Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

fredriklindell

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    514
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

109 Expert

Om fredriklindell

  • Placering
    Flottiljamiral

Senaste Profilbesöken

1 413 profilvisningar
  1. Har ej fått ordning på laylines. Dels är de svajjiga. Dels är det svårt att få till rätt riktningspil (jag brukar klra två, dels båtens riktning och dels fartens riktning). Ingen offset fungerar. Ingen kalibrering fungerar heller. Jag kör en enkel 90-graders visuell metod istället för laylines. Har faktiskt en ny B&G Zeus 3 och ej längre 2, p g a en stöld i somras. Ibland får den stora spelet när den räknar vindriktning också. Navigatorn är trevlig och lättanvänd. Men det är inte allt som lirar helt problemfritt.
  2. Jag var i kontakt med dem före racet förra året och fick i alla fall då ett ok på sådan setup, d v s båtsportkort plus översiktskort.
  3. Som alltid skall man kolla vad som är avtalsmässigt överenskommet. Utan det är åsikter enbart åsikter. Har man som kund specifika önskemål kring exvis olika typer av temperatur- och fuktighetsnivåer gäller att dessa återspeglas i avtalet om de inte är förannonserade.
  4. I maj 2018 tillträder EU-direktiv GDPR som är den förnyade motsvarigheten till nuvarande dataskyddsföeordningen. Det kommer bl a att stärka kunders rättighet att inte längre vara kontaktbara kunder.
  5. Den Meaco dd8l som jag köpt verkar rätt bra. Går ned till nollan. Sorbtion. Och har en wake-up-funktionalitet som på ett energieffektivt sätt kollar att luftfuktigheten är fortsatt låg var 30 min. Hoppas att den inte drar så mkt då. Tänkte mig att köra den lite på vår och höst när båten är i vattnet och då det är rejält fuktigt. Nu när båten är inplastad och igentäppt borde det vara låg luftfuktighet i vinter efter att man har grundkört en vecka. Men den där lilla frysrisken har oroat mig ngt.
  6. En fråga till de kunniga. Jag har en Meaco som går semikontinuerligt, d v s den drar ned luftfuktigheten till låg nivå. Sen startar den en gång i halvtimmen och kollar läget. Har ställt den vid diskhon med utsläpp i diskho samt ventilen under i halvöppet läge. Det sägs ju att den inte fungerar i minusgrader. Jag har tolkat det som att den inte drar ur vatten när det är minus och då går jag säker från frysrisk. Har jag tänkt rätt?
  7. Kanske för att pumpa luft genom färskvattensystem inför vintern?
  8. Jag blev av med ny navigationsutrustning av bättre slag i våras. Det var skönt att vara försäkrad av ett seriöst bolag då, om vi nu är inne på den oundvikliga tråddelen där anekdoter skall beskriva varför eller varför inte försäkring är bra eller ej. Så här bör man tänka. Är jag indifferent (främst ekonomiskt) av en skada? Om ja, ta försäkring. Om nej, strunta i det. Väntevärdeskostnaden är alltid högre för en försäkring än utan. Men det man får är förutsägbarhet (d v s ta del av värdet av den riskdiversifiering, som försäkringskollektivet skapar). Klarar jag en smäll? Bryr jag mig nämnvärt? Jag försäkrar hus, båt, bil, pension (där finns andra ek incitment också) och familj. Men aldrig specifikt cykel, elektronik, vitvaror, resor (dock får man oftast det genom annat). På hyrbil och hyrbåt tar jag självriskreducering, främst av bekvämlighetsskäl om ngt händer.
  9. Jag har också haft erfarenhet av Pantaenius vid ett tillfälle. Fick mkt bra och smidig hantering. Med betoning på mkt och smidig.
  10. Någon som har tips på firma som kan reparera läckande (orsak ej utredd) del på Takacat jolle. I Stockholmstrakten.
  11. En typ av riskanalys är riskminimering. fair enough men livet blir nog inte så roligt. En annan handlar om att faktiskt ta de rätta riskerna. Ett exempel från cykelvärlden. Cyklister drabbas lättare av benskörhet. Det beror på att de inte har stressat benen med mikrofrakturer från stötar, och det är kroppens svar på mikrofrakturer som de facto är den process som skapar starka ben. På samma sätt är människan och kroppen en organism som svarar positivt på begränsad stress. För den i finansvärlden kallas det för att vara lång gamma. Märkligt nog finns inget ord i västvärlden för motsatsen till bräcklig - att reagera negativt på sytess (stabil är inte motsatsen eftersom stabil betyder att man är okänslig för stress, jag talar om situationen där man är positivt påverkad av stress). Att fastna i samma gamla jobb för att man inte vågade testa sin kapacitet. Att träffa en partner. Att utmana gränser. Boken Anti-fragile av Taleb är en läsbar referens. Alla är inte lagda åt samma håll men helt klart lär man sig inte att simma om man håller sig på land. Livet går snarare ut på att lära sig att ta risker. Dels är det bra träning inför de situationer som kan vara riktigt stressande och dels växer man av det. Och lära känna sitt bästa jag. Ut med dig bara. Väx.
  12. Segling är mkt socialt. Båten är som hunden. En barriärbrytare. Nu vet jag att syftet med tråden är att älta, men ett tips är ändå att Initiera en dialog med ngn båtgranne om dennes båt. Sen är isen bruten.
  13. Du drar väl inte in snabbreven för att få bort de linorna från sittbrunnen. De är tröga att dra ut igen meddelst storfall.
  14. För att svara på frågan. Stendörren. Västerfjärden på Ringsön (nära Stendörren). Harstena (den nordöstra viken).
×
×
  • Skapa nytt...