Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
NilsK

Ancas Queen eller Coronet 24 Cabin?

Rekommendera Poster

Har kikat på båtar så ögonen blöder den senaste månaden och tror mig ha ringat in två starka kandidater för ett första båtköp: Ancas Queen 24 eller Coronet 24 Cabin/Deluxe. Båda finns på Blocket i vad som verkar vara hyfsade varianter för runt 45-55K. 

 

Är en VP AQ130 för klen för en Ancas? Motorn ska vara helt ny men är lite orolig för att den inte kommer kunna gå i hyfsad marschfart med lite last/folk ombord?

 

Coroneten jag kollar på har en VP 260 V8a, är det ett bättre val om man vill kunna vara en 4-5 pers på båten? 

 

Några andra tips ni som har erfarenhet av modellerna kan dela med er av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart för liten motor i Ancasen. Visserligen så har jag för mig att dessa är rätt så platta i aktern och då blir det ju mer lättdrivet, men stötigare vid lite sjö. Sedan att motorn ska vara nästan ny spelar ingen roll om den inte orkar fullt ut.

 

Coronetten är helt klart bättre i sjön och med en V8:a så kommer skrovet till sin fulla rätt. Om nu motorn är ok. Kända fel, fukt i däck vilket resulterar i ruttet distansmaterial och däcket känns svampigt. Fukt i akterspegeln, gäller alla äldre båtar. Läckage runt rutor.

 

Jag har lillasystern till 24:an dvs 21:an och bättre sjöegenskaper för storleken får man nog leta efter. 

24:an har ju lite mer utrymme i sittbrunnen annars så ser det ganska lika ut mellan modellerna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra svar! 

 

Hur kollar men enkelt efter fukt i däck och akterspegel om man är en nybörjare som jag? :)

 

Fördelen med Ancasen som jag ser det är att den verkar lite mer flexibel om någon mer behöver övernatta temporärt tack vare den utdragbara soffan i aktern. Hur ser Coroneten ut på den punkten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå in och kolla på coronetklubben https://www.coronet.nu/?rID=1000 för mer info.

 

För däcket så gå på det, ska kännas stumt runt om. Det är balsa mellan över och underdel. Är det ruttet så sviktar plasten. Kan vara fuktigt men inte ruttet och då känns det stumt. Ända chansen är då att mäta fuktkvoten med en fuktmätare.

Akterspegeln är det plyfa mellan ytter o innerdel. Här är det svårare, mäta ev borra några små hål från insidan en bit in i plyfan för att se om det är någorlunda friskt virke i borrspånen.

 

En fuktmätare är nog det enklaste, ska vara en med en kula som mätprobe. En för virke med 2 spetsar funkar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag uppfattade ankdrottningen som relativt läskig i grov sjö. Hur den andra båten är har jag ingen aning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en motvalls kärring:

 

Jag rekommenderar att välja en mindre båt är en 24-fotare som första båt. Dessa gamla 60-70-talare duger nog fortfarande men de kräver ofta mcyket arbete och det kostar på när båten blir lite större. Jag rekommenderar en HT eller en sportbåt runt 20ft som nybörjarbåt. Inte så liten att det blir för guppigt på havet men inte för stor för att vara svår att hantera. Skillanden mellan 20 och 24 ft är ofta dubbla vikten, tänk på det!

 

Fundera på vad du vill göra på vattnet och sedan väljer du i den mindre ändan av skalan som kan hatera dina krav.

 

Ps. jag hade valt Coronet alla dagar före Ancas Queen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...