Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-07-13 på alla områden

  1. 5 poäng
    Bytte termostaten igår och stresstestade motorn direkt. Inte ett spår av problem längre och tempnålen var stadig som berget 👍👍👍
  2. 5 poäng
    Gästflagga är en artighetsfras till den nationen man besöker.
  3. 2 poäng
    Kan komplettera å glädja med att just nu sitter jag vid Öresund, nära Svinbådan, fyren, å Linuxen å GPS-en å OpenCPN fungerar bra. 🙂 Det gör regnet åsså... 🙄
  4. 1 poäng
    Rapport från min gård å brygga. Saknat lärkan, vanliga hussvalan, ladusvalan och tornseglaren i år. Men så var det en veckan före midsommar som flög in i under sin vanliga tegelpanna. Å näktergalen har jag inte hört i år. Däremot har vi häger å skäggdopping som vanligt men bara en sothöna. "Hushålls-svanen" den som nästan bor här räknar jag ej. Glest med kärrhöken. Såg bara en fjolårs fågel å ingen ormvråk. Berguven har försvunnit, inte hört den på 4-5 år, bu-u-u-ar på vårkvällarna. Tror inte det är värmen utan insekterna å så avskjutningarna hos vissa folk nere i södern. Har ni sett skytte-gömslena på Malta?
  5. 1 poäng
    Tack för era svar. Jag är medveten om att det inte är några tvingande regler, men jag tycker vetandet för vetandets skull är trevligt och jag gillar traditioner. Därav min fråga.
  6. 1 poäng
    Well well, det jag avsåg ha hört var själva handtagsstoppet (på utsidan). Nu har ett par av er samt lite mer sökande visat att det bör finnas en bromsskruv på insidan vilket ju låter troligt. Tack för klargörandet, nu skall jag bara byta om till orm och krypa in i luckan för att se hur det ser ut….🤓
  7. 1 poäng
    Andra gången på en vecka som folk tror att jag skrivit utan att jag gjort det!
  8. 1 poäng
    Tack för tips, men båt och kapellmakare är rätt långt ifrån varandra...och det finns inga bågar alls. Ett alternativ är att ta kapellmakare i närområde men kommer att få en vääldigt bra pris om min känning syr....därav min fråga 🙂
  9. 1 poäng
    En bra kapellmakare syr inte efter mallar. Han mäter direkt på båten, många ändringar kan ha gjorts på bågar och annat genom åren på en äldre båt. Dessutom kan man själv komma med önskemål om var rutor och annat skall placeras.
  10. 1 poäng
    Jag kan rekommendera den firman, dom gjorde snygga glas med aluminiumramar till min förra båt. Snabb leverans var det också, men så beställde jag ju dessa sent på hösten...
  11. 1 poäng
    Kolla Hönö glas i Härryda som länkats till ovan. De har fixat liknande problem på bekantas båtar.
  12. 1 poäng
    Ja, det borde funka. Var lite udda tanke, men varför inte ? Har du "mild" inställning av spänningen på DC/DC:n (t ex 14,0V) och inga konstiga/smarta moder så funkar det mot båda batterityperna.
  13. 1 poäng
    Det blev en Microbike, den som låg ute på Blocket. Jag har provcyklat den runt kvarteret, och den är förvånansvärt lättcyklad, tvåväxlad. Det är ju klart att om man exempelvis skall deltaga i Tour de France så skall man nog ha en annan hoj. Men jag har inga ambitioner att deltaga i nån cykeltävling.. inte ens Vättenrundan.
  14. 1 poäng
    Ja det är ju bara att beklaga att det finns idioter även till sjöss, precis som överallt annars. 1 bergskilar är ju egentligen inga riktigt ”bergsäkra” förtöjningspunkter, i bästa fall håller en bergskil en halv båt, man har ju då oftast två förtöjningspunkter i en hanfot förut. Men dom är litet osäkra. Ibland finner man en spricka i berget som man får ett alldeles för bra fäste i, så det är svårt att sedan få upp bergskilen, men hos oss i Bohuslän med våra släta granithällar är det sällsynt. 2 om nu naturhamnens beskaffenhet bjuder på det, så lägger man ju sig inte på fenderavstånd från andra båtar, men lämnar ju helst några båtbredders distans. Det är väl annars ok att låna varandras förtöjningar, men det skall ju ske i samförstånd. Det har hänt att man frågar mig om det är ok att förtöja i samma moring på en brygga… en sådan där rejäl sak. Anekdotvarning! På lilla Grötö ligger man längsides, en söndag kom det en utökad familj i en 32 fots Targa och frågade om det var ok att lägga sig utanför oss, jodå, men varning för hunden! Man utlovade att bara vara borta i en timma. Tre timmar senare låg båten kvar. Nu ville vi lätta och gå hemåt, innan det väntade åskovädret kom in. Vad gör vi då? Bogserar ut targan och ankrar upp den utanför hamnen? Nej, hjälpsamma båtägare och hamnfogden Pat förhalar targan innanför flytbryggan in på grunt vatten, jag vet inte varför men så blev det. För många år sedan, nedanför hotell Skagerack, i Strömstad, precis där bryggan gör en 45° krök. Av någon dum anledning låg alla båtar där med fören mot bryggan och ankare, annars är det långsides förtöjning där, pga kass ankarbotten. Vårat ankare draggade, men familjen i en större båt intill lät oss förtöja i deras båt, dom hade bra ankarfäste, och satt i sin tur förtöjda i nästa båt. Frid och fröjd. Kvällen började som sig bör med en del festande på och omkring hotellet. På natten urartade det då olika grupperingar som anlänt i större amerikanska bilar av skiftande kvalitet, från närliggande kommuner och flyken kom i konflikt med varandra. Omkring tvåtiden på natten då underhållningen på hotellet tog slut började det bråkas man kastades flaskor och andra föremål mellan dessa grupperingar varvid en del hamnade på grannbåten, då startade dom maskinen, tände lanternorna släppte sina förtöjningar och stack. Och vår båt gick in i bryggan… vi hade ju då ingen akterförtöjning. Dessutom hade det ramlat ned en rätt så berusad person ned på vårat fördäck (vilket även har hänt på en annan ort)…. Även denna gången kom det andra båtägare upp på bryggan, och hjälpte till, samt fördömde dom som stuckit och lämnat oss utan akterförtöjning. Den berusade togs omhand, men druttade i vattnet, hjälptes upp kom ut på gatan mitt framför en bil… de druckna har egna skyddshelgon…. Jag vill minnas att det fanns fler personer i vattnet, men om det var frivilligt eller inte minns jag inte. Här var det civilkurage och gott sjömanskap. Vi fick hjälp av hamnvärd med en ny plats som egentligen var en uthyrd plats. Nu vet vi att man inte skall förtöja nedanför hotell Skagerack… helst inte inne i Strömstads hamn öht. Denna natten var det polisingripanden, väktare, ambulans, SSRS var också där. Kebal är lugnare, men bjuder inte på samma nattliga ”underhållning”. Bergskilar… det har hänt x flera att dom rycks loss ur berget då det kommit svall och ryckt i båten. Så man skall nog ha någon gummidämpare, ”Bungy” eller liknande. Jag har testat Biltemas linor med inflätad dämpare, och dom fungerar bra. Nu har jag en ”Klippfast” den har aldrig svikit mig. den sitter ”som berget”. Egentligen skulle jag haft en till. Det är andra båtägare i naturhamnarna som inte sett denna grej innan som är imponerade, och säger att dom skall skaffa sådana själva. Ett annan dumhet och brist på hänsyn en del båtägare gör, är att starta ett elverk i naturhamn, men det har vi diskuterat grundligt i minst en annan tråd, ”Elverk från helvetet” jag skulle nog hellre säga ”elvärk”.
  15. 1 poäng
    Jag hade en Maxi 77 på 00-talet och behöll denna bok. Borde gå att hitta på antikvariat..
  16. 1 poäng
    Seriösa mätningar av SXK m.fl. har bevisat att vattnet i stora marinor inte innehåller kopparföreningar över de hygieniska gränsvärdena. Så vattnet utanför har ännu mindre halter av dessa föreningar. Dessa föreningar benämnes i en rapport från IVL som "essentiella spårämnen" utan vilka naturen mår dåligt. Uppträdande av koppar i mark och vatten Den som tror att dessa kopparföreningar är något problem bör undvika att använda vattenledningsvatten i hus med kopparledningar av koppar. Mycket av de hysteriska krav och förbud okunniga miljöaktivister inom våra myndigheter pådyvlar båtägare och båtklubbar som t.ex. förbud mot kopparhaltig färg på Mälarbåtar är alldeles kontraproduktiva. Kraven på att slopa/blästra bort alla gammal kopparfärg leder obönhörligen till ökande halter av småpartiklar med både koppar och t.ex. TBT på marken så att regn lättare kan lösa upp dem och föra dem vidare. (Som bekant ökar yta i förhållande till volym vid varje delning av ett föremål, så vill man verkligen skada naturen med något skadligt ämna så skall man finfördela ämnet till damm, då transporteras och löses det lättast upp)
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...