Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
BorisP

mercruiser 4.3

Rekommendera Poster

Hej alla glada.

 

Jag tänkte beskriva ett motor problem som jag kanske få tips om. Jag har nyligen köpt en wellcraft excil med en mercruiser 4.3L ombord. Båten är från 1994 och motor är troligtvis från samma år. Nu har jag själv inte startat den än !!! Men enligt tidigare ägare så gick den dåligt när den kommit upp i värme. Fick den till ett bättre pris !! Enligt en vän till mig säger att det sitter en elektronik grunka på sidan om förgasare som lägger av med tiden och hänger sig på full chock även när den kommit upp i temp. Den är sjö vatten kylt !! Vill söka tips innan jag drag igång med något stort !! 

Message_1500550053217.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När är bilden tagen, varm eller kall motor.

"Grunkan" är en bimetallsfjäder som värms av 12 volt och då öppnar chokespjället.

Spjället på bilden är öppet.

Om du har tändningen på ett tag så kommer spjället att öppna sig även om motorn är kall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden är tagen ball. Motorn har inte varit startat på något år när jag tog bilden. Men skulle det vara en möjlig orsak att den går illa när den blivit varm? Är de bara att koppla bort choken eller ta bort spjället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är spjället öppet vid kall motor och tändning avslagen så är något fel eller att någon låst spjället i öppet läge. Finns också möjligheten att någon justerat "grunkan" så spjället alltid är öppet. Det går att vrida på den.

 

Att bimetallfjädern skulle stänga spjället vid varm motor finner jag inte troligt. Däremot så kan fjädern pajja så spjället är stängt hela tiden men så är ju inte fallet på bilden.

Är nog något annat fel, tex tändspole som ger sig när den blir varm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typiskt kass tändspole eller skräp i tanken som virvlar upp när båten skvalpat runt i vågorna lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips. Tanken Har jag sugit ut o torka med trasa invändigt. Det ja kom åt genom det Lilla hålet. Men såg riktigt fint ut där inne sen. Inom ska jag tanka nytt bränsle o starta upp. Jag tror !!! Tror hatt samtliga tänd delar är utbytta. Om inte annat är föreslagen o kavlar de. Tänd spole är jag osäker på men ska kolla upp detta!! Men om nu choken o metallerna "kan" krångla kan man inte vara dra ut den lila kabel eller ta bort spjället? Enligt förra ägaren så "bluddrade" Motorn vid värme, samt gick oroligt och dårligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort elanslutningarna till choken ger inget. Ta ett najband och lås spjällaxeln på motsatta sidan om det inte redan är gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det ska stå öppe som bilden?? Men att den skulle gå bluddrig vid värme, om det nu inte är förgasaren eller tänd grejer kan de fenomenet uppstå om det är något kasst på motorn? Typ dålig packning eller tjuvluft någonstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det ska vara öppet som på bilden när motorn är varm JA Men om allt är felfritt och original så skulle det vara stängt då motorn är kall på bilden.

 

Visst kan det vara problem med motorn tex en spricka i toppen/topparna som ger sig tillkänna när motorn blir varm och vatten kommer in i förbränningsrummen. Då motorn är sjövattenkyld så finns ju alltid risken med genomrostning eller att någon klantat sig med vinterkonserveringen och det blivit en frost sprängning i motorn.

Sedan har du ju också avgasdelarna, hur mår dessa, på en båtmotor är dessa vattenkylda. Om det blir genomrostning mellan kyl och avgaskanal så kommer vatten in bakvägen med i lindriga fall oren gång och i värre fall haveri.

 

Insugspackningarna kan ju naturligtvis också vara en felkälla.

 

Mercruiser och Alpha drev har ju också switchar som bryter tändningen när växeln ska läggas ur, vet inte om dessa kan spöka ihop med varm motor.

 

Spånar bara nu så ta det för vad det är.

 

Men kolla tändnigsdelarna och så det inte är skit i förgasaren först

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är mer än jag fått hade förväntat mig :)

 

Jag ska starta igång o testa.. Sitter det termostat på dessa maskiner? 

Motorn ska vara helt genom gången av tidigare ägare med nya packningar osv. Men visst har de kunnat missa något. Men ska testa starta i gå igenom de du skrev 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Termostat finns fast med lägre öppningstemp tror runt 65°. Är i princip en bilmotor (GM i grunden, sitter i många Cheva bilar),  grovt sagt avgas och kylsystem skiljer mot bilmotorn

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chokespjället ska fastna i öppet läge och stängs när man öppnar trottelspjället före kallstart. Om det inte var så så skulle en varm motor bli mycket svårstartad. När man ska starta varm motor så startar man utan att ge någon gas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...