Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2023-04-17 i Forum Inlägg
-
4 poäng
-
2 poängVad bra, då kanske det blir ordning och reda på Orust... (och på andra platser). Det finns kanske ett passande ordspråk? Bättre med en inspektör i kommunen än en i Norrköping. Som jag tidigare skrivit, så upplevde jag att det i Bohuslän och Göteborgs södra skärgård var bättre ställt med sugtömningarna förra säsongen. Det var väl just kring Orust det var illa ställt på sina ställen, Gullholmen då för att nämna ett ställe. På flera håll har man satt upp nya sugpumpar som fungerar bra, i flera hamnar längs kusten. Det har även tillkommit bättre slangar och munstycken. Men allt är ju inte bra. Så det skall ju bli spännande att se hur det blir denna sommar. -Men vad hjälper det om man sätter upp en modern sugtömningspump på en brygga längst in i hamnen där det är begränsat vattendjup, eller längst på en för vindar och strömmar utsatt flytbrygga där det är svårt att lägga till långsides och om man glömmer att sätta upp skyltar och flaggor?
-
1 poängNu drar ytterligare en båtsäsong igång för oss som inte är ute året om och man får hoppas att nästan är som vanligt. Vackert väder och en bra plats i (natur)hamnen vill man ju ha men det hade varit skönt om fungerade sugtömning fanns i varje hamn också. Nu har Transportstyrelsen lämnat över tillsynen av hamnarnas sugtömningsanläggar till kommunernas miljöinspektörer så vi hoppas att inspektörerna tar en promenad på hamnen och kollar att grejerna funkar innan de går på semester 🙂 Men bättre med en inspektör i varje kommun än en på Transportstyrelsens kontor. På ”Hamnens” hemsida finns en artikel: https://www.hamnen.se/artiklar/toatomningslagen-andras-nya-krav-pa-hamnar-och-kommuner/ Skriv gärna en rad i tråden om du stöter på en sugtömningsstation som är trasig eller om du upptäcker att en har blivit reparerad igen eftersom ”Hamnkartan” inte funkar till detta längre.
-
1 poängProva att röra växelreglaget mellan fram och back samtidigt som du trycker.
-
1 poängOm du öppnar muttern så kan du skjuta in stången som muttern sitter på som då frigör växelföraren. Se bild nedan så förstår du.
-
1 poängÄr det inte som på andra motorer att man lossar växelstången uppe under motorkåpan, så att den följer med när drar loss växelhuset. Här är en video på någon som byter impeller på dt55:a, det lär ju se snarlikt ut på din motor.
-
1 poängOm du ger dig tid att söka på nätet kanske du finner en som är "bolt on". Sedan måste du ju också ordna med en nödöppningsfunktion om du får strömavbrott ombord. Får några år sedan låg vi bredvid en båt som hade elektrisk lucköppning och den urladdade ensamma batteribanken under samma lucka....
-
1 poängKan säkert lösa funktionen, men det kräver en del omkonstruktion rent mekaniskt
-
1 poängMåste det vara Lencos prylar? Annars kan du söka på "linjärt ställdon 12v", eller "acutator 12v". På Fruugo finner man denna, det kanske inte hjälper dig?? Knappt 1600 + frakt. Klarar av 600N. Hursomhelst finns det sådana i flera olika längder, för olika spänningar. Man brukar manövrera dessa med en enkel polvändare, och dom har då ändlägesbrytare i båda ändarna. Men sedan skall ju dessa klara av marin miljö också.. vet ju inte om den på Fruugo gör det. Men den är enlig specen avsedd att användas bland annat i medicinska applikationer och på jordbruksredskap där miljön kan vara tuff.
-
1 poängÄr det motorn som sitter inne i trimplanscylindern du menar? Se bild. En sån komplett cylinder kostar isåfall 2990 på SeaSea. https://www.seasea.se/lenco-cylinder-std-5-16-hål? Det borde väl heller inte vara helt omöjligt att hitta en lämplig ersättningsmotor annastans, det för väl stå någon specifikation på motorn?
-
1 poängMina suggor är väldigt enkla, funktionella och billiga. En karbinhake med block fäster man i relingslisten. Genom blocket går en lina med en karbinhake i ena änden som man fångar skot och/eller gaj med. Andra änden tar man hem med fallvinschen. Nu hör det till saken att vi använder suggor väldigt sällan så även om vi seglar mycket spinnaker under en säsong så blir slitaget måttligt även om vi bara har en karbinhake som skot/gaj får glida över. Kanske ingen bra beskrivning av hur lågfriktonsringar kan användas istället för block. Block tycker jag går att köpa prisvärt då och då, så då köper hag några oavserr om jag behöver ett block eller inte. Ringar upplever jag som jämförelsevis dyrt.
-
1 poängBra att tänka på är att de flesta tv apparaterna drivs på 19v DC! Och i båten så har man 12 v DC att transformera ström drar ström. Så att använda sig av en 230v inverter för att göra 12v DC till 230v AC till 19V DC är väldigt ineffektivt. Då tvn har en 230vAC -19vDC trafo. Vissa tv apparater har en utvändig 230vAC-19vDC transformator. Var man kan ta bort transformatorn och behålla kabeln. Människor har kört tv på 12vDC utan problem även fast den ska ha 19vDC men för att köra safe kan man köpa en step up trafo för 300kr som omvandlar 12-19vDC. Sök på ''How to connect a Mains TV direct to 12v DC - Off Grid Living'' på YT! Finns även andra roliga videos på detta ämne.
-
1 poängOch vill man inte betala ockerpris så finns det liknande i rostfritt för en fjärdedel av i Båtbutikens pris. T ex: https://www.24.se/hem-fritid/ovrigt-hem-fritid/inredningsprodukter/dorrstopp-med-magnet (Litar man inte på tejpen kam man lätt borra två hål i flänsen och skruva fast).
-
1 poängHejs! Det beror på hur upplägget blir och hur man värderar sin egen tid. Jag skulle gissa att proffs målar en båtbotten med spruta på en 1/10 delen av den tid det tar att rulla själv. Priset för färgen är troligen betydligt lägre än den i båtbutiken. Jag skulle höra med de som kommer och blästrar. En stor kostnad för arbetet blir ju att täcka och maskera men det kan ni klara själva om ni har rätt instruktioner. Sedan är det det här surret med hur många varv man ska lägga. Det är inte hur många varv utan hur tjockt med färg som är det som avgör resultatet. Tyvärr så funkar det inte att bygga 250µm på en sväng. Vadå 250µm, jo det är så att det krävs minst 250µm för att få en helt tät film. Det finns färg som klarar detta på ett varv, bla alla bojar målas med en sväng ren Epoxi bortåt 500µm och de håller som bekant hyfsat bra. Men för en båt funkar inte dessa färger av flera orsaker. Det man använder är en hartsmodifierad epoxi som i princip är en epoxifärg av högmolekylär typ (den andra är lågmolekylär) där man tillsatt en typ av olja (enkel förklaring) som är tät mot vatten och inte reagerar med amiden(Det kan vara amin men det är vanligare i högmolekylär epoxi) i epoxin. Bara ifall någon nu råkar var färgtekniker som läser detta. Det där Peter nämnde var lågmolekylärt och har så klart inga lysande egenskaper som färg. För att inte krångla till det hela med målning för mycket så är det så här. En färg som innehåller någon form av lösningsmedel kan inte appliceras med högre skikt än att den rinner, om den rinner dubbla torktid. Detta i sin tur betyder att man kan komma upp i ca 200-250µm våt film i bästa fall med den typ av färg som används på båtar. Detta ger ungefär 125-150µm torrt per varv. Min erfarenhet säger att rollar man så kan man räkna mellan 50-75-µm vått per varv i bästa fall. Det blir en himla massa varv för att få rätt skikt och det är ju det som också bevisligen fungerar. Slutresultatet blir det samma som 2 svängar med spruta. Viktigt dock att följa övermålningsintervallet då det gäller att få ut alla lösningsmedel, och det här med spruta är inte biltema hej och hå göra själv utan proffs all the way så ingen missförstår. Jag har svårt att se att någon som blästrar inte har riktig sprututrustning. Det tar för dem inte mer än någon timme att spruta ett varv, troligen mindre. Kan man måla flera båtar samtidigt och enas om kulör så de slipper spill och rengöring så lär ni få ner priset till klart värda nivåer jämfört med att göra själv. Jösses vad långt det blir när man ska förklara! //Magnus
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00