Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-05-06 i Forum Inlägg

  1. 2 poäng
    Byt bottenkranen till en trevägskran med T-kula. Perra.
  2. 2 poäng
    Den är väldigt lik en Terhi 520 HT: https://www.thomasveber.se/till-medelhavet-i-en-17-fots-bat/
  3. 1 poäng
    Elförbrukningen ökar år från år pga fler "törstiga" förbrukare tex kylskåp, spis via inverter, autopilot, plotter, VHF, AIS, radar, TV och diverse läsplattor mm bland oss båtfolk. Bland längeseglare som svajankrar mycket gäller det att vara självförsörjande för marinor med landström i varma länder kostar ofta stora summor per natt eller för att det inte finns marinor. Energikällor att välja bland är: motorns generator elverk bränsleceller solpaneler hydroelverk (släpandes eller monterad på akterspegeln) vindkraftverk Vanligare och vanligare är stora solpaneler på en kraftfull targa båge (40 mm rostfria rör) där det även går att lyfta utombordaren eller dingen. En targa båge för en 40 fotare kan kosta 50-70 ksek och kanske inte gör att en segelbåt får finare linjer. Jag tillhör dem som helst undviker att montera en kraftfull targabåge. Det jag har sett längs Franska Atlantkusten är targabågar som monteras ovanpå pushpit med 25 mm rör avsedda enbart för solpaneler. Förra året installerade jag ett LFP system från BatteryBalance och vi låg till 95% i gästhamnar med landström så det var inga problem att ha bra med energi i service banken. I år blir det troligen mer svajankring så jag tänkte köpa en kraftigare generator. Motorn är en VP D2-55 (A) som idag har original remskivor för den smala V-formade drivremmen vilket funkar fint med en 100 A generator med Balmar MC-614 regulator som jag programmerat lite konservativt mtp dess temperatur och slitage på remmen (beskrivet i en äldre tråd). Jag har sett att generatorn har laddat 75 A under längre tid vilket är toppen. Har tänkt mig en 170 A generator som kommer kräva en serpentin drivrem. Rådfrågade Balmar tillverkaren i USA och deras förslag är: remskive kit SKU48-VSP-D2-A, bred drivrem med 10 skåror generator XT-SF-170-J10 med 2" singelfäste, laddar bra även vid låga varvtal Balmar har ingen återförsäljare i Frankrike där båten ligger idag utan det lutar åt att köpa av "startmotor.se". Priset är lite svettigt, grovt 8 ksek + 22 ksek, kanske blir det några tusenlappar lägre om jag återanvänder min MC-614 inköpt av tidigare ägare 2011. Just 2011 ändrade Balmar sin reglering vid för hög temp från 50% steg till småsteg för att styra temperaturen genom att låta generatorn jobba mindre hårt. Är det någon annan som planerar uppgradering av generatorn och har andra tips? Bilden visar befintlig 100 Amp generator som styrs av äldre MC-614.
  4. 1 poäng
    Inte en enda skränande turist eller brölande vattenskoter😄
  5. 1 poäng
    Första turerna och övernattningarna i år på Vänern. Nyper lite i näsan... när man andas. Här bilder från Nabben.
  6. 1 poäng
    Idag hamnade vi på en känd svensk fyrplats. Glest med båtar precis som förra helgen med tanke på väderleken, men många står nog fortfarande på land?
  7. 1 poäng
    Vanligt fett funkar. Att det är fastare kan bero på att det är gammalt.
  8. 1 poäng
    Korrekt, det är flush. Skall ringa Sunbeam på måndag och se om de tar detta. Annars får det blir att pröva något annat märke. Problemet är att det inte finns så mycket att välja på i denna storleken.
  9. 1 poäng
    Exakt så har jag mätt, bortkopplade och var för sig. Verkar var skräp Sunbeam Tough, har fått 2st på utbyte tidigare denna gången är det väl kört med garanti. Är nog precis över 5 år.
  10. 1 poäng
    Mät panelerna var och en isärkopplade OCH bortkopplade från regulatorn till att börja med. Då är de olastade och skall ge 18-22V (21V enligt spec för dina paneler) så fort de får lite solsken. Är det så du mätt när du bara fick kring 12V, eller var något annat inkopplat till någon av panelerna ? Om det var så - alltså totalt olastat/icke inkopplat, mätt med multimeter - så är det något fel på panelerna, ja. Men om detta verkar ok så sätt även en glödlampa 12V/5W eller nå't (typ parkeringslampa till bil) på kablarna, och den borde lysa duktigt starkt om panelen blir lite solbelyst. Gör den det (och inte bara fisglöder eller inte lyser alls) så har du kräm ur panelerna. Ibland har panelerna en skyddsdiod över plus/minus. Men att den går sönder på båda och så att den börjar bete sig som en zenerdiod och dessutom vid 112-14V känns inte riktigt rimligt.
  11. 1 poäng
    Ström kan inte trådstartaren ha genom kablar och brytare, eftersom ingenting fungerar så flyter där ingen ström! Spänning däremot kan det ju vara på båda sidorna av dessa brytare, som kallas huvudbrytare eller batterifrånskiljare. Om det nu är så att en av dessa brytare är trasig, så kan man ju koppla förbi den tillfälligt. Tag en, endast en, startkabel från bilen och koppla de stora krokodilklämmorna på var sin anslutning (alltså på samma huvudbrytare) om det nu fungerar och du får fram spänning är det brytaren det är fel på. Erfarenhetsmässingt vet jag att det lätt samlas oxid på och i sådana anslutningar, huvudbrytare av mindre bra kvalitet kan oxidera invärtes. Jordfel…. Det finns ingen jord i likströmssystem, så det kan det bara inte vara. Däremot kan det vara fel på minussidan av elsystemet. Följ den svarta grova kabeln från minus på batteriet, sannolikt är dess andra ända fastskruvad i motorblocket någonstans. Se till att båda dessa anslutningar är fullgoda.
  12. 1 poäng
    Allting rör sig ombord, det kan vara så att taken och skrovet rör sig olika mycket vid exempelvis sjögång, då hade en fast anslutning varit förödande, det skulle kunna bildas en läcka i tanken eller i skrovet eller båda delarna. Jag tror inte att det är en bra lösning, som redan påtalats. Minsta lilla glipa mellan slang och rörstos orsakar en läcka, och utläckt latrin är väl det sista man vill ha i båten. Och om det inte läcker någon vätska så kommer det ut dålig lukt. Därför skall du också byta till gastäta slangar. Jag tror det är den bästa lösningen! Se bara till att då en trevägskran som bara kan öppna åt ett håll i taget (=två håll), (men då kanske det inte ”trevägs..”?) Om den öppnar åt alla tre hållen samtidigt så suger du ju även upp havsvatten när du sugtömmer Sedan när det gäller slangklämmor, dubbla sådana, så skall dom monteras så att förskruvningen hanmar på varje sida av slangen, alltså motmonterade, då är risken minimal att man skapar en läcka om man, när man drar åt dem för hårt.
  13. 1 poäng
  14. 1 poäng
    Nytt reglage och nya kablar inköpta och fortsatt arbete i underbart vårväder 🌞
  15. 1 poäng
    Mitt råd är att dela röret och montera det på utsidan av masten. Nita inte, utan gör hål som du gängar med gängtapp, så kan du skruva fast metallbitarna. De flesta stoppar i seglet i början av säsongen och tar ur det i slutet, så det är få gånger man behöver skruva.
  16. 1 poäng
    Jag tror inte att funkar att bara dra åt slangklämmorna. Om rör och slang har olika diametrar så är det stor chans till läckage eller luktläckage. Så mitt råd är att leta efter ett T-rör med samma diameter som slangarna. Har du någon möjlighet att laborera med tankens placering, den skulle nog behöva komma upp 5 cm för att det ska funka.
  17. 1 poäng
    Dessutom verkar slangen gå i en böj eftersom skrovgenomföringen och tankanslutningen inte är riktade rakt mot varandra. Så gängade anslutningar blir nog problematiskt att få dit. Jag hade nog försökt med kortast möjliga T-rör och slangar för att försöka ta upp böjen.
  18. 1 poäng
    tack för hjälpen
  19. 1 poäng
    De där säkringarna som syns i bild är en riktigt felbenägen typ. De har exponerade kontaktytor som är spetsiga. Lätt att få oxid som ger dålig kontakt. Börja där. Skrapa rent ändarna och kontaktytorna i hållarna, och se om det blir bättre.
  20. 1 poäng
    Kolla så att det är spänning på båda sidorna (batterisidan och förbrukarsidan) av de stora strömbrytarna. Kolla också alla säkringar du hittar. Följ kablarna från batterierna och framåt och se så att alla säkringar är hela och har god kontakt.
  21. 1 poäng
    Passa då på att byta reglagekablarna samtidigt!
  22. 1 poäng
    En ny teori: Det kan vara så att ju fler hk och ju snabbare båt man har desto färre flytvästar. Det kom två muskelbåtar inbluddrandes med öppna avgasspjäll i hamnen, tre besättningsmän i varje båt, ingen bar flytväst, däremot hjälpar det kanske med headset. Undrar om det är muskelbåtstävling i och runt Smögen? Men man flyter väl bra i hawaiiskjorta och bermudasshorts…? Sedan kan jag tipsa om att det låter klart häftigare på tomgång om man växlar sjuan och åttans tändkablar…
  23. 1 poäng
    När man kollar båttidningar, t ex Praktiskt Båtägande, så är det inte chickt att bruka flytväst. Helt klar trend är att ju dyrare båt, dess mindre användande av flytvästar. Varför är det så? .
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...