Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2023-07-05 på alla områden
-
6 poängInspirerad av en annan tråd som handlar om kroppskada, första hjälpen och sådant kom jag att tänka på följande berättelse. Det kan ha varit sommaren 2009. Vi hade några gånger under båtsemestern i Bohuslän träffat på gamla vänner som två år tidigare köpt en Albin 25 som fösta båt och nu vågade dom sig norr om Sotekanalen. Sotekanalen räknar många som en "vattendelare" man delar in landskapet i två delar, norr och söder om Sotekanalen, iallfall vi som har hemmahamnar i Göteborg och kringliggande kommuner. Nåväl, vi hade träffats på Tjörnekalv och sedan på en musikfestival i Uddevalla. Därefter beslutade vi oss för att ta olika vägar, och olika marschtakt norröver. Så veckan därpå strålade vi samman på Ramsö, en eller två nätter för att sedan gå den korta vägen till Brevik på Syd-Koster tillsammans. Där tillbringade vi tre nätter. Vi tog en långpromenad, utan hund, den schäfer vi under en längre tid hade hand om hade avlidit under försommaren, så det kändes konstigt att ta långpromenad utan hund. Men vi hade köpte havskräfta av en fiskare, hade kräftskiva på kvällen, och en ganska lång sovmorgon dagen därpå.... Jag hade i kompisens sjökort markerat olika trevliga naturhamnar, däribland Sollustholmen undanför Grebbestad. dagarna gick vi gick söderut var för sig och besökte olika platser. En dag hade vi funnit en för oss ny naturhamn sydväst om Hamburgsund, där vi lagt till för att sedan ta en promenad upp på den öns relativt höga berg, för att där med kikare kunna spana ut över den rätt så omfattande fjällbackaskärgården. Väl däruppe ringer kompisen mig. Samtalet lät ungefär så här: -Kan du hjälpa mig att ta hand om båten, den ligger vid soluchsssstholmen. -vad är det du säger?? är du nykter, du låter så släpig på rösten... -Jag har fått morfin eller nått... jag är på kirurgen eller nått på Uddevalla sjukhus, tror jag... har brutit armen, det schkall reponeras eller nått. Men jag mår jättebra... Samtalet utvecklade sig litet bättre, kompisen hade hoppat i land på Sollustholmen, frun satt vid ratten, som dom brukade göra. Men i fallet hade han fallit olyckligt och brutit både radius och ulna i underarmen, samt skadat båt(!)benet i handen. Han själv hade ringt 112 (med den oskadade handen) och hade till larmoperatören sagt att han fallit på berget och att han trodde att han brutit båda benen, underförstått i underarmen, men det hade nog inte larmoperatören och medlyssnande sjuksköterska uppfattat, eller så blev det fel då dom i sin tur pratade med sjöräddningen. SAR "Sparbanken Tanum" (som då fanns på fjällbackastationen), med besättning som var förstärkt med ambulanspersonal kom inom tio minuter till Sollustholmen, och det berodde på att dom hämtat en annan patient även denne med icke akuta skador på en annan ö i närheten. På fördäck stod man nu beredd med en bår. -Var är den skadade? Det var en del människor i land, alla stod upp, även kompisen med sin skadade arm, nu i en mitella. Man hade väl förväntat sig en person liggandes på berget med båda benen i någon obskyr felställning. -Vi blev utlarmade hit till någon som brutit båda benen.... Jag vet inte hur sjöräddare och ambulanspersonal reagerade, men dom behövde ju iallafall inte bära denna patienten ombord, han gick själv. Min kompis och hans fru togs ombord på sjöräddningsbåten, och dom togs in till inre hamnen i Fjällbacka, där man nu förmodade att det skall finnas två ambulanser, men beroende på andra larm stod bara den tomma ambulansen där, vars besättning fanns med på "Sparbanken" (som man brukade förenkla namnet med). Varvid de båda patienterna lastades och avtranspoterades mot Uddevalla, några anhöriga fick ju då inte plats i ambulansen, SSRS ordnade med skjuts in till Tanumshede där de skadades anhöriga fick byta till tåg eller buss. Åter till telefonsamtalet. -Ja kan du bogsera min båt från... vad var det nu holmen hette? till nån annan hamn...? -Klart jag fixar det. Åter till vår båt, gör den iordning för avfärd, då ringer kompisens fru. -Jo SSRS skall se om dom kanske kan bogsera våran båt in till Fjällbacka, om du kan ta hand om båten där, låsa den och se till att den blir ordentligt förtöjd, ev. betala hamnavgifter för någon vecka eller så. -Inga problem... Därefter ringde skepparen på "Sparbanken"... -Var det din kompis som hade skadat sig, vi fixar hans båt, vi lägger den i Fjällbacka. Men vi avgick från naturhamnen, tog oss in mellan alla öarna till Fjällbacka. På redden utanför Fjällbacka ser vi nu en av SSRS mindre båtar med en snipa och en Albin 25 på släp, en något vinglig bogsering. Man kopplade sedan de båda båtarna långsides till den bogserande, på vanligt SSRS-manér. Men vi följde efter in till SSRS-stationen där vi blev invinkade till bryggan. En anställd sjöräddare (som då inte var mattläggare eller frisör) ordnade med två båtplatser i den delen av hamnen där det är privata platser, hjälpte till att lägga till båda båtarna, pratade med hamnkaptenen, som godkände det hela och det där med hamnavgift var inte att tänka på. Vi hjälpte sedan sjöräddarna att köra över snipan till andra sidan hamnen också, och förtöja den på sin hemmahamnsplats, fattas bara annat när dom var så hjälpsamma. SSRS räddar en skadad person på en holme i Bohuslän, ja egentligen två skadade personer, två flugor i samma smäll. Man åker senare tillbaka och tar hand om deras båtar, en sjöräddare skjutsar anhöriga i bil till närmaste järnvägsstation. man ordnar med båtplats åt de omhändertagna båtarna, samt åt min båt. Inte nog med det, dom bjuder på kaffe och marängberg från det närbelägna och världsberömda konditoriet också. En av sjöräddarna hade fått det sista som var kvar vid stängningsdags. Senare samma sommar träffar vi på samma kompis med samma fru i samma Albin 25, kompisen har nu vänsterarmen i gips. Möjligen skedde detta möte på Rörö eller Hyppeln. (Frun och dennas dotter hade dagarna efter incidenten varit uppe i Fjällbacka, tackat SSRS för hjälpen och under ytterligare några dagar tagit hem båten till dess hemmahamn.) Och då på Rörö, eller om det varpå Hyppeln berättades hela ovanstående historia. Det visade sig också att kompisen och den andra skadade mannen hade bytt telefonnummer och senare skulle träffas, samt att deras fruar hade varit skolkamrater... small world. Men jag minns nu inte hur eller var den andre mannen hade skadats. Kompisen hade minst sex månaders konvalescens, och det krävdes en del sjukgymnastik, efter ett år hade 100 % rörlighet och funktion i armen, men det var ändå svårt att dra upp ankaret. Nu har paret en Nimbus med ankarspel... och infällbar stege under peket i fören. Ta det försiktigt när du hoppar iland i naturhamn, kroppen har många ben som man kan bryta. Och det kan bara onödigt att få en räkning, en "fraktura" från någon kirurgisk klinik....
-
6 poängHej igen, Nu äntligen är det löst: efter rengjorda förgasare (runda två), El , värme, vatten -felsökning, Bensinförsörjning, bensinpump, filter helt byt till tank och ny soppa. Och många delar testade och utbyta. Jag hade blåst alla ledningar på förgasarna MEN inte den stora som sammankopplar ventilations slangarna ut inunder motor. Där var det ”nästa” hel stop, vilket skapade vakuum, framför allt vid kraftigare pådrag och skapade då denna ryckiga strypning precis innan planning. Ett annat tips som här inte var långt från att bli en annan/ny felkälla (som även firman som gjorde första förgasartvätten missat) är dom små bensin filtren som (kan) sitta direkt på förgasaren. Här satt dom fast i slangarna. Och två av dom var välfyllda med bråte. Vill passa på att tacka för all hjälp här, och hoppas att min felsökning kan hjälpa någon annan med liknande diagnos. Nu blir det åka av!!!
-
3 poängDet är nog gaska ovanligt med sötvattenkylning på en "Mercury 2 takt från 2003/2004, 75 hk"
-
2 poängOrmbett och stick från fjärsing ger inte (nödvändigtvis) anafylaktisk chock eftersom det där handlar om gifter som aktivt skadar, inte systemiska immunologiska reaktioner i sig, även om såna kan uppstå parallellt. Hanteras på olika sätt - ormbettet behandlas primärt med motgiftsserum. Anafylaktisk chock kan hävas eller lindras med adrenalininjektion eller hög dos kortison (t ex Betapred-tabletter). Viktigast där är att komma till sjukhus så snabbt det bara går för att få behandling.
-
2 poängNågon riggverskstad kan hjälpa dig, men jag tror knappast du hittar någon som har en färdig bom på hyllan, utan det behöver tillverkas något liknande som passar. Beslagen har du ju redan så det gäller ju framförallt att det finns en aluminiumprofil som passar.
-
1 poäng
-
1 poängDet är väl snarast då det är som mest ofarligt att riva ut allt, den skall ju definitivt inte vara inkopplad medan du river i det i alla fall. Och inte till 230V 😝. Det jag tror du menar är väl om du som "lekman" kan riva i det utan att ställa till någonting. Jag skulle vilja säga "ja", om du använder och har lite sunt förnuft. Och tänk starkström, hemma-el på allt. Och att allt när du sedan rivit klart måste vara ofarligt även för den mest klåfingriga unge. Sedan får du fundera på vilket av det du har som idag kan gå på landström (115V) som du absolut vill kunna köra, och då kanske fundera på en omvandlingstrafo. VVB är ju en sådan sak, men här vete katten om det inte vore det bästa att hitta en elpatron för 230V till den du har. Eller på sikt byta ut den. Det är ju praktiskt med flera uttag kanske, men dra då kabeln till dessa på samma sätt som du skulle gjort i ett hus - i skyddsrör/slang och sätt gärna dosor som uttagen monteras i. Då blir det "pillsäkert" även från baksidan. Tänk sedan på att alla säkringar skall vara 2-poliga, dvs bryta både fas och nolla, eftersom man i en båt som är stickproppsansluten inte vet vilken som blir fas. Till skillnad från elskåpet i villan eller lägenheten. I centralerna man köper i Båtbutiken sitter det oftast bara (i bästa fall) en separat dubbel 10A. Ibland är säkringen t.o.m. ihopbyggd med JFB till en s.k. Personskyddsautomat. Jag föredrar ju separata säkringar, för då kan man t ex enkelt fimpa den till VVB när båten är på land och utan vatten. Ungefär som "tavlan" du har idag. Men det viktigaste är att det finns överhuvudtaget och att du har en JFB i båtens central.
-
1 poängHej alla. Jag uppskattar verkligen att ni tar er tid att skriva/svara. Jag kom fram till att jag RIVER ut det som är monterat och har redan inhandlat ett landströmskit på Hjertmans som jag sätter i. Är det farligt för mig att riva ut allt, även om båten inte är inkopplad till landstöm på bryggan? MVH Kristoffer
-
1 poäng
-
1 poängOk, mycket mos i melonen nu... Men det är ju så att det som vanligt i begagnade båtar finns en massa tvivelaktiga kopplingar. Ju fler ägare båten haft, desto fler konstiga kopplingar. Men det finns väl ingen varningslampa för hög för vattentemperaturen? iallafall hos pentamotorer. (På min Citroën finns en lampa, eller lysdiod som lyser när temperaturen inte uppnått arbetstemp...) Det absolut vanligaste är ett det finns två varningslampor, ibland kompletterade med en summer, oljetryck och laddning.
-
1 poängDå du tagit med larmnummer 112 (och 1177?) samt VHF16 tänker jag att råden gäller navigering i kustnära områden? Nummer till SSRS? Medlemmar får ju alltid en dekal med direktnummer till stationerna. Men utomskärs, kanske på oceansegling blir ju allting mycket allvarligare... Men en lista med lämpliga vårdkontakter som läsaren/användaren själv kan fylla i. Vårdcentraler, jouröppna vårdcentraler, apotek/apoteksombud, veterinärer etc. Det har ju blivit alltmer vanligt att man har en hund i besättningen, det förekommer även en hel del katter, dock inga havskatter😲 Hundar och kanske framförallt katter kan bli ordentligt sjösjuka, och skall kanske därför stanna i land, men det vet man ju inte första gången dom kommer ombord. När det häller sårvård (vilket torde vara det vanligaste) på hund och katt så skiljer sig inte principerna åt så mycket som när det gäller humana sårskador. Det är plåster, kompresser, tejp, gasbinda etc. Dock finns det speciella självhäftande och vattensäkra förband att linda ben och tassar med, det finns även vattentäta silikonsockar som även kan användas förebyggande för att undvika sår på tassarna. Benbrott kan ju spjälkas. Maneter och fjärsingar är ju rätt lokalt här på landets västra sida, dock inte mindre allvarligt för det, iallafall när det gäller fjärsingen. Maneter, det har hänt att människor som bränt på maneter sig över stora hudområden får ett påverkat allmäntillstånd. Man kan skrapa bort brännkapslarna med rakblad eller kreditkort, eller "peela" bort dem med kraftig tape. Krokar? hur tar man bort en fiskekrok där hullingen gått genom huden? man klipper av ändan med öglan i och trär den hela varvet runt. Men de skador, olyckor jag varit med om under de senaste femtio åren i fritidsbåt, gällande mig själv, någon i besättningen, eller hos andra, är många gånger sådant som kan listas under kategorin "egenvård". Stukningar, skärskador, ofta i fötterna, brännskador i köket eller av solen, fallskador, fall i berget, snubbling på bryggan, fall mellan båtar med olika mer eller mindre allvarliga skador. Skador vid bad, då man trampat på eller rivit sig illa på havstulpaner. Stukade fötter ombord kanske är vanligare i segelbåtar(?) under kritiska manövrar när man snubblar och trampar snett på någon hal yta. Stukningar och benbrott har jag sett, då man hoppat iland från båt till en klippa i naturhamn. Jag har en anekdot jag kan berätta någon gång... Skador på tår och fötter då man envisas att gå barfota i bergen, eller träflisor i fötterna (även på hund) då man gått barfota på en illa underhållen brygga.
-
1 poängDet är stora marginaler på flödet i en diesel, så man kan räkna med att du får tillbaka minst lika mycket i returen som motorn förbrukar. Alltså att matarsidan pumpar det dubbla mot vad som kommer gå åt vid olika varvtal. Ofta ännu mera.
-
1 poängOk. Så det vart ytterligare en helkväll i båten. Sökte en ev. Utjämningsslang precis överallt utan att hitta något. Det jag dock märkte var att returslangen gick direkt till bb sida's tank. Den var skarvad på ett ställe så kopplade lös och lade den i en petflaska och startade motorn. Det kom så pass mycket att jag förstår varför bb sida tanken blir full. Misstänker att tidigare ägaren (tyvärr avliden) vill att man skall använda denna tank. Switchade över till denna tank nu, (50-50 gammalt och ny diesel) gick lite ojämnt på tomgången, men fint på varv). Tror ni man måste slang ut allt och fylla nytt? Trodde inte returen skickade på så mycket. Snoy verkar haft huvudet på spiken här.
-
1 poängJag bygger det på att den har två separata lindningar, i samma färg på skyddsslangen och med bara änduttag utdragna. En spänningsomvandlingstrafo har ofta något mittuttag, någon form av märkning/kodning så man inte förväxlar lindningarna o.s.v. Sedan är det en vanlig standardtrafo med s.k. EI-kärna, och finns inga kraftiga förbrukare i båten (den verkar ju sakna det på 115V) så behöver trafon heller inte vara så stor fysiskt. Men säker kan man inte vara på trafotypen utan att se någon beteckning eller etikett på den. En del amerikanska fabriksgjorda installationer såg fortfarande - om de gjordes fram till för ett tiotal år sedan - inte sällan ut som hemmabyggen.... Men vad man kan vara säker på är att installationen är farlig och inte enligt standarden som gäller numera och i Skandinavien.
-
1 poängJag tycker inte det ser ut som en isotrafo som jag känner dem, men jag har bara erfarenhet från två installationer. Dessa har båda två varit inbyggda i en större burk och vägt uppemot 25 kg. Men det finns tydligen andra isotrafos som inte bygger på torsion (tror jag det heter).
-
1 poängVill minnas att SXK gjorde mätningar, och med vår berggrund m.m. här i Skandinavien så är spänningsskillnaden som en Zincsaver ger med sina dioder för liten i de allra flesta fall för att fungera som tänkt. I USA och kring Medelhavet - ja, eventuellt. Men inte här. Sedan är jag inte vän av att kapa skyddsjorden och skicka den genom elektronik, oavsett vad det vara må. I en husinstallation t ex är det normalt inte tillåtet.
-
1 poängDet kompendiet ser ju väldigt gediget ut! Nu har jag inte läst alla detaljer. Men för oss som navigerar efter samma kuststäcka var och varannan säsong, eller om man skall ge sig i kast med en ny kuststräcka kan det ju vara bra att skriva upp telefonnummer och adresser till olika vårdcentraler, apotek, sjukhus samt veterinärkliniker. Likaledes är det ju bra att lista besättningens aktuella sjukdomar och allergier, och om dom har med sig läkemedel i rimlig omfattning. Jag kan inte se att du nämnt någonting om djur... ännu... men jag har ju inte läst så noga. Djur ombord dom kan ju skada sig på ungefär samma sätt som oss, som att skära sig i tassarna på glas, snäckskal eller havstulpaner exempelvis. Hundar och katter är ju vanliga husdjur ombord. Skärskador, eltejp är rätt bra i ett inledande skede, fäster bra, elastiskt, funkar rätt bra även om det är fuktigt, ganska hudvänlig. Ett kapitel om sjösjuka är ju bra. Fanns det någonting om "farliga djur" jag tyckte mig se ordet "huggorm" under anafylaktisk chock, men fjärsing, getingar och bin, brännmaneter etc? men som sagt det var en snabbläsning jag gjorde. Men det är bra! även som det mest är mindre skador man råkar ut för så måste man ju veta vad man gör om skepparn blivit medvetslös efter att ha gippat och blivit knockad av bommen... Om det nu finns hopp...
-
1 poängJapp. Och nu fick vi märket och även infon om att packningen är i plast och platt. En liten bild kanske underlättare?
-
1 poängHur tror du att det skulle fungera om du berättade något om kompressorn, märke och typ och kanske årsmodell? En bild på oljepluggen skulle inte heller skada.
-
1 poängDet kan va så att motorn står i fel läge så att matarpumpen är i "intryckt" läge och det därför inte händer något med manuella handtaget. Pröva ge motorn ett kort juck med startmotorn och pröva manuella pumpen efter det. Det ska kännas relativt trögt och tungt med manuella handtaget när det är rätt. Gör det inte det, gör ett nytt juck med startmotorn och känn efter igen. Men manuella pumpfunktionen kan vara trasig oxå utan att själva matarpumpen är trasig. Hände mig nu i år, körde motorn på land och i sjön, varefter jag bytte filter och lyckades då inte få manuella pumpfunktionen att fungera. Visade sig att en metall arm som länkade pumphandtaget till membranet hade gått sönder inne i pumpen, utan att det påverkade pumpfunktionen från motorn.
-
1 poängJapp, då var det fixat. Tack för tips! Motorn har gått 300 timmar.
-
1 poäng
-
1 poäng
-
0 poängDet där kan mycket väl vara en 220/110 10A trafo. Jag har sålt många sådana förr och den ser ut precis som de jag sålde bortsett från att de hade sockerbitar monterade för inkoppling av kablar. Tillverkade av en lindarverkstad i Sverige Mät in och ut så får du svar Den typen av uttag är standard på de flesta båtar i Europa och även på många svensktillverkade båtar så det finns ingen anledning att byta ut Om du inte har allt för många prylar som går på 110V i båten så finns det ingen anledning att behålla trafon Tänk på att du måste byta ut 110V prylarna när du tar bort trafon(om det nu är en 220/110)
-
0 poängMen det där servicemedddelandet gick ju ut för över 10 år sedan, och gällde motorer som då var 1-5 år gamla..... Och tråden du svarar på är nästan 5 år gammal, så jag tror TS har bytt dem nu.
-
0 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00