Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
kingfreddie

Gps tracker i utombordare

Rekommendera Poster

Jag har köpt den absolut billigaste gps tracker på eBay. Men den funkar.

 

Jag hade tänkt sätta den i utombordare och mitt problem är spänningen. Gps drivs med ett litet lipo 3.7v batteri som laddas med usb. Min tanke var att hitta nån extremt liten 12v adapter till usb sen borde saken vara biff!

 

Nån som har nån input? Om detta funkar så har jag gps spårning för högst 100-150kr.

 

Tänkte att koppla till sockeln så fort regulator kommer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har du länk till trackern?

Går den att spåra i realtid?

 

// Mats W

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan, Wergis säger:

Hej, har du länk till trackern?

Går den att spåra i realtid?

 

// Mats W

 

 

Det var tydligen inte den absolut billigaste... finns för runt 50kr också.. min kosta runt 120kr inkl porto.

 

Du kan hitta den på eBay genom att söka på gps x0009.

 

Sen kanske de finns bättre för ändamålet. De jag tänkte med denna var att gömma den i utombordaren och sen koppla så ström försörjningen från generatorn laddar gpsen.

 

Det enda problemet jag ser som stort är om man kan koppla gpsen så den alltid är på när den får ny ström.  Alltså säg att batteriet i den dör.  Sen använder tjuven motorn och gpsbatteriet laddas.  Då måste den ju såklart sättas igång av sig själv och inte vänta på nån knapptryckning...

 

Info om den kommet här:

X009 Mini Children Pet Car Tracking Global Locator Real-Time GPS GSM GPRS Tracker SMS Photography Video SOS Button
 
Main Features:- X009 GPS GSM GPRS tracker locator- Can find the location on the map of the mobile phone- Photo / video recorder- SOS emergency button, easy to call- Preparation: A SIM phone card and TF memory card ( not included )- By sending message to the locator, can achieve below functions:- Taking photo- Video recording- Separate voice recording- Voice control callback ( when the sound around the locator is more than 60dB (adjustable range from 8dB to 255dB set by yourself), the locator will call back automatically or reply a message )- SMS location inquiry- Electronic fence functionSpecification:- Network: GSM / GPRS- GPS bands: GSM 850 / 900 / 1800 / 1900MHz- Support memory card: Max. 16GB TF card ( not included )- Battery: Built-in 3.7V 450mAh li-ion battery- Charging time: 4 hours- Standby time: 12 - 15 days- Locating working time: 3 - 5 days- USB cable length: 81cm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om det verkligen är en äkta GPS. De skriver "GPS bands: GSM 850 / 900 / 1800 / 1900MHz". Det tolkar jag som att man får sin position från GSM/GPRS nätet.

De med riktiga GPS chip brukar vara dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket möjligt att det är som du säger Men med tanke på hur utbyggt GSM nätet är i Sverige så spelar det för mindre roll om den använder GPRS eller en extra GPS Jag tror att man kommer få ett skydd som är lika bra för mycket mindre pengar  särskilt med tanke på att båten som jag vill skydda inte har något större värde om det hade varit en båt värd en miljon som jag skulle sett något liknande så kanske jag hade sett en mer avancerade saker i den Det här är mer bara för att testa för att för skojs skull helt enkelt därför får ett minimalt skydd Ifall någonting skulle hända

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

X009 verkar vara en enkel tracker som ger position om man ringer upp den. Vilket kan vara bra att ha om man vill veta var trackern befinner sig, tex en stulen båtmotor. Men den larmar väl inte när båtmotorn börjar röra på sig vid en stöld?

Lite dyrare trackers (tex TK103B) har möjlighet till rörelselarm om tex en båt förflyttas från bryggan samt larm om en lucka öppnas/båtmotor avlägsnas etc.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precisionen är några hundra meter i stan och några kilometer i skogen/på sjön. En polare satte en sådan på sin (jakt-)hund. Jo, han kunde se om hunden sprungit hem...

 

De är svår med larm i båtar. Proffsen slänger en metalliserad säck över motorn så går inget larm ut. Sen lägger de den några veckor i en plåtlada till larmet slutar sända.

Troligen är det bättre att sätta ett larm i båten som utlöses när de lossar kablarna till snurran. Eller om det är skitungar som vill ut och bada.

Ett gäng sirener och blixtlampor kan kanske få dem att avbryta uppdraget. Fast landminor skulle vara bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att utlösa landminor gör nog att båt/motor blir obrukbar. Kanske bättre att lägga motor och båt under huvudkudden. Inte lätt att skydda stöldbegärliga prylar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, per_62 säger:

Att utlösa landminor gör nog att båt/motor blir obrukbar.

Antagligen blir tjuven obrukbar också, kan vara värt en del. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...