Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
FinMick

Signalfigurer på segelbåt för motor

Rekommendera Poster

Under hemresan från Gävle till Vasa mötte vi många fartyg. En del större och en del mindre. Fiskebåtar med sina figurer, en linfärja, småbåtar både med och utan lanternor, segelbåtar både med och utan segel... Men aldrig en kon med spetsen neråt!

Fick heller ingen kon på köpet med Fidran.

 

Min fråga gäller nu inte om jag alls ska fundera på att köpa en kon. Ifjol var jag förmodligen den enda på hundratals sjömil som förde ankar-bollen på svaj.

Frågan gäller hur konen i fråga ska hissas!

 

Jag har förstått att det är förstaget som gäller. Ska den trasslas in mellan pistolhakarna på halva focken eller? Ska halva focken då alltså ner när konen ska visas? Verkar opraktiskt.

Ska man helt enkelt segla utan försegel då tvåtaktsgenoan är igång?

 

Försökte bildgoogla, men fann bara principskisserna ur regelboken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett någon med uppochnervänd kon. Det har nog utvecklats en defacto standard att man tar ner/rullar ihop förseglet om man startar motorn 

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har passerats av många större segelbåtar med motorn glatt stånkande samtidigt som en stor genua är enda seglet uppe (jag kan förstås inte alltid veta om växeln är i, så att det formellt är motorsegling, eller om motorn bara går olastad för att ladda batterierna). Så nej, jag tycker inte att enbart stor signalerar motorsegling. Själv seglar jag inte sällan med enbart stor för att "reva" enkelt (vår båt seglar fint med bara stor).

Vad gäller dagersignal för motorsegling så gäller inte det kravet för svenskt inre vatten för fartyg under 12 m längd. Jag vet att det undantaget inte finns i t ex Finland, och kanske inte på så många andra håll heller.

Själv tycker jag inte att signal för motorsegling fyller nån funktion, och gör mer skada än nytta för mindre segelbåtar. Om den som motorseglar känner till sina skyldigheter blir det en korrekt väjning. Annars blir det som om man möter en segelbåt, och då väjer andra därefter, och ingen skada är skedd.
Det är också problematiskt av flera skäl. Att ha en kon hissas nånstans föröver riskerar att hämma seglingsegenskaperna, och i värsta fall göra att nåt trasslar ihop sig vilket kan öka risken för att nåt farligare sker. Och själva hissandet i sig utgör ett opraktiskt moment, eftersom det kräver att man först tar fram konen (den ligger knappast färdig att hissa på fördäck) och sen beger sig fram för att få fast och upp den. Vid ensamsegling, eller med folk ombord som inte har förmåga att hjälpa till fullt ut, blir det ett onödigt riskmoment i vissa situationer.

Dessutom är det så att man ibland akut behöver starta motorn för att stötta när vinden oväntat inte "fungerar", och där tiden inte finns för att på ett säkert sätt få upp en kon. Motorn kanske bara behöver vara igång under en halvminut. Jämfört med de säkert åtskilliga minuter det i bästa fall skulle ta att få upp konen. Då kanske man redan står på grund.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara sett en segelbåt med kon hittills under mina fem seglingsår. Det var en stor, tysk, långfärdsutrustad koloss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara uppenbart när man möter en båt med bara stor om han seglar. Om han går för motor och inte iakttar väjningsreglerna har han inte på sjön att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, raol säger:

Vad gäller dagersignal för motorsegling så gäller inte det kravet för svenskt inre vatten för fartyg under 12 m längd.

 

Ah, den detaljen hade undsluppit mitt minne, det i sig förklarar ju avsaknaden av figurer!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konen skall hissas i främre delen av fartyget, dvs. den behöver inte hissas i förstaget, utan kan hissas i en separat lina. Och det är väl inget som egentligen hindrar att den ligger på däck färdig att hissas, om det är så att man ofta slår på motorn under segling.

 

Undantaget från att föra signalfigurer i svenskt inre vatten gäller för övrigt  inte i Öresund, men det verkar ingen bry sig om. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Abbe2 säger:

Undantaget från att föra signalfigurer i svenskt inre vatten gäller för övrigt  inte i Öresund, men det verkar ingen bry sig om. 


Gissar att det "undantaget från undantaget" främst, eller enbart, grundar sig på att man då måste ha klot/lanterna vid ankarliggning. Eftersom texten i föreskrifterna säger att endast hamnar räknas som inre vatten tolkar jag det som om det är just den delen av signalerna man vill åt. Knappast motorsegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, raol säger:


Gissar att det "undantaget från undantaget" främst, eller enbart, grundar sig på att man då måste ha klot/lanterna vid ankarliggning. Eftersom texten i föreskrifterna säger att endast hamnar räknas som inre vatten tolkar jag det som om det är just den delen av signalerna man vill åt. Knappast motorsegling.

 

Vet inte om jag drar samma slutsats. Snarare att det är ett såpass internationellt trafikerat vatten att det är en dålig ide att göra avsteg från praxis, som t.ex. vad det gäller att ha tända lanternor i skymning och gryning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Tyskland är det betydligt mer koll på vad fritidsbåtar har för sig. Jag har en kompis som fick böta för att de passerade en trafikseparering utanför Kiel snett och inte vinkelrätt. Känner ingen som åkt fast för att de inte fört kon vid motorsegling men tyska seglare brukar ofta hissa konen så det händer säkert. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Abbe2, tänkte på vad du skrev om Öresund? Men där valde Sverige och Danmark att lämna ett stråk som internationellt vatten... vilket teoretiskt gör att man ska hissa en signalkon när man lämnar svenskt vatten för motor och med segel uppe. Men som du säger, inte kutym ändå att göra så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Öresund behöver man väl egentligen hissa kon (i förekommande fall) när man lämnar hamn eftersom där slutar svenskt inre vatten och går över i det svenska territorialhavet.

 

Gränserna finns beskrivna här http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1966374-om-sveriges-sjoterritorium_sfs-1966-374

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Greip säger:

I Tyskland är det betydligt mer koll på vad fritidsbåtar har för sig. Jag har en kompis som fick böta för att de passerade en trafikseparering utanför Kiel snett och inte vinkelrätt. Känner ingen som åkt fast för att de inte fört kon vid motorsegling men tyska seglare brukar ofta hissa konen så det händer säkert. 

 

Ordnung muss sein...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Funkis säger:

Abbe2, tänkte på vad du skrev om Öresund? Men där valde Sverige och Danmark att lämna ett stråk som internationellt vatten... vilket teoretiskt gör att man ska hissa en signalkon när man lämnar svenskt vatten för motor och med segel uppe. Men som du säger, inte kutym ändå att göra så.

 

Nej, Öresund är inte internationellt vatten. Däremot så regleras trafiken av Öresundstraktaten, vilken ger att alla vänligt sinnade fartyg har fri passage. Men vattnet är fortfarande danskt respektive svenskt, och respektive lagar gäller för fiske etc.

 

De lättnader som finns för mindre fartyg att föra lanternor och signalfigurer inom svenskt inre vatten gäller inte heller i sundet, eftersom det bara är hamnarna där som är svenskt inre vatten. På samma sätt som lättnaderna inte heller gäller för något fartyg så fort du går utanför baslinjerna på sjökortet i resten av Sverige, vilket jag inte tror någon håller koll på eller följer.

Redigerad av Abbe2
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt både ett hopfällbart klot och en kon, som jag alltid har ombord - men aldrig använnt.

I den L32 som jag köpte år 2000 fanns många "onödiga" prylar. Nån tidigare ägare hade köpt det mesta som fanns att köpa i tillbehörskatalogen. Tex en Uv - som ju är värdelös när det gäller att skrämma fåglar.

Nåt som jag använt mig av är en rengbågsfärgad vindstrut. Var bra att hissa om man låg i nån hamn och man väntade gäster. Det var lätt att hitta rätt båt i mängden.

Nu när "regnbågsfolket" fått en oproportionerligt stort medialt och annat utrymme, vågar man väl inte använda den, med tanke på att den kan missförstås. :ph34r: :wacko:

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då vet vi lite mer än förut.... Man lär sig varje dag som tur är!

( fast jag skrev "som" internationellt vatten vilket jag tyckte var det snabbaste sättet att förklara en tullöverenskommelse från 1857. Att tolka denna idag vore en svår övning, tex för fartygskontroll )

 

Alltså, skyldighet finns att hissa en kon ute i Öresund. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...