Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
rallotic

Johnson 200hk vågar man?

Rekommendera Poster

Hej, ska köpa ny utombordare då den gamla blev stulen.

 

Har blivit erbjuden att köpa en 200hk Johnson från -76 av en bekant.

vad bör jag tänka på och titta efter? Eller är de rent av en no go?

 

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hög ålder är väl alltid en risk. Annars är det väl det sedvanliga: komp, propeller, allmänt skick. Om du känner personen väl så har du säket en aning om hur denne har skött motorn.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju såklart på priset, jag tycker inte att en såpass gammal motor är värd mer än några få tusenlappar om den går bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, No_jah säger:

Det beror ju såklart på priset, jag tycker inte att en såpass gammal motor är värd mer än några få tusenlappar om den går bra.

Jag håller med dig helt, men samtidigt är de tråkigt om den håller 2 turer även om den bara kostar ett par tusenlapprtusenlappar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Fjelie säger:

Hög ålder är väl alltid en risk. Annars är det väl det sedvanliga: komp, propeller, allmänt skick. Om du känner personen väl så har du säket en aning om hur denne har skött motorn.

 

Känner inte personen mer än att vi är med i samma båtklubb.

Han har inte ens använt motorn utan köpte den men sedan ändrade sig hans försäkringsbolag oväntat och han fick en ny då hans också blev stulen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni den kan dricka också? Kommer från en Yamaha 4takt och förstår att denna såklart kommer var törstigare, men hur illa är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, rallotic säger:

Jag håller med dig helt, men samtidigt är de tråkigt om den håller 2 turer även om den bara kostar ett par tusenlapprtusenlappar

Ja så är det, men det är ju alltid ett lotteri att köpa en begagnad motor om man inte får någon garanti, vilket jag gissar att du inte får.

Vad var det för motor som blev stulen och vick du någon ersättning från försäkringsbolaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan, rallotic säger:

Vad tror ni den kan dricka också? Kommer från en Yamaha 4takt och förstår att denna såklart kommer var törstigare, men hur illa är det?

Läste på ett annan forum om någon som hade Johnson 200hk från -92 som drog 28 gallons per timme i 4500 rpm, altså ca. 106Liter per timme, så hoppas du har stor tank. :P

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fanns väl inga 200hk omc motorer 1976?,70 talet va dom ok men sedan rena skräpet,alla omc utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, karluno säger:

fanns väl inga 200hk omc motorer 1976?,70 talet va dom ok men sedan rena skräpet,alla omc utombordare.

Här är iallfall en servicemanual, men den kanske bara är hittepå?

 

Johnson 200.JPG

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, No_jah säger:

Ja så är det, men det är ju alltid ett lotteri att köpa en begagnad motor om man inte får någon garanti, vilket jag gissar att du inte får.

Vad var det för motor som blev stulen och vick du någon ersättning från försäkringsbolaget?

Yamaha 150 från 19** hade båten med 15 andra från båtklubben i en lada i Strängnäs vi hyrde.

den blev tyvärr uppbruten och det stod i lugn och ro och plockade 7 utombordare (började tom plocka en inombordare men gav upp)

De kom med någon kran och bara lyfte loss och kapade kättingar och el osv med vinkelkap helt ostört.Vi hade kamera så vi har kunna se allt i efterhand men polisen sa att vi förmodligen aldrig kommer se våra motorer igen.

Min båt var tyvärr oförsäkrad så det blev inte många kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, No_jah säger:

Läste på ett annan forum om någon som hade Johnson 200hk från -92 som drog 28 gallons per timme i 4500 rpm, altså ca. 106Liter per timme, så hoppas du har stor tank. :P

Äsch de får man väl ändå se som rimligt? Hahah är det ens i närheten så illa så kanske man ska passa på och köpa in en tankbil med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok,fanns redan 1976,vet att 1973 fanns bara 135hk,spottat upp sig tydligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, rallotic säger:

Hej, ska köpa ny utombordare då den gamla blev stulen.

 

Har blivit erbjuden att köpa en 200hk Johnson från -76 av en bekant.

vad bör jag tänka på och titta efter? Eller är de rent av en no go?

 

 

mvh

Jätterolig text, "köpa ny" och "-76" i samma inlägg !

 

Jag röstar för NO GO !

 

Argument: massa installationsbesvär, möjliga riggningsproblem, hög förbrukning och kanske tom kort livslängd är normalt inte värt "lite pengar" utan snarare inga pengar!

 

Fråga om du får du nyttja motorn "gratis" en säsong och sedan betala förutsatt att den lever?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Nojjan säger:

Jätterolig text, "köpa ny" och "-76" i samma inlägg !

 

Jag röstar för NO GO !

 

Argument: massa installationsbesvär, möjliga riggningsproblem, hög förbrukning och kanske tom kort livslängd är normalt inte värt "lite pengar" utan snarare inga pengar!

 

Fråga om du får du nyttja motorn "gratis" en säsong och sedan betala förutsatt att den lever?

Men hur pass hög är förbrukningen??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en gammal konstruktion med hög förbrukning och jag tycker mig som på flera andra OMC-modeller se en hel del problem. Deras V6or på gamla 90graders blocket är inget jag vill ta i...

 

Undantaget är V8an på samma grundblock med 2 extra burkar, just för att det är en V8a:)

 

Nedan är siffror för deras 200hk från -89. Jag tror att det är relativt samma motor. -76 an lär juninte vara snålare iaf...

IMG_0066.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herregud, 50-60 liter per timme kan det verkligen stämma? Jag har ju bara 60liters tank med.

 

Men hur jag läser liter per nm tycker jag inte det är lika farlig

 

Hur läser jag den fel??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan, rallotic säger:

Herregud, 50-60 liter per timme kan det verkligen stämma? Jag har ju bara 60liters tank med.

 

Men hur jag läser liter per nm tycker jag inte det är lika farlig

 

Hur läser jag den fel??

 

Och det är vid 1200rpm, så stället där jag läste att förbrukningen var over 100 liter per timme vid 4500prm är nog inte helt fel

 

Edit. 

Det är nog förresten toppvarv minus angivna varvtal som som anges i tabellen. 

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, rallotic säger:

Herregud, 50-60 liter per timme kan det verkligen stämma? Jag har ju bara 60liters tank med.

 

Men hur jag läser liter per nm tycker jag inte det är lika farlig

 

Hur läser jag den fel??

 

Den drar i någon knop långsammare än Yamahan 50% mer per timme! Den producerar dessutom bissart hög ljudnivå!

 

Jag är som sagt inte positivt inställd till dessa äldre OMC. Har däremot haft en Yamaha 200hk som i testet och det är en grymt bra maskin!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...