Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Mikbar

Hur rengöra tank efter alger i dieseln

Rekommendera Poster

Semesterseglingen avsluades med att sista dagens motor-gång fick genomföras med diesel från en reservdunk, kopplat in på filtren via en extra slang. Detta pga att alger i ordinarie tank satte igen grovfiltret, eller mer exakt inloppet till filtret som fick en rejäl klump som en propp, även om själva filtret inte hade speciellt mycket alger i sig. 

 

Filtren(även finfiltret) är bytta såklart och det var inga problem att köra för motor ca 10 timmar när jag väl fick dit fräscht bränsle. Jag har nu skruvat bort tanken och tömt den ordentligt samt planerar att byta slangen från tank till grovfilter.

 

Frågan är nu hur rengörs tanken på bästa sätt? Sitter det små spår av alger överallt så det kommer tillbaks direkt om det inte görs rent med massor med medel?

Eller är det egentligen bara att skölja ur tanken, låta det torka ordentligt och sätta tillbaks? Tanken är nu hemma i garaget, så jag tänker passa på att göra det som går för att miminmera risken att det kommer tillbaks

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid lägga på något medel som innehåller Bensalkoniumklorid. FInns massor med olika medel. Jag har en favorit. DEt tar kål på det som finns.

Sen finns det visst forskning som visar att när man använder ex tvål innehållande ämnet, så kan bakterier bli penicillinresistenta... men det påverkar nog inte motor mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diska ur den med ett bra rengöringsmedel, se till du får ut allt, låt torka. Tips tanka aldrig RME diesel, blankdiesel eller gröndiesel är det som gäller. Köp ett medel som algdödar stabiliserar dieseln, exempelvis antimikrob från agrol kostar runt 50 kr flaskan, finns på alla granngården butiker eller lantmännen maskin, slå i en sådan flaska nån gång under säsongen. Håll tanken fylld så du slipper kondensbildning, byt bränslefilter årligen lämpligen vid sjösättning. Håll koll i glas koppen om nåt grums dyker upp där, behandla omgående med antimikrob, åk njut och var glad.:D

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Caribic410 säger:

Du kan ju alltid lägga på något medel som innehåller Bensalkoniumklorid. FInns massor med olika medel. Jag har en favorit. DEt tar kål på det som finns.

Sen finns det visst forskning som visar att när man använder ex tvål innehållande ämnet, så kan bakterier bli penicillinresistenta... men det påverkar nog inte motor mm.

 

 Tack för det! Vilken är favoriten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, kossor säger:

Diska ur den med ett bra rengöringsmedel, se till du får ut allt, låt torka. Tips tanka aldrig RME diesel, blankdiesel eller gröndiesel är det som gäller. Köp ett medel som algdödar stabiliserar dieseln, exempelvis antimikrob från agrol kostar runt 50 kr flaskan, finns på alla granngården butiker eller lantmännen maskin, slå i en sådan flaska nån gång under säsongen. Håll tanken fylld så du slipper kondensbildning, byt bränslefilter årligen lämpligen vid sjösättning. Håll koll i glas koppen om nåt grums dyker upp där, behandla omgående med antimikrob, åk njut och var glad.:D

tack. Det var just frågan vilket som är ett "bra" rengöringsmedel som var aktuell här!?

 

Jag har /vad jag vet )bara tankat rätt disel, har haft medel i tanken och fyllt tanken varje höst. Men till slut blev det alger ändå. I fortsättningen ska jag tömma tanken och göra rent med några års mellanrum, det är inget stort jobb och väl värt för att slippa problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt, under de 23 år jag haft båten har jag hela tiden tankat vanlig diesel från bilbensinstationer. Bytt bränslefilter en gång för ett par år sen. Aldrig haft problem. Tog ur tanken en gång och spolade ur med trädgårdsslangen. Tömmer den på hösten till dunkar genom en bottenventil som sitter i en liten kopp längst ner. Häller tillbaka på våren och då fastnar lite svart gegga i silen. Fyller upp tanken när det går för att få undan dunkar ur stuvutrymmet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mikbar säger:

tack. Det var just frågan vilket som är ett "bra" rengöringsmedel som var aktuell här!?

 

Jag har /vad jag vet )bara tankat rätt disel, har haft medel i tanken och fyllt tanken varje höst. Men till slut blev det alger ändå. I fortsättningen ska jag tömma tanken och göra rent med några års mellanrum, det är inget stort jobb och väl värt för att slippa problem

Yes är ett alldeles ypperligt medel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, trewq säger:

:)Konstigt, under de 23 år jag haft båten har jag hela tiden tankat vanlig diesel från bilbensinstationer. Bytt bränslefilter en gång för ett par år sen. Aldrig haft problem. Tog ur tanken en gång och spolade ur med trädgårdsslangen. Tömmer den på hösten till dunkar genom en bottenventil som sitter i en liten kopp längst ner. Häller tillbaka på våren och då fastnar lite svart gegga i silen. Fyller upp tanken när det går för att få undan dunkar ur stuvutrymmet.

Precis du sköter om din bränsle anläggning, så genomgående gör ju inte alla. väldigt få som tömmer tank och rengör system varje höst, då finns det inget som det kan växa till sig i. :) Så de är det inget konstigt med. Sen är frågan var tanken är placerad. Verkar som din inte ligger längst ner i kölsvinet på båten.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan, trewq säger:

Konstigt, under de 23 år jag haft båten har jag hela tiden tankat vanlig diesel från bilbensinstationer. Bytt bränslefilter en gång för ett par år sen. Aldrig haft problem. Tog ur tanken en gång och spolade ur med trädgårdsslangen. Tömmer den på hösten till dunkar genom en bottenventil som sitter i en liten kopp längst ner. Häller tillbaka på våren och då fastnar lite svart gegga i silen. Fyller upp tanken när det går för att få undan dunkar ur stuvutrymmet.

 

Samma här, bara med den skillnaden att jag haft min båt i 34 år, och jag byter bränslefilter efter timmräknaren, det vill säga inte särskillt ofta (bränslefiltret filtrerar bättre och bättre ju äldre det blir)

Jag har aldrig rengjort tanken, och vinterförvarar med den slatt som finns kvar efter sista turen.

Däremot tömmer jag och rengörs vattenavskiljaren varje höst, brukar vara någon kubiksentimeter skräp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra att ni aldrig haft problem med alger, men de som haft det tycker nog inte det är så roligt, får man alger i bil eller båt eller annan maskin, så är det def inte roligt. Då har man några timmars skruvande och sanerande framför sig. Riktigt trevligt är det ju om maskin slår stopp i slussen i Stockholm eller under hårt väder. En del här har inte bytt impeller på 20 år heller utan plockat ur den och lagt den i frysen under vintern, bra om alla knep man har funkar. Jag personligen tillhör dem som försöker förebygga stopp och problem sommartid, skruva kan jag göra på vintern. På sommaren vill jag åka båt, och vill då inte utsätta mig för dylika problem som ts har. Och det var ju frågan, hur ts skulle gå tillväga, han har ju haft problem, och många med han. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, kossor säger:

Vad bra att ni aldrig haft problem med alger, men de som haft det tycker nog inte det är så roligt, får man alger i bil eller båt eller annan maskin, så är det def inte roligt. Då har man några timmars skruvande och sanerande framför sig. Riktigt trevligt är det ju om maskin slår stopp i slussen i Stockholm eller under hårt väder. En del här har inte bytt impeller på 20 år heller utan plockat ur den och lagt den i frysen under vintern, bra om alla knep man har funkar. Jag personligen tillhör dem som försöker förebygga stopp och problem sommartid, skruva kan jag göra på vintern. På sommaren vill jag åka båt, och vill då inte utsätta mig för dylika problem som ts har. Och det var ju frågan, hur ts skulle gå tillväga, han har ju haft problem, och många med han. 

 

Ursäkta,

men med mitt svar ville jag påvisa att det nog inte är så enkelt att det bara beror på var dieseln är köpt, eller vad man häller för kemikalier i bränslet.

 

Jo jag vet hur roligt det är att rengöra tankar, en ständigt återkommande arbetsuppgift.

 

Vill dela med mig av ett råd: ser du tankbilen på macken, eller att den svänger ut, tanka inte där den dagen!

Mycket skit i botten på tankarna som virrvlas upp vid på fyllning, och som säljs till samma pris som bränslet du vill ha.

 

:D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, kossor säger:

Vad bra att ni aldrig haft problem med alger, men de som haft det tycker nog inte det är så roligt, får man alger i bil eller båt eller annan maskin, så är det def inte roligt. Då har man några timmars skruvande och sanerande framför sig. Riktigt trevligt är det ju om maskin slår stopp i slussen i Stockholm eller under hårt väder. En del här har inte bytt impeller på 20 år heller utan plockat ur den och lagt den i frysen under vintern, bra om alla knep man har funkar. Jag personligen tillhör dem som försöker förebygga stopp och problem sommartid, skruva kan jag göra på vintern. På sommaren vill jag åka båt, och vill då inte utsätta mig för dylika problem som ts har. Och det var ju frågan, hur ts skulle gå tillväga, han har ju haft problem, och många med han. 

Exakt så, jag tar hellre en vända på hösten  med Yes-flaskan :) än att som nu sitta guppande på en fjärd i totalt bleke och utan motor. Det löste sig ju det med men 2 timmar tidigare var jag just i hammarbyslussen och det hade blivit lite mera spännande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Pentax säger:

 

Ursäkta,

men med mitt svar ville jag påvisa att det nog inte är så enkelt att det bara beror på var dieseln är köpt, eller vad man häller för kemikalier i bränslet.

 

Jo jag vet hur roligt det är att rengöra tankar, en ständigt återkommande arbetsuppgift.

 

Vill dela med mig av ett råd: ser du tankbilen på macken, eller att den svänger ut, tanka inte där den dagen!

Mycket skit i botten på tankarna som virrvlas upp vid på fyllning, och som säljs till samma pris som bränslet du vill ha.

 

:D

Pentax var absolut inte illa menat i svaret, vi tolkar allt olika när man läser saker, och det är alltid svårt att vara tydlig i alla vinklar. Återigen var inte meningen misskreditera ditt inlägg. // Peter:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Mikbar säger:

tack. Det var just frågan vilket som är ett "bra" rengöringsmedel som var aktuell här!?

 

Jag har /vad jag vet )bara tankat rätt disel, har haft medel i tanken och fyllt tanken varje höst. Men till slut blev det alger ändå. I fortsättningen ska jag tömma tanken och göra rent med några års mellanrum, det är inget stort jobb och väl värt för att slippa problem

 

Ts har uppenbarligen följt alla råd, och lik förbaskat fått problem.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man möjlighet så bör man ju installera en man-lucka i tanken så att man lättare kan inpektera insidan och se om det finns beväxning eller vatten i tanken har gjort det i min båt och tycker det är guld värt. Med en lucka kan man enkelt suga upp skit som finns i tanken. Gör man det regelbundet så minskar risken för igensatta slangar och filter.

/Wahlis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpa ur dieseln till en plastdunk och ha koll på den under vintern så upptäcker man ev problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla svar.

 

En funderering på detta med att tömma tanken på hösten och förvara dieseln separat. Blir det inte bara mer kondens i tanken och som då omvandlas till vatten förr eller senare och därmed skapar nya problem. Eller är det underförstått att "diesel i dunk över vintern" innefattar även en rengöring av tanken varje år innan bränslet hälls tillbaks? Ska jag få bort all vätska i tanken så lär jag ju öppna manluckan och suga ur det, inte bara koppla en separat pump på ordinarie bränsleledning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, Mikbar säger:

Stort tack för alla svar.

 

En funderering på detta med att tömma tanken på hösten och förvara dieseln separat. Blir det inte bara mer kondens i tanken och som då omvandlas till vatten förr eller senare och därmed skapar nya problem. Eller är det underförstått att "diesel i dunk över vintern" innefattar även en rengöring av tanken varje år innan bränslet hälls tillbaks? Ska jag få bort all vätska i tanken så lär jag ju öppna manluckan och suga ur det, inte bara koppla en separat pump på ordinarie bränsleledning

Fyll du upp tanken fyll på lite medel typ antimikrob, vid sjösättning byt filter åk och njut. Anser att du inte ska hålla på och tömma någon tank, använd rätt sorts diesel, sen är det som stenmark alltid sa dä ä bare å åk.:D

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Mikbar säger:

Stort tack för alla svar.

 

En funderering på detta med att tömma tanken på hösten och förvara dieseln separat. Blir det inte bara mer kondens i tanken och som då omvandlas till vatten förr eller senare och därmed skapar nya problem. Eller är det underförstått att "diesel i dunk över vintern" innefattar även en rengöring av tanken varje år innan bränslet hälls tillbaks? Ska jag få bort all vätska i tanken så lär jag ju öppna manluckan och suga ur det, inte bara koppla en separat pump på ordinarie bränsleledning

Någon kondens blir det inte i en tom tank. Tömmer man tanken så ska den tömmas helt. I plastdunken kommer vatten och skit att samla sig i botten och man kan se om dieseln är ren. När man sen fyller tillbaka dieseln så låte man någon liter vara kvar som får åka till destruktion.

På fartyg har man ofta en settlingstank där brännoljan får vila lite innan den används.

 

Jag pratade med en kille som höll på att tömma sin tank. Han hade fått alger i sin tank  trots alla försiktighetsåtgärder. Men aldrig sen han börjat tömma tanken. Overkill? Ja kanske men vissa problem gör att man lätt blir lite extra försiktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra, då vet jag vad jag ska göra till hösten, det blir till att tömma tanken. Lätt värt det för att slippa problem under säsonogen

 

Stort tack för alla inlägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa medel att tvätta ur algerna är tvätthinner dvs cellulosa thinner löser smacket effektivt.

fått skiten i lastmaskin och storbussen kan följa med från tankstationer och det spelar ingen roll om det är diesel biodiesel eller om man kör på ren rapsolja det är fukten som är boven .Häll alltid en skvätt syntestisk tvåtaktsolja vid var tredje tankning då smörjer du pumpen samt håller algerna i shack men häll i en skvätt algdödare då och då som ovanstående skriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...