Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JNStjerna

Konvertera segelbåt

Rekommendera Poster

Hej! Jag är i tankarna på att konvertera en segelbåt till motorbåt. Tanken är att bygga en båt med enbart eldrift. En båt med inombordare är att föredra för att underlätta konverteringen. Jag har kollat på kortkölade och långkölade båtar men är inte riktigt säker på vad som är bäst. Då jag troligtvis kommer kapa en bit av kölen för att öka smidigheten kanske det inte spelar någon roll vilken typ av köl?

 

Det finns två små barn och två vuxna i familjen så övernattningsmöjligheter för fyra personer är att föredra. Inget krav med fyra sovplatser utan fungerar även med två. Inget krav på kök osv. Är själv runt 190 cm lång så mindre båtar kanske blir osmidiga?

 

Båten kommer gå i en lugn insjö så stabiliteten är inte livsviktig även om det är och föredra en stabil båt. Rent storleksmässig så är det möjligt att ha en båt upp till ~8x2,40 vid bojplatsen.

 

Min fråga är egentligen vilken båt som är att föredra vid en konvertering? Jag har kollat på och fastnat för följande båtar:

 

Marieholm SeaCat

Stortriss MKll

Magnifik Midget

Havsfidra

Albin Viggen

Albin Vega

 

Finns det några fler trevliga båtar? Själv är jag ganska intresserad av en Havsfidra, men det kanske är dumt att konvertera en sådan båt?

 

Jag är hyfsat insatt i motorbåtsvärlden men segelvärlden är ny för mig. Därför frågar jag mig fram här på forumet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är bara lite nyfiken på varför du vill konvertera en segelbåt istället för att köpa en motorbåt direkt? Visst, priserna på gamla segelbåtar är ju löjligt låga, men det går ju att hitta billiga motorbåtar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motorbåt med defekt motor kanske är ett kap?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Bianca 27 som jag håller på och skrotar. Eller kanske konverterar till en liten, elektrisk motorbåt. Om jag får tid. När jag knäckte trämasten så åkte jag utan mast två säsonger. det fungerade alldeles utmärkt men det hade varit ännu trevligare med tyst motor. 

Djupgåendet är 1,4 m, inte direkt besvärande men kölen gör ju båten lite överstabil. Att kapa bort kölen går, det är en järnköl som dessutom är inplastad. Men usch vilket jobb.

Men att glida omkring ljudlöst i fyra knop är lockande.

 

En fiskeintresserad bekant tröttnade på sin snabbgående motorbåt. Han köpte en Vega med skadad mast som kapades. Han behövde ju en liten pinne för sitt fiske. Han var helt lyrisk över sin båt (andra var förfärade över detta "helgerån"). Uppenbart fungerade det, resan ut till fiskeplatserna tog lite längre tid men autopiloten styre och han kunde ägna sig åt andra viktiga saker som att koka kaffe mm.

Kul med lite andra idéer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan, No_jah säger:

Jag är bara lite nyfiken på varför du vill konvertera en segelbåt istället för att köpa en motorbåt direkt?

Kolla tråden "Förbrukning vid låg fart". En 7-8 meter motorbåt drar 1,5-2lit/M vid 5 knop. En segelbåt i samma storlek drar 0,3lit/M.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan, bhemac säger:

Kolla tråden "Förbrukning vid låg fart". En 7-8 meter motorbåt drar 1,5-2lit/M vid 5 knop. En segelbåt i samma storlek drar 0,3lit/M.

Om vi stoppar i samma typ av bensintörstiga V8:a i en segelbåt så får vi nog liknande förbrukning där också?

Å andra sidan så kan nog båtarna i den tråden drivas fram i 5 knop med en förbruknig på 0,3lit/M en motor som normalt sitter i en segelbåt i samma viktklass har?

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kanske någon typ Fabola Campus  med fällbar köl? En sådan går ju att dra på en normal båttrailer dessutom. Mycket enklare att montera bort en fällköl/centerbord än att få bort långkölen på en Fidra. Och så kan man ju använda köllådan när man vill sitta inne och fiska strömming :)

Man kan ju lämna kvar kölen på en segelbåt men en djup köl gör också motstånd i vattnet. Spånade ett tag på något liknande projekt då det stod en Tyvex och skräpade uppallad år efter år i en hamn i närheten. En dag var den borta och planerna ändrades...

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två skaer som gör motstånd dvs kräver effekt. Prismatiska koefficienten dvs hur mycket nollspantet fyller ut en area med samma bredd och höjd som vid nollspantet. Det andra är blockkoeficienten dvs hur mycket ett skrov fyller en tänkt låda med fartygets bredd, längd och djupgående. I båda fallen är koficienterna enormt mycket mindre för ett segelbåtsskrov än för ett motsvarande motorbåtsskrov, i synnerhet för äldre segelbåtsskrov. Sen har en stor bensinmotor på lågt varvtal en sämre verkningsgrad än en liten diesel. Men den verkligt stora skillnaden är skrovformen. Kölen gör inte heller speciellt stor skillnad, den är bara en liten del av skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, JNStjerna säger:

Hej! Jag är i tankarna på att konvertera en segelbåt till motorbåt. Tanken är att bygga en båt med enbart eldrift. En båt med inombordare är att föredra för att underlätta konverteringen. Jag har kollat på kortkölade och långkölade båtar men är inte riktigt säker på vad som är bäst. Då jag troligtvis kommer kapa en bit av kölen för att öka smidigheten kanske det inte spelar någon roll vilken typ av köl?

 

Det finns två små barn och två vuxna i familjen så övernattningsmöjligheter för fyra personer är att föredra. Inget krav med fyra sovplatser utan fungerar även med två. Inget krav på kök osv. Är själv runt 190 cm lång så mindre båtar kanske blir osmidiga?

 

Båten kommer gå i en lugn insjö så stabiliteten är inte livsviktig även om det är och föredra en stabil båt. Rent storleksmässig så är det möjligt att ha en båt upp till ~8x2,40 vid bojplatsen.

 

Min fråga är egentligen vilken båt som är att föredra vid en konvertering? Jag har kollat på och fastnat för följande båtar:

 

Marieholm SeaCat

Stortriss MKll

Magnifik Midget

Havsfidra

Albin Viggen

Albin Vega

 

Finns det några fler trevliga båtar? Själv är jag ganska intresserad av en Havsfidra, men det kanske är dumt att konvertera en sådan båt?

 

Jag är hyfsat insatt i motorbåtsvärlden men segelvärlden är ny för mig. Därför frågar jag mig fram här på forumet.

 

 

Jag är 1,92 och har en Storfidra, som ligger för "fäfot". Den båttypen är mycket lämpligare om man är lång än de andra ryggknäkarna som du listade. Jag har seglat havsfidra i 10 år, så jag vet.

En storfidra är 7,6 m och 2,4 m bred, har 4 kojplatser. väger 3,1 ton.

Hade tänkt sätta i elmotor om jag fick problem med motorn.

 

Nu fick jag problem med motorn, men jag köpte en motorseglare i stället - mest pga min dåliga rygg. Skulle ha sålt Storfidran, men kom aldrig till skott. Sen har den blivit liggandes. I båthus en 2008.

Att kapa bort kölen är väl i det närmaste ogörligt. Båten blir ju dessutom förstörd - enligt  mitt sätt att se. Med en vattenlinjeslängd på 6,3 meter, så blir den teoretiska maxhastigheten ca 6,3 knop - oavsett om du kapar bort kölen eller sätter i en bauta-motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En Seacat har en enorm akterstuv som kan rymma batterier och annat som har med elmotorn att göra, samtidigt som den redan har en brunn där för utombordare (brunnen kan nog användas för att leda ut en elmotors "drev"). Kanske även själva elmotorn. Jag upplevde också att den uppförde sig väldigt stabilt och behagligt i grövre sjö. Djupgåendet på 1.1 m är beskedligt och inte mycket mer än många motorbåtar. Två vuxna och två barn sover bekvämt i båten. Masten är liten och lätt, så att ta bort den lär inte påverka båtens egenskaper nämnvärt. Jag skulle rekommendera att göra elmotorn styrbar för att få bättre kontroll i låg fart eftersom rodret är ganska klent och sitter långt fram. Alternativt att ett nytt roder, med fjärrstyrning till sittbrunnsmonterad ratt, monteras på akterspegeln. Ska man ändå använda båten som motorbåt behövs kanske inte den fina och snabba kontrollen över rodret som en rorkult ger.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bästa typen av elmotor för eldrift har ganska stor diameter och måste växlas ned vilket man gör bäst med kuggrem. Ska man elektrifiera en båt så är det lämpligast med en båt med inombordare.

Ett batteri på 7kWh (100A@72V) väger runt 74kg och kan enklet placeras på sidorna i salongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på snipor också, de passar bra för ändamålet då de är lika lättdrivna som segelbåtar, har en mindre köl från början, roder avsett för motoranvändning och de gör sig ofta bra med eller utan mast. Möjligen begränsar din båtplats bredd utbudet en hel del, men nog borde någon liten snipa vara under 2,40?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl vilken gångtid för motor som det kan bli...

Kanske inte så kul med, t ex, bara nån timme eller så.


Om vi tar mitt föreslagna exempel, med en Seacat, så skulle jag säga att 4 kW motoreffekt är lagom. Med 7 kWh batterikapacitet får man knappt två timmar på full effekt. Då har man kommit kanske åtta sjömil...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag vill konvertera en segelbåt är p.g.a. priset och skrovets utseende. Såg en akterruffad båt med segelbåtsskrov härom veckan och gillade det skarpt. 

 

Motorbåtar håller ofta högre priser även fast de är i behov av renovering. De motorbåtar med övernattningsmöjligheter i klass med en segelbåt är oftast betydligt dyrare. Tillgängligheten på en billig segelbåt är ofta bättre, i alla fall där jag bor.

 

Älskar förbränningsmotorer men börjar bli lite trött på bränslekostnaderna. Samtidigt är jag inte intresserad av att segla. Därmed vill jag elkonvertera.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, raol säger:

Frågan är väl vilken gångtid för motor som det kan bli...

Kanske inte så kul med, t ex, bara nån timme eller så.


Om vi tar mitt föreslagna exempel, med en Seacat, så skulle jag säga att 4 kW motoreffekt är lagom. Med 7 kWh batterikapacitet får man knappt två timmar på full effekt. Då har man kommit kanske åtta sjömil...

 

Ja, det är ju det som är dilemmat med eldrivna motorbåtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, raol säger:

Frågan är väl vilken gångtid för motor som det kan bli...

Kanske inte så kul med, t ex, bara nån timme eller så.


Om vi tar mitt föreslagna exempel, med en Seacat, så skulle jag säga att 4 kW motoreffekt är lagom. Med 7 kWh batterikapacitet får man knappt två timmar på full effekt. Då har man kommit kanske åtta sjömil...

 

SeaCat:en har lockat mig mest av de andra märkena då jag tycker Marieholm gör fina båtar.

 

Sjön är väldigt liten och båten används oftast till dagsutflykter kortare än 10 min drifttid. Sen kan det tillkomma lite fisketurer då och då. 4kW är inte nödvändigt heller utan jag nöjer mig med framdrift. Har tidigare haft en träsnipa med en MD1:a så är van vid att puttra :)

 

Solceller är även något jag funderat på. En rigg med lite hjälpladdning eller en större som kan självförsörja en batteribank.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vind är billigt! Just sayin'...

Nä, men eldrivet är ju inte dumt alls, men kanske behålla mast och segel inte heller är så dumt som komplement?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Jag är 1,92 och har en Storfidra, som ligger för "fäfot". Den båttypen är mycket lämpligare om man är lång än de andra ryggknäkarna som du listade. Jag har seglat havsfidra i 10 år, så jag vet.

En storfidra är 7,6 m och 2,4 m bred, har 4 kojplatser. väger 3,1 ton.

Hade tänkt sätta i elmotor om jag fick problem med motorn.

 

Nu fick jag problem med motorn, men jag köpte en motorseglare i stället - mest pga min dåliga rygg. Skulle ha sålt Storfidran, men kom aldrig till skott. Sen har den blivit liggandes. I båthus en 2008.

Att kapa bort kölen är väl i det närmaste ogörligt. Båten blir ju dessutom förstörd - enligt  mitt sätt att se. Med en vattenlinjeslängd på 6,3 meter, så blir den teoretiska maxhastigheten ca 6,3 knop - oavsett om du kapar bort kölen eller sätter i en bauta-motor.

Vet du hur Storfidran är gentemot Havsfidran? Sitthöjd och ståhöjd tänkte jag mest på. 

 

Om jag hittar en långkölad båt behåller jag nog kölen. Om jag hittar en kortkölad kapar jag nog bort en del av den. Börjar förstå jobbet av att kapa bort kölen på långkölad båt :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elutombordaren från Biltema är på ca 700W och har en ganska dålig verkningsgrad. Men två sådan skulle nog fungera. Räkna annars med 1 - 2kW för att klara 4-5 knop och då klarar man även lite motsjö.

--

JNStjerna: Du kan få min båt utan motor och mast. Ligger i Vänern. Ståhöjd 1,83

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, JNStjerna säger:

Vet du hur Storfidran är gentemot Havsfidran? Sitthöjd och ståhöjd tänkte jag mest på. 

 

Om jag hittar en långkölad båt behåller jag nog kölen. Om jag hittar en kortkölad kapar jag nog bort en del av den. Börjar förstå jobbet av att kapa bort kölen på långkölad båt :)

 

 

Jo - jag känner väl till skillnaden mellan havsfidra och storfidra.

Har ägt och seglat havsfidra i 10 år. Längd 6 meter bredd 2,2 meter, djup 1,2 m - min vägde 1700 kg även om det finns många andra uppgifter bl.a. 1100 kg. Vägde min på Lastbilscentralens våg i samband med sjösättningen en gång.

Mycket trevlig båt. Sjövärdig. långsam, medioker på kryssen. Det är nog den av mina totalt 8 båtar som jag seglat flest distansminuter totalt med, För att va en sån liten båt är det förvånansvärt gott om utrymme pga den invändiga layouten.

För en lång person är det mycket dålig ståhöjd. Man får gå som en krampa. Jag är 1,92 m och med tilltagande ryggproblem blev båten till slut för jobbig att bo i. Seglade under de åren jag hade havsfidran, 3 veckor själv varje sommar, plus lite segling med min fru som vare sig gillar båtliv eller segling och även lite dagsturer.

 

59784e0e0bf29_DISispiltanpLandlsa.jpg.b99493ce073ddbcd71fd1c4f2fa4d921.jpg

 

Storfidran seglade jag 2004 till 2008, då jag pga ett motorhaveri på storfidran och min allt sämre rygg köpte min nuvarande motorseglare (med invändig styrplats)

Storfidran är, trotts vissa likheter, en helt annan båt och av en annan konstruktör.Bägge är byggde av Fisksätravarvet. Betydligt bättre segelbåt och naturligtvis större invändigt. Ståhöjden är ganska skaplig, men inte full. Dock är den bättre än den betydligt större L32, som jag hade mellan fidrorna.Storfdran köpte jag i Kåge - strax norr om Skellefteå och med den båten har jag seglat längs hela den svenska kusten. Från Haparanda till Krokstrand plus en hel del till.

När jag tittade på Storfidra i samband med att jag sålde Havsfidran, tyckte jag att det var för lite skillnad på utrymmet inne i båten. Storfidran är som standard lite  bortbyggd inredningsmässigt.

I min har jag flyttat dieseltanken och frigjort en massa nästan oåtkommligt inre stuv.

Det är två kojer + i förpiken och två kojer i salongen. Tror att man hade nåt arrangemang, så man hade ytterligare två uppfällda kojer i salongen, men det är alldeles för mycket i en så pass liten båt.

Ståhöjden är som sagt skaplig.

 

040803-4286-santa-maria.jpg.0c90709050386edfe2c47455cc060deb.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-07-26 på 10:25, bhemac säger:

Elutombordaren från Biltema är på ca 700W och har en ganska dålig verkningsgrad. Men två sådan skulle nog fungera. Räkna annars med 1 - 2kW för att klara 4-5 knop och då klarar man även lite motsjö.

--

JNStjerna: Du kan få min båt utan motor och mast. Ligger i Vänern. Ståhöjd 1,83

Vart i Vänern ligger den? :) Bor i Norrköping.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, JNStjerna säger:

Vart i Vänern ligger den? :) Bor i Norrköping.

Mariestad. Skulle tro att lastbil är enklast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...