Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
FrasseM

AQ 151/171 tändsystem

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är intresserad av att köpa en begagnad Flipper 640 och har sett att det finns olika motoralternativ  vad gäller inombordade. Har bland annat sett AQ151 och AQ171 på marknaden. Hörde dock av en mekaniker att det i princip är omöjligt att hitta reservdelar till tändningssystemet på dessa motorer om de skulle gå sönder, och att det skulle vara svårt att byta ut detta till någon annan modell då det skulle medföra stora förändringar av motorn.

Nu är jag inte motorkunnig, så är det någon som förstår vad han syftar på?

 

FrasseM

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

151- motorn har vanligt brytarsystem, medan 171- motorn har ett RENIX elektroniskt system som det är svårt att hitta delar till. Det finns andra delar till 171-an som också har utgått. Sedan finns det andra skäl att välja bort 171-an. Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en båt med en AQ171- motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Rollen! 

Hur är det med 151:an då? Finns det reservdelar till den? Är det en okej motor? Förstår att dessa inte är nya direkt...

Finns även med AQ145 har jag sett. Någon åsikt om den motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta finns till 151- motorn. Det är väl en bra motor. Problemen med denna motor är att avgasporten på cylinder 4 ofta är korroderad så att packningen mot limpan inte tätar. Det går att åtgärda genom att fräsa ur porten med en specialfräs, och sätta en aluminiumring i hålet. Eftersom förgasarna inte har choke, kan det vara lite bökigt att få igång motorn kall. Man får pumpa  några gånger med spaken, och sedan gasa för att motorn inte ska stanna innan den är varm. Vissa är bökigare än andra. Jag vet inte varför. 145-an är i princip samma motor. Den har lite mindre cylindervolym. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎07‎-‎24 på 13:05, FrasseM säger:

Hej!

 

Är intresserad av att köpa en begagnad Flipper 640 och har sett att det finns olika motoralternativ  vad gäller inombordade. Har bland annat sett AQ151 och AQ171 på marknaden. Hörde dock av en mekaniker att det i princip är omöjligt att hitta reservdelar till tändningssystemet på dessa motorer om de skulle gå sönder, och att det skulle vara svårt att byta ut detta till någon annan modell då det skulle medföra stora förändringar av motorn.

Nu är jag inte motorkunnig, så är det någon som förstår vad han syftar på?

 

FrasseM

Ja håller inte med Rollen riktigt. 171 an är en bra motor tändsystemet finns utbytes till annat system, limpan är det stora problemet, men finns rostfria att tillgå.  Timos motor i Stockholm jobbar bla, med dessa, jag har haft en 171 och den spann riktigt fint. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Rollen, den där specialfräsen, är det något som de har på en verkstad? Eller blir det klurig reparation om det behövs?

 

Kossor, du säger att det är möjligt att byta ut tändsystemet? Måste inte en massa annat bytas också i så fall?

 

FrasseM

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan, FrasseM säger:

 Tack för svar!

 

Rollen, den där specialfräsen, är det något som de har på en verkstad? Eller blir det klurig reparation om det behövs?

 

Kossor, du säger att det är möjligt att byta ut tändsystemet? Måste inte en massa annat bytas också i så fall?

 

FrasseM

 

 

Tjena drevdelar.se har en tändmodul utbytes till dessa. Sen finns volvo 360 GLT de hade lika motor med förgasare fram till 1988. Enligt expertisen så är det lika tändenhet som på de bilarna. Har en bekant som åker klassisktrally, dessa motorer var och är omtyckta i rallybilar. Delar finns att få tag det mesta. Kyllimpan och tändenheten är problem original, men en hel del jobbar med dessa motorer Ingemar på drevdelar samt Timos motor i Stockholm. Ringer du till penta och ska ha delar över disk ja då kan det bli problem. Men det är bra motorer med underbart klös och gång i. Min har gått 25 år utan problem, han som köpte båten har bytt limpan till rostfri. De ska renovera se över motor och topp i vinter. Det är ju ett rätt bra betyg 25 år utan mankemang, inte många mercruiser som klarar det eller?

 

151 an finns det mesta till limpor fördelare mm. Är i princip lika motor 171 an större värmeväxlare, lite mer slagvolym om jag minns rätt samt 8 ventiler till 16 på 171 an 8 på 151 an. Sista serierna började på två istället för ett. Om du köper båt med någon av dessa motorer byt kamrem direkt det är vanligaste orsaken till ras. 171 an klarar inte en brusten kamrem, den har för lång slaglängd, 151 bätte klarar i regel det. Men då har du avgasporten på 151 an som kan retas det kan den inte på 171 an, den har en annan utformad limpa med ett knä så vatten inte stänker in. 151 an går rakt ut utan toa krök.

 

Men klart är att välja en flipper 666 då har du ju mercruiser v6 i regel eller diesel och då är det D3 an den är heller inte rolig. Undvik mercruiser 3,0 det verkar vara skräp med mycket problem. Har för mig den gick i produktion 1954 blocket tillkom då. Men kan missminna mig årtalet. 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade 360:an verkligen 16-ventilsmotorn???? Trodde det bara var 740 glt versionerna av vissa årsmodeller som hade den. Men jag kan ha fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så man behöver inte vara nervös för att köpa en båt med dessa gamla motorer? Det finns reservdelar och entusiaster som kan reparera dem fortfarande? Tack för all information och tips! Uppskattas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 minuter sedan, FrasseM säger:

Så man behöver inte vara nervös för att köpa en båt med dessa gamla motorer? Det finns reservdelar och entusiaster som kan reparera dem fortfarande? Tack för all information och tips! Uppskattas!

Du kan ju prata med Timo på Timos motor i Stockholm, han är specialist idag på dessa motorer. 08 7455440 Det är absolut inga dåliga maskiner, Volvos bästa motorer genom tiderna. Sköt oljebyten serva håll efter kamrem samt vatten pump sen går dem. Finns säkert de som har annan uppfattning här men kompisen var verkare på volvo förr, och han instämmer i min tes. Sen kan ju vi vara entusiaster från våran ungdomstid hehe:D

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
58 minuter sedan, Gelis säger:

Hade 360:an verkligen 16-ventilsmotorn???? Trodde det bara var 740 glt versionerna av vissa årsmodeller som hade den. Men jag kan ha fel.

 

Helt rätt Gelis,  :o minnet svek:D så jag blev tvungen uppdatera det. 16 v fanns i 740 modellerna samt i några 240 slutet av åttiotalet. I 360 fanns vanliga b23  förgasarförsed. Men 360 motorn hade renix tändmodul lika den på 16v marin. Därav blandade minnet ihop sig, och de kan de ju få göra då det gått 30 år sedan bilarna var nya. Fick anledning att kontakta kompisen som än idag skruvar dessa rariteter, och de va ju kul det med.

 

Skillnaden på 16 v 2,3 och marinmotorn 16v 2,5 är ökad slaglängd därav fick man ut lite mer volym till 2,5 l, och därför klarar inte 171 an ett kamremsbrott. Och det är en stor nackdel för den motorserien. Men allt handlar ju till sist om underhåll.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert de som tycker att en A-Fordmotor är en jättebra motor att ha i båten. Men man måste tänka på vad man vill med båten. Vill man kunna ta ut familjen på ett säkert sätt, och kunna lämna in båten på verkstad om det blir något fel på motorn, är AQ-171 inte ett bra val. Tycker man däremot om att skruva själv, och jaga delar på skroten kanske den är bra. AQ- 151 är också en gammal motor, men den är enklare i konstruktionen, och många verkstäder tar emot dem. Det allra bästa är ju en nyare V6-motor. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...