Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Crabmeat

Yamaha F60 varnar

Rekommendera Poster

Hej,

min motor varnar med symbolen "water seperator". Det gör den även ifall jag tömmer koppen. Finns det fler mätare än den i koppen?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara flötet som fastnat? Konstruktionen är mycket enkel, det är bara en induktiv brytare, flöte uppe = kontakt = vatten i soppan. Flöte nere = avbrott. Det har varit lite bry med detta genom åren och det har kommit uppdateringar..

 

Och MYCKET VIKTIGT!! Om det finns minsta misstanke att detta från början var ett skarpt larm bör du absolut oxå dränera ångseparatorn för att få bort eventuellt vatten där. Vatten i ångseparatorn leder till skador på högtrycksbränslesystemet, jobbigt o dyrt..

Redigerad av jarb
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, jarb säger:

Det är inte bara flötet som fastnat? Konstruktionen är mycket enkel, det är bara en induktiv brytare, flöte uppe = kontakt = vatten i soppan. Flöte nere = avbrott. Det har varit lite bry med detta genom åren och det har kommit uppdateringar..

 

Och MYCKET VIKTIGT!! Om det finns minsta misstanke att detta från början var ett skarpt larm bör du absolut oxå dränera ångseparatorn för att få bort eventuellt vatten där. Vatten i ångseparatorn leder till skador på högtrycksbränslesystemet, jobbigt o dyrt..

Nej, flötet åker upp och ner tycker jag mig se.

Men kollar över en extra gång och gör dräneringen som säkerhetsåtgärd.

 

Grejen är att jag har glömt var själva dräneringsskruven sitter. För det är väl bara det som skall göras va? Att skruva upp skruven och tömma ut bränslet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan du mäta o se om den är ok, flöte uppe är som sagt kontakt, 0 ohm, och flöte nere ska va avbrott, oändliga ohm. Nu låter det som du har kontakt hela tiden. För o utesluta andra fel så kan du ju prova o köra med kontakten av, då ska du inte ha larm.

 

Dränventilen till ångseparatorn sitter i botten på ångseparatorn och minns jag inte helt fel får man in mellan två insugningsrör, brukar va en slangstump o pilla ut oxå. För o bryta vacuumet så trycker man in "bildäcksventilen" på toppen av ångseparatorn.

 

Jag tycker det är bra att dränera i en torr och rengjord 0,5l PET-flaska så är det väldigt lätt o inspektera innehållet. Har du vatten där så har du ju även troligtvis vatten i tanken..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, kabeln till koppen var skadad, så den kortslöts. Bara att köpa ny kopp....

 

Tack för hjälpen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...