Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2023-04-12 i Forum Inlägg

  1. 4 poäng
    Förbudet har väl snarare sin grund i att TBT är skadligt och giftigt för vattenlevande organismer.
  2. 3 poäng
    Om någon nu inte skulle tro på ditt påstående så framgår det rätt tydligt då det beskrivs i 27 punkter i första delen av EU-förordning 782/2003, https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2003R0782:20090420:SV:PDF Eller i Artikel 1: "Syftet med denna förordning är att minska eller helt undanröja skadliga effekter för den marina miljön och människors hälsa orsakade av tennorganiska föreningar som fungerar som biocider i antifoulingsystem för fartyg som för en medlemsstats flagg eller som framförs under en medlemsstats myndighet, samt för fartyg, oberoende av vilken flagg fartyget för, som anlöper eller avgår från medlemsstaternas hamnar."
  3. 3 poäng
    Det är ju uppenbart att ni ingått ett avtal när du tecknade dig för dessa platser. Att du dessutom betalat för dem bekräftar ju detta. Läs villkoren på deras sida. Men det är högst otroligt att det står att de ensidigt har rätt att bryta ingånget avtal p.g.a. egna tankefel och då utan några som helst förpliktelser eller ersättningar. Att de öppnat för bokning, fått bokningar och sedan upptäckt att det nog är dumt att ha bokade platser dessa dagar är ingen händelse som ligger "utanför deras kontroll" eller liknande, som skulle kunna vara giltigt skäl att ensidigt bryta avtalet med dig. Du visste ju om händelsen/evenemanget när du bokade så det kan ju omöjligen ha varit en överraskning att det skulle ske då för en marina på plats. Skall man hårddra det så kan det nog vara så att du - teoretiskt - har rätt till ersättning av dem för likvärdiga platser via annan uthyrare. Men hur det sedan skulle gå till rent praktiskt är ju en annan sak. Anmäla till ARN (om beloppen är tillräckligt stora) är väl en lösning för att om inte annat knäppa dem på näsan. Men då behöver du ju tänka ut vad de skall ersätta dig med och varför (sakligt underbyggt) samt att de skall ha vägrat detta. Att begära just ersättning för alternativ du nu tvingas ta till är ju rimligt, men vilka skulle dessa då kunna vara ? Att ha rätt och att få rätt är tyvärr inte alltid samma sak....
  4. 2 poäng
    Fast nu pratar du om enstaka länder. Var är den där listan..? Eller är även dessa påståenden fulla med skitsnack från dig?
  5. 2 poäng
    Vi får nog acceptera att engelsktalande använder termen reversed polarity för situationen då fasledare och neutralledare/nolla har blivit omkastade. Eftersom bl a engelsmän tillämpar andra elstandarder än vi, och exempelvis ansluter elapparater med stickproppar som har inbyggd säkring, så finns det i deras elsystem situationer då reversed polarity kan innebära en fara. Hur amerikanska båtars elsystem är ordnade vet jag inte så mycket om, men om jag var i trådskaparens situation skulle jag nog först kontrollera att det i elcentralen ombord finns en eller flera dubbelpoliga överströmsbrytare och gärna också jordfelsbrytare (vilket är gängse standard här). Om det gör det, så tror jag att han kan bortse ifrån om den röda lampan lyser eller ej.
  6. 1 poäng
    "Despite the ban of applying TBT coatings on leisure boats in the late 80s, recent studies show an ongoing spread of TBT from leisure boats, particularly during hull cleaning events. Therefore, countries in EU have adopted expensive measures to clean this wash water. A more cost-efficient measure is to focus directly on the source, i.e. identify leisure boats with high concentrations of TBT and prescribe boat owners to remove the paint. We have developed a new antifouling paint application for a handheld X-ray fluorescence (XRF) analyzer ..." https://research.chalmers.se/publication/218733 Alltså lägre kostnader för statsmakten och högre kostnader för enskilda och oskyldiga båtägare. Ansvariga inom Svenska Båtunionen verkade ointresserade av att föra båtfolkets talan. Kanske på grund av bristfällig utbildningsnivå inom SBU miljökommitté. PS. Boanjohan verkar okunnig om sambandet mellan XRF-mätning och det för Sverige unika kravet på färgborttagning av övermålade rester av TBT på fritidsbåtar. Om Boanjohan vill ha ett namn på nämnda "grupp svenskar" så googla Skrovmålet.
  7. 1 poäng
    Inte en lösning jag själv valt, men många regulatorer har en lastutgång och kan ställas in att bryta lastutgången om batterispänningen går under ett visst värde. Gäller bara att regulatorn är korrekt dimensionerad efter den största strömmen som går att dra med de inkopplade förbrukarna.
  8. 1 poäng
    Det är nog ingen som är orolig för hur det går för dig, jag tror inte att någon egentligen bryr sig särskilt mycket om du eller alla dina mmotståndare ger upp först så att säga.
  9. 1 poäng
    Nej då, ingen oro alls faktiskt. Jag är mest förbannad över att du slösar mina skattepengar när du slåss för att få svina ner i naturen.
  10. 1 poäng
    Det är som sagt insidan som räknas. 😉 Varför skulle det vara bättre att fortsätta med sjövattenkylning som Rollen skriver kan man undra. Jo, för det första är sjövattnet alltid kallare än vad glykolblandningen i ett slutet system blir, för det andra kyler en glykolblandning något sämre än vatten och för det tredje är glykolblandningen lite mera trögflytande än vatten. Allt detta påverkar extra negativt i smala och troligen lite igensatta och rostiga kylkanaler. Ett alternativ är ju att vänta med konverteringen till du själv känner att du har möjlighet/råd att plocka ner och renovera motorn eller i alla fall rensa kyljanalerna.
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
    Har du den där listan över hur övriga länder valt att tolka AFS-förordningen jag bad om för tre år sedan första gången..?
  13. 1 poäng
    Vilken är den klart giftigaste biociden..?
  14. 1 poäng
    Jag vill påstå att det är fullkomligt meningslöst att gissa vilka insikter du anser dig ha kommit till.
  15. 1 poäng
    Använde Trilux förr, men Jotun Aqualine fungerar bättre. (ända Jotun bottenfärg som jag har hittatt som fungerar...). Man bara på drevet. Skrovet går på med Hempels Silic One.
  16. 1 poäng
    Sluta tramsa dig och försök runda saker med just - dina irrgångar. Även jag har läst vad du skrivit, men jag tror inte du ens är riktigt på det klara med vad det är du skriver längre. Du är så färgad av din egna tolkning att du inte längre ser det - för alla oss andra - uppenbara.
  17. 1 poäng
    Det här är ett 280T- drev. Den yttre delen av tapparna har en större diameter än den inre, så det går inte att knacka in dem. Det är därför de har gjort de gängade hålen.
  18. 1 poäng
    Det är måhända inte uppenbart för dig, men det är ju just kritiska tankar jag precis framförde...🙂
  19. 1 poäng
    Jovisst är det så. Tanken är att säkerställa så de ställen på elanläggningen som är risk att man kan "pilla på" eller lättare komma åt är ansluten till nollan, som i sin förlängning ligger till jord. Dvs den referens den "pillande" människokroppen också har. USA-kontakter och en del annat i deras elanläggning är ju ofta t ex inte så "pillsäkra" som våra utförande. Och det är det som gör det lite farligt, eftersom man med detta tänk inte tycker sig behöva ha lika stora krav på skyddsjord och dess säkerhetsfunktion. Att lampan finns kvar och fungerar signalerar för mig att båtens anläggning egentligen fortfarande är mycket den gamla 110V-anläggningen med allt vad det innebär med kanske avsaknad av JFB, bristfällig skyddsjord (om den ens finns), enkla istället för dubbelbrytande säkringar/dvärgbrytare o.s.v. Därför bör en elektriker eller åtminstone sakkunnig kolla upp denna installation innan TS fortsätter använda den, inkopplad till 230V och "vår" standard.
  20. 1 poäng
    Vanliga kontakter i USA är konstruerade så att man inte kan sticka in dem fel. Det ena av de två stiften är bredare, och passar inte i fel hål. På så vis kan man i korrekta installationer räkna med att det ena alltid är fas och det andra är nolla. Äldre kontaktstandarder där hade inte den utformningen. Kanske lampan har nåt med det att göra.
  21. 1 poäng
    Hmmmm, nu funderar jag på hur mycket som egentligen är ombyggt av landströmmen på din båt ? Amerikanskt system är lite annorlunda, inte bara att spänningen är hälften. Man har också ibland en indikering på fas/nolla och inte samma tänk när det gäller skyddsjord alla gånger. Har du t ex JFB och (för våra förhållanden) godkända och tvåpoliga dvärgbrytare/automatsäkringar ? Om inte din landströmsanläggning är utbytt/ändrad på alla väsentliga punkter (vilket den inte verkar vara) skulle jag be en elektriker se över det hela.
  22. 1 poäng
    Så är det. Däremot är det ett jävla vändande och vridande på vilka mandat du tycker din klubbs styrelse har, eller vem och vilka som har rätt eller minsann borde ha utfärdat ett föreläggande till dig (...som du själv beställde...), eller hur ANDRA länder tolkar AFS-förordningen osv osv osv. Så jo, du är en regelfetishist, fast såklart bara när det gynnar dig själv. Alla andra skiter du ju i.
  23. 1 poäng
    En äldre hedersman med en stor motorbåt från 1979 jag träffade menade att det inte gjorde någon om det syntes att båten var från 1979. Så länge man kunde se att någon tyckte om och tog hand om båten så gjorde det inte så mycket om man såg en och annan reparation. Han praktiserade meter/år-regeln. D v s att en fem år gammal båt ska se bra ut på fem meters avstånd, en 20 år gammal...på 20 meter och således en 40 år gammal båt ska se bra ut på 40 meters avstånd. Han gjorde dock undantag för de gamla veteranbåtar som renoverats. Ska man helrenovera en veteranbåt så kan man lika gärna gå all in. 😀
  24. 0 poäng
    Vad är det som är uppenbart för er ägare av fritidsbåtar i Sverige men som inte är uppenbart för fritidsbåtsägare i andra länder? AFS-förordningen är en världsomspännande förordning.
  25. 0 poäng
    I annonsen står följande: Motorn är servad regelbundet, senast nu i vår. Den har gått ca 320 timmar. Kamremmen är bytt 2020. Servicehistorik finns. Skrovet är omplastad under 2021 (skall göras var 12 år). Omplastad var 12:e år ??? Vad pratar han om ? https://www.blocket.se/annons/goteborg/yamarin_6110_med_yamaha_f150/108170423
  26. 0 poäng
    Skademinskning pågår ... länken till bilagan från Transportstyrelsen är nu borttagen. "Ett av de giftigaste ämnen som människan producerat över huvud taget". Okej. 😎 Det passade kanske inte med agendan att som enda hälsoproblem nämna att varvsarbetare som målat fartygsskrov med TBT-färg fått problem? Också Happy Boat skademinskar men länken nedan är kvar. https://www.happyboat.se/nyheter/matningen-avslojar-gifter-i-batens-skrov/
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...