Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2023-04-27 på alla områden
-
2 poängPå en segelbåt skulle jag säga att det är förödande med seriekopplade paneler. Där finns det alltid något som skuggar såsom mantåg, bom, mast, sprayhood, vant, osv. så parallellkoppling är definitivt en fördel. Då finns förhoppningsvis åtminstone en panel som kan ge bra effekt och inte, som vid seriekoppling, dras med ner i djupet för att någon annan har fått lite skugga.
-
2 poängHade tänkt ligga vid klubbön strax utanför. Men om motorn skulle krångla, och utan segel... Ja, då e man rökt. - Nä, det blev första natten i hamnen. Tryggt med vakter som kutar omkring.
-
1 poängOm du bara vill kolla om det finns vatten i koppen kan du väl öppna skruven som syns på bilden. Är det vatten ofta där bör du väl göra något åt orsaken.. Tanken t.ex. Ingemar
-
1 poängTre förgasare med var sitt flottörhus. Alltså om det varit fel på en förgasare, så hade motorn gått på två cylindrar, om än sämre. Gemensamt för alla tre är bränsletillförseln! Detta via ett filter, som ser ut att ha en liten kopp för vattenavskiljning Till filtret finns en anslutning från en pump (givetvis). Tyvärr finns inte denna med i manualen. Rätt säker på att felet finns mellan bränsletankens utlopp och filtrets utlopp. Kan vara att det läcker in luft mellan dessa ställen, pumpen slut eller otillräcklig spänning /ström till denna, går då på lågvarv. Ja och så alla fel som kan bli på en pump. Leta rätt på en ny pump. Kolla alla slangar mellan tank och filter. Kan vara läck. Eller hopjästa invändigt, då blir det strypning, lägre kapacitet, vilket innebär att det inte hinner fylla de tre flottörhusen vid större bränsleförbrukning. Motorn dör, blir lite vila och pumpen pumpar i tillräckligt med bränsle, för typ 45 sekunders gång. Allt upprepas. Så jag tror på inringat bränslefel. Allvarligare blir det om det skulle bli fel på oljematningen. Då skär motorn.
-
1 poängOch här en länk till den svenska importören. https://www.de-ijssel-coatings.se/?gclid=CjwKCAjwuqiiBhBtEiwATgvixJQZwjanEET21AtxbFPn9N7Mb1JYSObwmuHgV8dilBKPswWhUJXXKhoCDFAQAvD_BwE
-
1 poängDeijseel är en tvåkomponentsfärg som många är nöjda med. Den sträcker sig när den härdar så det blir en slät o fin yta där penseldragen försvinner.
-
1 poäng
-
1 poängDäckskontakter möter ju en hel del motstånd, säkerligen mäter man en hel del motstånd i dem också. Guld- eller silverpläterade kontakytor är ju väldigt bra! Om panelerna är likadana kan du koppla dem i serie istället, jag är kanske ensam om att tycka att det är bra, men i mitt fall blev kabeldragningen enklare och regulatorn tål väl 30 volt om jag nu minns rätt. Jag har två 100 wattare i serie till en modern MPPT- regulator, och en 50 wattare ensam till en enklare MPPT-regulator. Schottydioder och andra komponenter kan du finna här:
-
1 poängVattenlinjen är den nivå på skrovet som vattenytan ligger mot när båten är stilla i vattnet. Det är inget man målar, utan bottenfärgen ska nå över vattenlinjen med viss marginal. Du måste mena nåt annat.
-
1 poängVälj inte helt vit färg. Den kommer att bli solkig direkt. Bryt den lite till "Stockholmsvitt" (vanlig på snickerier som t.ex. dörrfoder, köksluckor mm) som har några droppar svart i sig eller droppa i lite gul färg, eller både svart o gult. Det behövs inte många droppar i en färgburk så börja försiktigt. Då kommer det att harmonisera bättre med skrovet.
-
1 poängSkruven är i rostriftt och ser ut som ny. Hålet ser väldigt bra ut också. Jag har känt och jag har tittat och jag har torkat rent inuti med trasa och papper. Inte superenkelt att se, men det känns bra med fingret och ser rent ut. Jag testade vid ett tillfälle en lite mindre o-ring i det packningskit jag fick och den gled in fint samtidigt som jag kunde känna att när packningen nådde hålet så ökade friktionen något, men fortsatte att ge konstant "fint" motstånd vilket för mig indikerar att ytorna inne i hålet faktiskt är helt ok. Utan packning går skruven in väldigt enkelt och fint också.
-
1 poängMitt tips är att leta efter något som blir enkelt att sälja. Chansen är stor att ni inte riktig vet vad ni vill ha förrän ni testet båtlivet. Kanske ni inser att ni inte behöver åka så snabbt och vill satsa på en större långsamtgående båt. Eller tvärt om att ni inte gillar att övernatta och vill satsa på en lätt, snabb och ekonomisk båt för dagsturer. Vissa inser att öppna båtar med Kapell inte är så idealiska i vårt klimat och satsar på en båt med hytt / fast överbyggnad när de väl byter. Det är en erfarenhet jag själv gjort. På din fråga om kvalite så är iallafall Yamarin fullt jämförbara om inte snäppet bättre. De är dessutom populära och det finns därmed stor chans att hitta en köpare om man ändrar sig längre fram. Jag hade personligen satsat en en Yamarin i valet mellan dess två. Finnmaster T8 är väldigt fin men de är ovanliga och lite dyra enligt min mening, kanske just pga av detta.
-
1 poängVi la i båten förra helgen i Vänern. Fick fantastiska första turer i helgen som var. första året med båt, typ, då vi köpte båten slutet på augusti förra året.
-
1 poängSå här kan man göra. Dioden (Schottky 🙂 ) ansluts mellan panel och regulator. Om du vill gå samman med anslutningarna från två paneler innan de ansluts till regulatorn eller ha separata kablar hela vägen från panel till regulator är främst en fråga om vad som blir enklast installationsmässigt. Det viktiga är att varje panel har varsin diod. Sen måste dioden vara vänd åt rätt håll men du kommer att märka om det blir fel håll (då kommer det ingen ström till regulatorn)
-
1 poängDet är en jäkla stor skillnad på att belasta knapar i sidled, parallellt med däcket (som vid förtöjning), och rakt upp!!!
-
1 poängBilligare icke guldplätterade kontakter kan man hålla liv i rätt länge genom att fetta in dem med vaselin eller batteripolfett. Finns också som spray, vilket underlättar påbättringen. Jag håller ned herr Ohm om att många kontakter är förvånansvärt dåliga till just båtliv. Miljön är usel, men det är den ju i ett saltstänkt motorrum på en bil också. Dessutom är många/alla kontakter som finns i marinbutikerna väldigt klumpiga tycker jag. Det är väl tilltagen korrosionsmån kanske. Det blev inget direkt positivt inlägg.
-
1 poängStort tack för dina synpunkter! Jag noterar flitigt allt ni påpekar. Jag har tittat på lite bättre grejer än den jag postade initialt och Bulgin har ett två-poligt kontaktdon som är typad för 12A. Eventuellt lutar det åt den beroende på vad jag får för tips här.
-
1 poängLigger i båten i natt. Premiär. Nästa vecka blir det att masta på. Har ett litet krångel med Furlexen som ska fixas. Skenan har hoppat isär högst upp. (För långt toggle.)
-
1 poängTa det litet lugnt och försök först ta reda på mer. Jag vet bara vad jag har sett inte vad som behövs.
-
1 poängHur stor propeller får du plats med? Vi var själva inne på fällbar propeller tills ekonomin satte stopp, men i vårt fall finns inte plats för större än 14 tum. Då måste man kompromissa. Generellt gäller att man får bättre driv när det går tungt (motvind, motsjö, tung last) och vid back med trebladig, men det är kanske av marginell betydelse när man har ett överskott av motoreffekt. Tvåbladig ger högre verkningsgrad och lägre motstånd i fällt läge, men skillnaderna är ganska små. Om man använder båten mycket som motorbåt tycker jag att man ska satsa på trebladig. Förmodligen 17 tum och kanske 12 eller 13 tums stigning.
-
1 poängHej jo det stämmer, han har en ny mast nu. Tyvärr vet man inte varför den gick av, han fick dumpa resterna. Men han har seglat långt med den båten, så troligen någon utmattning i någon vital del. han satte även på dubbla förstag nu samt bättre kvalite på vanten
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00