Söndag 28 apr 2024, 634 entusiaster online
Mats_ Sjöbod
PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar
Mina båtar
Här listas alla de båtar som Mats_ äger eller har ägt.
Maxi MaximMaxi Fenix TurboCrescent 465 Trader
Maxi MaximMaxi Fenix TurboCrescent 465 Trader
Ägarkommentarer
Årsmodell:
1982
1982
Antal ägare:
1 st
1 st
Inköpsår:
2001
2001
Inköpspris:
160000 kr
160000 kr
Såld år:
2005
2005
Försäljn. pris:
415000 kr
415000 kr
Positiva egenskaper:
Väldigt mycket båt för pengarna!! Stora utrymmen, många sovplatser, bra pentry, toalett, stort doghouse, rejäl dinett, mycket stabil i vattnet, litet djupgående, skyddat drev, god bränsleekonomi, låg ljudnivå, mm, mm...
Negativa egenskaper:
Egentligen bara farten från början, men nu med ny motor i så är inte det något problem längre!
Generellt omdöme:
Kanske en av de mest lyckade familjebåtarna som tillverkats i sverige. Ett mästerverk av Pelle Pettersson när han var som bäst!
En rejäl och rymlig båt, perfekt både för barnfamiljen och för paret med många goda vänner.
Förbättringar / renoveringar:
Kul att du hittade min annons.
Det finns mycket att berätta om båten, men eftersom
jag inte vet vad du är intresserad av så får det bli
en kortare genrell beskrivning till att börja med!
Båten är som sagt från 1982 och jag köpte den själv i april 2001.
Den var i mycket bra skick, men tyvär lusigt utrustad.
Eftersom jag är pryltokig och tycker om att jobba med båtar
så började jag projekt ombyggnad hösten 2001. Då hade jag
använt den en säsong och visste vad som behövde göras.
Jag började med att riva ut allting som inom rimlighetens gränser
var möjligt att ta loss. Tvättade ur båten i alla skrymslen och vrår,
och gick därefter loss på elsystem och slangar. Jag tog i princip
bort allt gammalt och ersatte det med nytt. Samtidigt slipade jag av
de flesta trädetaljerna (teak) och lackade om dom med tvåkomponent
förnissa (för hållbarhetens skull).
Ny utrustning som installerades i första vevan var:
-Extra färskvattentank (totalt 180 liter)
-Vattennivåmätare
-Nya färskvattenslangar (livsmedelsgodkännda)
-Nya spillvattenslangar
-Nya bordgenomföringar och kulventiler
-Varmvattenberedare (IsoTemp Magic 22 liter med saltpatron)
-Elektriska färsk- och sjövattenpumpar (Jabsco ParMax4)
-Elektrisk länspump för kondensvatten (Jabsco ParMax3)
-Vattenfilter med aktiv rening (Jabsco Aqua Filta)
-Engreppsblandare (kök och toalett)
-Färskvattendusch på badbryggan (varmvatten)
-Nytt handfat toalett
-Uttag för däcksspolning (sjövatten)
-Elektrisk toalett (fullstor porslinsskål)
-Nivåmätare till septitank
-Nya diffussionstäta septislangar
-Autopilot (RayMarine Sportpilot)
-Framåtséende ekolod (EchoPilot)
-Hardtop (stor skjutlucka + liten integrerad lucka i den)
-Elektriska vindrutetorkare i taket (biltorkarblad)
-Solpanel 55W + spänningsregulator (MaxPower)
-Landströmcentral med laddare 25A (Odelco Tecsup Integral)
-Inverter 1500W 12V / 220V (Nordic Power)
-Microvågsugn fullstor (Philips)
-Dieselspis med keramikhäll (Wallas)
-Kylskåp 80 liter med frysfack (Coolmatic)
-Marinhögtalare (Blaupunkt)
-Subwoofer (Blaupunkt)
-Stereo med cd-växlare (Bluapunkt)
-Gångvärme 10KW (Kalori)
-Nya fritidsbatterier 4 st
-Nya tjocka ruffdynor (tyg och madrass)
-Nya dynor doghouse
-Bäddmadrasser
-Elektromekanisk ankarfällare
-Bruceankare 10 kg
Februari 2004 bytte jag ut den gamla Volvo MD21'an
mot en fabriksny Lombardini Marine LDW 2204 inklusive drev.
En turbomatad pålitlig marindiesel med intercooler.
Jag valde då även att passa på att tilläggsisolera motorrummet
med en ny typ av ljudabsorbent från 3M tillsammans med
beprövade så kallade tungmattor av bitumen.
Jag bytte även ut högströmsdelen av elsystemet till utrustning
från Skyllermarks, dvs högtryckspressade (svetsade) kontakter
och förtennta rejäla kablar och kopplingspaneler.
Värt att nämna är också att alla elektriska kopplingar i båten
är endera lödda eller klämda. Inga bil-el grejor med andra ord!
Slutligen har jag också moterat två stycken 75 cm elektromekaniska
trimplan från LencoMarine för att bättre kunna optimera båtens gång.
Dessa gjorde underverk med gångläget.
Jag är mycket nöjd med båten som den är idag. Den uppfyller alla önskemål
om bekvämlighet som endast en avsevärt större och dyrare båt kan uppfylla.
Den räcker med sina 6 kojplatser väl till en stor familj eller två par med barn.
Den fungerar bra från tidig vår sen höst tack vare dieselvärmaren.
Det som stod som nästa åtgärdspunkt är kapellet. Det är fult, och börjar gå
sönder i sömmarna. Dessutom är det opraktiskt. Det finns idag mycket bättre
modeller hos kapellfirmorna.
Kanske en av de mest lyckade familjebåtarna som tillverkats i sverige. Ett mästerverk av Pelle Pettersson när han var som bäst!
En rejäl och rymlig båt, perfekt både för barnfamiljen och för paret med många goda vänner.
Förbättringar / renoveringar:
Kul att du hittade min annons.
Det finns mycket att berätta om båten, men eftersom
jag inte vet vad du är intresserad av så får det bli
en kortare genrell beskrivning till att börja med!
Båten är som sagt från 1982 och jag köpte den själv i april 2001.
Den var i mycket bra skick, men tyvär lusigt utrustad.
Eftersom jag är pryltokig och tycker om att jobba med båtar
så började jag projekt ombyggnad hösten 2001. Då hade jag
använt den en säsong och visste vad som behövde göras.
Jag började med att riva ut allting som inom rimlighetens gränser
var möjligt att ta loss. Tvättade ur båten i alla skrymslen och vrår,
och gick därefter loss på elsystem och slangar. Jag tog i princip
bort allt gammalt och ersatte det med nytt. Samtidigt slipade jag av
de flesta trädetaljerna (teak) och lackade om dom med tvåkomponent
förnissa (för hållbarhetens skull).
Ny utrustning som installerades i första vevan var:
-Extra färskvattentank (totalt 180 liter)
-Vattennivåmätare
-Nya färskvattenslangar (livsmedelsgodkännda)
-Nya spillvattenslangar
-Nya bordgenomföringar och kulventiler
-Varmvattenberedare (IsoTemp Magic 22 liter med saltpatron)
-Elektriska färsk- och sjövattenpumpar (Jabsco ParMax4)
-Elektrisk länspump för kondensvatten (Jabsco ParMax3)
-Vattenfilter med aktiv rening (Jabsco Aqua Filta)
-Engreppsblandare (kök och toalett)
-Färskvattendusch på badbryggan (varmvatten)
-Nytt handfat toalett
-Uttag för däcksspolning (sjövatten)
-Elektrisk toalett (fullstor porslinsskål)
-Nivåmätare till septitank
-Nya diffussionstäta septislangar
-Autopilot (RayMarine Sportpilot)
-Framåtséende ekolod (EchoPilot)
-Hardtop (stor skjutlucka + liten integrerad lucka i den)
-Elektriska vindrutetorkare i taket (biltorkarblad)
-Solpanel 55W + spänningsregulator (MaxPower)
-Landströmcentral med laddare 25A (Odelco Tecsup Integral)
-Inverter 1500W 12V / 220V (Nordic Power)
-Microvågsugn fullstor (Philips)
-Dieselspis med keramikhäll (Wallas)
-Kylskåp 80 liter med frysfack (Coolmatic)
-Marinhögtalare (Blaupunkt)
-Subwoofer (Blaupunkt)
-Stereo med cd-växlare (Bluapunkt)
-Gångvärme 10KW (Kalori)
-Nya fritidsbatterier 4 st
-Nya tjocka ruffdynor (tyg och madrass)
-Nya dynor doghouse
-Bäddmadrasser
-Elektromekanisk ankarfällare
-Bruceankare 10 kg
Februari 2004 bytte jag ut den gamla Volvo MD21'an
mot en fabriksny Lombardini Marine LDW 2204 inklusive drev.
En turbomatad pålitlig marindiesel med intercooler.
Jag valde då även att passa på att tilläggsisolera motorrummet
med en ny typ av ljudabsorbent från 3M tillsammans med
beprövade så kallade tungmattor av bitumen.
Jag bytte även ut högströmsdelen av elsystemet till utrustning
från Skyllermarks, dvs högtryckspressade (svetsade) kontakter
och förtennta rejäla kablar och kopplingspaneler.
Värt att nämna är också att alla elektriska kopplingar i båten
är endera lödda eller klämda. Inga bil-el grejor med andra ord!
Slutligen har jag också moterat två stycken 75 cm elektromekaniska
trimplan från LencoMarine för att bättre kunna optimera båtens gång.
Dessa gjorde underverk med gångläget.
Jag är mycket nöjd med båten som den är idag. Den uppfyller alla önskemål
om bekvämlighet som endast en avsevärt större och dyrare båt kan uppfylla.
Den räcker med sina 6 kojplatser väl till en stor familj eller två par med barn.
Den fungerar bra från tidig vår sen höst tack vare dieselvärmaren.
Det som stod som nästa åtgärdspunkt är kapellet. Det är fult, och börjar gå
sönder i sömmarna. Dessutom är det opraktiskt. Det finns idag mycket bättre
modeller hos kapellfirmorna.
Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Maxi
Maxi
Modell
Maxim
Maxim
Längd ö.a.
7.85 m (26 fot)
7.85 m (26 fot)
Längd v.l
7.6 m
7.6 m
Bredd
3 m
3 m
Djup
0.8 m
0.8 m
Deplacement
2000 kg
2000 kg
Köl
-
-
Kölvikt
-
-
Lystal
-
-
Riggtyp
-
-
Masthöjd
-
-
Krysställ
-
-
Ant. kojer
6 st
6 st
Vattentank
100 liter
100 liter
Bränsletank
120 liter
120 liter
Skrovtyp
-
-
Ruffhöjd
-
-
Motor
Volvo Penta MD21A/MD21B
Volvo Penta MD21A/MD21B
Motor hk
63 hk
63 hk
Toppfart
-
-
Drivmedel
Diesel
Diesel
Prod. start
1979
1979
Prod. stopp
1982
1982
Antal prod.
-
-
Konstruktör
Pelle Pettersson
Pelle Pettersson
Tillverkare
-
-