Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
nightzero

Normalt underhåll

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är helt ny på det här med att vara båtägare. Har nu införskaffat mig en mindre HT båt av äldre modell med utombordare till familjen och tagit några premiärturer. Allt verkar funka så är långt.

 

Jag funderar på vilket normalt underhåll man ska göra. Nu i början tänkte jag lämna in motorn på service hos marina, inför varje säsong. Sedan tänkte jag vaxa och bottenmåla själv.

 

Men vad behöver man ber göra för underhåll? Ingår allt nödvändigt på motorn på en normal årsservice på marinan? Något annat man bör göra. Något som ska smörjas ex styrning?

 

Mvh,
Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan, nightzero säger:

Hej,

Jag är helt ny på det här med att vara båtägare. Har nu införskaffat mig en mindre HT båt av äldre modell med utombordare till familjen och tagit några premiärturer. Allt verkar funka så är långt.

 

Jag funderar på vilket normalt underhåll man ska göra. Nu i början tänkte jag lämna in motorn på service hos marina, inför varje säsong. Sedan tänkte jag vaxa och bottenmåla själv.

 

Men vad behöver man ber göra för underhåll? Ingår allt nödvändigt på motorn på en normal årsservice på marinan? Något annat man bör göra. Något som ska smörjas ex styrning?

 

Mvh,
Mattias

 

Hej Mattias!

 

jag blir nyfiken på vad det är för båtmodell du har? Motorns ålder och märke?

 

Om du har teleflexstyrning skall det finnas smörjnipplar på navet - där kan du trycka i ett par slag med smörjsprutan - använd marinfett, finns t ex på Biltema (http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Batvard/Marinfett-2000033131/). Bör finns motsvarande på dragstången på motorn.

 

Kolla om det finns rostiga skruvar mm ombord, kan vara lämpligt att byta ut till rostfritt, syrafast, så slipper du att polera bort rinnmärken efter rost. Rostvatten har en märklig förmåga att ta sig in i gelcoaten.

 

Gå över skrovets utsida och känn/kolla efter slitage och osmos (böldpest). Hittar du ett sånt ställe kan det bli stora reparationer. Var noga speciellt vid sammanfogning av däck och skrov samt under vattenlinjen. Se mer här: http://www.lovelyhome.se/batprodukter/plastpestosmos/om-plastpest-och-osmos

 

Har du genomföringar i skrovet, kolla att slangar inte har torkat, spruckit eller att slangklämmorna är okej. Byt till rostfritt om det inte är det idag. Kolla länspumpens kondition om det finns någon sån. Har du en manuell länspump, kolla att bälgen är tät och att ev backventiler fungerar - vågskvalp fyller lätt din båt om utkastet sitter för nära vattenlinjen och backventilen på trycksidan står öppen.

 

Vad mer? 

 

Hur ser kapellet ut? Soltorkade kapell ger upp i skarvarna efter 6-8 år, lämna in på refreshment efter fem brukar vara en god investering.

 

Leta även efter läckor från däck ner i "torra" utrymmen - t ex förpulpitens däcksbeslag kan ha vibrerat loss något vilket ger otäthet. 

 

Leta efter svartmögel på undersidan och insidan av däcket - funkar att tvätta bort med såpvatten och scotch-brite.

 

Det är lite av vad som är bra att kika efter. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för ditt svar. Båten är en Ryds 500HT från -89. Motorn är en Yamaha 75 HK som enligt förra ägaren ska vara från -97, -98 någonting. Båten är i fint skick vad jag kan se iaf. Den köpten av förra ägaren som ett renoveringsobjekt och har sedan fixats till.

 

Kapellet ser frächt ut och sömmarna har sytts om för något år sedan.

 

Hmm, teleflexstyrning? :-) Är det någon form av hydraulisk styrning? 

 

Jag har ingen länspump. Frågade gamla ägaren om just detta, om det var någon form av självläns för regnvatten. Men han kände inte till någon läms och menade mest att man ska se till att kapellet är på när det regnar... :-) Vet inte om det stämmer?

 

Förra ägaren hade inte haft som vana att öppna dyvikan. Han hade haft av den och kollat över så den var tät samt samt satt lite gängtejp på för säkerhets skull. Antar att det är en bra ide att öppna den när man drar upp båten?

 

Annars är det svårt att inspektera insidan av skråvet i durken. Det finns ett litet hål i golvet ca 5 cm i diameter där man kan titta ner.

 

Mvh,
Mattias 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror vad du menar med allt på service. Då ekipaget är nytt för dig så kan det ju vara ide att byta impeller (vattenpumpens gummiskovelhjul) på motorn, då det kan vara oklart när det gjordes sist.

Det ingår troligtvis inte i årsservice.

Tändstift, oljebyte växelhus, kontroll täthet i växelhuset, fett i alla nipplar, smörja propelleraxel, kontroll av tändning, byta/rengöra bränslefilter, kontroll av förgasare/bränslepump, bättra lackskador på riggen, konservering, är vad som bör ingå i en seriös årsservice på hösten. 

Tyvärr är det nog så på många serviceställen att det blir inte så noga.

 

Vilket fall som helst efter du gjort första servicen + impellerbyte på firma så kan du göra det själv nästa år. Är ingen raketvetenskap, klarar man att hålla i en skiftnyckel så fixar man servicen själv,. Kanske måste investera i lite verktyg men blir myyyycket billigare än att lämna in. sedan lär man sig känna sin motor också.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...