-
Innehålls Antal
14 697 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
287
Georg_Ohm senast vann den dag 23 Oktober
Georg_Ohm hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
4 831 ExpertOm Georg_Ohm
-
Placering
Guldmedlem
Profile Information
-
Plats
Göteborg och Bohuslän.
Mina båtar
-
Båtens namn
Ariel
-
Bild
-
Det stämmer, men är de parallellkopplade glödstiften seriekopplade med indikatorn?
-
Georg_Ohm började följa Vad är det som är svårt att förstå vid Vaxholm?, Hur gamla dieselmotorers glödstift kopplade?, Styrning slutat fungera och och 4 andra
-
Hej! Ja i princip hur brukar det vara? Fyrcylindrig motor, som är minst femtio år gammal. Manual saknas. Marinkonverterad Citroën/Peugeot eller något sådant, litet oklart, finner inga märkningar på motorn vad jag kunnat se. Ibland glöder det i indikatorn på instrumentpanelen, då har motorn gått att starta. Grunkan som jag kallar för ”glödindikator” är en sådan där rund och kromad knopp med en massa hål i. Felsökning på indikatorn är inte gjord då den sitter väldigt illa till.. Är månne indikatorn seriekopplad med glödstiften? Hur ”vet” indikatorn att det glöder i glödstiften? Är det någonting med förändrat resistens när grejerna blir varma? Det finns litet oxid i elsystemet, men kretsen batteri- tändningslås- solenoiden, strömbrytaren till glödningen förutom glödindikatorn är kollade och uppmätta, är ok. Vid nästa försök vill det inte glöda och motorn startar inte. Jag misstänkte elfel/batterifel, men batterispänningen ligger på 12;6 volt. 12,4 volt när glödstiften har aktiverats Det flyter omkring 4;5 ampere i kabeln till glödstiften, den totala förbrukningen ökar med lika mycket. Det ser ut som om glödstiften är seriekopplade, och där är det ca 8,5 volt. Då glöder det inte i indikatorn, då faller ju misstanken om seriekoppling. Efter minst två timmars stök med flera startförsök utan laddning är batterispänningen oförändrad. Det blev mörkt och kallt innan jag skulle mäta batterispänningen när startmotorn går, så det är inte gjort. Jag har även kopplat ett nytt, nyladdat 100Ah batteri ned startkablar, detta förändrar ingenting annat än att voltmetern visar 12,7 volt, sammas spänning som hjälpbatteriet. Alla batterirna är testade med den där brutala testaren ”brödrosten” alla får grön lysdiod och ”good”. Glödstiften är nya. Jo strömbrytaren till glödningen är testad och det händer heller ingenting mer om jag kopplar förbi den. Hur skall glödindikatorn fungera? Hur är den kopplad, i serie med glödstiften? Isåfall är det lätt att misstänka den, finns det sådana antika grejer att köpa? Jag skulle ju kunna googla på det mesta, men det är nyttigt med en diskussion.
-
Jag har tänkt i samma banor. Tack för omtanken.
- 738 svar
-
- 1
-
Det ordnar sig alltid på något sätt.
-
Jodå, jag lever fortfarande om nu någon undrar. Ingenting blir som man tänkt sig. Har bara bryggseglat några gånger sedan slutet av juli. Båten har legat still och sannolikt blivit bevuxen med en massa havstulpaner. Min gamla mor avled icke oväntat i början av augusti. Det var mycket jobb med att ordna och begravning då vi har en del släktingar som bor både utomlands såsom i Skåne, Dalarna och Härjedalen. Sedan boupptäckning, städning och tömning av lägenheten. Då faller jag illa och får en ful fraktur på underarmen, vänster, tur i oturen. Kunde dock delta i ett veteranbilsrally, men det var svårt att manövrera blinkersen… Väntade i nån vecka på operation, som påbörjades men fick avbrytas då jag inte tålde narkosmedel, blodtrycket försvann. Sedan planerades det in en ny operation där man tog in extra resurser och andra anestesimetoder. Då skrev jag ett testamente och delgav frun alla koder… Men den operationen gick bra. Det blev mycket meccano inopererat. Så nu är jag sjukskriven till mitten av januari-25, och sannolikt sex månader till, planerar att gå i pension i mars. Jag får ännu inte träna armen, inte lyfta, inte vrida. Och jag når inte att peta mig på näsan med vänster hand, och då når jag ju heller inte den delen vi i normala fall sitter på, vilket blir svårt när jag varit på toa, den rena högerhanden får göra det smutsiga jobbet vilket tar emot. Nu kan jag klä mig själv och kan nästan bre smör på brödet. Båten skall snart upp, jag har engagerat en kompis och sonen som får hjälpa till. Drevet skall av och lämnas in för byte av samtliga packboxar etc. @Makro blir litet inblandad i det med kontakten av en bra drevmekaniker. Ja så ser det ut efter operation, ulna var av på flera ställen, radius hade också en fraktur, och låg helt fel, senorna hade lossnat mm. Men studera skruvskallarna noga, visst ser det ut som om det är torx? Så att ensam lyfta av drevet och sedan lyfta in det i bilen är liksom inte aktuellt i nuläget. Så då vet ni varför jag tagit en timeout härifrån, jobbigt att hantera tangentbordet med en hand… Annars mår jag bra… Titanskruvar är dyra, jag får väl en räkning så småningom från ortopedkliniken, en så kallad ”fraktura”.:-)
- 738 svar
-
- 7
-
Förr i tiden dränkte man in bomullskläder i linolja, som sedan fick torka. Dessa användes som regnställ ombord på fiskebåtar och fraktskutor. När jag var ung användes fortfarande ordet ”oljeställ” för en sådan stass, regnbyxer, regnjacka och som pricken över i, en sydväst att sätta på huvudet. Dom där hemmagjorda regnkläderna lär inte ha luktat speciellt gott och dom var enligt uppgift även rätt stela och obekväma att bära, tills… …tills 1913 då Didrikson i Grundsund startade en fabrik där mer moderna och ändamålsenliga sjöplagg tillverkades. Biltema blir ju ofta ifrågasatt inte minst på detta forum, när det gäller kvalitet och så, men en hel del av deras produkter är bra. Bland annat så är deras nuvarande impregneringsmedel bra, tycker jag. Biltemas kapellimpregnering. Innehåller paraffin och någon vaxprodukt, innehåller inte PFOS, så det sägs vara rätt så miljövänligt. Och det är väl där det skaver, inte bara impregneringsmedel utan även andra kemtekniska produkter vi använder, när dom blir miljövänliga försämras dom. Jag har skrivit det förut, men jag häller upp detta impregneringsmedel i en tryckluftsdriven färgspruta, hänger upp min lilla kapellduk och diverse ”vildmarkskläder” på galgar utefter husväggen och går på med färgsprutan. Min kapellduk är ett skydd för den yttre styrplatsen och den impregneras varannat år. Möjligen hade ett gammaldags impregneringsmedel gett längre skydd, men då hade miljön tagit mer skada.
- 36 svar
-
- 1
-
Jaha, det gäller ju att tänka utanför boxen och inte låsa in sig i en traditionell lösning.
- 19 svar
-
- 1
-
Ja så menar nog @Rascal. Ställ gasreglaget på motorn i tomgångsläget, armen till backslaget i friläget, och sedan likadant på reglaget, då vet du att det blir rätt från början. Sedan spelar det ingen roll vilken vajer eller reglagekabel du ansluter först. Bra om dessa reglagkablar kan ligga i så vida böjar som möjligt, då blir det mindre mekaniskt motstånd. Men justerskruven på reglagekabeln som sitter fästad i "tärningen" en oftast cylindrisk liten grej som sitter i reglagarmarna, justerar du så att det blir litet glapp i friläget/tomgångsläget, om det är stumt blir det svårt att framförallt växla. Glöm inte att placera gummitutorna rätt och dra låsmuttrarna.
-
Sådana där styrningar har ju en viss livslängd. "Styrsnäckan" rattväxeln, eller vad den heter, består av ett hjul med ett spiralformat spår som styrvajern rullas upp i. Det letar sig in fukt i alla skrymslen och vrår, vanligt vad jag sett, är att vajern rostar fast i sitt hölje vanligen alldeles i början akterut eller just där höljet möter denna styrsnäcka. Det var väl kanske 40 år sedan nu jag råkade ut för detta i en styrpulpetbåt, och då stod den på land. Men jag tänkte att det kanske hjälper med "litet" våld, så jag tog ett stadigt tag om ratten, tog spjärn minns jag mot insidan av bordläggningen med fötterna och vred ratten allt vad jag orkade, jodå det lossande, på durken under styrpulpeten låg det nu en massa skrot av metall i någon aluminiumlegering, omgivet av ett vitt pulver. Det var bara att köpa nya grejer. Rostlösningsolja och sådant i all ära, men jag tror nog ändå att det bästa för dig är att köpa en helt ny komplett styrning. I sådana här fall brukar ju också hydraulstyrningar rekommenderas, och dom är ju klart mycket bättre än de mekaniska, men så kostar en sådan bra mycket mer, mer pengar än vad du kanske vill lägga ut på den båten. Men koppla först loss motorn från styrningen och förvisa dig om att motorn går att svänga utan större mekanisk tröghet. Men det var nog det som @ChristerN menade. För även runt motorns rigg kan det ju fastna ordentligt om man glömt bort att trycka in fett i smörjnipplarna. Biltema har ju en del grejer till överkomliga priser, men jag vågar inte uttala mig om kvalitén på dessa.
-
Av bister erfarenhet vet jag att det inte behövs så himla många (kolonier av) havstulpaner på propellrarna för att man skall förlora kraft och hastighet. Pga av olika skäl har nu min båt legat stilla i tre-fyra veckor, så jag kan nog ha en del påväxt misstänker jag.
-
Den sprayen fungerar lika bra till 4-taktare. Dieselolja eller en tunnare motorolja som man sprutar in med en oljekanna i tändstiftshålen under tiden som man dra runt motorn, brukar också fungera bra. Vitsen är ju att man får en fet fuktavstötande och smörjande hinna inuti cylindrarna, i loppen, på kolvarna och runt kolvringarna. Glöm inte att skruva i tändstiften efteråt, så att man inte får ner "främmande föremål" i cylindrarna. Du har redan fått tipset att antingen tappa ur den etanolblandade bensinen ur förgasaren eller att köra en stund med etanolfri alkylatbensin, detta då etanolen lämnar efter sig en vit beläggning som kan sätta igen munstycken etc. i förgasarens då bensinen avdunstar.
- 12 svar
-
- 1
-
Gamla reglage kan vara utslitna, eller det du skriver om att reglagekablarnas höljen inte är fixerade i reglaget, då blir det ingen verkan av rörelsen i reglagarmen till armen på backslaget. Precis som du skriver kan knappen som frikopplar växlingsrörelsen fastna, det kan vara slitage men också att mekanismen är i behov av rengöring och uppsmörjning. Likaså kan reglagekablarna vara slitna eller skadade av fukt och korrosion. Reglagkablar anser jag är förbrukningsvara, att bytas ungefär vart tionde år eller så. Men skruva isär reglaget, det är ingen high tech precis, utan rätt enkla grejer. Om reglaget funkar kanske det behöver rengöras inuti, tag bort gammalt härsket och stelnat fett och smörj in på nytt. Sedan ser du till att reglagekablarnas höljen sitter fast, och du kanske skall mäta dessa kablar och köpa nya, det brukar vara standardgrejer som säljs i många olika längder.
-
Tack så långt. Jag kom ju på att stereon i fråga kan ha tvåvägskommunikation med min telefon, då dessa "parat sig" med varandra, så visst kan den sända, så jag har kanske gjort ett tankefel. Jag tänkte mig i första hand att den skall få sända musik att testa med till en eller ett par Pelror hörseskyddkåpor med intercom. jag bar inte dessa hjälmar med petorkåporna tillhands just nu så jag kan inte testa. Och detta är då inte i min Triton, utan i en annan typ av högljudd båt.
-
Jag har ett litet projekt där jag kan tänka mig att låta båtstereon sända blåtandsignal till en annan enhet. Just den stereon kan ta emot blåtandsignal från telefon och surfplatta, men jag tror inte att vare sig den eller anda kan sända sådan signal. Jag har kollat i den webbutiken där jag brukar handla, men där finner jag ingen sådan grej, däremot verkar det som om "Mr Wang i Kinna" har en och annan sändare eller kombinerad sändare/mottagare, men jag vet egentligen inte om man skall handla smågrejer från firmor i "Folkdiktaturen". Någon som har en bra lösning på hur man kan få stereons lågnivåutgång att gå vidare med blåtand?
-
Nu har jag aldrig navigerat fritidsbåt i det aktuella området, bara åkt med bilfärjan till Vaxholm och det var ju rätt så trevligt. Men jag tänkte på texten eller snarare tecknen, "pilhuvuderna" i texten på sjökortet, större än > och mindre än <. Jag har en teori baserad på min egen osäkerhet, om att "folk i allmänhet" har svårt att tyda dessa pilspetsar, måste tänka i flera steg med minnesregler etc. för att få det rätt. Men om det nu finns skyltar i land, tja, jag har ju i princip aldrig varit där. @raol och @Makro jaha, där ser man, då förstår jag ju varför det bara var jag som gick i sju knop mellan Hälsö och Björkö. Inte heller på mina båda plottrar fans den informationen inlagd. Men iår såg jag att det inte fans någon femknopsangivelse målad på fyren på Hälsö. Det brukar ju ligga en herrans massa välar mitt i och runt om farleden där också, vilket skvallrar om att det sannolikt är bra hummerfiskevatten. Femknopsbegränsningen under Fotöbron var ny för iår, gällde väl bara perioden 15 juli till 31 augusti eller något sådant.
- 28 svar
-
- 1