-
Innehålls Antal
2 043 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
3
jan_af_lisoe senast vann den dag 27 Januari 2023
jan_af_lisoe hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
186 ExpertOm jan_af_lisoe
-
Placering
Amiral
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Risken är liten att motorn stjäls
- 9 svar
-
- 1
-
Men hur blir det i praktiken, jag säljer t.ex en 18 år gammal båt med 3 liters Mercruiser. I instruktionen står det att den får inte köras kontinuerligt på mer än 75% av max varvtal. Tänk nu att köparen kör på maxfart med gammal olja i 2 år och motorn pajar. Vem är ansvarig ? Ny motor eller reparation kan ju kosta mer än vad jag sålde båten för ? Vem har besvisbördan ?
-
Problem för oss på MG är att Bamse har inte beskrivit vad var det för båt han sålde, vad han fick betalt och vad som var fel på båten som fick åtgärdas. Men med tanke på besiktningsman och mäklare handlar det nog om en stor och dyr båt.
-
Klart han (mäklaren) kommer att kämpa med näbbar och klor att få dig att ta smällen. Men ingen kan tvinga dig att betala utan en dom från tingsrätten.
-
Kan du berätta vad det var för fel ? Då kan vi spekulera om köparen borde ha sett felet eller om de kan hävda dolt fel. Berätta även vad det var för båt och vilket pris, då kan man också spekulera vad köparen borde ha förväntat sig.
- 40 svar
-
- 1
-
Du får kanske anlita en riktig jurist som har specialiserat sig inom området.
-
TS har inte varit här på mer än 18 månader.
-
Verkar att TS har återkommande problem med dieselmotorer som inte vill starta. Tyvärr ingen återkoppling på den förra tråden. Och någon som kallar sig "Latsbilslars" förväntas vara en hejare på dieselmotorer som sitter normalt i lastbilar.
- 64 svar
-
- 1
-
Om en motorn inte vill starta, och startmotorn funkar, så finns det två möjligheter: - den får inget bränsle - den får ingen el Eftersom jag är inte kunnig vid diesel så bör någon annan hjälpa till hur man identifierar om det är elfel eller bränslefel på en dieselmotorn. Kan det vara så enkelt att bränslefilter är igensatt t.ex p.g.a. bakterietillväxt i tanken ? Eller en död bränslepump ?
-
De vikarna har vi sedan länge döpt om till Kassa Vikar 🤑
- 17 svar
-
- 1
-
Jag gillar Södra Viken på Fifång, en mycket välskött klubbholme och en underbar ö att vandra på. Kanske inte på den kortaste rutten från Landsort, men absolut besöksvärd.
- 17 svar
-
- 1
-
Ett alternativ är att köpa en ny propeller och testa, man skall ju ändå ha en extra propeller i båten i fall att....
-
Tyvärr blir det svårt att juridiskt bevisa att firman har fuskat, motorn är ju trots allt 23 år gammal. Och tyvärr täcker inte försäkringen frostskador..... Det som återstår är att du lär dig att konservera drevet själv (enkelt med en drevsäck) och hänger ut fuskaren på nätet. Dumt att låta dem tjäna ytterligare pengar på att byta limpan och värmeväxlare....
-
Jag har flera gånger råkat ut att pga. rost i styrröret så slutar styrningen fungera. Bytte till hydraulisk styrning.
-
Det är just det som är tanken med temperaturlarmet, man stänger av motorn innan den blir för het.