Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-05-03 i Forum Inlägg

  1. 1 poäng
    Nästa inlägg är kanske inte det viktigaste på en gammal båt, men definitivt ett av de roligaste och ett av dem som jag verkligen kommer lägga märke till när jag använder båten i sommar Renovering av instrumentpanel Utgångsläge: När båten köptes fungerade alla instrument dock var flera av dem trasiga med lösa sarger och spruckna glas. Även varningslamporna från Volvo Penta var spruckna. Som så vanligt på gamla båtar fanns det mängder av hål efter utrustning som inte längre fanns och av de sju strömbrytarna lyckades jag identifiera att en fungerade - men bara ibland. Själva ytskiktet trodde jag först var någon klädsel typ skinnimitation men det visade sig senare vara gelcoat med ett mönster som skulle imitera ådringen i skinn. Inte särskilt snyggt och absolut inte smutsavvisande. Arbetsgång: Inifrån toaletten kunde jag öppna upp en panel och där få tillgång till baksidan av instrumentpanelen. Samtliga kablar kopplades ur och märktes upp. Det visade sig dock att det fanns mängder med oanvnd kabel som spårades till sin källa och kastades. Sedan monterades de 12 instrumenten ut tillsammans med startlås, strömbrytare m.m. När allt var borta lossades styrningen bakom panelen och till slut även ratten. Efter att tillslut hittat alla skruvar lyckades jag sedan lyfta bort panelen och ta med den hem till garaget. Första steget var att slipa ner hela panelen för att få en slät yta och få bort ådringen av "fusklädret". Därefter spacklades alla mindre hål igen medans de större sattes igen med glasfiber och polyester. Till min förvåning var hålen som volvoinstrumenten satt i inte 52mm som verkar vara branschstandard utan även dessa hål plastades igen och ersattes av hål av rätt dimension. Nästa steg var svårt - mycket svårare än jag anat. Jag rollade på en grå gelcoat blandad med vax (topcoat) och sedan började slipningen. Fy f-n vad jag slipade och precis när man närmade sig något som man var nöjd med så slipade jag igenom och fick börja om.... Jag vet inte hur många gånger jag "målade" panelen... Tills slut fick jag helt enkelt ge upp och inse att jag inte skulle få det resultat jag ville ha utan nöja mig. Jag slipade med 320/400/800/1200/2000 våtslippapper innan jag gick på med polermaskin och vax. Nu började det roliga. 12 nya mätare från KUS införskaffades via Amazon och i Kina hittade jag bakgrundsbelysta strömbrytare där jag hade möjlighet att rita mina egna ikoner för de funktioner som saknades. 14 av dessa kostade lika mycket som två kostar i Sverige... Och så var det dags för den obligatoriska överraskningen.... När varvräknarna skulle kopplas in visade det sig att AD40 motorerna inte tar varvsignalen från generatorn så som jag förutsatt. Istället tar de varvet från en induktiv givare i blocket - något som mina nya varvräknare inte klarade av. Nåja - skam den som ger sig. Två nya generatorer monterades och en av kablarna till den induktiva givaren kopplades istället över på generatorn. Resultat: På det stora hela är jag nöjd. Tycker den grå färgen ser bra ut tillsammans med de vita mätarna. Allt verkar fungera som det ska men det riktiga eldprovet blir ju när båten ligger i vattnet. Jag vet dock att jag kommer gräma mig över den inte särskilt bra ytan i gelcoaten och skulle inte bli förvånad om den där instrumentpanelen ligger i garaget nästa vinter igen...
  2. 1 poäng
    Har en Benns mast till svean och har samma problem.Nitade fast 2 st rundnits och böjda plåtbitar som håller in travarna. Men inte riktigt nöjd så snälla fyll på med förslag.Hoppas det kommer en ide som jag kan stjäla.Ronnie😆
  3. 1 poäng
    Jag lagade en bensintank med vanlig plastic padding på en gammal bil för 30 år sedan. Vet inte pm plastik padding är samma nu som då och möjligen är det värre med diesel. Om möjligt töm tanken först och gör rent noga innan du provar att plasta. Tror det är svårt att få tätt om det läcker ut bränsle innan det härdat. På min bil höll det till det var dags för skroten.
  4. 1 poäng
    hej dessa valde jag, sitter ute, men har bara haft dem i ett kort tag. men funkar fint än så länge
  5. 1 poäng
    Hej vi har en sådan, det är en av de bättre grillar vi haft, lätt att reglera värmen och nästan svårt att bränna sönder bitarna. Blir lagom grillat Mvh Johan
  6. 1 poäng
    Segelintaget du länkade till i första inlägget kan du använda som ide, be någon fräsa ut måttanpassat i samma ide eller 3D printa i plast?
  7. 1 poäng
    En klämringsanslutning kan man ofta få tät genom att dra åt den mer. Inte ovanligt att man ibland får efterdra. Kladda tätmassa utanpå brukar däremot sällan fungera, oavsett vad det är för massa....
  8. 1 poäng
    Ta en droppe på fingret och sätt tungan emot. Är det sött (möjligen med lite besk bismak) är det glykol. Olja smakar mest "fet". Angående vin och glykol - för många år sedan var det ju en skandal med vin (Österrikiskt ?) som visade sig innehålla rätt stora halter glykol. Sött var det i alla fall....
  9. 1 poäng
    Samma sak händer varje vinter på min AD41, den läcker några liter glykol. Jag tror utan att veta att det är vattenpumpen som är boven. När jag fyllt på med glykol i värmeväxlaren så försvinner det inget under hela sommaren, jag har nöjt mig med det och inte letat vidare efter var det läcker. Har sett fler trådar om samma ämne, så vi verkar inte vara ensamma om fenomenet.
  10. 1 poäng
    Det räcker nog med ohms förslag det är 2 paneler på 100 w en på 70 w en på 50 w totalt 320 w en får tacka för förslagen Fogden
  11. 1 poäng
    Fördelen med @Georg_Ohms länk är dessutom att det är en dubbeldiod, dvs den kan hantera två paneler om den t ex sätts vid regulatorn. Att den sedan tål 30A istället för 15A är nog mer akademiskt, då den behöver kylas för att tåla den strömmen. 15A räcker för enskilda paneler på minst 200W/st, och större än så är nog kanske inte aktuellt. Men håller med, din fisk var större. Men den har också mer ben...😛
  12. 1 poäng
    Det går inte att justera gajen när du släpper av på skotet lite istället? Då avlastar du gajen och kan justera den. Om båten har varit utrustad som den är från början så har utrustningen fungerat som den ska misstänker jag. Så då måste dom som seglat den tidigare ha gjort något anorlunda för att få det att fungera. Troligen har du inte så svårt att justera gajen vid läns utan det blir besvärligt närmare halvvind. Då är bommen framme vid förstaget och du har ingen hävarm att arbeta med. Gajen går nästan längs med spinnakerbomen. Ända sättet att minska belastningen på gajen är att släppa efter på skotet. Ev kan du pumpa in linan igenom att någon drar gajen innåt mot båten i höjd med masten sammtidigt som en annan person drar i gajen i sittbrunn. När personen vid masten släpper igen så blir det lite slack i linnan som man kan rycka in från sittbrunn.
  13. 1 poäng
    Om du borrar upp hålet till samma diameter som hålet i motorfästet häller ner epoxi och trycker ner ett gängstål så kommer det sitta fast bra. När det härdat kan du dra fast fästet med bricka och mutter. Det är troligen (beroende på åtkomlighet) enklare än att försöka få dit ett plattjärn att skruva fast i. Man kan givetvis även dra ner den franska skruven i epoxin men då blir framtida demontering mycket svårare. Det går även att limma fast en plugg i hålet som man sedan borrar ett nytt hål i för den franska skruven men jag tror inte det kommer sitta lika bra som om du limmar fast ett gängstål.
  14. 1 poäng
    Rensa lite i hålet. Blanda till en klutt glasfiberspackel (färdigblandad glasfiberklipp och polyester) och tryck in i hålet. Låt härda och slipa till. Borra nytt hål. Återmontera skruven. Fanns tidigare i tub men nu verkar minsta förpackning vara i burk...
  15. 1 poäng
  16. 1 poäng
    Skillnaden mellan AC och DC är att samma kontakt rent strömmässigt ofta (men inte alltid) specas lite lägre vid DC-ström. Detta beror då på att AC-strömmen växlar polaritet 50 ggr/s och att risken för svetsning/ljusbåge mellan kontaktytorna vid in- och urkoppling inte är densamma som vid DC. Men sedan finns många andra parametrar som kan sätta maxströmmen också. Ser att den t.o.m. är specad för 20A vid lägre AC-spänning, så totaleffekten är nog en styrande parameter också. Jag hade nog inte dragit mig för att i alla fall köra upp till 12-15A vid 12VDC genom denna. Sedan får man ingen stöt av att pilla på 12V (eller ens panelens råspänning på 20-25V). Spänningen är normalt för låg för att i kombination med hudens resistans kunna nå den ström där det ens börjar kittla. Möjligen om man sticker in tungan (eller andra kroppsdelar med fuktig/tunn hud) att det skulle bränna till lite....😁
  17. 1 poäng
    Gör inte din lösning så. Sätt ett nytt batteri som dedikerat 12V-batteri isf och lös enligt ovan. Att köra ett av batterierna i en seriekopplad bank separat blir bara skit, även om man har en batteribalanserare.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...