Måndag 06 maj 2024, 182 entusiaster online
Maraka Sjöbod
PresentationBloggbokFotoalbumKöp & säljForuminläggMina båtar
Mina båtar
Här listas alla de båtar som Maraka äger eller har ägt.
Antila 27FinnExpress 64Albin ExpressHelmsman Senorita HelmsmanOmega 30A
Antila 27FinnExpress 64Albin ExpressHelmsman Senorita HelmsmanOmega 30A
Ägarkommentarer
Årsmodell:
1980
1980
Antal ägare:
1 st
1 st
Inköpsår:
1999
1999
Inköpspris:
64000 kr
64000 kr
Såld år:
2003
2003
Försäljn. pris:
100000 kr
100000 kr
Positiva egenskaper:
Skitkul båt, i alla väder!
På gränsen till planing i vissa extrema lägen, lite bredare och plattare akterskepp så hade det kunnat gå riktigt fort. Men man kunde inte allt om detta då...
På gränsen till planing i vissa extrema lägen, lite bredare och plattare akterskepp så hade det kunnat gå riktigt fort. Men man kunde inte allt om detta då...
Negativa egenskaper:
Tar väl inte krabb sjö speciellt bra då förskeppet är lite väl plant och ger då rorsman mycket att göra för att undvika bottenslag.
Idag är de flesta expresser som mindre ostar med tusen hål i efter diverse idesprutare på SM som gör att alla ska hem och bygga om till det senaste. Men nu är man tillbaka på ruta ett uigen, ganska intressant att Peter Norlin visste om det från början....!!
Idag är de flesta expresser som mindre ostar med tusen hål i efter diverse idesprutare på SM som gör att alla ska hem och bygga om till det senaste. Men nu är man tillbaka på ruta ett uigen, ganska intressant att Peter Norlin visste om det från början....!!
Generellt omdöme:
Den som inte provat har missat något!
Här har ni 80-talets vinthund när det gäller kappsegling, kanske därför som klassen lever och frodas i Sverige och Norden.
Min båt gick till Norge och lever sin lyckliga dagar i Oslofjorden.
Förbättringar / renoveringar:
Bottenstockar!!!!
Tror inte att man hittar en express utan svajköl som inte är ombyggd!
Häng den i kran och ta tag i kölen och ni förstår.
Ibland gick det lite fort vid montaget av båtarna vaför köl och roder inte alltid linjerade med varandra, märks ganska väl på höjdförmågan på kryssen om inte annat.
Den som inte provat har missat något!
Här har ni 80-talets vinthund när det gäller kappsegling, kanske därför som klassen lever och frodas i Sverige och Norden.
Min båt gick till Norge och lever sin lyckliga dagar i Oslofjorden.
Förbättringar / renoveringar:
Bottenstockar!!!!
Tror inte att man hittar en express utan svajköl som inte är ombyggd!
Häng den i kran och ta tag i kölen och ni förstår.
Ibland gick det lite fort vid montaget av båtarna vaför köl och roder inte alltid linjerade med varandra, märks ganska väl på höjdförmågan på kryssen om inte annat.
Båtdata från Båtguiden
Fabrikat:
Albin
Albin
Modell
Express
Express
Längd ö.a.
7.77 m (25 fot)
7.77 m (25 fot)
Längd v.l
6.6 m
6.6 m
Bredd
2.49 m
2.49 m
Djup
1.45 m
1.45 m
Deplacement
1720 kg
1720 kg
Köl
-
-
Kölvikt
800 kg
800 kg
Lystal
1,11
1,11
Riggtyp
-
-
Masthöjd
-
-
Krysställ
32,0 m²
32,0 m²
Ant. kojer
4 st
4 st
Vattentank
-
-
Bränsletank
-
-
Skrovtyp
Plast
Plast
Ruffhöjd
-
-
Motor
Utombordare
Utombordare
Motor hk
-
-
Toppfart
-
-
Drivmedel
Bensin
Bensin
Prod. start
1979
1979
Prod. stopp
1985
1985
Antal prod.
1400 st
1400 st
Konstruktör
Peter Norlin
Peter Norlin
Tillverkare
Albin Marin
Albin Marin