Måndag 06 maj 2024, 114 entusiaster online

thoper Sjöbod

PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar

Mina båtar
Här listas alla de båtar som thoper äger eller har ägt.

Coronet 24 FamilyStorblekan StorblekanMonark 670 Salong
Ägarkommentarer
Storblekan 
Storblekan

Snipor


Mer information

Årsmodell:
1968
Antal ägare:
-
Inköpsår:
2007
Inköpspris:
-


Positiva egenskaper:
Rymlig, känns trygg och rymlig. Går bra i sjön tycker jag. för att vara n så pass gammal båt och båtmodell så tycker jag att det är bara positivt, klarar sjön bra, inget stänk över däck trots relarivt hård sjö. Rullar så där lagomt ( min har ett par 100kg i kölen extra) bara positivt än så länge
Negativa egenskaper:
Njae ! det är en gammal båt, skulle väl i så fall vara att man vet att en ny 3 cylindrig diesel går tystare och mer vibrationsfritt. I och med att man vet det så vill man ju ha mindre vibrationer och tystare motor, men i originalskick med AD2 så får man ta det som det är, AD2 går rätt hårt lite tystare när den blir riktigt varm.
Generellt omdöme:
båtn är från 1968, jag vet inte om så mycket har hänt i snipvärden på likande båtar. Har bara gjort en prämiärtur och den var på 9 timmar, tyckte nog hon tuffade på bra och klarade sjön bra! känns trygg och bra. Är inte riktgt överens med propelleraxelgenomföringen, gammal hederlig med talg tråd/snöre och fett. Men det har ju fungerat i sisådär hundra år så jag antar att det skall funka . Ad2 diesel puttrar på som en gammal skolbuss från 70 talet, funkar bra, 350 kg gjutjärn 2 cylindrar..funkar.

Förbättringar / renoveringar:
Inga alls ! efter 10 år på land så trängde det in vatten i oljetråget, Cappucino istället för olja, mem eftersom det var sjövatten så var enda stället det kunde tränga in på var via impelleraxeln. Har slutet kylsystem så det var inte glycol i oljan och inget glycol försvann från kylaren. Bytte all packningar, packboxar till impeller-axel, slangar, osv. Och efter det så lät jag motorn gå i ett par timmar , bytte olja och filter, lät dieseln som var 10 år gammal vara kvar och fyllde på nytt, i med grotamar sen åkte jag från Väddö till skanstull, en resa på 9 timmar i ca 5 knop. Gick som en klocka, låter som en gammal skolbuss med sin Diesel AD2, men går finfint. Inga förbättringar planerade, fin som hon är. Jag ska försöka behålla henne i det skick hon är hade jag tänkt, det fanns redan spoltoalet !! ekolod från gud vet när och alla mätare funkade, varv, fart(knop) och en old scool tankmätare som man pumpar upp trycket med och läser av ( som på oljetanken hemma i gamla villan )



Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Storblekan
Modell
Storblekan
Längd ö.a.
1.7 m (6 fot)
Längd v.l
7.2 m
Bredd
2.7 m
Djup
0.8 m
Deplacement
1700 kg
Köl
Långkölad
Kölvikt
10 kg
Lystal
-
Riggtyp
-
Masthöjd
-
Krysställ
-
Ant. kojer
5 st
Vattentank
25 liter
Bränsletank
50 liter
Skrovtyp
Plast
Ruffhöjd
1.72 m
Motor
Volvo Penta MD2B
Motor hk
23 hk
Toppfart
7 knop
Drivmedel
Diesel
Prod. start
1970
Prod. stopp
-
Antal prod.
-
Konstruktör
-
Tillverkare
Blekinge glasfiberindustri

Maringuiden Nordic AB

Org nr. 556864-7530
Varlabergsvägen 16
434 91 Kungsbacka
Tel. 031-932600
info@maringuiden.se |

Kontakta oss

Vill du komma i kontakt med oss, lämna feedback, rapportera ett fel eller övriga ärenden?

Kontaktinformation
Besök oss på Facebook

Annonsera

Vill ni annonsera i Branchregistret eller via webannonser/banners? Eller vill ni diskutera ett samarbete med sveriges störasta marina portal?

Annonsera på maringuiden.se
Kontaktinformation

Information

Maringuiden grundades 1996 och har länge varit sveriges största marina portal. I högsäsong visas varje vecka cirka 650.000 sidvisningar på sajten för ca 55.000 unika besökare.

Information om maringuiden.se
© 1996-2024 maringuiden.se | Det tog 0,02 sek att generera sidan.