Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-05-30 på alla områden

  1. 3 poäng
    Sanitetskitt är en produkt som främst är avsedd för att t.ex. täta mellan toastolsanslutning och avloppsrör i fastighetsinstallationer. Det är inget jag skulle vilja använda för tätning i en fritidsbåt där det står tryck på anslutningen. där är det tryggare med en elastisk härdande polymerprodukt.
  2. 2 poäng
    När det gäller genomföringar så är första åtgärden att kolla vad det är för material i genomföringen innan det tas beslut om att byta. Många äldre båtar har genomföringar i brons. Att byta dem är oftast helt onödigt om de inte skadats fysisk. Risken är att byta från något bra till något sämre. Däremot om det är mässingsgenomföringar så behöver de kollas regelbundet. Det finns bättre och sämre mässingslegeringar. De sämre mässingslegeringarna drabbas av urlakning av zinken och sedan blir genomföringen väldigt spröd och känslig för fysisk åverkan. Att skilja olika mässingslegeringar från varandra är inte enkelt för den normale båtägaren. @Ronnienr10 hade sannolikt genomföringar av en dålig mässingslegering av skadebeskrivningen att döma. Att skilja mässing från brons är rätt enkelt. Brons är betydligt mörkare och mattare i färgen. Så här ser brons ut: och så här ser mässing ut:
  3. 1 poäng
    Finns inget på en tvåtaktare. Den smörjs av den oljeblandade bensinen.
  4. 1 poäng
    Den skall fram till fartmätaren som du har på instrumentpanelen.
  5. 1 poäng
    Grovrengöraren funkar också, den är väl nånting mittemellan flapdiscen och nylonborsten. https://www.biltema.se/verktyg/slipning/slipverktyg/grovrengorare-2000017843
  6. 1 poäng
    Detta lär vara vattentryck som mäter båtens hastighet. Min gissning utan at ha data på motorn...
  7. 1 poäng
    Hur gammal är båten? Mindre båtar fylls ofta med skummaterial mellan inner- och ytterskrov (i ditt fall däcket). Skummaterialet åldras och faller samman till gryn/pulver med tiden. Det kan även suga upp vatten i röran som blir när det pulvriserats (och då kan det även börja mögla mm i gojan). Enda sättet att få helt rent från gojan är nog att separera skrov o däck och rensa bort skräpet. Att få bort en del genom befintliga hål går självklart men löser ju inte hela problemet. Att försöka få rent med ättika tror jag dessvärre inte du kommer att lyckas med. Ska du döda möglet så så krävs nog rätt mycket ättika, sedan är gojan blöt och du har skaffat dig ett nytt problem
  8. 1 poäng
    Jag har en Evinrude Fisherman, 6hk från 1970. Kör den på alkylat. Spinner som en katt.
  9. 1 poäng
    Sedan skall man ha i åtanke att urlakningen och materialförändringen sker extremt långsamt i sötvatten. Jag hade nöjt mig med att hålla noga koll, i alla fall i ett antal år framöver.
  10. 1 poäng
    Hej! Jag hade med mig en bricka till Sifvert Skruv/butiken och den (äldre) mannen jag pratade med gjorde "slagningar" i deras system och sa först att de hade brickan men när han sedan gick in på lagret hade de ej denna bricka? När jag går igenom storlekarna (din länk) ser jag att M27 i princip är identisk med den brickan jag har förutom att "tjockleken" är något större (M27an är 4,6 mm och mina brickor är 3 mm) men ytter och innerdiameter är i princip identiska. Köpte även nya kraftiga låsmuttrar till motorfästena och dessa hade de i rätt storlek/dimension, men mycket märkligt att de påstod att de inte hade brickorna, möjligt att de var slut just då, men då borde de ju kunna beställa hem min storlek på nytt. Stort tack för att du kontaktade mig om detta! Vänliga hälsningar Jonas
  11. 1 poäng
    Man säger ju att rör inte det som fungerar.För några år sedan när jag låg på land skulle jag efterdra en genomföring,inte för att det läckte utan tyckte muttern var lite lös.jag drog ett kvart varv sedan krackade till och genomföringen låg på backen.Efter denna varning byttes samtliga genomförningar,Som lärdom allt åldras ,kändes skönt när samtliga var bytta ,liten kostnad gämfört vad båten betydde för mig.Ronnie
  12. 1 poäng
    Ordna ett par huggmejslar som används med fördel som sprängkilar. Skydda skölden och styrgaffeln med tunna aluminiumplåtar. Kilar av delrin , nylon eller ek kan funka om du har lite flyt, stål svarar bättre med en rejäl handslägga och slå jämt så går det bra. Jag har tagit ut ett antal styrgafflar med mina stålkilar(huggmejslar) även med insexskruv(stoppskruv) inskruvad på DP-C, DP-D o DP-E, det blir en liten repa i fyrkanten, men går inte insexskruven att borra ut får man bruka mer våld. Inga styrgafflar har ännu spruckit eller tagit annan skada. Jag har PT-provat(sprickindikerat) styrgaffeln till mina numera nyrenoverade DP-E drev. Håller tummarna att skärgården inte fylls av fett i sommar och att höstjobbet blir bra utan att styrgaffeln behöver bytas.
  13. 1 poäng
    Tycker iden är bra,men varför inte använda bromsok med elektrisk handbroms.Kopplat till tändningen startar du motorn,släpper bromsen,stänger du av bromsar det.Ronnie
  14. 1 poäng
    1. Du får dra så mycket som bilens bruttovikt, bil+last. Så väger bilen 1200kg samt att du själv vägen 100kg så får du dra 1300kg. Min båt väger 1200kg + motor+bränsle och last. Min bil väger 1665kg, själv är jag en tungviktare så det är lugnt att dra den. Nu tror jag knappast att du behöver vara orolig, har aldrig hört talas om att de stoppat någon med båt på släp som de gör med lastbilar. Gör de ändå det, så kan du passa på att hyvla av dom och be som fokusera på sprängningar och skjutningar.
  15. 1 poäng
    Fick du ordning på det? Var tanken att du skulle koppla ihop det med någon plotter med? Har en Nimbus 300R, med EVC-C och en ny Simrad Evo3 plotter som jag vill koppla ihop för att slippa stå och stirra på den lilla LCD displayen i varvräknaren när jag vill veta djup, L/h eller L/nm. Enligt de jag har pratat med så ska Easy Connect vara det lätta alternativet, bortsett från att båten är ny för mig och inte har en aning om var allt är installerat.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...