Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-05-11 på alla områden

  1. 3 poäng
    Tråkigt men var hände detta? Generellt saknar jag info om var skribenterna bor/har båt, jag har lagt in i min profil vilken stad jag bor i (men jag är en udda fågel, båten är 200 mil söderut).
  2. 1 poäng
    Vänta bara! Nu kommer sommarvärmen och fartvinden saknas. Lägg i o njut, visa upp pärlan o ta beslutet om ev försäljning senare. Nimbus 26 DC Epoca rules. //Romulus
  3. 1 poäng
    Jag frågade inte, utan bytte bara ut den mittersta av de fem franska träskruvarna som håller Y-bommen i bryggan mot den galvade varianten med ring. Funkar hur bra som helst.
  4. 1 poäng
    Hej. Tack för svar. Jag har fått instruktion hur jag ska ge båten mitt egna skrovnummer nu när jag inte finner något så det får det bli. Det ska vara två skyltar, ett synligt och ett dolt osv
  5. 1 poäng
    Det verkar vara helt normalt att det piper i summern innan start. Problemet med din motor och instalation verkar vara att strömmen kopplas på direkt från batteriet utan att passera tändningsnyckeln. Så det är inget motorrelaterat problem utan eldragningsfel, verkar det som.
  6. 1 poäng
    Oftast beror sprickorna på att man lyft skrovet ur formen innan det hunnit härda ut. Detta enligt en gammal plastbåtsbyggare som höll ett föredrag om plastning.
  7. 1 poäng
    Som jag skrivit tidigare hade jag målat drevet innan sjösättning. Slipa lätt innan. Jag hade även bytt ut proppen till en ny, den ser inte rolig ut. Sprickorna och släpp/blåsor i gelcoten är tyvärr ganska vanligt på vissa Ryds modeller. Har för mig någon skrivit om att det beror på tillverkningsprocessen. Hålen går ju att spackla men sprickorna är lite svårare. Möjligen kan det se lite bättre ut om du rubbar/polerar hårt med maskin. Förvaring inomhus förlänger livet på gelcoten. Hade en Ryds 568 tidigare med liknande blåsor.
  8. 1 poäng
    Vad jag har hört är just den motorn en riktig ”skak och stånk motor”. Så finns båten med andra motoralternativ skulle jag definitivt ta en provtur i båda för att jämföra.
  9. 1 poäng
    Skit i vad det är för lager, slipa ned till en jämn yta och lacka. Se bara till att den nya lacken inte löser något av de gamla lagren.
  10. 1 poäng
    AHa såg inte pris iden, tror denna är något dyrare tyvärr
  11. 1 poäng
    Jag rekommenderar som sagt istället Triax, inte minst av prestanda- och prisskäl. Finns bara som tefatsmodell, men du kan nog tyvärr inte få se lika spektakulära saker med den som på din länk....
  12. 1 poäng
    Hej jag har haft en del antenner genom åren, men den i särklass bästa är denna Nargentus. Tyvärr såldes den med den sista båten. Iofs så använder vi nu mest bredbandet med routern o apple tv så antennen behövs bara ibland https://cirspb.ru/en/equipment-and-service/antennas/nargentus/
  13. 1 poäng
  14. 1 poäng
  15. 1 poäng
    Tack, jag hörde från en MarinMek att ett ganska vanligt problem är att man drar hårt i pluggen för att täta och då rubbar man hela dyvika-insatsen som börjar läcka. Tar upp båten idag för att fixa. Tack för alla bra inlägg och ert engagemang!
  16. 1 poäng
    Eftersom jag inatt har min bevakningsnatt på vår brygga, så vill jag ha något att fördriva tiden med och då hittade jag det här https://www.rib.net/forum/f36/help-reqd-please-with-suzuki-dt85-fault-13626.html
  17. 1 poäng
    Det är 20-40 m djupt där kursen började avvika, så kabel tror jag inte på... Förmodligen har det varit nåt nät som slitit sig (eftersom det inte fanns nån kula eller flagga i sikte). Får se när kamera och/eller bror varit nere och kollat läget. Blir förmodligen nästnästa helg.
  18. 1 poäng
    Tja på nedersta bilden ser det ju ut som om det är någonting som på båten är påklistrat, dekorrand och texten ”Mariner”… Jag tycker också att det ser ut som om båten från början varit grå, men nu ommålad i vitt. Alltså att det gråa ser ut att vara gelcoat. Men svårt att bedöma bara genom att se på bilder, men måste liksom känna på ytorna med handen för att gissa bättre. På den översta bilden har du iallafall slipat igenom gelcoaten.
  19. 1 poäng
    Jag känner mig inte speciellt gammaldags eller bakåtsträvig men till att täta gängor väljer jag lin och gegga alla dagar före gängtape. Klart det går att få tag på. Finns hos varje vvs-handlare och säkert även på byggvaruhus. Finns till och med på Biltema.
  20. 1 poäng
    Förenklat, ja. Förr var väl "generatortjut" nästan det enda man kunde få in som störning till sitt slutsteg. Ja, vindrutetorkarmotorn kunde ge lite oljud ibland också, men det regnade ju inte så ofta förr.... Men problemet är egentligen inte radioapparaten utan att man drar ut dessa (för örat) väldigt känsliga signaler utanför radion till t ex ett slutsteg, som ofta sitter en bit bort. Många moderna bilar använder idag optofiber för sin multimedia, inte bara för att man kan köra så mycket mera information utan också för att man då slipper nämnda störningsproblem helt och hållet. Audi har t ex haft sin optiska MOST-buss som standard i sina bilar i nästan 20 år. Ja, inga problem alls att designa t ex slutsteg så de blir mer "okänsliga". Alla lite mer seriösa/professionella slutsteg m.m. har balanserad ingång, dvs en "IN+" och en "IN-", där den sistnämnda inte är kopplad till stegets interna jord eller minusmatning. På insidan sitter sedan en förstärkar/buffertkrets (kan också vara en audiotransformator) som förstärker/släpper vidare skillnaden mellan IN+ och IN- och batteriminus/jord är inte inblandad i audiosignalen. Kretslösningen kostar under en tia i komponenter och kablarna/kontakterna har nog många redan sett (3-poliga XLR, sitter t ex på nästan alla mikrofoner med löstagbar kabel). Bilden visar en övergång från obalanserad (minusberoende) signal, teleplugg 1/4", till en balanserad, XLR. Ljudsignalen som kommer in från höger (pluggen) t ex från stereon har (batterti)minus som referensledare. Den matar transformatorns ena lindning, och den spänning/ljud som då skapas i andra lindningen blir en kopia av denna. På vänstersidan tas ljudet ut mellan pinne 2 (+) & 3 (-) och den ursprungliga minusen/jorden används bara för extra skärmning (pinne 1). Det man gör när man eftermonterar en audiotransformator med t ex RCA/phonokontakter in/ut (eller "störningsfilter" som en del kallas) - som rent principiellt ser precis ut som bilden ovan - är alltså att man bryter audiokabelns minusledning så det inte kan flyta (stör)ström i den. Men audio går igenom och får på andra sidan en ny referenspunkt/ledare - den lindningens nedersta anslutning. Sedan är den i dessa filter oftast ansluten till en andra uppsättning RCA-kontakter och dess hölje/minus/jord och ser inte speciellt "balanserat" ut. Men det fungerar, eftersom man brutit av minusledningen. På sidan mot stereon så har minusledningen samma nivå som stereons, och på andra "ser" slutsteget ingen annan nivå än sin egna på denna. Viktigt är dock att inte koppla på andra saker parallellt, t ex två slutsteg till en skiljetransformator/störfilter. Då har man ju samma problem igen med två apparater som delar samma audioreferens/minus, och kan få störningar på nytt. "Filtret" bör sättas på slutstegsingången och bara vara kopplat dit på den sidan. Har man flera slutsteg så sätt därför ett på varje. Det börjar bli ganska vanligt med bilslutsteg som har audiotransformator (eller en elektronisk motsvarighet) inbyggda, även med traditionella RCA-kontakter på utsidan som ser ut som obalanserade/minusjordade. Vill man kolla sitt steg så kan man ju ohmmäta mellan RCA-kontakternas utsida och stegets hölje och/eller minusanslutning. Mät också mellan kontakterna. Är det förbindelse (fåtal Ohm) så är ingången inte balanserad/störsäker. Finns ingen förbindelse så kan den vara det. https://www.jlaudio.com/products/rd400-4-car-audio-rd-amplifiers-98621 "Kostar skjortan" är ju lite relativt beroende på hur dyra skjortor man har, men slutstegen med balanserad ingång återfinns väl inte direkt hos Biltema och Bilradiolagrets standardsortiment. Än. (En intressant artikel i ämnet: https://jlaudio.zendesk.com/hc/en-us/articles/209357588-Differential-Balanced-Inputs )
  21. 1 poäng
    Påtalar för säkerhets skull,trasor trassel eller något som är indränkt i linolja måste läggas i en spann med vatten.DET KAN SJÄLVANTÄNDA.Ronnie
  22. 1 poäng
    Det är enkelt att vårda och underhålla en träbåt. Allmänt gäller att använda rå linolja och balsamterpentin till impregnering. Mycket och länge. Här gäller att man har en sida, helst insidan, av bordläggningen som är öppen, dvs inte behandlad med något som bildar en tät yta. Fortsätter vi med den enkla behandlingen och vill åstadkomma en vattenavvisande ytbehandling på t.ex bordläggningens utsida skall fernissa användas. Ursprungligen är fernissa kokt linolja som efter upprepade strykningar bildar en blank och tät yta. Normalt fordras minst 10, kanske mer än 20 strykningar innan man når dit att ytan är mättad och linoljan kan torka till en fast och hård yta.Kopierat från nätet hoppas det är till hjälp.Ronnie
  23. 1 poäng
    Om det är original monterat med den grå pumpen så blir det nog svårt få tag på original cylinder. Du kan ringa till GECEA i gbg, han har jobbat och uppdaterat pumparna till nimbus system. Tel +46 31 779 29 10. Problemet är att det är en annan dimension på slangarna mellan de olika trimplanen kolvarna, Han löste så jag fick tag på adaptrar till den röda pumpen så det funkar.
  24. 1 poäng
    Varför skulle det finnas en lös ram? Finns ingen anledning till att man inte skulle sätta fast den när man bygger tanken. Det är bara till VDO tankgivare som det finns. Man ska vara försiktig med att använda skruvdragare till rostfria skruvar i rostfritt gods. Skruvarna skär lätt. Det är bra att använda vantskruvsolja när man sätter tillbaks skruvarna.
  25. 1 poäng
    Hej Vart gör ni av bordet i förpiken när ni bäddar där? Finns det någon dedikerad plats för det? Jag har dessutom problem med att få bort benet från bordet så det tar extra mycket plats...
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...