Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gimbergsson

Kulkuri 30 otrevlig i sjön

Rekommendera Poster

Snipor rullar en hel del det har jag förstått men tycker min kulkuri är rent vidrig! Kan man vikta dem eller göra något för att minimera detta? Upplever henne väldigt lätt i fören med. Hon gör ungefär 8 knop men har sett filmer på dessa båtar som har högre fart! Hur har dessa gjort? Dela gärna med er om era erfarenheter om snipor.

20170607_224315.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt på trimplan i akterskrovet - det gör att hon inte sätter sig vid belastning (inte lika mycket, snipor är snipor). Lägg in blyvikter i förskeppet, det trimmar ner fören en del och påverkar farten betydande.

Har du vattentank i fören - fyll den innan du går ut så deplacementet ökar. Det ger stabilitet.

 

Och viktigast av allt - besättningen får låta bli att röra sig under gång - det skapar rullning i onödan.

 

Sidosvall från förbikörande båtar skall du möta i så rät vinkel du kan - annars rullar du igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! Har fått tipps på att vikta båten en bit upp på skrovsidorna för att minimera pendlings efeckten ligger det någon sanning i det eller är det bara att vikta i kölsvinet som gäller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Gimbergsson säger:

Intressant! Har fått tipps på att vikta båten en bit upp på skrovsidorna för att minimera pendlings efeckten ligger det någon sanning i det eller är det bara att vikta i kölsvinet som gäller?

 

 

Nja, pendlingsvinklen förändras minimalt. däremot kommer tiden mellan största pendling SB och BB att förlängas, långsammare pendling.

 

Med vikten centrerad i kölsvinet kommer tiden att förkortas.

 

Upplever du att fören blåser iväg, då får du stuva om lasten, mer last i förskeppet för att öka djupgåendet där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, Gimbergsson säger:

Intressant! Har fått tipps på att vikta båten en bit upp på skrovsidorna för att minimera pendlings efeckten ligger det någon sanning i det eller är det bara att vikta i kölsvinet som gäller?

 

Helt klart blir den bekvämare med gravitationstyngdpunkten högre upp. Ett för stort GM (sträckan mellan gravitationstyngdpunkten och deplacementstyngdpunkten, anges i meter.) ger visserligen god stabilitet men även våldsamma rullningsperioder.

Förmodligen var skrovet ritat med tanke på fiske och då måste den ju kunna bära stora laster på däck såsom nätdragare och utrustning. 

Svårt att sia om hur stora vikter du behöver utan att räkna på det med ett krängningsprov som utgångspunkt. 

(Här kanske någon sjöbefälselev kan hjälpa dig?)

 

Kanske kan du flytta redan befintliga vikter förut/uppåt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en för hög metarcenterhöjd (GM) ger en överstabil båt som blir obekväm i sjön. Problemet är helt enkelt för mycket vikt för långt ned. Många tror att det är bra med mycket vikt långt ned men det blir inte bekvämt.

Det är inte så svårt att beräkna metacenterhöjden. Dels gör man ett kräningsprov genom att hänga en känd vikt ut från sidan och sedan titta på krängningsvinkeln. Sedan behöver man även veta rullningsperiodens längd. Han man kunnat detta på 1600-talet så hade inte Wasa legat på Djurgården idag. (hon var för vek, hade en negativ metacenterhöjd).

 

Men det finns några saker man enkelt kan testa. Tex att flytta tunga saker uppåt. Batterier tex.

Har man mast kan man sätta en vikt där, en del åker omkring med en 10kg vikt i masten, kan göra underverk.

Stödsegel är en annan metod.

Sen har vi båtar typ StillaHavs trollers, de har ett par bommar som de fäller ut åt sidorna. I dessa har de paravaner som går i sjön. Det fina med detta är att rätt gjort så minskar man rullning även när man ligger stilla.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter logiskt! Ska prova med att flytta om redan befintlig vikt som ni säger! Men jag har alla fall provat med 3st 25 liters dunkar med sand längst fram i kölsvinet! Kan säga att det blev en helt annan båt att åka. Framförallt så kan man nu gå på borden utan att båten tippar så mycket när båten ligger still. Känner mig redan mycket nöjd men jag ska finslipa på att förflytta befintlig vikt sen kanske jag lyxar till det med en trimplan i vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan, Gimbergsson säger:

Framförallt så kan man nu gå på borden utan att båten tippar så mycket när båten ligger still

Det du säger nu är att båten är för vek! Vill du ha den mer styv så får du flytta ner vikt. Men blir den för styv så kommer den att rulla!

En variant kan vara en ballasttank i botten. Fyll när man ligger stilla och länsa när man går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

GM är avståndet mellan gravitationscentrum och metacenter. Avståndet mellan gravitationscentrum och flytkraftscentrum (deplacementscentrum) är inte samma sak.

 

Jag har inte träffat på många snipor som inte behöver ballast för att bli bekväma. Vi har flera 100kg sten i botten på vår som dessutom är mindre än din. Dunkar med sand låter jättebra, se bara till att de inte kan röra sig när det väl börjar rulla så du inte för en lastförskjutning.

 

Trimplan kan även vara bra även för stillaliggande komfort, på snipor så brukar de bli kanska stora och fungerar då även som "rolldämpare".

 

I övrigt låter 8 knop som ganska bra för din båt. Vad är vattenlinjelängden? 

Redigerad av Nojjan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En snipa behöver helt riktigt ballast. Ofta klara motorn mm den biten. Men får man för mycket vikt långt ned så upplevs båten som okomfortabel.

En bild som förhoppningsvis förklarar:

 

Stablilitet.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! Har sett dessa snipor med 6 cylindrig motorer och då får man väl både mer vikt och även vikten fördelat lite längre fram än som i mitt fall.

 

Tror att hon är 8.20 I vattenlinjen om jag inte mins fel. Hon är alla fall ganska prick 9m från för till akter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, Gimbergsson säger:

Intressant! Har sett dessa snipor med 6 cylindrig motorer och då får man väl både mer vikt och även vikten fördelat lite längre fram än som i mitt fall.

 

Tror att hon är 8.20 I vattenlinjen om jag inte mins fel. Hon är alla fall ganska prick 9m från för till akter. 

Trimmet är en avgörande faktor för stabiliteten. Någon ovan verkar ha snöat in på stabilitet i krängt läge vilket ju inte har så mycket att göra med frågan i första inlägget. 

Eftersom skrovformen ändras med ändrat trim så kan hon mycket väl upplevas som mindre begynnelsevek med mer neutralt trim. (Skrovet är ju bredare kring nollspantet än i ändskeppen.) 

På bilden ser hon ju att ha ganska kraftigt akterligt trim?

Som sagt, hon är byggd för att ha en nätdragare i fören plus en hel del last på däck. 

Så barlast i förskeppet är säkert en mycket god idé. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kulkuri 30 är ursprungligen byggd för yrkesfiske så den är som bäst med några tunnor nät och ett ton sik som last. Olastad flyter den högt på den smala botten och är rank. Om båten används som fritidsbåt kan man nog sätta in en rejäl barlast. Vadhelst som är tungt funkar bra, bly, betong, se bara till att det inte slipper att röra sig och nöta på båten.Om man vill göra något permanent gör man en blandning av blästersand och polyester, då blir det formgjutet. Ett par lager byggplast mellan skrovet och sand/polyestern gör att man kan ångra sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man klagar på att snipor rullar så beror det ofta på att båten är för stabil. Så är det inte i detta fallet, Faderullans åtgärder är helt korrekt.

Trim påverkar stabiliteten marginellt, båtar är konstruerad med en konstruktionsvattenlinje och den ska stämma med den verkliga vattenlinjen om det är korrekt. I detta fallet ligger troligen båten högt i vattnet.

Rullningsperioden (SB-BB-SB) längd står i förhållande till metacenterhöjden, lång rullningsperiod = liten metacenterhöjd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...