vilja påstå att det alltid innebär lite meckande och fixande att ha båt, oavsett ålder på båten. För en ny båt är inte heller perfekt, under de första åren dyker produktionsrelaterade fel upp såsom läckande slangklämmor, illa dragna kablar, brister i kanske inredningens passform och fastsättning o.s.v. Du kommer helt enkelt inte undan det, om du inte skall betala alldeles orimliga pengar till varv och hantverkare. Ungefär som att äga hus men inte ens klara det mest elementära själv - det blir ruskigt dyrt. Då kanske man skall hyra huset eller t.o.m. en lägenhet istället. Sedan skriver du att det i kalkylen skall ingå "inomhushall och fullservice". Bara det kan lätt dra iväg till 50-100' per år och blir snabbt en stor del av hela årsbudgeten, men varierar stort beroende på var du tänker ha båten i landet och vilket varv du anlitar. Och det vet ju inte vi....
-
1 poängAngående luftning av system , hade samma problem år efter år med luft i systemet / dålig cirkulation .Blev en rörmokarlösning , fick tips , tag en hink o fyll den med glykol/ vatten lösning , stoppa i en dränkbar pump i hinken o anslut slangen från pumpen till systemet , låt returledningen från systemet mynna ut i hinken , kör pumpen o fyll på hinken eftersom om nödvändigt , efter 15-30 min är systemet luftfritt . Funkade bra för mej .
-
1 poängDet kom in en motoryacht i hamnen i eftermiddags. Även om jag ogillar båttypen så kan jag ju ändå tycka att det är välproportionerlig och har snygga linjer….…. Om det inte hade varit ”puckeln” högst upp, som en dromedar… stilbrott, sannolikt inte samma designer som designat båten som ritade till kapelltoppen. Det ser ut som om någonting köparen och försäljaren ritat på en servett den dagen kontraktet tecknades och då försäljaren bjöd på lunch…. Eller om det är ett verk av en designer så har denna säkerligen varit uppväxt med Duplolego.
-
1 poängDet tror jag också hade gjort stor skillnad.Jag tycker man ser liknande ”kapell” på Amerikanska kabinbåtar där det verkar som nån kapellmakare föreslagit att använda båtens biminitop och sy på lodräta sidor vilket inte alltid blir så snyggt.
-
1 poäng
-
1 poängDet måste ju hå att få kapellet att bli snyggare än en kinesisk hatt. Inget illa menat om kinesiska hattar, men de passar inte på båtar.
-
1 poängAtt du kanske ska hyra båt. Jag tänkte att ekonomin verkar egentligen inte ha så stor betydelse när jag läser, så tänk inte på det. Köp en nyare båt!
-
1 poängOm du får en 12-15 år gammal båt för 600 000 och en 2-3 år gammal för 1 miljon och inte vill underhålla/reparera själv utan tänker leja bort detta så tänker jag direkt utan att veta, köp en 2-3 år gammal båt. Mellanskillnaden äts nog ganska snabbt upp av hantverkskostnader. Jag vet som sagt inte, jag gissar. /Mathias
-
1 poäng
-
1 poängSlangen har ingen funktion så länge pumpen är hel. Däremot om membranet i pumpen går sönder så kommer soppan att sugas in i förgasaren istället för att hamna i kölsvinet där det kan säga Pang. Alltså en ren säkerhets anordning
-
1 poängNä precis, vem behöver egentligen socker eller grädde när vi alla vet att det går precis lika bra med selleri. 😁😉 ps. vet att tråden är från 2019. ds
-
1 poäng
-
1 poäng
-
1 poängMmm, det är ingen dum idé, kruxet är väl att den drar hyfsat mycket ström, vill ju inte att båtens batteri är dränerat för att man inte har haft motorn igång på en månad en regnig höst. I mitt fall får den dra absolut max en watt för att det ska gå runt, osäker på hur mycket en mobil drar? Jag har för tillfället kommit fram till att jag fortsätter med min Geosafe så länge det går. Den går ju på 2G vilket inte ska vara nedstängt förrän slutet av 2025, så med lite tur funkar det två somrar till. Tills dess kanske det har dykt upp nya jättebra alternativ tänker jag 🙂
-
1 poängSom sagt, en vanlig mobiltelefon med tillkopplad laddsladd som man döljer någonstans båten, med aktiverad platsdelning. Då har man ju dessutom ett par dygns batteribackup om tjuven väljer att koppla bort batteriet. Och med lite påhittighet skulle man tom. kunna koppla någon form av siren via bluetooth som använda som ringsignal.
-
1 poängDet räcker iofs att en tjyv kollar AIS med t ex MarineTraffic eller nån annan sajt/app där man kan se AIS-utrustade fartyg, för att konstatera att båten man är ute efter har en aktiv sändare ombord. I extremfallet kan man helt enkelt bryta strömmen till all elektronik, men annars kan lite säkringar eller kablar dras ut. Jag tror tyvärr inte att det är särskilt effektivt även om själva apparaten är väl dold.
-
1 poängNej, ska AIS fungera idiotsäkert måste den ju vara ganska dolt monterad. Gärna med en dold antenn också. Fördelen är ju dock att inget extra i form av app behövs, och att spår/historik m.m. redan lagras av olika sajter.
-
1 poängPersonligen tycker jag flybridge är det mest förfulande elementet som finns på båtar, oavsett båttyp. Ett fult kapell är bara lite extra bajs på det redan anskrämliga. Å andra sidan är det normalt väldigt sällan som kapell över flybridge förekommer, så fulhetsökningen är sällsynt.
-
1 poängJag gillar klassiska linjer på båtar oavsett med eller utan segel. För många år sedan var jag aktiv i Scampiklubben och vi diskuterade bla design av sittbrunnstält. Några propagerade för ståhöjd vilket var praktiskt men linjerna blev anskrämliga. Under en svensk regnig sommar är det underbart med en groggveranda för man sitter skyddat och kan se ut (utsikten från salongen i en segelbåt är begränsad, man vet inte vad som sker utanför). Med en stor motorbåt finns det stora skyddade ytor med utsikt så att bygga en fågelholk uppe på toppen visar inte på god designsmak, tycker synd om båtens själ med denna fula groggveranda..
-
1 poängHistorien med de kvaddade propellrarna fick ett bra slut idag. Efter att ha ringt runt till ett tiotal varv och marinor utan att få tag nya propellrar bestämde vi oss för att linka hemåt. På väg förbi Bullandö ringde vi Brohäll Marin som svarade att vi kunde svänga in. Fem minuter senare kommer vi till kajen och där står fyra man redo med kran, propellrar och verktyg. Medans jag går in på kontoret för att fixa pappersarbetet lyfter de båten, kollar axel och drev, byter propparna och sjösätter. Värsta formel-ett-däckbytet! Efter tio minuter är vi på väg igen, med vad som känns som en ny båt! Vibrationerna som jag vant mig vid är borta och båten går som på räls. Enda ”problemet” är att jag ”tappat” ca 300 varv, de gamla propellrarna hade nog en del ”slip” och nu orkar inte motorn varva ur ordentlig. Får lösas med turbobyte nästa säsong. Väldigt skönt att inte båtsäsongen tog slut iaf!
-
1 poängMed tex. Geo Tracker kan du göra detta https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ilyabogdanovich.geotracker
-
1 poängDu kan inte ha något ansvar för en annan båts förtöjning, men jag tycker du gjorde rätt som såg till att motorbåten blev förtöjd på ett någorlunda bra vis. Det finns ingen anledning att se till att andras båtar blir skadade bara för at man är lite sur. Jag är uppväxt i en tid och på en plats (på somrarna) där man hjälpte varandra med båtarna. Hade det regnat öste man så många båtar man orkade och blev det dåligt väder så fixade man sina egna och andras förtöjningar vid behov.
-
1 poängOm du frågar vad jag anser om rostfritt, så anser jag följande. Det knä du nu har har säkert suttit där i 15 år, din motor är väl runt 25 år en bit på väg iaf. Om ett knä håller i 20 år till så är det nog den del som finns kvar av din motor med största sannolikhet, och du har säkert sålt båten för länge sedan. Med detta menar jag att merkostnaden för rostfritt inte motiverar livslängden på motorn. Köp du ett knä i gjutjärn det håller säkert 15 - 20 år. Och utslaget på livslängden är det inga stora pengar för knäet.
-
1 poängJag kör manuellt på gasspis, funkar rätt bra faktiskt. Oj vad smutsig spisen är...
-
1 poängVad jag känner till så Volvo Pentas reservdelar är betydligt dyrare än till Mercrusier. Service kostar också mer på en diesel. För att köra in skillanden i service kommer du nog behöva köra mycket. Får du gud förbjude haveri på motorn vill du nog helst sitta med bensinare. Prisskillnaden när du köper båten får du förhoppningsvis igen den dag du säljer, då är det mest kapitalkostnaden man får tänka på. Summa summarum är nog svårt att motivera köp av diesel om syftet är att spara pengar, det blir nog tvärtom en dyrare affär på sista raden för många mindre båtar som AQ23. Det finns dock annat som kan tala för val av diesel säsom krav på lång räckvidd, tillgång till bensin på sjömackar där du finns. När det gäller ljudnivå beror det mycket på vilket fart du kör i. Glider du fram i låg fart är nog en silkeslen bensin V8 att föredra. Det ger mindre vibrationer vilket kan vara extra viktigt på HT modellen. Det är mina 5 cent om saken.
-
0 poängFast om din bil slutar fungera bara för att den inte är uppkopplad, då är det ett allvarligt fel på bilen ändå. Såna bilar borde inte få säljas! Jag bävar inför den dag då det inte längre finns "analoga" bilar på begagnatmarknaden. Väldigt tacksam över att ha en i praktiken elektronikfri bil.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00