Måndag 20 maj 2024, 239 entusiaster online
larsfj Sjöbod
PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar
Mina båtar
Ägarkommentarer
Årsmodell:
1978
1978
Antal ägare:
-
-
Inköpsår:
1993
1993
Inköpspris:
-
-
Positiva egenskaper:
Se ovan. Underbar bobåt för en vanlig familj. Vi kan sova fem utan att bädda i salongen! I vilken annan 27-fotare kan man göra det? Lätt att röra sig på däck, inga grejer som är nämnvärt i vägen eller sticker ut. Jämför med t ex en Becker 27, så förstår du.
Negativa egenskaper:
De vanliga motorerna, typ Yanmar 8 hp resp Penta 7,5 hk kan med dagens mått upplevas som lite svaga, men räcker i och för sig. Idag hade man nog satt i en 10-15-hästare med två cylindrar i stället för en.
Generellt omdöme:
En av de snyggaste båtarna att titta på från 70-talet, faktiskt, med mycket harmoniska linjer, som kommenteras och beundras av många. Rymlig och funktionell, perfekt som familjebåt. Har den s k racing-sittbrunnen, som är praktisk om man tänker kappsegla och som rymmer många människor i hamn. Ergonomin är därför bra och framåtsikten utmärkt, eftersom man sitter på skarndäck. Ibland kan man föredra en konventionell sittbrunn, som skulle vara mer skyddad, för att man i så fall sitter nere i den, men sikten skulle då bli sämre och satte man sig på skarndäck skulle man inte få samma fina fotstöd som i R-brunnen med sin mittkonsol. Min bror tycker att denna sittbrunn är det bästa med hela båten. Man kan med R-brunnen dessutom vattenfylla en av brunnarna (de är två parallella) och låta barnen leka där, medan man seglar. Vilken annan har pool ombord, medan föräldrarna är torra i andra brunnen? Dessutom tillåter R-brunnen att det finns en sorts akterruff centralt inunder med mycket stora stuvutrymmen bordvarts, under skarndäcken.
Det är mycket båt för pengarna som fler borde få upptäcka och ett jättebra alternativ till Maxi 84, Tur 84, Accent, Facil 27, Guy 27, Becker 27, Shipman 28, Ohlson 28, Albin Vega (ursäkta svordomen) m.fl.
Förbättringar / renoveringar:
Uppstyvad botten för att undvika ev. "svajköl". Ny toa. Större, mer funktionell sprayhood. Fler förtöjningsknapar i fören. Klys på mitten av båten för mittförtöjning. Martec sötvattenkylning. Supercool kylaggregat. Autohelm instrument och autopilot.
En av de snyggaste båtarna att titta på från 70-talet, faktiskt, med mycket harmoniska linjer, som kommenteras och beundras av många. Rymlig och funktionell, perfekt som familjebåt. Har den s k racing-sittbrunnen, som är praktisk om man tänker kappsegla och som rymmer många människor i hamn. Ergonomin är därför bra och framåtsikten utmärkt, eftersom man sitter på skarndäck. Ibland kan man föredra en konventionell sittbrunn, som skulle vara mer skyddad, för att man i så fall sitter nere i den, men sikten skulle då bli sämre och satte man sig på skarndäck skulle man inte få samma fina fotstöd som i R-brunnen med sin mittkonsol. Min bror tycker att denna sittbrunn är det bästa med hela båten. Man kan med R-brunnen dessutom vattenfylla en av brunnarna (de är två parallella) och låta barnen leka där, medan man seglar. Vilken annan har pool ombord, medan föräldrarna är torra i andra brunnen? Dessutom tillåter R-brunnen att det finns en sorts akterruff centralt inunder med mycket stora stuvutrymmen bordvarts, under skarndäcken.
Det är mycket båt för pengarna som fler borde få upptäcka och ett jättebra alternativ till Maxi 84, Tur 84, Accent, Facil 27, Guy 27, Becker 27, Shipman 28, Ohlson 28, Albin Vega (ursäkta svordomen) m.fl.
Förbättringar / renoveringar:
Uppstyvad botten för att undvika ev. "svajköl". Ny toa. Större, mer funktionell sprayhood. Fler förtöjningsknapar i fören. Klys på mitten av båten för mittförtöjning. Martec sötvattenkylning. Supercool kylaggregat. Autohelm instrument och autopilot.
Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Dixie
Dixie
Modell
MH
MH
Längd ö.a.
8.28 m (27 fot)
8.28 m (27 fot)
Längd v.l
6.4 m
6.4 m
Bredd
2.82 m
2.82 m
Djup
1.55 m
1.55 m
Deplacement
2100 kg
2100 kg
Köl
Blyköl
Blyköl
Kölvikt
-
-
Lystal
1,02
1,02
Riggtyp
-
-
Masthöjd
-
-
Krysställ
-
-
Ant. kojer
5 st
5 st
Vattentank
120 liter
120 liter
Bränsletank
50 liter
50 liter
Skrovtyp
-
-
Ruffhöjd
1.7 m
1.7 m
Motor
Volvo Penta MD6
Volvo Penta MD6
Motor hk
10 hk
10 hk
Toppfart
-
-
Drivmedel
Diesel
Diesel
Prod. start
1976
1976
Prod. stopp
1979
1979
Antal prod.
-
-
Konstruktör
Bernt Andersson Karlstad
Bernt Andersson Karlstad
Tillverkare
CN marin
CN marin