Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pje

Överhettad Volvo penta KAD 44edc

Rekommendera Poster

Hej Jag har precis köpt en båt 37 fot (7 ton) med 2 st volvopenta KAD 44 edc motorer 260hk. En av dessa överhettar när man drar på. Motorerna verkar även vara lite sega i starten. Marchfarten skall vara 25 knop vilket vi har svårt att komma upp till.

Detta är min första båt så jag är helt ny på detta och saknar all kunskap om båtmotorer.

 

 

Vad kan allt detta bero på??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har detta uppstått efter köpet eller fanns problemet redan innan?

Får du larm om övertemp?

Kollat impeller, skit i kylvattenintag, Sitter kylvattenslangen fast i drevet? Lossnar den så får den kylning i deplacementfart men inget vid planing...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemt fanns redan innan vi köpte. Tidigare ägare har lovat att lösa detta. 

Motorn larmar för överhettning innan vi nåt machfart.

Han har bytt impellrar, kollat kylvattenintag, plockat loss drevet, byt kylvatten i systemet.

Vad mer finns att göra? Helronovering? motorbyte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kan vara värt att försöka konstatera var i kylkedjan det brister. Blir slangarna till värmeväxlare varma (de med glykol i alltså)? Det borde vara så varma att de knappt går att hålla i. Tänker på om du få kylvattenflöde till vvx. Skriver på telefonen och den stavar ju som de blinda slåss... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att turbo/spridare inte är helt 100?

Hade problem med en kad42 att orken saknades. Det skall sitta något avgasspjäll vid drevet som skall motverka vatteninträngning bakifrån, den kan ju ha lossnat och ligger ivägen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver i en annan tråd att den motor som går normalt har en driftstemperatur kring 100°C. Enligt VP verkstadshandbok ska temperaturgivaren sluta kretsen, alltså larma, vid 95°C.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla värmeväxlaren, så att allt går rätt till där, sedan är frågan, larmar den bara eller blir den även överhettad? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontrollera även avgasknäet så det inte är för dålig genomströmning där, det ger samma symtom om det är igensatta kylkanaler i det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...