Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024

AlfaAlfa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    526
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

63 Expert

Om AlfaAlfa

  • Placering
    Flottiljamiral

Mina båtar

  • Båtens namn
    Sprint

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har haft SilicOne nu i flera år. Jag är på andra målningen. Førsta gikk bra i 3 år. Man måste vara lite försiktig med högtrykkspolningen, men detta går helt bra.
  2. Man reparerer bara sandgjutna alu propellrar. Form gjutna går inte att lagas. Men det beror på hur stor och vart skadan är...
  3. Har gjort det i små gropar. Slipt och målat med epoxy grundning. Funkade i flera veckor 😉
  4. Hei du må melde deg på som bruker. Deretter må du ha et løpende abbo på kartan. Som du sier så har du kartan og vill ikke kjøpe på nytt.. Nej, men du har ikke kjøpt kart. Du har fått et kart ikke kjøpt et kart som allerede lå i plottern. Og oppdateringer på sjøkart sker kontinuerlig. Og det utgis kontinuerlig. Fra Sjøkartverket Ufs-underrättelser för sjöfarande.
  5. Har du inte propeller hub i propellern? Den låter och ser ut som om det er något som inte sitter rakt på akseln... eller att det fattas ett propellerblad? Eller är det några 1 eller 2 cylindrar som inte får bensin eller gnista? Du har ju bytt tändstift - är alle på plats, både stiftet och sladden til denna?
  6. Hmm var detta det bästa exemplet på jämförelse... 300hk årsmodell 2013 modell mot 200hk 2016 modell - har ingen betydelse... 18 tums stigning på 200hk men 13 tums stigning på 300hk - ingen betydelse.. 2 grader kallare luft/større densitet med 200 - ingen betydelse.. - om det kan göras så att två motorer KAN ha fördelar över att ha 1 oavsett båt, motorer ,propellrar. -jovisst, men ställ den frågan då...
  7. Du har inga fördelar.... Så köp en propeller med bättre grepp... om du vil ha ner bensinkostnaderna... Eller sleng ut några kilo med grejer du inte borde ha i båten, spola ren botten/borsta av botten på båten så spar du kostnader.
  8. Om du får kylvatten uten att ha nytt intag på skrovet eller under propellertorpedo så är det inte högt monterat motor. Men aldrig fel att hitta propellrar som passar sin båt och hur man använder den. Det är oftast mycket att förbättra på både topp och marchfart. Och hur båten går i sjö med noslyft etc
  9. RIB Unlimited 700 med 150 Etec - 60 knop, marshfart på 50. Något tyngre än a4 papper.. 😉
  10. Jag körde min båt i 28 knop - med motorn nere. Sen lyfte jag motorn utan att röra gasen - och det blev 42 knop. Og köra med tung båt gjorde att motorn måste ner. Helt ner. Och också efter lång tid med hög plassering - som ger masser med ljud, så blir man lite trött på det ock kör ner motorn... Men ger massor med möjligheter som inte något annat kan de dig!
  11. Innan man tänker på lift - hur mycket motstånd ger ditt skrov.? Om du inte har ett snabbt skrov så ger mindre motstånd av motor som lyfts ut ur vattnet, inte många knop. Detta hör ihop. Så om du har et smalt skrov och låg vikt - så kan detta bli knop... Set back - well om du har bra balans in skroivet gå för 4" som år mortaste du får. Gå för hydraulisk - eftersom du vill gå upp och ner med motor för olika vågor - om du har snabbt skrov... igen.
  12. Jag ville gått upp lite i fot och vassare bottenvinkel i fören och smalare skrov - mao ville jag köpt en Anytec/Viggo - och haft trimtabs och flera knop.
  13. Ursäkta men jag förstår inte riktigt. Om man kollar med Zipwake skriver dom "Yes, the Zipwake Dynamic Trim Control System comes with a warranty of 2 years from the date of purchase." Står inget alls där om några dolda krav till tvättning... Och det var marina som instalerade skiten. Och som demonterade den ena och bytte den efter några väckor eftersom den inte drog sig in igen - roligt mad båt som lutar efter bara dagar efter nye grejer. Frun var sååå lycklig över att inte använda båten på dom få härliga dagarna man har med sol her i Norden. Och att det kostar ju att ta båten ur vattnet som inte du får tilbaks från zipwake även om det er skiten som har varit defekt mer eller mindre från fabriken. Jag tror nog att detta inte är robust i förhållandet till den jobben som dom ska göra och att "Lego" -bitar inte har någonting på båt eller i vatten att göra. Kolla på marina och prata med alla som har Zipwake, och alle som har gamla hål der dat har varit zipwake om vad dom tycker. Trimplan slutar inte att fungera även om dom har havstulpaner på sig. Drevet fungerar även om det har havstulpaner på sig. MEN zipwake går sönder. Både när dom har havstulpaner på sig och innan. Så varför inte välja bort saker som inte funkar?
  14. Kompis köpte Zipwake til sin Bavaria 30. Herligt i flera veckor - sen tog havstulpaner och annan skit dom. Och ena sidan gick lite upp och ner av sig själv. Sen funkade dom inte alls. Ingen garanti... Du måste tvätta och rengöra dom, annars ingen garanti. Han har trim tabs nu. Jag förstår inte hur det går att leva i marin världen med sådant produkt och service.
×
×
  • Skapa nytt...