Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
elfanomad

Intressant CAV-filter

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Måste bara visa och berätta vad jag upptäckte. 
Bytte båt till den här säsongen och införskaffade mig en Fjord 24W som jag är (än så länge) riktigt nöjd med. Det har blivit drygt 150-160 Nm och motorn har gått riktigt bra tills hemgång i fredags då den började uppträda lite "oroligt". Vi lämnade yttre skärgården för att ta oss hemåt och tuffade fram i ca 6-7 knop. Efter ca 1,5 timme ville vi dra på lite över Nämdö och började gasa,  motorn svarade perfekt ända upp till ca 3000 varv men sen började den hacka lite smått. Ungefär som om den tappar någon cylinder då och då. Det pågick i ca 1 min men sen gick den normalt. Tänkte inte mer på det utan körde på. 
Kom över fjärden och lade till vid en sugtömningsstation och fixade toan. Kastade loss och drog på igen upp till 3000 varv med samma ryckningar/hack, däremot kändes det som den höll på längre än 1 min. La till vid hemmahamnen men hade inte tid att felsöka. Började felsöka lite igår och startade såklart med bränslet och kontroll av förfilter (som jag trodde var ett filter men var endast en vattenavskiljare), öppnade upp och fann det här...IMG_0406.JPG.d9a9f1ca1e8a631296ba4be7e0a49ee7.JPG
... och bensinen såg ut såhär i avskiljaren.
IMG_0404.JPG.391c7723828a22edc11dd4827ca2a028.JPG

Känns som filtret ALDRIG har gjorts ren. För övrigt gick såklart avtappningsskruven av som finns i botten av behållaren. 
Ren tur att man inte fastnat med motorproblem ute på någon fjärd. 
Nu ska det skaffas ett CAV filter med vattenavkiljare och även byte av bränslefiltret på motorn. Hoppas jag hittat felkällan, eller bör jag göra fler åtgärder tycker ni?

Mvh Elfanomad

 

Redigerad av elfanomad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör även suga ur tanken. Alltså inte tömma hela men suga ur bottensatsen (lämpligtvis när båten legat stilla en liten stund).

 

Har du en massa vatten finns det även risk att det tagit sig förbi din glaskopp och sedan samlats i finfiltret. Det borde du alltså byta också.

 

Vad har du för motor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, tänkte öppna manluckan på tanken och kolla hur det ser ut, borde finnas mer skräp och vatten även där. 
Tyvärr är det ett riktigt gammalt CAV filter utan glaskropp, så jag kommer byta till ett helt nytt med just glaskropp för framtida kontroller m.m. Finfilter kommer också bytas. 
Bör jag använda kemikalier som STA-bil, Grotamar till förgasaren? 

Har en vp 570 från 1990.
Vill gärna köra den ett tag till innan den rasar :)
Hade otur vid min förra båtköp där en vp 271:a rasade efter knappt en säsong. 

Tack för tipsen!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att vattenavskiljaren är "Gammal" bara för att den har metallkopp. De ser likadana ut idag. Även vattenavskiljare med filter har metallkopp. De finns även med glaskopp, men de får inte monteras i CE- märkta båtar.Om man monterar ett filter med glaskopp, bör man montera det väl över högsta nivån i tanken, så att inte bränslet rinner ut i båten, om koppen skulle spricka. Om man kopplar CAV- filtret enligt pilarna lägger sig skiten ovanpå filtret, och vattnet går genom filtret innan det hamnar i koppen. Jag vet inte varför det är så. Jag tycker det är bättre om vattnet och föroreningarna först går ner i koppen och avskiljs innan bränslet går genom filtret. Men det kanske är någon uträkning med det. Tänk också på att nyare CAV-filterhållare inte har samma gänga i anslutningshålen som de äldre har. De nya har 1/4" rörgänga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...