Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-05-26 på alla områden

  1. 2 poäng
    Tur då att rörmokarna inte gick ut i strejk.😀 Öns namn härleds annars till fornnordiskans ord för vass. På platsen du ligger hade av hävd alltid(?) Sjöräddningsskepparen sin plats till sin motorseglare. Ve den som på 60 och 70-talen lade till där utan tillstånd. Min salige far hade en fast plats på den inre Hamnholmen, där låg hans Vindö 28 och retade gallfeber på en svanbane, han speglade sig en det blanklackade mahognyfribordet och trodde att spegelbilden var en rival.. Den båten var som en bättre möbel i finishen, den fick jag aldrig segla ensam… Numret i seglar var ”KR 1222” detta var innan vindöbåtarna fick sitt karaktäristiska ”V” i seglet. Undrar om den båten lever idag, vad jag hört skulle den ha hamnat i Danmark. V… föresten, påminner mig om förklädda utomjordiska ödlor… men det kan vi ta en annan gång, för de yngre så var det en riktigt dålig amerikansk TV serie på åttiotalet..
  2. 1 poäng
    Det är ju inte nätverket som är problemet utan onoggrannheten i spänningsmätningen på respektive enhet.
  3. 1 poäng
    Det finns alltid en viss variation i produkter och i deras noggrannhet. I ditt fall skiljer det 1/100 Volt mellan solcellsladdaren och din BMV, och som mest 0,04 Volt mellan dom tre. Omräknat i procent är 0,04 Volt 0,3% och även ett dyrt mätinstrument som Fluke 115 för omkring 3,000 kronor anger +/- 0,5% noggrannhet för spänningsmätning. Så du ska nog vara nöjd! 🙂
  4. 1 poäng
    Vet ej, du får ringa och fråga. Min fjärr tappar kontakten, piper när jag står på fördäck med max ca 2 meter till mottagaren. mina grejer är just nu hos Sleipner för åtgärd, vad de gör vet jag inte.
  5. 1 poäng
    Du gjorde min dag. Trodde först Du syftade på mig🤤😄
  6. 1 poäng
    Tack, det var bra input. Den är köpt här i Sverige men letade nu upp en svensk manual som anger 868 som frekvens. Ska också dubbelkolla vad som står på fjärren nästa gång jag är i båten så jag är helt säker. Tack för placeringsrådet, hade jag inte tänkt på 👍🏻 och ska försöka hitta så kort koax som möjligt. //Oscar
  7. 1 poäng
    Det finns drev att köpa, men att renovera det gamla blir säkert dyrare än att köpa ett komplett begagnat. Glöm inte att kolla att du får rätt ligglängd på det nya växelhuset.
  8. 1 poäng
    Marinhallen i Lista kan ha. Lite väl dyrt, men passar antagligen. https://www.blocket.se/annons/norrbotten/suzuki_vaxelhus_dt55_65/109014046
  9. 1 poäng
    Så var man på besök på framsidan tillika födslesidan... härligt väder men kall vind! Messy Island, väcker alltid nostalgiminnen, framförallt när kapten är en ugndomkompis å det var 40 år sedan förra gången, västkusten är fantastiskt med det den kan visa upp😎
  10. 1 poäng
    Blankaholm är ett gammalt varvsområde så de borde nog fungera där.
  11. 1 poäng
    Det kan vara så att ägaren till hamnanläggningar inte tillåter sjösättning från lastbil med kran hur som helst. Det finns några olika aspekter på det, det har skett olyckor där lastbilen hamnat i vattnet, det har uppstått skador på kajen av kranbilarnas stödben. Det kan vara en försäkringsfråga, eller miljöfråga. Framförallt så skall kajen klara av att bära upp tyngden av lastbil + båt. Så du får kolla med ägaren av hamnen innan du skall sjösätta. Det brukar kosta pengar också. Ibland vill man sjösätta från lastbil med hamnens egen kran.
  12. 1 poäng
    Vet inte. Men det är bara på insugssidan som det blir ett undertryck runt ventilskaften och styrningarna, när motorn är igång. Alltså som det kan suga ned olja, med blårök som följd. Tvärtom på avgassidan. Tanken är ändå att ventilskaften ska smörjas med en tunn oljefilm, som följer med när ventilerna rör sig.
  13. 1 poäng
  14. 1 poäng
    Ta löst kapellet, köp en liten roller av skumgummi. Fyll tråget rolla ut impregneringen jämnt så tyget får suga i sig, häng upp låt torka. Du har nu ett tätt kapell. Undvik spraya yr bara runt och du får en ojämn påföring.
  15. 0 poäng
    Asså nej bara nej!! Det känns som vi är inne på kurdspåret igen.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...