Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Planb

Vattenpump

Rekommendera Poster

Vi har en yanmar ysm12 på vår gammla tant, som har varit rätt stretig den här sommaren.

 

När vi köpte båten var det en biltema pump installerad, den rostade ihop och vi köpte en ny lika dan.

Även den, bara en månad in på sommaren, självfylldes och dog.

Så vi lyxade till det och köpte en ny lite bättre för lite drygt 2papp i en marinbutik som säljaren hyllade.

 

Gissa hur lyckliga vi blev när vi upptäckte att även den självfyllt sig efter bara 2 veckors tid och kortslutit sig? :/

 

Är det någon som haft liknande problem? Jag menar, ska inte en vätskepump vara internt tätad för att klara sitt egna tryck? Vad har vi missat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för pump du skriver om, år det cirkulationspumpen för sötvattenkylningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De cirkulationspumparna jag kommit i kontakt med för mindre sötvattenskylningar och vattenburen värme ombord har varit fullständigt vattentäta.

En elmotor med en cylindrisk magnet sitter kapslad i ena delen av pumpen, i den andra delan finns själva pumphuset med en impeller med motsvarande magent. Elmotorns rotation överförs alltså magenetiskt till impellern i pumpkammaren. Inget vatten skall då kunna passerar mellan dessa båda täta kapslingar.

Liknande pumpar finner man i pumpar till mindre pooler, i akvarier och liknande sammanhang.

...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Georg_Ohm säger:

De cirkulationspumparna jag kommit i kontakt med för mindre sötvattenskylningar och vattenburen värme ombord har varit fullständigt vattentäta.

En elmotor med en cylindrisk magnet sitter kapslad i ena delen av pumpen, i den andra delan finns själva pumphuset med en impeller med motsvarande magent. Elmotorns rotation överförs alltså magenetiskt till impellern i pumpkammaren. Inget vatten skall då kunna passerar mellan dessa båda täta kapslingar.

Liknande pumpar finner man i pumpar till mindre pooler, i akvarier och liknande sammanhang.

...

Ja precis, där jag blev lite fundersam.

Jag har varit med om att den typen av pumpar har havererat pga. plåtbiten som är ingjuten i impellern har rostat och därmed expanderat så att impellern skurit ihop. Men någon vattenläckage har det aldrig varit frågan om. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, No_jah säger:

Ja precis, där jag blev lite fundersam.

Jag har varit med om att den typen av pumpar har havererat pga. plåtbiten som är ingjuten i impellern har rostat och därmed expanderat så att impellern skurit ihop. Men någon vattenläckage har det aldrig varit frågan om. 

Jag har erfarenhet av att impellern haft en egen magnet, men det finns nog olika typer.

Hursomhelst funkar det ju inte om plåtbiten är rostfri.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Biltema cirkulationspumpar? Är det inte en bränslepump?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, bhemac säger:

Har Biltema cirkulationspumpar? Är det inte en bränslepump?

Det är en vattenpump, iallafall enligt rubriken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, No_jah säger:

Ja precis, där jag blev lite fundersam.

Jag har varit med om att den typen av pumpar har havererat pga. plåtbiten som är ingjuten i impellern har rostat och därmed expanderat så att impellern skurit ihop. Men någon vattenläckage har det aldrig varit frågan om. 

Jag har erfarenhet av att impellern haft en egen magnet, men det finns nog olika typer.

Hursomhelst dunkar det ju inte om plåtbiten är rostfri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, No_jah säger:

Det är en vattenpump, iallafall enligt rubriken.

Jo det ser jag men mig veterligt har inte Biltema cirkulationspumpar. Däremot läns och bränslepumpar. YSM12 har väl elektrisk bränslepump?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, No_jah säger:

Det är en vattenpump, iallafall enligt rubriken.

Biltema har några olika pumpar, ingen av dessa (se länken) är avsedda för kontinuerlgt bruk.

Här rör der sig om impellerpumpar med gummimpeller som pumpar mer vatten än vad du behöver, eller mindre pentrypumpar knappt värda namnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, bhemac säger:

Jo det ser jag men mig veterligt har inte Biltema cirkulationspumpar. Däremot läns och bränslepumpar. YSM12 har väl elektrisk bränslepump?

Innan vi går på pumpen alldeles ohejdat kanske vi skall ta reda på vad det är för slags pump trådskaparen egentligen menar. Bränslepump? Cirkulationspump för kylvattnet? Eller någon annan mystisk pump?:rolleyes::rolleyes:

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Innan vi går på pumpen alldeles ohejdat kanske vi skall ta reda på vad det är för slags pump trådskaparen egentligen menar. Bränslepump? Cirkulationspump för kylvattnet?

 

Precis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow! Villken snabb respons! Grymt!:)

 

Nu till det pinsamma..

Självklart är jag naiv och blåöggd som få när det kommer till båtmotorer då det är första gången (året) jag skruvar med en.

Det var denna pump vi hade:

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Impellerpump-2000020512/

 

Efter era komentarer slog det mig att självklart finns det ju andra pumpar mer välanpassade:blink:

Denna liksom den nya motorn är *inte anpassade för konternuelig drift, och inte heller särskillt vattentät i lagren..

 

Så 3papp i havet där då...

 

Hur som hellst, jag har hittat en energisnål cirkulationspump på "hjertmans" som ger ca 5l/m (kontra 15/28 l/m på de tidigare) 

Tror ni det räcker? Lät lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är en sådan här du skall ha!

 

Eller någon av dessa!

 

Seasea och Hjertmans, kolla anslutningarnas dimension, en av dessa. beroende på slangens dimension. Eller snarare kapaciteten, kolla hur mycket kylvatten din motor behöver per timma!

Måhända finns dom att få tag på billigare nån annastans, Ebay.....?

....

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt! Tusen tack! Vi försöker få tag i en mekaniker tills på måndag nu håller vi bara tummarna att han förstod våran engelsk/italienska och har med sig rätt pump:) 

(Allt hade varit så mycket lättare hemma i sverige där man kan prata med folk:)

 

Nu vidare till nästa problem, men det tar jag i en annan tråd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...